A gazdagság szegénysége
A gazdagság szegénységének paradox ténye
régrõl ismert, és fennállásáról
ma is meg lehet bizonyosodni. (Dacára annak, hogy ellenkezõjét
hatalmas hirdetésapparátusok szeretnék széles
körben elhitetni.) Ez akkor mutatkozott meg számomra szembeszökõen,
amikor egy barátom a kezembe adta a RobbReport címet
viselõ tárgyat. A lelet a sajtótermékek körébe
tartozik, összefûzött, színes lapokból áll.
(1996 decemberi száma közel 400 oldalas.) A lapokon fõként
képek, rövid szövegek és az elérhetõséget
jelentõ számok szerepelnek. (Az elérhetõség
ez esetben nem elektronikusan, hanem monetárisan értendõ.)
A közelebbi vizsgálat során kiderült, hogy mûnemét
tekintve egy magazin, egy árukatalógus, továbbá
egy lapokra szabdalt hirdetésfelület amerikai mutánsával
van dolgom. A vörös alapra arannyal nyomott cím újságot,
az alcím bõséges életmódot ígér
(For the affluent lifestyle); azokat akarja megszólítani,
akiket semmilyen ínség sem szorít korlátok
közé.
De miben is bõvelkedik ez a gazdagság? Olyan áruk (eladásra
kínált lények, tárgyak és szolgáltatások)
sokaságában, amelyeknek kizárólag egyetlen
közös tulajdonságuk van: sokba kerülnek. Magas árukon
kívül ui. semmiféle olyan minõségi mutatójuk
sincs, ami közös jellegükre utalna, tartalmi tényezõkrõl
nem is beszélve. így a krokodilbõr golftáska
a lépcsõház mennyezete alá függeszthetõ
modellvasút társaságában mutatkozik, Rauschenberg
képe pedig akár egy faragott lábú billiárdasztal
fölé is kerülhet. A kívánság szerint
kialakított és - a születési évjárat
függvényében 100- 500 ezer dollárért
- feltöltött borospince hirdetése mellett "álombéli
repülõutat" kínálnak az Ukrán Légierõ
vadászgépein...
E lapokon a realitás kétségkívül felülmúlta
a szürrealisták képzeletét: itt nemcsak a varrógép
adhat találkát a boncasztalnak, hanem bármi, bárhol,
bármi másnak. Az aranylemezekkel kirakott fürdõkád
ugyanazon életmód igényeinek megfelelõen készült,
mint II. Ludwig bajor király neuschwansteini agyrém-kastélyának
kicsinyített rimékje. (Utóbbi óramûvén
a leírás szerint "három szakember 3000 órán
keresztül dolgozott" Szingapurban, és az építménybe
több ezer ékkövet dolgoztak bele.) Van itt aztán
még mindenfajta beépíthetõ, összecsukható,
felfújható, digitális, színarany és
igazbõr: wurlicerek, fegyverszéfek, terepjárók
és fellegjárók, akárcsak magánhajók
és -vasúti kocsik; elõkezelt ebek és szelíd
vadmacskák. Még a magasabb mûvészetek sem maradnak
ki: felõlük Art Adviserek adnak tanácsot; portrék
is rendelhetõk két, három vagy négy dimenzióban,
továbbá mindennemû plasztika, tetszés szerinti
anyagban.
Az ilyen konglomerátumok nem(csak) a szegény gazdagokról,
hanem a gazdagság szegénységérõl is
szólnak. "Ha egy ilyen rakományra nézek
- írja a múlt század közepén Thoreau
-, sosem tudom eldönteni, hogy egy úgynevezett gazdag vagy
egy szegény emberé-e; a tulajdonos mindig szegényesnek
hat. Valóban úgy van, hogy minél több ilyen
dolgod van, annál szegényebb vagy." A Walden-tóhoz
visszavonulva, a lét kimeríthetetlen gazdagságát
élve és szemlélve pontosan tudta, hogy mennyi szabadság
és természetes gazdagság hiányával
jár az ilyen bõség.
A fényes lapokon forgalmazott lifestyle esetében a szegényesség
alapvetõ jellemzõ: stílus(minimum) hiányában
a tobzódó bõség szedett-vedett rakománnyá
állt össze. Mindazonáltal a szivartartóba beépített
páratartalom-szabályzó és tüneményes
társasága nem egyszerûen a tetszõleges posztmodern
és a kötetlen szabadság egyik példatára.
Benne a sajátosan amerikai, republikánus értékrend
mutatkozik meg, mely sikeresen elkerülte a gazdagság megnemesítésének
elemi iskoláját.
|