Szenes Zsuzsa passziánsza
Szenes Zsuzsa képein a körülöttünk kavargó
forma- és képvilág megannyi árnyalatát
nem a képzõmûvészet hagyományos eljárásaival,
hanem egészen egyszerû, hétköznapi és
egyszersmind a modern mûvészetre egyedülállóan
jellemzõ módon jelenik meg. A különféle
köznapi anyagokból, papír- és posztóféleségekbõl
és másolatokból kialakított képegyüttesek
a felidézés, a felsorolás és az összerendezés
mûveleteibõl, nem pedig ábrázoló gesztusok
sorozataként jöttek létre. Ezért a kivágatuk,
illetve keretezettségük révén elkülönített
képmezõk éppoly hangsúlyosak, mint a köztük
húzódó határok, a szakadásaik között
összefüggést teremtõ hálózatok,
az ismétlõdések szabályszerûsége
és a képek rácsozatszerû rendezettsége.
Ennek ellenére mégis rokonságban állnak olyan
régi képfajtákkal, mint a mozaik, a falikárpit
és az ikonosztáz.
A mozaikhoz hasonlóan olyan kicsiny egységekbõl tevõdnek
össze, amelyek máshonnan erednek, és új helyükön,
egy-egy raszterpontnyi szerepkörben, az eredetitõl teljesen
eltérõ helyiértékre és jelentésre
tesznek szert.
A keretrendszerek mintázatában pedig a faliképek,
a szõnyegek szövésének hossz- és keresztirányú
szálszerkezete jelenik meg. A képeknek ez a kárpit-karakterisztikuma
nemcsak alkotójuk textilkészítés közben
szerzett bõséges tapasztalataira, textilmûvészi
tevékenységére utal, hanem a jelenre leginkább
jellemzõ négyzethálós mátrixot is megjeleníti,
azt a rendezõelvet, amelyben a szemünk elé vetõdõ
tény-, kép- és tudáshalmazok megjelennek -
a könyveink lapjain, a kultúráink különbözõségében,
a képernyõk katódsugárzásában
nem kevésbé, mint a magasabb matematikában, a halmazelméletben.
A "halmaz - írja Szabó Lajos Adalékok
a halmazelmélet kérdéseihez címen megjelent
esszéjében - az az emberi alkotás, mely fogalmánál
és konstrukciójánál fogva a felületek
és határok abszolút túlsúlyát
jelenti a belterülettel szemben, mert a halmaz az a valóság,
ahol még a belterület is szintiszta határolásokból
áll." Ám Szenes képei a halmazra - Szabó
szerint - jellemzõ össze és egybefogáson
belüli teljes rendezetlenséggel szemben olyan rendre és
rendezettségre utalnak, amelyben az ellenõrzés alá
vont esetlegességek éppúgy nyomot hagytak, mint a
személyesség vagy a minden emberi beavatkozástól
mentes folyamatok.
A gyakran felbukkanó ikon-másolatok mellett a patience-képeknek
ez a vonása mutat leginkább az ikonosztáz irányába:
a különbözõ képek sorozatainak egymáshoz
rendelt rendszerére. Ám a mennyei hierarchia ábrázolása
helyett itt a mellérendeltség és az azonosértékûség
geometrikusan szervezett rendjét látjuk megjelenni. Türelmes
tekintetbevételét - a patience/passziánsz szó
türelmet, elszenvedést, béketûrést jelent
- és sorbarakását mindannak, ami a kõzetek
rajzolatától a szent szövegeket is hordozó papírfoszlányok
mintáin át nap mint nap a szemünk elé kerül.
Szenes Zsuzsa egyik kiállításán a patience-képeket
két szimmetrikus szárnnyá rendezte össze. Egy
kinyithatatlan szárnyasoltárrá, ami nem is annyira
képeinek tárgyára, hanem közvetett és
kontemplatív távlatára vezette rá nézõinek
tekintetét. Így ugyanis nyilvánvalóvá
vált, hogy a madártávlat az, ahonnan a képekre
látunk. Mert csak magasba emelkedve tûnnek ilyen tagoltnak
és színgazdagnak a föld felületei, az úthálózatok
négyzeteibe foglalt síkjai, a belakott terek és a
mûvelés alá vont földek foltjai. Ennek a távlatnak
a raszterszerû rendjében mutatkozik meg ma a minden renden
túlmutató rendezhetetlen gazdagságának kimeríthetetlen
és ábrázolhatatlan rendje: mindaz, ami van.
|