Négy nyugat-keleti égtáj: SI - LA - GI Álma
a gondolkodásról
A termek SI-LA-GI
(ejtsd: szilágyi) kiállításának ideje
alatt négy egymástól távolesõ égtájra
nyíltak. Elsõ látásra ez nem volt ennyire nyilvánvaló;
az egyik kiállítótérben csak egy terített
asztal képe húzódott hosszan, pultmagasságban;
rajta üres és magrakott tányérok, tálak,
félig ürített poharak. A kép elõtti pultra
is poharak, palackok, tányérok kerültek, méghozzá
a maguk kézzelfogható tárgyiasságában
- mint a vernisszázs odahagyott kellékei. A másik
helyiségben egyetlen hatalmas, négybetûs szó állt
a falon: JUDE. A harmadikban színes öltözetû, rituális
táncot járó alak szimmetrikusan megkettõzött
fényképe látszott; valamint egymást metszõ
aranyozott és natúr fa keretek matt üvegfelületeket
övezõ rendszere. Az utolsó helyiséget egy kockákat
rakosgató porcelánfiú és kivetített
árnyképe töltötte be.
A kiállítótérben nyíló tájak
egyszerre földiek és égiek: a geográfiai kelet
és nyugat, dél és észak földjeit, valamint
a fölöttük honoló egek szellemi-kulturális
vetületeit mutatják. Az egyes "tájak" meglehetõsen
különbözõ metszetükben, más-más
módon, a fokozatosan elillanó italok anyagszerûségétõl,
a hívószó absztrakcióján át
a fotografikus leképezésig menõ eljárások
révén vannak jelen. Amennyire különbözõ
ábrázolásmódjuk, olyannyira eltérõ
történeti fázisaik és közvetettségük
fokozatainak megjelenítése is. SI-LA-GI-nak ezen a kiállításán
nemcsak a körülöttünk nyíló égtájak
"kulturális topográfiáját" sikerült
felvázolnia, hanem e jelen szellemi légkörének
alapáramlatát is: a kortárs szellem mélységes
lehangoltságát - ahogy Hans Jonas filozófus megfogalmazta
-, amiben a transzcendentális rend megzavarásának
visszahatása mutatkozik meg.
Az egyes égtájak statikus megjelenítése ellenére
ez a "klimatikus" térkép mégis meglehetõsen
mozgalmas: az "égtájak" közti törésvonalakat,
a köztük húzódó "frontokat" és
feszültségeket a kiállítótér tagoltsága
közvetíti és erõsíti fel. A (spirituális)
NYUGAT egy keskeny - Leonardo Utolsó vacsorájából
kimetszett - sávra szûkül; összhangban azzal a
folyamattal, melynek eredményeképpen - asztalközösség
és eucharisztia hiánya mellett - a kenyér és
a bor élelmiszeripari termékké, a vacsora kellékei
táplálkozástechnikai tárggyá, maga
a tevékenység pedig tudományosan kontrollált
kalóriafogyasztássá vált. A képnek
a kézzelfoghatóban, a vernisszázs hátrahagyott
maradványaival történõ folytatása - a
mûvészettörténeti utalásokon túl
- finom (ön)iróniával mutat rá az asztalközösségnek
a kiállítási tér, a White Cube (Brian
O'Doherty) sajátos szertartásformájává
való átalakulására.
A ZSIDó felirat, a maga sokértelmûségében,
egyszerre utal a kezdetekre (DÉLre-KELETre), Izráel szólítására,
ki nem hunyó különbözésére és
tanúságára más népek közepette,
valamint (a felirat rajzolatában is megjelenõ) megpecsételõ,
kirekesztõ jelentés-lehetõségére, az elõbbiek
hárítására és kioltására.
A harmadik helyiséget egy ünnepi öltözetben táncoló
tibeti láma megkettõzött fényképe uralja.
A távoli KELET egzotikus fenségét a kép negatív
színekbe fordítása egyszerre teszi szemkápráztatóan
széppé és távolságtartóvá
- egy más-világ megjelenésének helyévé.
Az utolsó terem ÉSZAKra nyílik; oda, ahol minden
ember észak fok, titok, idegenség. Ezen a képletes
égtájon egy régi ready-made-figura és árnyképe
rakosgatja a kockáit, mint gyerekkorunkban magunk is, hogy összeálljon
az építmény. A képek azonban, akárcsak
a szomszéd helyiségben a keretek, szét- és
összecsúsztak. És itt és most nem is csak képeket
kell kiraknunk, hanem az összemosódott világképek
és képletes égtájak között is el
kell igazodnunk. SI-LA-GI kiállítása ehhez a feladványhoz
kínál ajánlást.
|