"Ahol szimbolumok vigasztalják a szellemet" -
Schmal Károly képei
Schmal Károly "papírmunkái" az elemi egyszerûség
jegyeit mutatják. Ez a felhasznált anyagokra és eszközökre
éppúgy érvényes, mint a rajz és festés
eredményére, a képekre. Alig néhány
szén, kréta, vagy tempera hordozta szín látható
a kék, fehér vagy barna felületeken. A négyzetes
kivágattól közrefogva pedig alapformák: háromszögek,
átlók, egymást metszõ egyenesek, a látszólagos
teret megjelenítõ többszörösen tört vonalak
és örvénylõ görbületek.
A képek címei, a festõi szándék - és
a felveendõ nézõpont - foglalatai viszont egy másik
valóságmetszetbõl keltezettek: Sík és
tér, Egy és sok, Rész-lett, Eltérés,
Minden megvan. Szó és kép kölcsönösen
ellenpontozzák, egyszersmind értelmezik is egymást.
Feszültséggel telített erõterük kirajzolja
alkotójuk szellemi alapállását: kutatása
irányát, kérdései élét, küzdelmei
körét. Mûveibõl a színes és szélesvásznú
lehetõségekrõl való lemondás gesztusa
éppúgy kiviláglik, mint a keletkezésre irányuló
kérdezés, az anyagok alkotóelemeire és kibontakozásuk
elveire irányuló feltárómunka, az átláthatóságra,
a transzparenciára irányuló törekvés.
Az "elhagyás mûvészete", a rajz eleve kínál
ezirányú eshetõségeket. Schmal képei
azonban nem a figurális ábrázolás körébõl
kerülnek ki, nem tárgyi alakzatok felületi formáinak,
téri viszonylatainak, fényerõinek és színhatásainak
megmutatására irányulnak. Sokkal inkább a
képzés, a képalkotás kezdeti gesztusait mutatják:
a rovás, a vonás, a vésés, a foltejtés
- a jelalakítás és az anyagokkal kezdeményezett
érintkezés és kapcsolatteremtés eredményeit.
Mûvei - markánsan elhatárolt kísérleti terepként
- hangsúlyozottan a kereteknél kezdõdnek. Az olykor
többszörös rámarendszer a kivágat nyomatékosítását,
a tekintet felhívását szolgálja; annak tudatosítását,
hogy minden egyes szegély elhagyásával a szokott
szemlélet érvényességi körzeténél
messzebb merészkedik. Egyre beljebb és lejjebb ereszkedik,
és végül túlmegy a látható tartományán.
Ahol nem az alaktalanság várja, hanem támpontok,
segédegyenesek, különféle út-mutatók.
Amik természetesen nem a nézõ szemnek tett engedmények,
hanem a feltárás és megtalálás vagy
éppen rábukkanás folyamatának fázisai.
Sok képet az átlók uralnak vagy húzódnak
rajta jelzésszerûen keresztül. A két egymást
keresztezõ vonal a kép síkját, dimenzionális
kötöttségét hangsúlyozza. Azt a kiindulási
és viszonyítási alapzatot, ami a képsík
sajátja. Méghozzá azért, hogy még érzékletesebb
legyen a leválás róla: a belépés a
képletes és képzetes térbe, a hozzá
képest merõleges mélyülés vagy mindenirányú
kibontakozás lehetõsége. Ettõl ezek a mûvek elsõ
ránézésre egy lezárt, közönséges
postai boríték benyomását keltik, ám
mégis az utolsó "betûjéig" olvashatóak:
a diagonálisok mögött és között, olykor
alattuk vagy éppen fölöttük húzódnak
a vonalak, ecsetnyomok, a ragasztott vagy roncsolt felületek.
A lezárt, mégis teljes mélységében
feltáruló "boríték" minden mûvészetnek,
minden teljességre törekvõ alkotásnak, akárcsak
eredetének, a teljesség mûvének, a teremtett világnak
is végsõ metaforája. És ahogy ebben a szóképben,
úgyanúgy érnek egymásba e felületeken
az elemiek az egyetemes jelekkel: mint festékfoltok sokaságából
felépülõ csillagégbolt, netán mint felülrõl
a képmezõbe betörõ fénypászma vagy
a tekintetet felfelé térítõ háromszög,
a lecsorduló festék félúton megszilárdult
folyamával.
