Levelek tengere
Egy fûzfa fejleményei
Eddigi munkásságom
legfõbb fejleménye egy fûzfa. Méretei alapján
legalábbis életem legnagyobb eredményének
tekinthetem. Közel tíz éve, amikor a kert közepére
ültettem, ujjnyi vastagságú vesszõ volt. Azóta
évrõl évrel növekvõ életerõvel
terjeszkedik a térben, és mára mintegy tíz
méteresre terebélyesedett. Fajtáját, számomra
érthetetlen okból, szomorúnak szokás nevezni.
Nemcsak a magyar mondja ezt róla, más nyugati nyelvekben
is ez állandó jelzõje. Pedig az analógia ebben
az esetben téves; míg a lefelé görbölõ
ívek kétségkívül a derûtlenség
kifejezõdései az arcokon, a fûz ágai nem szomorúságukban,
hanem túlburjánzó bõségükben hajlanak
le! Ennek a féktelen életerõnek a fûz esetében
is magvannak veszélyei: egy közepes erejû vihar is nagy kárt
tud okozni benne. (Ezért aztán a magam fáját
minden évben, többször is, nyesni vagyok kénytelen,
ami nem kis munkával és több tûzgyújtásra
elegendõ hulladékkal jár.)
A "szomorú" fûzrõl a keleti emberek - ellentétben
a nyugati antropomorfizmussal - másként gondolkodnak: számukra
az egyetemes termékenységet jeleníti meg, méghozzá
egyedülálló módon. Kínában, ahol
a fûzfa minden valamire való kertnek elengedhetetlen tartozéka,
a termékenység fõ jelképének számít.
A fának olyannyira erõs a szexuálszimbolikája,
hogy régebben nem is szabadott az udvarházak hátsó,
többnyire nõk által lakott részéhez ültetni,
mivel úgymond erkölcstelen gondolatokat ébreszt...
A "virágot keresni és füzet venni"
kifejezés pedig - mint az Marianne Beuchert Kína kertjeirõl
szóló kitûnõ tanulmányából
megtudható - a bordélyház felkeresését
jelenti. A fûzfa 16. század óta használatos
írásjele, a "qi" pedig az életerõt
és a lélegzést (egészen pontosan az "élet-leheletet")
is jelenti. Annak a meglétét, ami akkor távozik,
amikor valaki "kileheli a lelkét". (A lélegzésnek
/ vagy méginkább régi írásmódja
szerint: LÉLEKzésnek / kétségtelenül
van valami köze a fákhoz, amint ezt régi korok emberei
zseniális intuícióval belátták. Ma,
élettani kutatások sokasága nyomán, mindez
már nem pusztán általánosságban, mint
az embertestek "lassú égésének"
elengedhetetlen feltételeként ismert, hanem szám
szerint is tudható: egy ember lélegzéséhez
a kellõ oxigént átlagosan négy fa életfolyamata
biztosítja.)
Meglehet, hogy egykor a nyugati gondolkodás is számot vetett
mindezzel, és a különbség csak abban áll,
hogy a fûzfa jelentésgazdagságát a fonákjáról
fogta fel. Legalábbis erre enged következtetni az a tény,
hogy tájainkon elõszeretettel ültetik temetõkbe
ezt az élettõl duzzadó fafajtát.
A hazai "füzek füzét" számomra mégsem
a temetõi fûz jelenti, hanem a martonvásári Brunszvik-kastély
parkjának tava fölé magasadó hatalmas példány.
Ez a talán több száz éves fa, teraszos koronájával,
kaszkádszerûen leesõ lombozatával a hely ékessége.
A víztükör megkettõzi és kiemeli, a környezõ
tájkert pedig megfelelõ keretek között engedi megjelenni.
Ezt a sajátos "keretezés" - amit korábban
Európa-szerte angolkertnek neveztek -, mint ahogy talán
a benne fellelhetõ fafajták egy része, így a
fûz is, majdhogynem közvetlenül a kínai kertmûvészetnek
köszönhetõ. Ez a távoli, a korabeli nyugati palota-kertek
geometrizmusba fajult konstrukcióihoz képest kétségkívül
egzotikus formavilág meglepõen rövid idõ alatt terjedt
el a 18. századi Európában. A tájkertészetnek
azóta is, és nemcsak a kertmûvészetben érvényes
alapelve: Nõni hagyni. Nem gúlává vagy kúppá
lenyesni. Engedni kibontakozni. Nem feltétlenül fékevesztett
burjánzásra bátorítani. Hanem növelni,
"futtatni": Hagyni, hadd fussa ki a formáját.
Vagy éppen engedni új formákká összefonódni.
Kína kertjeirõl már Marco Polo utazásairól
szóló - azóta többnyire fikciónak bizonyult
- elbeszélésébõl értesült az európai
közönség. A kert-kultiválás kínai
módozatának nyugatra érkezése azonban még
pár évszázadot váratott magára. Közvetítésében
kulcsszerepe volt egy 18. századi olasz ferencesnek, Matteo Ripának.
A nápolyi szerzetesnek sikerült a kínai császár
- külföldiektõl kiváltképpen elzárt
- jeholi rezidenciájának kertjeibe eljutnia, méghozzá
azzal a megbizatással, hogy képeket készítsen
róluk. Ezt a ritka kegyet a rézkarcolásban szerzett
viszonylagos jártasságának köszönhette,
amely technika Kínában addig ismeretlen volt. Ripa 1724-ben
érkezett vissza Európába. Londonba maga az angol
király és a fõnemesség járt a több
tucat kínai kert-kép csodájára. Burlington
és Kent nem sokkal késõbb kialakított, majd
hamarosan híressé vált kertjei nem keveset köszönhetnek
ezeknek a példa-képeknek. Az iskolateremtõ tájkerteket
még egy évszázadon keresztül "Les Jardins
Anglo-Sinois" néven tartották számon Európa-szerte.
A füzfaültetésre mindazonáltal nem a kerttörténetnek
ez a fejezete késztetett, amit annak idején még nem
is ismertem. Jóval gyakorlatiasabb megfontolásokból
vágtam le egy vesszõt egy út menti fáról:
a kopár területre, ami az építkezés után
maradt hátra, növények, fák kívánkoztak.
Nem is csak szépészeti szempontból. A fûzfa például
fölöttébb hasznos szerzet: felfogja a lenti út
lármáját, felszívja a derítõbõl
szivárgó vizet, de legfõképpen árnyat
ad. Jótékonyan eltakarja az alatta kialakított homokozót,
gyerekeim kedvenc tevékenységi területét. Ez
manapság, a Nap mai sugártartományának szüretlensége
folytán, nélkülözhetetlen. A közvetlen hasznosságon
túlmenõen van még néhány kevésbé
praktikus, ám annál inkább kedvezõ tulajdonsága.
Bár a kert közepén magasodó fûz "szomorú"
salix-fajta, elég derûs idõket lehet a tövében
eltölteni. Lehet egyedül vagy másokkal együtt ülni
alatta. Hallgatni a szél neszezését a levelek között.
Az áramlás hangját a levelek tengerében. Átmeneti
elcsendesülését, újralendülését:
a világ hangját.
|