Késõújkor, kifelé menet.
Avagy a posztmodern más perpektívából
Nem találunk szavakat. Melyekkel akárcsak hozzávetõlegesen
is körvonalazható lenne mindaz, amit e kérdés
kifejtése megkíván. Ezért aztán, fejet
hajtva a felfoghatatlannak, illõ alázattal néhány
metszetére szorítkozunk. (Miközben nem mondunk le arról,
hogy szemügyre vegyük eljövendõ szemléleti
rendszerünk keretfeltételeit. Az egyszerre képletes
és valóságos kereteit. Esetleg még célba
vehetjük közösen megszövendõ szavaink kárpitjának
hossz- és keresztirányú tartószálait.
Ami nem jelenti azt, hogy bárkire is rá akarnánk
kényszeríteni saját mentális mintázatunkat.)
Tartózkodásunk az elsietett szavaktól többrétû.
Ezért is állítottuk e sorok élére a
késõújkor kifejezést. Ami egyszerre megütköztetõ
(hisz két meglehetõsen ellentétes értelmû
tagból tevõdik össze), a korhûség jegyében
kellõen ironikus (a minden korokat betetõzni hivatott és
vágyott újkor végére - utolsó
korszakaként - vasból /iron/ és mosolyból
merített pontot tesz), ugyanakkor nem minden komolyság nélkül
megállapít egy tényállást, továbbá
alkalmazza a minimális történeti periodizáció
hármas tagolását.
A múlt történetének hullámzása
tagadhatatlan; vannak virágzó és vannak viharvert
idõk. A hullám: hullámvölgy és hullámhegy
váltakozása, egyikbõl másikba alakulása.
A hullámvonulat haladásának és pillanatnyi
helyzetének megállapítása természetesen
mindenkor a megfigyelõ önkényének van kitéve.
Mindig vannak emelkedõ és sûllyedõ áramlatok,
kereszthullámok, kioltások, interferenciák. A korszakhatárok
kijelölése a múltban való minimális tájékozódáshoz
nélkülözhetetlen, kellõ megszorításokkal,
a maga viszonylagosságában értelmezendõ mûvelet.
A történeti idõfelosztásnak a jelenvalóra
alkalmazása kétségkivül elég szokatlan
és kérdéses mûvelet. Mégis szólnak,
méghozzá nyomós érvek mellette. Nem is pusztán
csak a kényszeressé vált fejlõdésbõl
fakadó nyomás, az ezidejûnek az éppen feltûnõ
közeljövõbeli nevében való elvetése
és múltbelivé minõsítése, avagy
alkalmi apokaliptikus belátások támasztják
alá. Sokkal inkább a szemeknek (és a mögöttük
rejlõ elméknek) a növekvõ sebességekhez
és képláncolatokhoz szokása képes az
éppen múló pillanatot is egy eljövendõben
levetítésre kerülõ filmsávként
érzékelni.
Nem állítjuk, hogy máris "poszt" pozicióba
kerültünk volna a modernhez képest, még kevésbé
gondoljuk, hogy a virágkorában volnánk. Valahol a
vége felé vagyunk. Erre a végletesnek tetszõ
kijelentésre azért merészeljük ragadtatni magunkat,
mert tapasztalataink (beleértve ebbe a teoretikusokat is) arról
szólnak, hogy mindazon elvek, eszmények és viszonyítási
pontok vagy vonalak, melyek a közelebbi - egy-két évszázadban
mérhetõ - múltban mérvadóak voltak,
mára elmosódtak, kétségessé, vagy tarthatatlanná
váltak.
