Emlékképek más megközelítésben
Minyó Szert fotó-festményei
A késõújkori
képkultúra bûvkörébõl, már
felvétel közben is tudjuk, hogy a rólunk készülõ
képekkel egyidejûleg különös módon
saját történetiségünk részévé
válunk. Ezáltal tûnékenységünk
pillanatképekkel felerõsített tudatával kell
együtt élnünk. Mulandóságunk melankóliája
ebben a romlékony hordozókban rejlõ örökkévalóságban
elég szembetûnõ. Ennek elhallgatása éppoly
félrevetõ, mint amilyen megtévesztõ a felfokozása.
Az egyik az "élethûség" a másik a
"végérvényesség", az eljövendõnek
küldött üzenet póza: az elevenség álcája
és az élet mumifikálása.
Minyó Szert képei messzirõl elkerülik ezeket
a zsákutcákat. Úgy tûnik, ebben tévedhetetlen
iránytûje van: az iróniája. Nála is
arról van szó, mint Hoffmanstahl klasszikus megfogalmazásában:
"A nagy ideális összefoglalások kontrasztjának
iróniája a makacs realitások zagyvalékával
szemben, melyekkel fel kell venniük a kûzdelmet; a szerszám
iróniája a kézzel szemben, mely a szerszámot
irányítani véli; a valóságban meglévô
ezerféle részlet iróniája az elkapkodott és
tudatosan valótlan szintézisekkel szemben." Az
irónia Minyó Szertnél nemcsak a témák
szinte mindegyikében, a rosszul exponált rozzant kerékpár,
a félhomályos kocsmaasztal vagy a bemozdult biliárdjátékos
esetében érzékelhetõ: a közegbõl
is következik. Egy fénykép ugyanis elkészültével
- elõhívással és rögzítésével
- máris idézõjelek közé kerül. Enyhén
szólva nem azonos azzal, aminek látszik. A kép -
legsajátosabb látványunk - kikerült a szem mögötti
környezetébõl, az érzékelés és
a képzelõerõ elevenségébõl:
közeget váltott. Ez a változás jellegét
és jelentését viszonylagossá, a viszonyok
és vonatkozások függvényévé teszi.
Az idézõjeleket elõször a technika, a készülék
teszi a kép köré: azáltal, hogy kiemeli és
különállóan nézhetõvé teszi,
megkettõzi és másolattá változtatja
a bennünk élõ képet.
Minyó Szert képei idézetszerûségét
azáltal kettõzi meg, hogy esetlegesen felhordott anyagot
alkalmaz, szaggatott és elmosódott körvonalak között
jelenít meg, olykor alkalmi felületeket használ (szinte
bármin képes megjeleníteni). Ezen eljárások
révén olykor az a benyomásunk támad, mintha
maga a felület hívná elõ a képet: a fal,
egy ajtó, sarokba állított falemez. Mintha a tárgyak
tekintetével találkozna a szemünk. Az így elõálló
kép töredékes. Felbomló felületek felbomló
formákat mutatnak fel. Nem fényképeket, ténytemetõket,
hanem fényfoszlányokat, lehetséges emlékvillanásokat
látunk.
Szert képeinek az irónia mellett az esetlegesség
az alapjellemzõje. Ahogy esetlegességükben, úgy
hiányosságaikban és torzulataikban tudatos szándék
munkál: a technikai tökéletességeszmény
elvetése és a történetiség, a történés
pillanatában tõlünk elszakadó idõmetszetek
távolodásának belátása. Az esetlegesség
nem az "ellesett" villanások, az átmeneti együttállások
tettenérésének tényeibõl erednek, hanem
valóságos véletlenségi kalkulus használatára
engednek következtetni. Úgy keletkeznek, ahogy az ellenõrizhetetlen
emberi emlékezet behatárolja esetleges üledékeit:
a kiszámíthatatlanul kiragadott, foszlányokban megtapadó
és fölöttébb változékony emlékképfoltokat.
Ennek a tûnékenységnek, a dolgok és lények,
az együttállások egyszeriségének a feltárulásai
ezek a képek. Alighanem egy sajátos festõi iskolázottság
is munkál ebben a képalkotásban, mely többszörös
távolságot teremt az anyag- és felülethasználat,
az "ecsetkezelés" és a "keretezés"
révén a felhasznált képnyersanyag és
végsõ megjelenítése között.
1992
|