Az észlelés eltolódása,
avagy "Valódi mûvészet" a városban
Az észlelés viszonylagosságának átéléshez
ma nem kell messzi népekhez elmenni. Ha netán még
nem ébredtünk volna rá, õk eljönnek hozzánk
és tudtunkra adják. Életmódjukkal vagy észrevételeikkel
egyértelmûvé teszik, hogy ami itt nyilvánvaló,
az korántsem nyilvánvaló ott. Engem ebben
a - letûnt korokhoz képest - fordított irányú
felvilágosításban egy itt tanuló angolai diák
részesített, aki az átrendezõdés évében
tûnt fel Hidegkúton; alkalmi munkát keresett kevéske
ösztöndíja mellé. Igy aztán együtt
forgattuk a leendõ kertben a földet. Egyszer kávé
mellett ültünk - miközben lányom, aki addig nemhogy
angolait, de afrikait sem látott, jóllehet idejében
beszereztem neki egy ún. négerbabát az NDK-Centrumban,
lapos pillantásokat vetett kávészín vendégünkre
-, amikor Felix megkérdezte: miért építik
errefelé egymástól olyan messzire a házakat?
A kérdést vélhetõen azért vetette fel,
mert az angolai kulturában kialakult, szorosabb együttélésformákhoz
szokott észlelésmintái alapján az itteni falusias
térszerkezetet nehezen tudta értelmezni.
Az észlelésmódok viszonylagossága és
változandósága persze nap mint nap megtapasztalható.
A különféle tárgyalakítási és
kommunikációs technológiák gyorsulva változó
tempójának köszönhetõen az észlelés
is állandó átrendezõdésben van. Nemcsak
itt, hanem Afrikában is. Nigel Barley angol antropológus
beszámol egy ilyen esetrõl: amikor egy afrikai városban
üzembe helyeztek egy palacktöltõ gépsort, az ottani
lakosok órákon keresztül ámulattal figyelték,
hogy a futószalagon bemenõ üres üvegek egy idõ
után megtöltve kerülnek elõ a gépezetbõl.
Néhány hónap multán az õsök tiszteletére
emelt oltárokon megjelentek az üres palackok.
Az új gyártási technológia átalakította
kommunikációs metaforáikat és észlelésmódjukat:
az addig italtárolásra szolgáló üvegek
az élõk és a holtak szellemei közti üzenetközvetítésre
váltak alkalmassá, észlelésük pedig immár
nemcsak a szomjúság, hanem a szellemvilág szempontjából
is fontossá vált.
Az eszközök és technológiák minémûségének
az észlelés és érintkezés módozataival
való összefüggésérõl egyébként
Hérodotosznál is olvasható hasontárgyú
beszámoló: egy harcias nép szokásairól
szólván megemlíti, hogy isteneikkel igen sajátos
módon érintkeznek: ha tudatni kívánnak velük
valamit, akkor azt egy kiválasztott társukkal közlik.
Ezt követõen magasba dobják, hogy onnan visszahullva
lándzsáik hegye halálra sebezze - így aztán
ittléte korlátozottsága immár nem akadályozza
abban, hogy az üzenetet eljuttassa a címzettekhez.
Kétségtelen, hogy a lándzsák készítésénél
(és alkalmazásánál) kissé komplexebb
hadi- és hírközlési technikát használunk.
Észlelésünkre és metaforáinkra gyakorolt
hatásuk azonban éppúgy érint mindnyájunkat,
mint a getákat annak idején a maguké. Legföljebb
a fejlesztési (és avulási) sebesség alakulása
múl felül minden történelmi példát.
Észlelésünk átrendezõdése követi
a világ átrendezõdését. Nem is tehet
másként. Antennáink evolúciója évezredek
óta erre állt rá. Folyvást figyelmezi a mintázat
mozgását. A szavannák szeleit. A vizek és
a füvek hullámzását. A neszek becsapódását.
A vándorlás közben állandóan változó
vidéket. Nemcsak kezdetben, az erdõk rengetegében,
hanem azóta is, a városi vadonokban, a kaotikus köztereken,
az információs ingoványok között.