A késõújkor
kozmosza
A asztrofizikai felfedezések nyomán egy olyan kozmosz képe
vált közismertté, melynek majd minden pontja távolodóban
van bármely másiktól. Ez méltán veti
fel a kérdést: egyáltalán "lehetséges-e
a tér és az idõ széttartása közepette
bárminemû egység?" (Böhringer) Ráadásul
kozmosz-képünket idõrõl idõre olyan hatások
érik (a tudomány berkeibõl érkezõ teóriák
és újabb keletû felfedezések vagy felismerések
hírei), melyek ugyan nem "megrendítõek"
(hisz ami - immár évszázadok, de legalábbis
évtizedek óta - ritmikusan rengéshullámok
érik, azt hogyan is lehetne "megrendíteni"?) ,
mégis tovább mállasztják, avagy - szelidebben
szólva: - egyre "lyukacsosabbá" teszik.
A kozmosz eme asztrofizikai képe - benne a bármelyik pontján
megnyíló valóságosan "világnyi"
tér-résekkel - a különféle szellemi területek
együttállásának, a jelen szellemi világának
metaforájaként is messzemenõen érvényes.
A szellem különféle övezetei "fényévnyi"
távolokra vannak egymástól. Öntörvényü
mozgásuk - mindennemü alkalmi keresztezõdés
és mutáció ellenére - távolodó
pályákon tartja õket. A szellem széttartó
kozmoszában élünk, ahol ugyan egy-egy terület
"naprendszerében" hatnak a "helyi" gravitációs
erõk, a köztük nyíló, egyre tágabb
tereken keresztül azonban arányosan alábbhagy az összetartó
kötelékek ereje. A technológiai fejlõdés
folytán egyre újabb és újabb tudásterületek
"galaxisai" tárulnak fel. (Igen tanulságos szemrevételezni
egy-egy természettudományterület ABSTRACT-ját,
a szakfolyóiratai tartalomjegyzékébõl álló
vaskos kiadványokat, vagy a világ - nagyobb - kiállításainak
kalandáriumát, netán a hordozóra kerülõ
új zeneféleségek listáit.) Ezért aztán
méltán mondható el, hogy "aki nem szédül,
az nincs informálva" (Sloterdijk).
A modern elmúlása
A modern elmúlása az újkor kezdete óta ható,
már jóideje mitikussá vált alapelvek szétfoszlásaként
írható le. Ez a folyamat, melynek kezdetei a korai felvilágosodáskritikáig,
illetve a romantikáig nyúlnak vissza, számos területen
zajlik, illetve zárult már le.
Tarthatatlannak bizonyult a természet feletti növekvõ
uralom megszerzésére irányuló törekvés.
Ennek "eredményességét" az ökológiai
tudatosodás nyomán bolygószerte éppúgy
érzékelhetjük, mint napi "életvilágunk"
majd minden pillanatában. A (természet)tudomány elvesztette
"ártatlanságát", tudása pedig végérvényességét.
A technikával és a tõkével kialakult mutációja
megteremtette az élõ világ elpusztíthatóságának
eszközrendszerét. Megismerésmódja technikai
természetûvé vált, feltevései és
módszerei függvényévé.
A természet széttagoló megismerésének,
majd pedig egy univerzális matézis alapján történõ
összegzésének lehetetlenségét éppen
a természettudományok különféle területei
tárták fel. Az alapelvek reviziójára a tudományos
racionalitás magvában is sor került. Természettudományosan
tudatosodott, hogy minden ismeret limitált (Gödel) és
nincsen kitüntetett vonatkoztatási rendszer (Einstein).
A közelmúlt kutatásai a természeti folyamatokban
is felfedezték a pluralitást, szakadásokat és
antagonizmusokat állapítottak meg az addig mindenhatónak
tetszõ (természet-)törvény "felfeslõ
szövetében".
Az újkort uraló szellemi és társadalmi szabadságtörekvések
részint megvalósultak, részint pedig egy olyan helyzetre
vezettek, amit nemrég John Cage egyik méltatója jellemzett
a halála kapcsán közzétett írásában
:Nem volt "törvénye", üzenete, amit közzé
akart tenni - csak a minden törvénytõl való
szabadság üzenete. Ez az "üzenet": nem más
mint szellemi helyzetünk félelem nélküli állapotfelmérése.
