Vágyképvilág. Bakos, Lakner és Weber
Vágy-sorozata
Az elképzelt kép, a fejben folyvást folyó
képzõ mûvészet antropológiai adottságunk.
A hatszázezer évvel elõttünk élt homo
pictor is mûvelte már ezt a képalkotó mûfajt,
máskülönben nem lenne alkalmunk errõl szót
ejteni. Az agy és a kéz, a képzelet és a kivitelezés
összetett és hosszadalmas összjátéka alakította
ki az ember arculatát. A kéz kifinomodását,
az agy képességeinek - köztük a képzelet
mûveinek - komplexitását, és mindennek kifejezõdését:
az ember arcát.
Az elképzelt kép a legritkábban azonos a megvalósult
képpel. De mindkettõ magán viseli a másik
nyomát: a képen megmaradnak az elképzelés
körvonalai, és kiegészülnek a megvalósulás
során keletkezett eltérésekkel, a realitással
folytatott küzdelem eredményeivel és kudarcaival. Ez
a kettõsség ma is fennáll, bár áttételek
tömege takarja el. Az elképzelések elérésének,
a vágyottak megvalósításának szándéka
ma sem képes kikerülni az útjában álló
világ tényeit: az anyagok, az adottságok, a közben
kibontakozott szociális szövedék torlaszait.
A valóra vált elképzelések abban különböznek
a vágyképektõl, hogy magukon viselik a megvalósítás
fáradságának, megtorpanásainak és módosulásainak
nyomait. A vágyképek "tiszták": nem tartalmazzák
a valóság megannyi vetületével való találkozás
viszontagságait.
Három képzõmûvész, Bakos Gábor,
Lakner Antal és Weber Imre a "Vágy" címû
posztersorozatukkal a mai vágyvilág feltárására
vállalkoztak. Nem saját - mások vágyairól
alkotott - elképzeléseiket dolgozták ki, hanem "demokratikus
mûvészetet" mûveltek: már-már a
demoszkópia módszereivel vettek mintát a körülöttünk
élõk vágyképeirõl, majd az így
kapott képeket megjelenítették. A legkülönfélébb
embereket kérdezték meg vágyálmaikról:
"Ha egy kívánsága teljesülhetne - legyen
az bármi -, mit kívánna? Válasza alapján
szeretnénk a teljesült vágyképében megjeleníteni
Önt." A kérdésre kapott, hangszalagra rögzített
válaszok alapján tervezték meg a képeket,
illetve a képekhez szükséges rész-képeket.
A kész vágyképek nagyméretû digitális
nyomatok formáját öltötték. A vágyakozók
vágyképeik között mutatkoznak. A mesebeli három
kívánság így enyhén modulált
verzióban valósult meg: egyetlen egy lett belõle
és nagyon látványosan vált valóra.
A vágyképek technikai sokszorozásának korában
ezt különösebb nehézség nélkül
lehetett megvalósítani. A vágyakozók megfelelõen
elkészített fényképét - komputer közbeiktatásával
- viszonylag hézagmentesen illeszthették a vágyott
helyzet és környezet képébe.
A vágyak ilyetén vizuális szociológiája
ellentmondásos eredményre vezetett. A kívánságok
"mélyinterjúk" alapján készült
képei meglehetõsen közkeletû toposzokat hoztak
felszínre: a párválasztás, az "igazi"
megtalálásának vágyát mint az esküvõi
ruhahirdetések látványvilágának hiánytalan
realizálódását. Egy pszichológusnõ
kívánságát, hogy könyvével - Children
of Social Trauma - a filmplakátfigurákhoz hasonló
harciassággal küzdjön a gyerekkori traumák ellen.
Aztán egy gyermeki nyíltsággal képzelgõ
képzõmûvész vágyát, aki egyszerûen
csak filmhõs szeretne lenni. Továbbá egy társa
kívánságát, hogy mentális utazó
lehessen, akinek vágya "belehelyezkedni más személyiségekbe,
szerepkörökbe". Egy költõ pedig egy idillikus
mediterrán kikötõben, csónakban ülve hallgatná
a hullámok csobbanásait. Jószerével az egyetlen
szokatlan kívánsággal egy kozmetikusnõ hozakodik
elõ: vágya az, hogy szerveivel mások élhessenek
a halála után.