Észleléseink irányultságában és
élességében persze el nem hanyagolható különbségek
is adódnak. És ez nemcsak az alkati adottságokon
múlik. Az értékválasztások és
helyzetértékelések különbözõsége
más-más észlelési mintázatokra vezet.
Vannak, akik az átrendezõdések gyorsulásával
versenyre kelve három machhal mennek el a való világ
felett. És vannak, akik az új konstellációkra
fokozottan figyelnek. Észlelésük olyan vonatkozásokra
és vetületekre élesedik ki, amilyenek a korábbi
együttállások során egyáltalán
nem, vagy egészen másként mutatkoztak. Az akusztikus
környezet és a zenetechnológiák átalakulása
nemcsak a neszek konkrét zenéjére, Cage munkáira,
vagy a technóra tett fogékonnyá, hanem a nagy zenei
hagyomány új színeinek meghallására
is.
A képzõmûvészet esetében ez talán
még nyilvánvalóbb. Az utóbbi évtizedek
mûvészetének története nem a stílusok
és technikák, mûfajok és irányzatok
változásáról, hanem elsõsorban az észlelésmódok
elmozdulásáról és átrendezõdésérõl
szól.
A Trafó Valódi mûvészet címet
viselõ kiállítása ezt az úton-útfélen
megtapasztalható belátást teszi nyilvánvalóvá
- méghozzá a maga helyén: az utcán, a nyilvános
helyeken. Ott, ahol az - egyébként korántsem evidens
- valóság nyilvánvalóságra tesz szert.
A városszerte fellehetõ mûtárgytengerbõl
olykor egy figyelmes tekintet számára kiemelkedik egy-egy
fontosabb mûremek. A Valódi mûvészet
alkotó-gyûjtõi ezeket a szétszórt tárgyakat
teszik egy új összefüggésrendszerben szemlélhetõvé.
A mûvészek saját munkáikkal ilyen, a város
különbözõ pontjain általuk fellelt valódi
mûvekhez kapcsolódnak. A ready made "mûveket"
pedig egy térkép és címjegyzék segítségével
keresheti fel a látogató. Ez utóbbiak közül
különösen Ilauszky Tamás építési-állványzat-feltárásai
és Varga György mozaik-leletei lenyûgözõek.
Ilauszky a konkrét funkcionalista konstruktivizmus formáló
erejét vette észre. Varga az "esztékák
esztétikájára" figyelt fel; arra, hogy az egymás
mellé rakott, különféle színû és
mintázatú, más-más idõréteget
- olykor stílust és szépségeszményt
- képviselõ padlóburkoló-lapok a "valóság
mûvészetének" errefelé legerõsebb
áramlatát jelentik. Azt a sajátos népmûvészetet,
amelyet a kõmûvesek, a burkolók és mindenféle
kontárok mesterfokon mûveltek a korabeli Kelet országaiban.
Ma már kideríthetetlen, hogy milyen mértékben
játszott közre kialakulásában - a korabeli korstílusok
mellett - technológiai innováció, a hiánygazdaság
és a kivitelezõ kézmûves ízlés(telenség)e,
valamint a véletlen - ami történetesen egy csõtörés
révén válhatott a végsõ arculat kialakításában
meghatározóvá...
Varga a szociálizmuskori kerámia- és betonlap-kultúra
egyik vitathatatlan gyönygyszemére talált rá:
arra a már-már kifinomult izléssel megalkotott SZTK-padlózatra,
melyben legalább három stíluskorszak (és nyilván
legalább ugyanennyi gyártó és kivitelezõ)
nem szándékolt találkozása a színek
és formák lenyûgözõ összjátékát
adja. Ez a korabeli op- és pop-art kategóriái szerint
egyaránt értelmezhetõ, egyszersmind azokat messze felülmúló
mûremek arra int, hogy fokozott figyelemmel nézzünk a lábunk
elé. Mert bármikor megeshet, hogy akár a legközönségesebb
helyen valóságos mûvészetet vet elénk a véletlen.
|