Klaus Modick (kép-)regénye: A Karolinák
szürkesége.
Modick regényének története elsõ látásra
távol áll mindennemû mûvészetfilozófiai problémától
és meglehetõsen egyszerû: hõse egy régiségkereskedés
kirakatában megpillant egy festményt - és a hatása
alá kerül. Méghozzá oly ellenállhatatlanul,
hogy a késõbbiekben sem tud szabadulni tõle. A kép
azonban nem valamiféle Nagy Mû, hanem dilettánsnak tetszõ
darab: vadászrepülõk csatáját ábrázolja,
egy különös szürkeségû háttér
elõtt. A kép értéktelenségével
tisztában lévõ, foglalkozására nézve
alkalmazott grafikát mûvelõ fõhõs utóbb mégis
visszatér, és megvásárolja. A történet
ettõl kezdve egyre meredekebben ível, és jól
felépített dramatikája folytán az olykor magasabb
mûvészetelméleti fejtegetésekre kifutó dialógusok
nem hullanak ki a regény szövetébõl. Modick egy,
a nagy elbeszélõk munkáihoz mérhetõ könyv
közegében olyan kérdéseket exponál, amelyek
kirekesztõdtek a (képzõ)mûvészet körüli
századvégi diskurzusokból. És nemcsak felveti
ezeket, hanem megoldási alternatívákkal is elõáll.
A kép körül kibontakozó történet ugyanis
váratlan fordulatokhoz vezet. Kiderül, hogy a különös
hatású mázolmány alatt egy még különösebb
korai absztrakt festmény rejlik! Az elbeszélés témájává
így a kép eredetének felderítése és
rejtélyének megfejtése válik.
A történet kígyózása távoli tájakra
és egzotikusnak tekinthetõ területekre vezet. A szabadúszó
hirdetésipari szakmunkás hétköznapjainak leírásába
nemcsak a regényességhez elengedhetetlen szerelmi szálak
keverednek, hanem a mai mûvészet és iparmûvészet
mibenlétét taglaló pontos elemzések is társulnak.
A rejtélyes festmény eredetének nyomozása
egy ponton a II. világháború, a Hamburg bombázását
követõ tûzvész történetébe torkollik.
Itt az író valódi tûzfestõnek bizonyul: az égés
példátlan képeinek, a tûz és a turbulencia
természetének leírásában remekel...
Ám a nyomozás során lassanként kiderül,
hogy az ég szürkeségét egyedülállóan
megjelenítõ és hamu felhasználásával
készült kép a II., sõt még az I. világháborúnál
is korábbi. Festõje a századvég ismert historikus
alkotóinak egyike, aki késõbb a déltengeri
Karolina-szigeteken telepedett le. Egyetlen Európába visszakerült
képe, A karolinák szürkesége is ott készült.
Így aztán a nyomába szegõdött grafikus
eljut arra a korallszigetre, ahol egy tekercsbe csavarva megtalálja
a mûvész mindahány megmaradt festményét
is. A képek azonban az évtizedek során szétválaszthatatlanul
összeragadtak és egybemosódtak... Végül
ebben a formában, az egyetlen fennmaradt fõmû sajátos
inverz változataként, mint plasztika kerülnek a festõ
nagy new yorki kiállítására - és a
szenzációs leletekre felfigyelõ szellemi szféra
átmeneti érdeklõdésének középpontjába...
Modick a mûvészet rejtélyességének és
egzotizmusának, a mûvész szecessziójának
kiegyensúlyozott ábrázolása során alapkérdéseket
hoz szóba. A "késõpolgári mûipar",
a mûvészek tömkelegébõl és a termelékenység-kényszerébõl
következõ mûvészeti tömegtermelés
ellenében aktualizálja a titokzatos fõmû, a
kép romantikus eszméjét. Amiben persze egy alkalmas
mûfogás, a lelet egyszeriségének toposza
játszik a kezére. (A megoldás eseti jellegét,
a "leletesítés" kulcsszerepét az is mutatja,
hogy ezt késõbb a fellelt életmû egészére
kiterjeszti: a szétolvadt és összeragadt képroncsok
modern mûtárgyként kerülnek bemutatásra,
illetve kiállításra - ami egyszersmind a modern mûvészet
iránti mélységes iróniájának
kinyilvánítására is módot ad...) Az
egyetlen kép körüli regénybeli kontextus és
értelmezési környezet megteremtése persze éppoly
egyszeri és kétséges kifutású, mint
amilyen a könyvben felvetett egyéb problémák
(mint a mai mûipar intézményes, továbbá
személyi szövedékébe beágyazott és
az elszigeteltségbe vonult mûvész egyedülsége
és szabadsága közti feszültség) kezelése,
illetve feloldása.
A könyv mellesleg adalékul szolgál ahhoz az alapigazsághoz
is, mi szerint a való majd mindig beéri a képzeletet:
Nem sokkal a könyv olvasása után találkoztam
Choreh Feyzdjou festmény- és rajztekercseivel. A perzsa
mûvésznõ 1968 és 83 között készült,
több tucatnyi képét feltekercselve állította
ki. A szõnyegbolti állványokra rakott tekercsek éppoly
rejtélyesek, mint a regényhõs déltengeri lelete.
Igaz, nincsenek végérvényesen összetapadva,
de a (szent) írástekercsekhez hasonlóan csak a "beavatottak"
számára tárulnak föl. Így a titok tere
a mû második lépcsõjeként, visszaható
érvénnyel teremtõdött meg. És még
az sincs kizárva, hogy a "kivülrekedtek" jártak
jobban: lehet, hogy gazdagabbak egy titokkal.
|