E szabadság ugyanis valami rettentõ; azt jelenti, hogy amikor
ma mûvészetet mûvelünk, már nincsen talaj
a lábunk alatt; nincs hagyomány, semmiféle konstruktív
logika, sem pedig általános kötöttségre
való igény, ami munkánk hordozója lehetne.
Világunk határtalanított, valahány kultura
jelrendszerének feltartóztathatatlan keveredésébõl
áll, s ez olyasféle szabadságot jelent, aminek túloldalán
a nyelvnélküliség vár ránk."
(Hans Zender;Die Zeit 92.08.21.)
A külsõ kötetlenség kiteljesedésével
csaknem egyidejüleg ment végbe annak a belátása,
hogy belül sem vagyunk szabadok. Ráadásul a kötöttségektõl
történt eloldódás, a szabadságlehetõségek
kiterjedése a választás állandó kényszerét
- és neurózisát - eredményezték: "A
posztmodern korszak a szüntelen választás ideje."
(Charles Jencks)
Posthistoire
A történelmentúli idõ fogalma már néhány
évtizede megjelent a teóriában, a "történelem
végérõl" szóló beszéd pedig
a közelmúltban vált közkeletûvé.
A mindenkor önkényes végállapotok kijelentése
helyett gyümölcsözõbbnek ígérkezik
a posthistoire terminusának a történelem eltûnése
felõli megközelítése. E folyamat egyik forrása
a keresztény eszkatológia, és az ennek nyomán
kiépült újkori történetfilozófiák
által formált "történelmi tudat" átalakulása.
Az újkort a közelmúltig uraló korlátlan
és vég nélküli fejlõdéseszme tarthatatlanná
vált, és átadta a helyét a már-már
mechanikus mûködõ, bár a lehetõségekig
menõ továbblépést biztosító
állandóság - elfojtott apokaliptikus esélyekkel
átjárt - gondolatának.
Más irányból a technológiai fejlõdésfolyamat
fenyeget olyan következményekkel, amelyek révén
az ember által alakított történelem végére
pont kerül. Az 1986-os csernobili erõmûbalesettel nyilvánvalóvá
vált, hogy egy új "szereplõ" lépett
a "történelem szinpadára", mely - az emberi
szándékoktól függetlenül - planetáris
nagyságrendben képes befolyásolni emberek sokaságának
sorsát. Ezzel egyidejûleg érlelõdött meg
annak a belátása, hogy "úgy a keresztény
reménytõl, mint a görög episztemétõl
megmozgatott világfolyamat fölött katasztrofális
módon elvesztettük az irányítást."
(Sloterdijk)
Táguló
horizontok
Az elterjedt eszközrendszerek alapjaiban módosították
érzékelésünket és tudásunkat is.
A valóság, akárcsak valahány szemléleti
formája, viszonylagossá vált: "a valóság
a kutatásban van." (Virilio) Nincs olyan kitüntetett
nézõpont, szemhatár, közeg, metszet vagy módszer,
mely általános érvénnyel bírna.
Az egykor mindenek felett álló ész sem képez
már közös középpontot, végsõ
viszonyítási instanciát. A racionalitásformák
pluralizmusa van érvényben: "nincs már az
ész; ész csak többes számban van."(Lyotard)
A szellemi tér széttartása épppúgy
a nyilvánvaló tudás körébe tartozik,
mint a majd mindenre kiterjedõ egymásmellettiség
tapasztalata. Minden horizontnak megvan a maga napja; az igazság,
akárcsak az igazságosság és az emberség
is csak többes számban érthetõ.
