Nomád territórium. Az Inter / Le Lieu csoport
Egy ideje sajátos világútlevelem van: a különleges,
kék paszportot a Territoires Nomades / Nomad Territories
budapesti konzulátusa bocsátotta ki. (Nomád voltával
összhangban ez a konzulátus - Berlin és Krakkó
után - Budapesten is csak egyetlen napig tartott nyitva. Aztán
mûködtetõi továbbálltak - Genova, Marseille
és Barcelona felé.) A kanadai Inter / Le Lieu (Hely
/ Közben) csoport akciója révén az átmeneti
konzulátusnak helyt adó Artpool
erre a néhány órára olyan Hivatali Helyiséggé
alakult át, amibõl egyszerre több világra is
nyílt ablak. A képletes kilátás egyik iránya
ugyanis akaratlanul a rég(?)múlt ancien regime hétköznapi
rettenetére nyílott és a néhai Magyar Népköztársaság
Kimenõ- & Kegyosztó Hivatalának helyiségeiben
eltöltött órák (napok/hetek) hasonlíthatatlan
emlékét idézte fel. Mert az útlevélkiadás
ezúttal sem ment várakozás, sorállás
és téblábolás nélkül. (A papírok
kitöltéséhez, az adatok betárolásához
és feldolgozásához, a fényképek elkészültéhez
és kinyomtatásához nemcsak Magyarisztánban,
de Nomadisztánban is idõ kell.)
A várakozás persze nemcsak a kellemetlen emlékek
felidézésére adott módot; amíg a fehér
egyenruhába öltözött hivatali munkások dolgukat
végezték, addig a konzulátus termeit betöltõ
nomádok - egymás szemrevételezése és
kedélyes csevegés mellett - belenézhettek a csoport
videóanyagaiba, és szétnézhettek Erdély
Miklós könyvespolcán. (Az eredeti méretre nagyított
és az egyik falat teljesen betöltõ felvételen
a boldog emlékezetû alkotó tájékozódásának
távlatain tûnõdhettek, és találgathatták,
vajon a hiányos, szakadt gerincû könyvek mit rejtenek...)
A videodokumentációkból kiderült, hogy a Nomád
territórium utazó nagykövetei, a québec-i
mûvészcsoport tagjai nemcsak az útiokmányok
kiötlése és kitöltése terén jeleskednek:
Jean-Yves Fréchette, Richard Martel, Nathalie Perreault, Alain-Martin
Richard, Jean-Claude Sain-Hilaire korábban kiállítások,
performanszok, installációk, illetve kritikusi, szerkesztõi
és tanári tevékenység kivitelezése
terén is tettek már egy s mást.
Végül az útlevél elkészült, a vízumok
bepecsételése és az illeték leszurkolása,
majd pedig egy kézszorítást követõen
a Nomád territórium teljes jogú tagjaivá
váltunk. Magam a 204-es számú passzust kaptam, amibõl
arra következtettem, hogy túl sokan egyelõre még
nem tolongunk ezen a képletes területen. (Bár az akciósorozat
folytatódik, és amint az igazolt nomádok lélekszáma
eléri az egymillió fõt, úgy kapunk egy képviselõi
helyet az ENSZ-ben...)
Ha a dokumentum címereként szereplõ kocsi nem ütne
el oly szembeszökõen a heraldikai hagyományoktól,
és bele lenne foglalva egy címerpajzsba, akkor valószínûleg
simán be lehetne vele jutni valamelyik közelmúltban
kikiáltott közép-ázsiai FÁK-fejedelemségbe,
oly tökéletes a kivitelezése.
A nomád 'címerállat' egy igazi nomád jármû,
ami mintegy két és fél ezer éve készült,
az utolsó szögig fából; az Altájból
került elõ és az Ermitázsban õrzik. Ezeket
az adatokat már Gilles Deleuze és Felix Guattari
nagy könyve a Mille Plateux. (Ezer sík. Kapitalizmus
és skizofrénia 2.) tartalmazza. Ott a nomadológiáról
szóló fejezet elején áll, és - jó
okkal vélhetõen - ez a könyv adott indíttatást
a Inter / Le Lieu csoportnak. (Annál is inkább mivel
ezt a fejezetet késõbb Sylvére Lotringer Amerikában,
a Semiotexte sorozatban külön könyvben is kiadta.)
De mi is ez a nomadológia, ami a filozófus-pszichológus
szerzõpáros könyve nyomán az akciómûvészeket
megihlette? Gilles Deleuze errõl egy interjúban így
nyilatkozott: a nomádok azért érdekeltek bennünket
annyira, mert olyan létrejövések, melyek nem tartoznak
a történelemhez; ki vannak rekesztve belõle, de metamorfizálódnak,
hogy másutt megint felmerülhessenek: váratlan formákban
- egy társadalmi mezõ enyészvonalai között.
A nomádok tehát olyan mintát jelentenek, amely a
majd mindent behálózó és egyre jobban átható
rendszerek és intézmények közül kiutat
mutat: az átjárást, a rések észrevevését,
a közlekedést a különféle kontextusok között.
Ez pedig a magunkfajta városlakók számára
sem közömbös, hiszen többé-kevésbé
képletesen szinte mindahányan nomadizálunk. Napjában
többször váltogatjuk a tartozkodási területeket:
az egyik óra még kerti fák közt ér, a
másik már magasan áttechnizált tájban.
Szintúgy változik a társulás, a populáció,
ahogy eltûnünk egy helyrõl, majd egy másikban merülünk
fel: hirtelen észrevesszük, hogy környezetünkben
megsûrûsödtek a krómacélkék felületek,
a turbószolarizált testek.
Az életterületek váltogatása azonban még
nem tesz teljesen nomáddá. A nomádok igazán
azok, akik nem kötõdnek minden áron egy helyhez, ilyen-olyan
valóságröghöz vagy rögvalósághoz,
nem simulnak bele a fennálló hatalmi mezõk, etablírozott
intézmények, stílusok és mûfajok öntõmintáiba,
hanem közöttük kalandoznak. Alternatívát
jelentenek a hatalmak hínárjával, az intézmények
inerciájával, a tehetetlenség terrorával szemben.
Ma nem kevésbé, mint régen. Mert ha saját
tapasztalatból nem, úgy Max Webertõl tudhatjuk, hogy
ha egy szervezet egyszer létrejön, akkor igyekszik fennmaradni,
mûködni: keres és talál magának szerepet,
rendeltetést, megbízót, okot és mûködtetõt.
Ezért is méltánylandó a Nomád Territórium
terje(szke)dése, mert az intézményi mûködés
ironikus kikezdésével, megtévesztésével
és visszájára fordításával a
szabadság számára hódít vissza territóriumot.
Ráadásul olyan békés, játékos,
mûvészi gesztusok révén, amelyek más
területekre nézve is tanulságosak. Mi több: terjesztésre
méltók. Mert az ilyen kezdeményezések tömeges
elterjedése esetén még az is kiderülhet, hogy
a közügyek logikája korántsem olyan kizárólagos
érvényû, mint az a mai, három-négyszögletû
horizontra korlátozódó politikai panorámából
kitetszik.
1993
|