"Üzlet társak ügy felek".
Gerhes Gábor kiállításáról,
üzletrõl és mûvészetrõl
A Gerhes Gábor kiállításán látható
nagyméretû képek egyaránt rokonságban
állnak a portréfényképészettel és
a szociofotóval: valamennyi felvételre olyan férfiak
és nõk kerültek, akik figyelmesen fordulnak a fotográfus
felé, láthatóan tudatában vannak a képkészítés
eseményének. Mégsem kifejezetten mûtermi ez
a közeg: e képek mindegyike üzletembereket ábrázol,
a maguk munkakörnyezetében, amint irodáikban, munkaasztalaik
elõtt vagy mögött üllnek/állnak, computerek
és telefonok között, munka-társaik, üzlet-feleik
társaságában. (Nevüket és munkahelyüket/cégüket
a képfeliratok közlik.) A munka világa jelenik meg
ezeken a képeken, hasonlóan a húszas évek
foglalkozás-sorozataihoz, melyeken boltosok, vasmunkások,
hentesek, és mindenféle más munkát végzõ
emberek láthatóak tevékenységük jellegzetes
környezetében. Az üzlet társak ügy felek
munkahelyeit azonban figyelemre méltó jellegzetesség
különbözteti meg a hagyományos foglalkozásoktól:
tevékenységük tulajdonképpeni tárgya,
az üzlet, az ügy nincsen jelen, nem látható.
Ennek hiánya persze nem Gerhes rovására írandó,
hanem személyekhez kevésbé kötõdõ
fejleményekhez. A jelenünket nemcsak gazdasági, hanem
szociális és szellemi tekintetben egyaránt döntõen
meghatározó piac az egykori vásár-terekbõl
a képletes és virtuális terekbe tevõdött
át. A valóságos piactereken (a falusi piacterektõl
kezdve a vásárcsarnokokon és boltokon át az
árumintavásárokig) ma már a kereskedelmi és
pénzforgalomnak csak a töredéke zajlik. Az árutõzsdéket
éppúgy kommunikációs csatornák kötik
össze, mint a kereskedõket, mindannyiukat pedig a Háló,
az Internet hálózza be.
A piac láthatatlanná válása esetében
azonban nem pusztán egy technológiai fejlõdésfokozatról
van szó. Az áru- és pénzügyletek színterének
szem elõl tûnése összhangban áll e közeget
uraló erõ, a "láthatatlan kéz"
(Adam Smith) eredendõ jellegzetességével. A modern
közgazdaságtan Alapító Atyjának e mindent
felülmúló reguláló hatalommal felruházott
ágensérõl, valamint a tan eredetérõl
a legújabb kutatás megvilágító erejû
felfedezéssel szolgált: H.Ch. Binswangernek Az ökonómusok
vallásközössége címû könyvében
megjelent tanulmánya szerint Adam Smith gazdaságelméletére
döntõ hatással volt egy hellenista vallási koncepció.
Ennek köszönhetõ Az erkölcsi érzelmek
elméletében kifejtett kulcskategóriája,
a "láthatatlan kéz", ami máig központi
szerepet játszik a gazdaságelméletben. A piac összes
résztvevõjének szabadon engedett önzését
szabályozni, és a köz javára fordítani
hivatott magasabb tényezõ a Smith által vallott pagan
vallásosság szerint távolról sem metaforikusan
értendõ. Írásában ugyan nem hozza szóba,
hogy kihez is tartoznék ez a különös "kéz",
de a szövegébe szinte szó szerint idézett antik
forrás nyilvánvalóvá teszi, hogy a görög-római
Pantheon Zeusz-Jupiterére gondolt.
Persze nem kell különösebben belemerülni a gazdaságelméletbe
vagy a filológiába ahhoz, hogy kiderüljön az üzlet
szférájának, a pénz/piac közegének
szakrális színezete. Elég csak tekintetbe venni a
körülötte kialakult kultuszokat, a középületek
közül kiemelkedõ márvány-arany templomait,
vagy a jelenkori "misztériumok misztériumát",
a banktitkot. A mai mitológia persze, miként minden más
mítoszvilág is, a benne élõk számára
magától értetõdik. E révült pénz/gazdaság-központú
religiozitása kapcsán nem alaptalanul beszélnek a
"Nyugat fundamentalizmusáról". De nemcsak társadalomtudósok
észlelik ezt, hanem mlvészek is. Erdély Miklósnak
például elsõ Párizsi útján feltûnt
a pénz kultusza, és erre visszaemlékezve arról
beszélt, hogy egy "tudat alá szûrõdött
erõ szervezi az eseményeket", és "olyan
volt mindenki ott, mintha íratlan szabályok szerint
egy zsinóron lenne rángatva." Ennek okait elemzve
arra jutott, hogy "a pénznek Nyugaton sokkal mélyebb
beleívódása tapasztalható az idegrendszerbe,
mint amit én itt megszoktam." Nemcsak a napi életben,
hanem mûvészet közegében is "a pénznek
a hatalma valahogy az egész dolgot szervezi." A pénznek
errõl kultuszáról pedig úgy vélekedett,
hogy "itt valami fetisizmussal állunk szemben".