A tudásformák, az életstratégiák, és
cselekvési minták terén éppolyan sokféleség
van, mint a környezõ kulturák vagy képletes
idõzónák tekintetében:"...már
jelen van: minden stílus és lehetõség egyvelegének
szinkretizmusa, a post-histoire." (Gehlen)
A tárolótechnológiáknak köszönhetõen
valahány fennmaradt hagyomány majd mindenki számára
hozzáférhetõ. A rögzítõ- és
reprodukálóeszközök elterjedése révén
szinte minden múltbéli tudás és alkotás
része a jelennek. A tradiciók túláradó
gazdagsága és torlódása új szellemi-kulturális
helyzetet teremtett. A történeti múlt ezáltal
éppoly viszonylagossá vált mint a jelent kitüntetõ
karakterisztikumok. A tradiciók archivált teljességének
egyidejû jelenléte az adott hagyományon belül
is átrendezõdéssel jár: az egész ismeretében
a súlypontok és hangsúlyok áthelyezhetõk;
nem csak az éppen áthagyományozott, leszûrt
és "idõszerûvé" tett része
lehet érvényes (sõt, egyáltalán ismerhetõ),
hanem teljes egésze, illetve az abból adódó
konzekvenciák, új "komponálási"
elvek, eljárások és következtetések.
A tradiciók sokaságának technikailag biztosított
jelenléte azonban ennél messzebbmenõ következményekkel
is jár. A különféle hagyományok puszta
egymásmellettisége olyan kulturális környezetet
teremt, amiben kölcsönös átértelmezések,
keresztezõdések, kioltások zajlanak. A kontextuális
kötöttségek fölöttébb korlátozott
érvényûek. Határaik áthágása
és az átjárás köztük folyamatos.
A keresztezések, a mutációk , a mindenféle
rendû és rangú elegyedések állandósultak.
Az egyezményes és egyértelmû kódok kétségessé
váltak - a szó mindkét értelmében:
kérdésessé és kettõssé. Ez szándéktalanul
éppúgy megtörténik a különféle
környezetekre és kulturális szintekre tekintettel kialakított
alkotások esetében, mint feltett szándékkal.
/Ez utóbbit számos mûvészeti és kulturális
jelenség példázza; a filmek közt éppúgy
bõséggel találunk ilyeneket, mint a paradigmatikusnak
tekintett (posztmodern) építészetben. A felénk
Szárnyas fejvadász (The Blade Runner) cím film esetében
nem egykönnyen eldönthetõ, hogy egy kitûnõen
kivitelezett kommersz, vagy az ember sorkérdéseit és
metafizikai mélységeket is érintõ mestermû
megalkotásának szándéka került "kódolásra"./
Posztmodern
A modern elmúlásának különféle területeken
történõ tudatosítása nem oly heves és
nem oly radikális, mint a koraújkori tabula rasat
megteremteni törekvõ programok, vagy a modernt újralendítõ
különféle avantgard kísérletek. Az egymástól
olykor meglehetõsen eltérõ, általában
posztmodernnek nevezett törekvések többnyire mentesek
az újrakezdés pátoszától (vagy ha mégsem
egészen, úgy azt iróniával ellenpontozzák).
A radikális - és általában totalitarizmusba
fulladó - társadalmi, mûvészeti vagy teoretikus
kisérletek kudarcának tanulságai éppúgy
közrejátszanak ebben, mint a megkerülhetetlen, nap mint
nap tapasztalt tények és a köztük nyíló
szabad játékterek. A posztmodern nem tagadása, hanem
felülmúlása a modernnek. Benne nem a leküzdés
lendülete munkál, hanem inkább a legyintés a
jellemzõje. (Tudat alatti tudása: a valami elleni fellépés
mindig fogja marad ellenzettjének; annak öntõmintáit,
ill. küzdõ karmozdulatait kényszerül követni.)
A sokféleség folytonos érzékelése a
kizárólagosság igényének, a totalitárius
törekvések elvetésére indítja.
Szemben a modernitással - melynek "magva az a történetfilozófiailag
megalapozott követelés volt, mi szerint a figyelmet az élet
összes területén a tudás és a jog eredményeire
és haladására kell irányítani"
(Böhringer) - a szétnézés, a visszanézés,
sõt olykor a szemlélõdés jellemzi. Nem a keresztény
eszkatológia "leszármazottjaira", történetfilozófiai
transzformációinak tolóerejére támaszkodik.
