A szélek észlelése: Dominic
Hislop és Erhardt Miklós kiállítása
Manapság szinte minden újdonság középrõl
érkezik: a látómezõink közepét
kitöltõ monitorokból. Neurológusok szerint az
újnak ez a médiumokon keresztül történõ
észlelése évezredes agyi pályákat állít
át. Eleink a tábortûz mellett eltöltött
évtízezredek alatt ahhoz szoktak hozzá, hogy az új
fejlemények a látómezõ szélein merülnek
fel. Az újnak ezt - az életbenmaradás szempontjából
sem éppen érdektelen - felbukkanását a fej
elfordítása és a figyelem felfokozódása
követte. Amíg ugyanis a látómezõ közepérõl
származó információk egyenesen a nagyagyba
kerülnek - mondja Detlef B. Linke agykutató -, addig
a látómezõ peremérõl származóak
elõször az agytörzsbe jutnak, ami orientálódási
reakciót vált ki. Ez a fejet az új információ
felé fordítja, és az agy részletes elemzésbe
kezd. A tévénézés során ez az orientálódó
reakció elmarad.
Az átorientálódást kiváltó reakció
elmaradásának áttételes hatása egyre
több területen megmutatkozik. Ez nemcsak az újtól
való testi-lelki megmozgatottság alábbhagyásában
érzékelhetõ, hanem a konformitás erõsödõ,
hétköznapi formáiban, a közvetített minták
kényszeres követésében is. De a középre
tartás tünetei olyan közegekben is mutatkoznak, amelyek
mûvelõinek egyébként hivatásszerûen
a szélekre - és a széleken túlira - szegezõdik
a szemük.
A klasszikus modern idõszakától kezdve a mûvészet
a legfélreesõbb széleket állította
az érdeklõdés homlokterébe; mintegy "behozta"
a városközpontok kiállítótermeibe, szellemi
centrumaiba az addig perifériálisnak tetszõ problémákat,
a szélek - "szélsõséges"- nézõpontjait:
a szaggatott érzékelést a kubizmusban, vagy a - közelebbi
múltban - külvárosokban viruló falfestészetet,
a graffitit. A mûvészet mostani integráltsága
és technicista trendje nem különösebben kedvez a
szélek iránti érzékenységnek. Az üzleti
és intézményi elvárások egyaránt
a középet teszik kívánatossá: a már
beváltat, a múlt újrahasznosítható
formáit és modelljeit, mindegyre kényszeresen megújított
kiszerelésben. A kommunikációs hálózatok
pedig azt a benyomást keltik, hogy nincsenek is már szélek,
minden egyenlõ távolságra, karnyújtásnyira
van: középen, a monitoron. Pedig nem egyszer derült már
ki, hogy a látszólag középen lévõ
van a legtávolabbra mindentõl. Alkalmasint nemcsak középszerû
állagként, hanem mint a végletek közti lavírozás
közben lábvízbe vezetõ stratégia.
Ennek ellenkezõjére a Saját szemmel / Inside out
címû kiállítás nyújtott példát,
melyben a viszonylagosságok langyos világához képest
határozottan éles megállapításokkal
és álláspontokkal lehet szembesülni. Így
pl.: ez a kép például azt mutatja ki, hogy még
értékek léteznek a földön - a kijelentés
nem egy képzõmûvésztõl származik,
de nem is egy értékelmélettel foglalkozó filozófus
állítása, hanem egy hajléktalané. Ez
a képmagyarázat - és a hozzá tartozó
kép - része annak a munkának, amit Dominic Hislop
és Erhardt Miklós közel egy éven keresztül
folytatott: egyszer használatos fényképezõgépeket
adtak budapesti hajléktalan embereknek, hogy "saját
szemmel" nézzenek szét. Ennek eredményeit
- a képek készítõinek kommentárjaival
együtt - mutatták be a Budapest Galéria Lajos utcai
kiállítóházában és az Interneten.
A két mûvész szándéka nyilv
|