A tévébe tekintõ totemtõl az Akasztóig.
Forgács Péter munkái
Forgács Péter Inventárium címû
installációja ugyan leltárt ígért,
ám a jegyzékének útmutatását
követõ bejárás során a (vér)valóságtól
egészen az álomvilágig vezetett el. A Kiscelli múzeumtemplomban
a látogató elõször egy totemmel, és a
TOTEM visszájára fordított véresáldozatával,
végül pedig a legtávolabbi teremben az álmok
pszichoanalitikus bonctermével, és a couchról
kiszüremlõ hangokkal találkozhatott. Ezért aztán
Forgács kiállítása, a hasonló tematika
ellenére, eléggé eltér a kortárs mûvészet
pozitivista-gyûjtögetõ áramlatának (Greeneway,
McMullican, stb.) kelléktári benyomást keltõ
munkáitól.
Az elsõ teremben egy piedesztálon preparált sertés
állt. Malacszemeivel egyvégtében a tévére
révedt. (Távolbalátása - Flaubert-Forgács
után: - "A disznó én vagyok." mottó
jegyében történik...) A malac a szeme elõtt
folyó rítust szemlélte; azt a legszélesebb
körben ûzött magyar kultuszt, mely hagyományosan
a disznóölés nevet viseli. Az állatáldozat
azonban a TOTEM címû videomunka a fonákjáról
dolgozza fel: a felvétel visszafelé pereg! A felbontott
állatba fokozatosan visszahelyezik a tesrészeit, egymásba
illesztik belsõ szerveit, varratmentesen visszazárják
a bõrébe, végül pedig vére is visszacsorgatásra
kerül.
A történés lehetséges "belnézetérõl"
és tágabb tanulságairól az állat lábára
kötözött leltárjegy felirata tudósít:
"Milyen nehezemre esik látnom, ami a szemem elõtt
hever." Az ironikus jelentés mellett súlyos ismeretelméleti
problémákat is exponáló mondat Wittgensteintõl
való. (Akárcsak az összes további tárgy
leltárjegyének felirata.)
A totemállat kiválasztása egyáltalán
nem esetleges, mint ahogy nem is pusztán egy "disznó
vicc" (itt a disznó kárára menõ viccelõdés).
A sertés ugyanis a hon titkos totemállata, amit százezerszámra
tenyésztenek, nevelnek (sõt olykor még becézgetnek
is), majd ölnek le az országban. Vagyis az a lény,
akin a legõsibb cselekedetet, az ölési rítust
még a legszámosabban végzik honfitársaink.
Akinek a vére még egy kollektívnek tekinthetõ
rítus révén ontatik ki, és szárad rá
az ember kezére. Ráadásul etológusok szerint
a sertés a "legtalpraesettebb" állat; a jég
hátán is megél; paradox módon az egyik "nagy
túlélõ"...
A közösség figyelmének középpontjában
álló tévé mint totemoszlop és az arra
tekintõ totemállat kettõsével Forgács
alighanem a késõújkor egyik leginkább kor-szerû
emblémáját alkotta meg. Hogy mennyire nem "légbõl
kapott" , azt Ficsku Pálnak a kiállítással
szinte napra egy idõben megjelent könyve is mutatja: "Azt
mondja a gyesznó hogy nekik van az ólban tévéjük,
mert hogy az emberek rájöttek arra hogy a gyesznó ha
a tévét nézi akkor szórakozottabb és
éhesebb lesz és akkor többet eszik és már
nemcsak moslékot esznek hanem az esti filmhez sósmogyorót
is kapnak meg piritott makkot. És hogy a hajnali adásban
valami Fukagyama nevü fószer azt mondta nekik hogy a történelemnek
vége és hogy ezt állítólag direkte
a magyar disznóknak üzeni..."
A tárgy egyszerû
Forgács régóta
ûzi a régészet egyik sajátos, általa
kifejlesztett válfaját: régi amatõrfilmek
mélyére merül és a felületek alól
különféle képkincseket emel ki. Ezek aztán
a szeme láttára (és a keze alatt) mindenféle
személyes színezetû strukturáláson (vágási,
lassítási, etc. eljárásokon), képkezelésen
és kontextuális rendezõdéseken esnek át.