A vágyak kialakulnak, képet öltenek és megvalósulásra
várnak. A mûvészet mûvelõinek is megvannak
a maguk vágyai. A mûvészek is keresik a helyüket
a közös (vágy)képvilágban. A mindentudó
avantgard múltával ma sokkal szerényebbnek tûnnek
a szándékok. Míg a klasszikus modern idején
a legtöbb mûvész a magányos szabadsághõs
szerepét gyakorolta, addig mostanában leginkább a
mûvészet iparába, valamint különféle
egyéb iparterületekbe integrálva tûnnek fel.
Persze ezzel a szereppel nem feltétlenül esnek egybe, inkább
megkísérlik a távolságtartás különféle
formáit megvalósítani. A Vágy sorozat
esetében is ez a kettõsség mutatkozik meg: egyfelõl
a szolgáltatás gesztusa, másfelõl a megvalósítás
során érvényre jutó irónia. Az elõbbi
körültekintõen kérdez, felméri a keresletet,
s egyúttal "szárnyakat ad" a megrendelõ
vágyainak. Az utóbbi, jóllehet a megrendelésre
korrekten kivitelezett képet szállít, a létrehozott
kép méretével, mûfaji karakterisztikumával,
potenciális köztéri jellegével egyszersmind
egyediségét tökéletesen ki is oltja. Láthatatlan
idézõjeleivel így a legbensõbb individuális
elképzelésrõl, a végsõkig személyesnek
vélt vágyról nyilvánítja ki annak tömegszerûségét,
átlagos és közhelyes voltát.
Az ilyen kitörési kísérletek nem veszélytelenek
a képzõ mûvészetre, így a fotóra
nézve sem.. Jóllehet megfordítják az alkalmazott
(fotó)mûvészet hagyományos felállását,
és ugyan nem látványosan, de határozottan
az eddigi megrendelõ helyébe lépnek, ennek az elõrelépésnek
mégis vannak hátulütõi. A poszter, az óriásplakát
és a hirdetésipar hallgatólagos háttérként
történõ felhasználása könnyen a
visszájára fordul: a mûvészi szabadság
kiterjesztésének szándékából
a technikai és gazdasági apparátusok részére
nyújtott szolgálat lesz. Erre az esetre nézve fokozottan
érvényes az, amirõl a "fotográfia filozófusa",
Vilém Flusser ír: "van néhány ember,
akik harcolnak az automatikus programozás ellen: fényképészek,
akik megpróbálnak informatív képeket létrehozni,
vagyis olyan fotókat, amelyek nincsenek benne az apparátusok
programjában. Az apparátusok azonban ezeket a felszabadulási
kísérleteket automatikusan asszimilálják és
a saját programjukat gazdagítják velük."
A Vágy sorozat megmaradt a mûvészet közegében,
kiállítások részeként vagy önállóan
mutatták be. A némiképpen folytatásának
tekinthetõ - többek közt Bakos Gábor jegyezte
- óriásplakát-projekt azonban már "levetette
magáról" a mûvészet intézményi
kereteit és kiköltözött az utcára, a kereskedelmi
felületek közé. Ez a "szecesszió" egyértelmû
és eredményes - legalábbis a hirdetésipar
haszonélvezõi számára. Ezáltal a figyelemért
folytatott versenyben még több mûvészi invencióra
és érdeklõdésre számíthatnak.
A vágyak és a vágyképek tekintetében
persze nem ez a mûvészet egyetlen lehetõsége.
E téren egy éltudomány, az agykutatás szolgál
megfontolásra érdemes belátásokkal. Mivel
néhány éve már nemcsak a fejben fogant elképzeléseknek
lehet alakot adni, hanem ún. képet adó eljárásokkal
magában az agyban zajló folyamatokat is látni lehet,
módunkban áll a képek és vágyképek
kiegyensúlyozottabb kezelése. "A kiegyensúlyozáshoz
- írja Detlef Linke az agyról szóló új
könyvében - az embernek képesnek kell lennie a világ
és a psziché egyensúlyát veszélyeztetô
késztetések elhárítására. Erre
szolgálnak a homloki agyterületek, amelyeket például
gyakorlatokkal arra lehet szoktatni, hogy a zavaró vizuális
információkat elhárítsák. Ha az ember
a szemét ahhoz szoktatja, hogy ne kövesse egy képi
impulzus késztetését, akkor ezzel szellemi szuverenitását
fejezi ki."
|