Gerhes Gábor kiállítása is ennek a közegnek
a különös karakterisztikumait tárja fel. Az üzlet
társak ügy felek kiállításának
képein számomra leginkább a felek közt húzódó
törésvonalak tûnnek fel. Azok a finom határok
és alig észlelhetõ elhatárolódások,
amelyek a jelenlévõket egymástól elválasztják.
A családi fotók bensõséges kapcsolatrendszerének
jelei éppúgy hiányzanak ezekbõl a képekbõl,
mint a különféle csoportképek közös
identitáson alapuló kohéziója. Az üzlettársak
és az ügyfelek nem alkotnak közösséget és
nem képeznek csoportot. A személyes kiállás
éppúgy a másiktól való elkülönbözõdésre
készteti õket, mint az - üzletfelek közti - "korporatív
identitás" különbsége. Találkozásaik
olyan alkalmi vagy átmeneti kapcsolatokon alapulnak, amelyek középpontjában
az üzlet áll. Az üzlet, a maga tartalmaktól megfosztott,
tiszta öncélúságában; úgy, ahogy
azt a neoliberális gazdaságelmélet teoretikusa, Milton
Friedman megfogalmazta: - The business of business is business...
A képeken ennek a személytelen erõtérnek a
személyek közé ékelõdõ határvonala
válik láthatóvá. Ezt Gerhes kiállításának
címadásával nyomatékossá teszi: az
üzlet társak ügy felek kifejezésben szereplõ,
egyébként egybeírandó szavakat szétválasztotta.
Így nyilvánvalóvá teszi, hogy nemcsak képileg,
hanem tipográfiailag és nyelvileg is a "felek"
közti határvonalon van a hangsúly.
A kiállításon azonban nemcsak a képeken látható
felek, hanem egy harmadik fél is jelen van, méghozzá
meghatározóan: a mûvészet. Ez a helyzet pedig
nem utolsó sorban azt a kérdést veti fel, hogy vajon
mennyiben társa és ügyfele a mûvészetnek
az üzlet? Ennek kapcsán nem is az a kérdés,
hogy a mûvészet és mûvészetipar milyen
meghitten képes a kezdeti nehézségek után
a magyar (piac)tereken is piackomform módon elébemenni a
újpolgári középszer keresletének. Nem
képez különösebben súlyos kérdést,
hogy a mlvészet iparosmesterei képesek szinte szalagon termelni
és súrlódásmentesen kiszolgálni a vélt
és valóságos igény/telenséget. Mindenütt
vannak tehetséggel megáldott mûvészek, akik
tonnaszámra tudják elõállítani fiatalkori
invencióik felnagyított foszlányait, ontani akár
technikailag, akár kézmûvesen sokszorosított
semmiségek tömkelegét. A könnyebb ellenállás
irányába vivõ hajlam, az ismétlõdõ
motívumok kiüresedése és stílusjegyek
modorrá válása a mûvészeti piacon a
kereskedelmi logók és márkák logikájával
találkozik. Frigyre lépésük nyomán pedig
tömegével teremnek a medvés, kutyás, egyebes
táblaképek, akárcsak a klaviatúrát
variáló plasztikák, vagy a verebes versek.
A kérdések kérdése ebben a viszonylatrendszerben
a következõ: Mennyire képes a mûvészet
a különbözõ "felekkel" történõ
találkozásai során saját határaira
reflektálni? Hogyan tud távolságot teremteni más
közegek - az üzleti szférák, az új technológiák,
a divatok és diskurzusok - szívóerejével szemben?
/Miközben közvetlen közelségükben kell lennie
(nem utolsó sorban azért, hogy rajtuk tartsa a szemét,
hogy ismerje hadmozdulataikat...)./ Gerhes Gábor kiállításával
ezt a komplex kapcsolatrendszert tette beláthatóvá.
Hogy lássuk, feleim, mik is vogymuk.
|