Így a füzérekké fejlesztett leletek régmúlt
idõk tömény párlataként képesek
átjárni a jelent. (A személyes archeológiai
eljárás hatóerejét jelzi, hogy az így
készült Privát Magyarország sorozat,
továbbá különbözõ címek alatt
futó folytatásai fesztiváldíjak sorát
nyerték.) Ez a múltfeltáró tevékenység
nem valamiféle múzealizáló (konzerváló,
állagõrzõ) szándékból, hanem
a személyes érintettségbõl ered. A mozgóképeken
látható lények és dolgok érdeklik;
a kor ornamentikája mögött a gesztusok és relációk,
a szándékok és indítékok mögöttes
rétegének változásai.
Forgács filmjeinek sorában a Márai és Wittgenstein
közjátékok képezték a következõ
fokozatot, melyekben a talált anyag addigi értelmezõ
megmutatása és a zene révén történõ
távlatteremtés mellé új elemként a
szöveg és a beszélt nyelv társult. Különösen
Wittgenstein aforisztikus mondatai vittek új színt és
éltetõ feszültséget a képszövedékbe.
A filozófus szemlélõdõ kívülállásból
megfogalmazott, költõiségtõl sem ment kijelentései
ellenpontokat és értelmezési ajánlásokat
adnak a látványhoz. Ezen túlmenõen azonban
a szóba hozott témákhoz és (beszéd)tárgyakhoz
képest olyan álláspontot képviselnek, mely
a modern mûvészet nézõpontjával éppúgy
rokon, mint a legrégebbi filozófiai hagyománnyal:
a közeli, kézzelfogható, a fel nem tûnõ
dolgok friss szemmel történõ meglátásának
és megragadásának, a közvetlenségben
rejlõ pozíciója ez. "Mennyire könnyedén
mozgunk a nagy dolgok közt, nagy távolokban, mennyire nehezen
megragadható, ami közeli, ami egyedi." - idézi
Wittgenstein az Elegyes észrevételekben Grillparzert. (Ennek
jegyében áll a kiállítás központi
video-installációja is, melyben felváltva látható
egy libatömés és egy kaliforniai lakás szisztematikusan
végzett "leltározása" is.)
A leltár
Forgács, miután
évekig mások vágy- és tárgyvilágainak
feltárásával foglalkozott, úgy döntött,
hogy "mindez másként is lehet(ne)" - és
feldolgozta a magáét. Hat tárlóban állította
ki tárgyait, melyek közt - a kiállító
személye mellett - a markáns "egynemû közeg"
teremtett szoros köteléket: egy fémszegeccsel szépen,
szabályosan szegélyezett lyuk nyílott minden tárgyon,
ami - fölöttébb funkcionálisan - a leltárjegyet
tartó spárga átbujtatására szolgált.
Ez a kötelék egyszersmind a cédulákon olvasható
Wittgenstein-kijelentések és az inventárium tárgyai
közti kézzelfogható kapcsolatot is szolgálta.
Az elsõ tárlóban a test "tárgyai"
(köröm, haj, váladékok) kerültek kiállításra.
(Itt a lyukasztás nem volt lehetséges, ezért a leltárjegy
a tálkákhoz, üvegekhez kötõdött.) A
másodikban a test táplálékai (rizs, kockacukor,
Sport-szelet, szivarka). A harmadikban eszközök: közvetítõk
a test és más testek között (szerszámok,
ecset, 50 Ft-os bankjegy). A negyedikben képek (köztük
egy néhai népköztársasági, ún.
kékútlevél). Az ötödikben a ruhák
(levágott ingujjak, válltömés, cipõk).
A hatodikban noteszek, naplók, füzetek ("ahová
a dolgokat beírja az ember").
A hetedik "tárló" az emlékek és
az álmok tere: különálló helyiség,
mintegy az analitikus önlehallgatás és önfeltárás
fülkéje. Melyben a heverõ pont olyan, mint mindnyájunk
álomfejtõ doktoránál, a Berggasse 13-ban. Az
álom-leltár (szenzora) akkor indít, ha valaki beül
a fotelba és hallgatásra kész: ekkor a párnára
fektetett monitoron megjelenõ fejek (Forgács hangján)
megkezdik az álommesék mondását...