A "fent" és a "lent" viszonylatainak ezt a
"magasztos" toposzokat és fennkölt ikonográfiát
széles ívben elkerülõ ábrázolása
a modern mûvészetbõl elengedhetetlenül adódik.
A "papírmunkák" legtöbbje a lehetõ "legalacsonyabb"
tárgy megmunkálásával veszi kezdetét:
a képek anyagának, a papírnak a vizsgálatával.
Tulajdonságai a legköznapibb mûveletek során mutatkoznak
meg: a gyûrés, hajtogatás, áztatás, kisimítás
közben. Az ilyen mûveletekkel kiegészülõ grafikai
és festõi gesztusok szokatlan eredménnyel járnak:
a keletkezõ mûvek az anyaggal folytatott együttmûködés
már-már dialogikus módozatát mutatják.
A felületek, a rostos szövedék esetlegességei
így éppoly konstitutív részét alkothatják
a képnek, mint a határozott mozdulatokkal meghúzott
geometrikus vonalrendszerek. E sajátos párbeszéd
révén a látható új arculata mutatkozik
meg: az alkotói aktusok közegében, általuk elõhívottan
az elemi lehetõségek és esetlegességek teremtõ
ereje mutatkozik meg: a leheletnyi résekbõl kiinduló,
majd tovább bontakozó keletkezés, vagy a formaelemek
hatásainak és a különféle ellenhatások
kûzdelme nyomán beálló dinamikus egyensúlya.
A hártyányi felületek festékrétegeiben
így akár a hegyvonulatokat formáló erõkkel
analóg formálódás is tettenérhetõ.
Schmal képeinek egy része kifejezetten a takarás
és felfedés, az áthatás problémája
köré épül. A Festék és tér
címet viselõ mûve mintegy megfordítása
a papírfelületekkel és színezékekkel
folytatott párbeszédnek. Az átlós rajzolatra
itt egy fehér festéknégyzet került, amelyen
néhol átsejlik a mögöttes vonalrendszer; a festett
felületre pedig újabb - vékonyabb - vonalak kerültek.
A tér rétegzettsége, a burkolófelületek
és fedõrétegek mögött megnyíló
mélységi viszonylatok, a mögöttes láttatás
mutatkozik itt meg. A transzparencia tapasztalata, az átható
tekintet iskolázottsága. Az ezirányú elmélyülésben
a nézõ nincs egészen magára hagyva. Támpontokat
és kifutópályákat talál, határozott
felhajtóerõvel bíró, bár nem feltétlenül
szándékoltan elhelyezett jeleket. A már említett
átló, a diagonális is ilyen. A diagonal eredetileg
a szögleteken keresztül vezetõ vonalat jelenti. A képek
szemlélõi számára azonban e "szögletek"
képletesen is értendõk: mindama valóságos
és imaginárius terek együtteseként, melyeket
átható tekintettel egyben és egyként láthatunk
- egy nem kevésbé képletes diagonális mentén.
Annál is inkább, mivel a négyzetek átlói
háromszögeket jelölnek ki; méghozzá jelentésteli
háromszögeket. Néhány képen ezek az olykor
egyenlõ szárú, máskor egyenlõ oldalú
háromszögek önállóan, a kép centrális
alakzataként jelennek meg. A Minden megvan - vélhetõen
Ottlik Géza remekmûvétõl inspirált -
címet viselõ mûnek majd a felét betöltõ
háromszög felfelé fehéredõ, lefelé
sötétülõ szárai erõvonalaival, fényviszonyaival
és a lecsorgó festéknyomok nehézkedésjeleivel
egyértelmûen a lentrõl elszakadó felemelkedés
szimbóluma.
A szimbolon, a tört pálca nálunk maradó
és kiszakadt felére váró képe nem éppen
egy egyszerûen áthagyományozott szókép.
A természet tudománya éppúgy errõl
tanúskodik - A logikát és a számítógépet
tanulmányozva ébredtünk rá arra, hogy az intelligencia
a fizikai szimbólumrendszerekben lakozik. -, mint a "látás
relativitásának" alkotója, arról a szellemi
magaslatról ír, ahol szimbólumok vigasztalják
a szellemet, és belátja: nem szükséges, hogy
a földi világ egyetlen lehetõségéhez
láncolódjék.
1993
|