Hiányzik belõle a modernizmusokban mûködõ
jövõvágy. Relativizmusa szembetûnõ tényeken
alapul, folyamatosan feltöltõdõ történeti
tudásán, a különféle területek egymásmelletiségén,
keveredésén és kongruenciáján, a különbözõ
diskurzusfajták meglétén, stílusok és
mûfajok hierarchiájának kihúnyásán.
A posztmodern paradigma az utcán hever. Nem is kell - mint egyes
teoretikusai állítják - az újság(os)ig
elmenni. Életdiszleteink tarkán tündöklõ
és sebesen eltûnõ elegye úton-útfélen
szembetûnik.
Ez a perspektíva éppúgy indíthat különféle
játékokra, a paradigmák elemeinek keverésére,
a párhuzamosságok egymásbaolvasztására,
mint közös keretfeltételeik tudatosítására
és "mátrixaik" mûködésének
megfigyelésére. Teóriája nyitott a diszkurziv
gondolkodás elõtti gondolkodásra, a fejlõdéseszmétõl
táplált fensõbbségtudat nélkül
tanulmányozza és támaszkodik belátásaira.
Filozófiái kísérletek a tudomány és
a bölcsesség közti új egyensúly kialakítására
.
A posztmodern egy közbensõ kor, az átmenet, a "haladék"
ideje. Nem állító és nem tagadó, inkább
kiváró, megengedõ. Kötetlenségénél
fogva különféle képviselõinél a
szélsõséges könnyedség éppúgy
megtalálható, mint az elmélyült kutatás
és a fajsúlyos alkotás.
Toleráns tarkasága nem töröl le mindent, csak
egymás mellé söpri - ezzel teremtve meg a lehetõségét
egy távolságtartó szemléletnek, a minimumokban
való megegyezésnek, a közös kérdések
kikristályosodásának és majdani megoldásuk
esélyének.
Ugyanakkor olyan égetõ etikai és szociális
problémákat is felvet, melyek megoldása nem odázható
el, hisz a különbözõ stílusok, értévilágok,
szellemiségek képviselõi érvényesülni
kívánnak és egymás érdekeit keresztezik:
" társadalmi konfliktusok szabályaira van szükségünk,
hogy megfelelõen viszonyuljunk a kisebbségek közti
növekvõ versengéshez." (Jencks)
Kelet-Európa
késõújkora
Tájainkon e kérdések némiképpen más
fénytörésben, de annál sürgetõbben
vetõdnek fel. Itt a modernizmus elmúlása - miként
"bevezetése" is - egycsapásra ment végbe.
A keleti modernizmus számos területen a nyugatinál
sokkal radikálisabban valósult meg. Kiépült
a modern technológiákon ("nehézipar") nyugvó
társadalmi utópia egységtere, ami nyugatabbra mindenkor
csak részleges törekvésekben jelentkezett, és
nem terrorizált másirányú szabadságtörekvéseket.
A totalitárius homogenizáció rendszereinek leépülésével
különösen kontrasztdús környezet alakult ki.
A különféle korok és kultúrák eleven
jelenléte és keveredése itt erõsebb, arányaik
mások. Az uralkodó modern és a szigetszerûen
már jelenlevõ posztmodern övezetei mellett harsányan
helyet követel magának mélyhûtöttségében
önmagát túlélt premodern. A szervetlenül,
éles cezurákon át zajló, és viharos
gyorsasággal bekövetkezett változások éppúgy
közrejátszottak e helyzet kialakulásában, mint
a szervezõdési és szellemi szabadság hiánya.