Álomidõ
Az álmok ideje
a kiállítás megnyitóján a templomtér
egészére kiterjedt: Szemzõ Tibor adta elõ
a maga (lemezen is megjelent, és a katalógus mellé
adott) Wittgenstein zenedarabját - méghozzá
új, egyszeri és idõtlen változatban. A filozófus
különféle nyelveken (mindenféle fuvolaszólamok
között) megszólaló mondatai felerõsítették
a félhomályos termek (amúgy is felsejlõ) révület-terét.
Ez az akusztikus környezet teljessé tette a Forgács
munkáiból áradó álomidõt.
Azt a való/illúzióhatáron ingadozó
idõtapasztalatot, ami manapság a realitás oly észbontóan
érzékletes látszatával képes áltatni
- filmekben. A késõújkor e katedrálisain azonban
mégiscsak mindegyre kívül maradunk (bármennyire
is szeretné bévülre szippantani személyünket
megannyi multimédia). A Szemzõ celebrálta (mormolta
/ fújta / mondta / vezérelte ) szertartás révén
azonban egyszer csak tetõtõl talpig benne voltunk: a kellõs
közepén. Más járó-kelõ, üldögélõ
és mindezek fölött merengõ hús-vér
halandó között.
Akasztó
Az agykutatók
újabb beszámolói arról szólnak, hogy
homlokunk mögött nem egyszerûen a másik ember tevékenységének
leképezése megy végbe, hanem annak utánzása
is megtörténik. Ez a minden ábrázolómûvészetnél
eredendõbb mimézis nem pusztán az elõttünk
zajló szcéna bevetítését jelenti a
belsõ képvilágba, hanem - állatkísérletek
tanúsága szerint - motorikus aktivitással jár
együtt. Vagyis az észlelés nem merül ki a látópályákon
zajló érzékeléssel, a szemünk láttára
történõt belül a sajátunkként követjük,
adjuk elõ, éljük át. Ezért aztán
valamelyest mindig velünk esik meg az, amit magunk körül
látunk.
Forgács Akasztó címet viselõ installációja
ugyan nem az agykutatás kísérletein alapul, belátásaiban
mégis osztozik. Errõl szólnak a nõi és
férfi fejek (monitorok) dia/monológjai is, igazsága
mellett a legegyértelmûbben mégis a családi
háromszög gyermekalakja tanúskodik: a fiú nem
közönségesen mímeli a szeme láttára
zajló családi szcénákat. Monológja
szakácskönyvekbõl vett részletekbõl:
állatok feldolgozásának és széttrancsírozásának
receptjeibõl áll, melyeket csak a "Kedves Édesanyám!"
és a "Kedves Édesapám!" megszólítások
tagolnak - és értelmeznek tovább...
Mindenkinek megvan a maga akasztója. A saját családtörténeti
csatái. Melyek olykor állatkísérletek nélkül
is állatiak. Talán ezért is uralja az állati
mintázat a kiállítást. Utalva arra, hogy az
animal ratinonale racionális részlegében olykor
szünet vagy rövidzárlat áll be, és elõlép
a legrégebbi réteg: a hüllõ- vagy a ragadozóagy.
A társaslét persze nem könnyû. Manapság, miközben
már globális hálózatok szövik át,
elemi egységeit egyre nagyobb erõk feszítik. A szálak
sokasodásának és szétfutásának
drámái. Ki és mi minden (nem) fér a közös
képbe. A szétszálazódás ellenszereinek
keresése, az idõk, személyek és témák
egyeztetésének kivihetetlensége. És mégis:
a szív és a szervek szólamai mellett ezernyi közös
elsõ bevésõdés. A neuronok párhuzamos tûzpályái
a fejekben. A vágyvivõ áramok kereszthullámai
a testben. Ezerszer ezer együtt felszított és elszenvedett
emlék, kioltott küzdelem.
|