Korlátok, rácsok, térközök. Somorjai
Kiss Tibor litográfiái
Ami biztos: éjszaka van, kivétel nélkül minden
képen éjszaka van. - írja Baranyay András
Somorjai Kiss Tibor festményeirõl. Litográfiáin
is éjszakai megvilágításban látszanak
a különféle technikai konstrukciók közé
szorított terek, az ott álló, a rajtuk áthaladó,
vagy éppen keresztülfutó alakok. Akárcsak a
korábban keletkezett festmények, ezek a kõnyomatos
képek is szinte kivétel nélkül egy körbõl
kerülnek ki: a terek közti közvetítések,
a rések, áthidalások, a térhatárok
és keretezettségek témakörébõl.
(Néhány képcím: Híd, Alagút,
Rés, Felüljáró, Móló, Kilátó)
Ez a tematikus behatároltság távolról sem
jár egyhangúsággal: a hídvázak, korlátok,
rácsok fény-árnyék váltakozásai,
a különféle megvilágítások a fény-
és színviszonylatok széles tartományát
mutatják. (A szabályosan ismétlõdõ
geometrikus formákat széles és árnyalatokban
gazdag színes felületek szelídítik nézhetõvé.
A mértani ritmusok mozgalmasságát a nagy, tagolatlan
színfoltok ellenpontozzák.)
A litográfia alighanem a legalkalmasabb technika az ilyen képek
kidolgozására; a finom szemcsézettség, a színpontok
sûríthetõsége egyedülálló lehetõséget
nyújt a szórt fények, az árnyalatok folyamatos
változásának megteremtésére, a fémszerkezetek
plaszticitásának érzékeltetésére.
S ez Somorjainál esetenként dombormûszerûvé teszi
a grafikát. ('gy például a kettõzött András-kereszt-kompozíció,
egy közöttük átmenõ alakkal, határozottan
egy bronz kapuszem benyomását kelti.)
Néhány kõnyomat-képe közvetlen kapcsolatba
lép az emlékezet mélyrétegével, az
elhagyatott helyeken, a sötét beszögellésekben
és homályos szegletekben beszerezhetõ, félelem-
és fenyegetettségteli élményekkel. Színtereit
eleve a szûkösség és a határtalanság
találkozásának határmezsgyéin helyezi
el. Ellentétes viszonyuk mindenütt a kompozíció
középpontjává válik: az alakjai által
szemlélt tágasság nyomasztó, az onnan érkezõ
fény hosszú, súlyos árnyékot vet, az
elmaradhatatlan korlátok, rácsszerkezetek és kerítések
pedig a szabad külsõ tereket is zárt beltérré
alakítják. Ez a belvilág azonban nélkülöz
minden lakályosságot és bensõségességet.
A képeken kifelé tekintõ, keresztülhaladó,
vagy futó (menekvõ?) alakok testhelyzete nyilvánvalóvá
teszi ezt az otthontalanságot.
A mesterséges tárgyvilág hideg geometriájában
lép színre igazán - a jelenségkör általános
érvényûsége ellenére - a lokálkolor:
a közel-kelet-európai kietlenség. Csak a végsõkig
csupaszított funkcionalizmus lepusztult ipari tájain termettek
ilyen bõségesen a kopár helyek, élesedtek ki
az ezirányú érzékek. (Kivált a néhai
Kelet-Németország bõvelkedett eféle tüneményekben,
ahol Somorjai fõiskolás éveit töltötte.)
Ezeken a litográfiákon mégsem pusztán a sötétség
és sivárság tónusai sorjáznak; mellettük
mindegyre kívülrõl bevetülõ fények tûnnek
fel, világosabb árnyalatok villannak meg és átütnek
a melegebb színek. Ettõl az arányérzékrõl
tanúskodó kiegyenlítettségtõl nézhetõek,
sõt kedvesek a szemnek ezek a képek.
1993
|