Ez utóbbinak, a modernnel szemben fellépõ széleskörû
kritikai reflexió hiányának tudható be a máshol
már kimúlt mítikus modern fennmaradása. A
késõújkor széleskörû tudatosítása
e tájakon hozzájárulhat ahhoz, hogy alábbhagyjon
a legkülönfélébb életszférákat
uraló, a premodern és a mítikus modern közt
húzódó szélsõséges feszültség.
Ehhez a posztmodern "mátrixok" olyan kereteket és
mintákat kínálnak, amelyekben - a legkisebb közös
(minimum) elve alapján a múzeálizálódó
múlt hívei, mûvei és törekvései
éppúgy helyet kaphatnak, mint a megkésett modern,
vagy az azon túllépõ különféle kezdeményezések
képviselõi, szándékai és mûvei.
Ugyanakkor a szellem különféle területeinek mûvelõi
számára itt egyedülálló kilátások
és lehetõségek nyílnak. A keleti modernizmus
kopársága, nyersesége és sivársága
a pusztaság olyan panorámáját tárta
föl, amiben kivételes áttekinthetõségre,
a különféle eleven egyidejûségek és
egymásmelletiségek mélyebb formáló-
és mûködési elveinek belátására
nyílik mód. Ezért kiváltságos bizonyos
tekintetben e pillanat, hisz ezek ösztönzõ hatásából,
a résztvevõk türelmes és teremtõ összjátékából
ma még alig kivehetõ, a lokális jelentõségen
túlmenõ, párbeszédképes mûvek,
mozgalmak és áramlatok is születhetnek, melyek a szellem
szétfoszlott szövedékének helyreállítására
vezethetnek.
Kilátások
A késõujkor különféle alkotásai,
képzõdményei és kihívásai láttán
egyre élesebben vetõdik fel a "fenntartható
fejlõdés" kérdése. Ezt az ökológiai
eredetü kifejezést a késõújkor szellemi
kozmoszára vonatkoztatva a következõképpen fordítható
le: vajon a különféle területek eredményes
autonómiatörekvései nyomán tartható-e
az eddigi törekvések trendje, a száz- és ezerfelé
széttartó fejlõdés üteme és iránya?
Vajon nem kellene-e - az idevezetõ út eredményeit
és tanulságait nem feledve - fordulatot venni a közös
középpont(ok) keresése, helyreállítása
vagy megteremtése felé?
Ennek - némely esetben már mûködõ - "kísérleti
terepe" és elõretolt egysége a mûvészet.
Az a mûvészet, ami egy ideje már a "túlélés
tere nem élhetõ feltételek közepette"
(Achille B.Oliva)
A kiváltképpen posztmodernnek tekintett építészettel
szemben leginkább a zene kecsegtet ilyen irányú kilátásokkal.
A zenében - és erre mai zenemûvek esetében
számos kitûnõ példát találhatunk
- zavartalanul valósulhat meg múlt és jelen, közeli
és távoli egybehangzása. Benne megteremhet a tradició
talaján - ami Szabó Lajos metszõen pontos megfogalmazásában
nem más, mint "az alkotók idõ fölötti
szövetsége a kinyilatkoztatás oltalmában"
- a múlhatatlan mai, mely képes a kozmikus kilátástalanságot
egy remélhetõ és élhetõ perspektívává
változtatni. Hisz rajta keresztül, mint azt a romantika nagy
fizikus-filozófusa, Johann Wilhelm Ritter felülmúlhatatlanul
megfogalmazta, a legerõsebb kozmikus kötelék közvetlenül
tapasztalható meg: "A hallás a belsõ látás,
a legeslegbensõbb léttudat. Ezért is lehet a hallóérzékkel
minden más érzéknél ezerszer többet elérni.
A hallóérzék az univerzum minden érzéke
közül a legfenségesebb, a leghatalmasabb, a legátfogóbb;
mi több, az egyetlen mindközös, az univerzális érzék.
Az univerzum egyetlen szemlélete sem érvényes olyannyira
feltétlenül és oly teljességgel, mint az akusztikus."
1992
|