A 20. század emlékmûve.
Michael Sandle monumentuma és mûvei az Enst Múzeumban
Michael Sandle szobraiban egyedülálló példáit
láthatjuk annak, hogy miként lehetséges a közelmúlt
mûvészeti útkeresésének hasznos hozadékát
összegezni s egyúttal egy letûntnek vélt hagyománnyal
ötvözni. A Németországban élõ angol
szobrász a modernizmus utáni mûvészet egyik
formátumos alakja. Fiatalkori, konceptuális hatásokat
mutató kísérletei után, a hetvenes évektõl
kezdve - 'életnagyságú' szarkofágjaival, ravatalaival,
és monumentumaival egyre határozottabban az emlékmû-építészet
és -szobrászat megújítójává
vált.
Az a halálkultusz, ami e mûvekben megmutatkozik, nem az alkotó
magánmitológiája, hanem a késõújkori
ipari civiliszáció legsajátabb vonása. Sandle
rajzain, csakúgy mint plasztikáiban a különbözõ
gépezetek pusztító potenciálja jelenik meg.
Ellen-emléklékmûvei nem a háborús hõsöknek,
hanem a halál-gépezet rettenetének állítanak
emlékmûvet. Anti-Aircraft Monument-jében román
stílusú oszlopcsarnok fogja közre a zuhanó vadászgépet.
Zuhanás közben, lángra kapva, vagy már végállapotukban,
roncsként látszanak a harc és a pusztítás
eszközei. Tradicionálisabb témájú mûvei
esetében is jelen vannak a technizált világ jellegzetes
tárgyai: Szent György-szobra a sárkánykígyót
egy rácsozat raszterének áttörése közben
ábrázolja. Dobosa messzirõl nézve bármely
régi armada ezreddobosa lehetne, közelebbrõl azonban
a gázmaszkkal egybefolyó arc kétségtelenné
teszi, hogy kortárs katonával van dolgunk. Az iparosított
harc logikája végsõ pusztaságában 20.
század emlékmûve címet viselõ mûvében
mutatkozik meg. A mintegy ötméteres átmérõjû
fémalapzaton egy az eredtivel méretazonos géppuskafészek
áll. Mögötte kezelõjének maradványai:
egy csontváztorzó, rajta különös miki-egér-fej
mutáció. (Ez a sajátos hibrid több mûvében
is feltûnik; az infantilis idiotizmus és a hadiintelligencia
keveréke néha szájkosárban, olykor drótháló
mögött, avagy mintákkal borítva jelenik meg.)
A fegyver, és körülötte felhalmozott lõszeres
ládák, homokzsákok is sárgarézbõl
készültek. A polírozott felületék örökkévalóságot
idézõ ragyogása már-már karikaturisztikussá
fokozza az alkotás iróniáját. A körlapra
helyezett, csaknem szimmetrikus elrendezés azonban ellenpontozza
és mintegy 'klasszicizálja', a(z eltorzult) nagyság
jegyeivel ruházza föl a 20. század emlékmûvét.
1991
|