"szelíd szolgálati szabályzat" Nõk
a II. világháborús fotókon -
Bár a felvételek a II. világháború
idején készültek, ma mégis sokkal idõszerûbbek,
mint megannyi kortárs kísérlet a fények és
árnyak fotografikus rögzítésére. És
nemcsak a délen dúló háború folytán.
Ezeken a képeken, ahol diáklányok szegezik ránk
ma már múzeálisnak tetszõ mordályaikat;
nõk sorakoznak a hadi szépségeszmény szerint
geometrikus alakzatokban; gyakorlatoznak gázmaszkokkal az arcukon,
a honvédelemnek nevezett hiedelemvilág és a férfiasnak
felstilizált hadimitológia hátoldalát látjuk:
a nõket - háborúban. A harciasság feminin hátoldalát.
Ami a korabeli díszletek és jelmezek között egyszerre
mutatkozik karikaturisztikusnak és véresen komolynak. Ha
nem ismertük a gyászos végkifejletet, az õshazai
rögök visszahódításának örve,
vagy más, hasonlóan hagymázas rögeszme vezérlete
alatt a halálba vezetõ hadutakat, ez a válogatás
mindenképpen felvilágosítást nyújt
a háború természetérõl és fõbb
fejezeteirõl. A hátországról, a rombolásról,
a hétköznapokról. A fájdalmakról és
a szenvedésrõl. És az enyhítésükre
tett kísérletek szánalmasságáról.
Akárcsak a hadigiccsrõl és a hazugságról.
Hisz látunk itt - általunk jobbára a szovjet filmekbõl
ismert - "katona búcsúzik kedvesétõl"-
jellegû képeket. Szintúgy a megszállókkal
- nyilvánvalóan megrendezetten - barátkozó
orosz asszonyokat. Aztán a most "hazai földbe" hantolt
Legfõbb Hadúr hitvesét, amint adományokat gyûjt;
menyét, amint kedvesnõvérként kórházakat
látogat. Szinésznõket, amint bájaikkal bíztatják
a sebesülteket. Aztán a hadigroteszk hihetetlen mûfaját,
a távházasságkötést, ahol is az ifjú
pár férfitagjának szerepkörét egy rohamsisak
tölti be...
Készültek képek arról is, hogy mint vált
a hátország hadszíntérré: milyen volt
az óvóhelyek világa, vagy a város élete
a bombázását követõen. Látható
az is, hogy miként éltek erdélyi menekültek;
hogyan sétáltak emberpárok sárga csillaggal
a belvárosban... Végül pedig a háború
végének felszabadult pillanatai: egy mosó nõ
a Hõsök tere mögött, háttérben hét
vezérrel; fürdõruhás fiatal nõk a dunai rakparton,
hídromok között...
A mából visszatekintve valószínûtlennek tûnik,
hogy akkor is voltak nyarak, voltak vágyak. És az idõ
"férfias" elferdülése idején is voltak
nõk, szelíditõ erõk. A háborút Paul
Virilio, a hadiszellem kiváló kortárs szakértõje
a férfiak közt folytatott homoerotikus párviadalból
eredezteti. A háború tagadhatatlanul a kissé elferdült
férfiasság, a fegyverrel pótolt phallosz terepe.
Az igazi férfiasság pótszere és protézise.
Aki megjárta bármely hadsereg patrióta fénymázzal
fedett poklát, annak van fogalma arról, hogy a férfiasság
milyen ferdeségeinek ad szabad folyást. Békeidõben.
A háborúban kibontakozó borzalmakról a boszniai
híradások szólnak. Arról, hogy miként
is lesznek hirtelen a haza "kis"katonáiból háborús
bûnösök.
Ez a kiállítás ezért is intelem. Józanító
látvány és újra tudatosítandó
tanulság. Múltról és jelenrõl, "nemzeti"
szellemrõl és háborús hisztériáról,
férfiasságról és nõiességrõl
és még sok másról.
(A
Legújabbkori Történeti Múzeum Fényképtárának
anyagából készült kisebb válogatás
Dorottya utcai kiállítóteremben volt látható
a '90-es évek elején.)
|