A walóság valósága
SI-LA-GI munkái a MEOban
A walóság a valóság szellemképe. Nincs
két valóság, de mégis legalább kettõt
látunk. Az egyik ezek közül a valóság illuzórikus
verziója. Egy másodlagos valóság, amely voltaképpen
nincs. És mégis: oly gyakran mintha csak ez volna. Ahogy
az ember természete, természeti volta mellett ott a másik:
a második természetünk - a kultúránk,
a civilizációnk. Mely nem kis mértékben megpróbál
elõtérbe nyomulni. Minduntalan elõtolakszik, a köztereken
nem kevésbé, mint a magánbeszédben, vagy a
belsõ vetítõkben. Persze azért a víz
az úr. Például a testünket képezõ,
közel kétharmadnyi víztömeg. Meg a maradék.
Melynek, mint minden természetes létezõnek, természetes
velejárója a változandóság, végpontján
a teljes átváltozással: az eltûnéssel.
Si-la-gi munkáiban a walóság kétszerezett
v-jét rendre megkísérli fedésbe hozni: ettõl
persze mûvészete nem válik vérvalósággá,
de egy-egy munkája láttán mégiscsak arra támad
késztetésünk, hogy a két valóság-verziót
meglássuk és összevessük. Megpróbáljuk
- szemünket képletesen megdörzsölve - kilátásainkat
szellemkép nélkül szemügyre venni. Ennek elérése
érdekében mûveiben a valóság-verziók
összevetésével, kontrasztálásával
és ütköztetésével él. Ezt legegyszerûbben
egy, a fotósok számára meglehetõsen kézenfekvõ
eljárással, a pozitív képek negatívba
fordításával éri el. Amitõl nemcsak
a sötét lesz világossá, hanem a színek
is inverz valósággá, irreális színû
képvilággá válnak. Ezt olykor a különben
is szürreális tényállás majdhogynem dokumentatív
rögzítésével éri el. Amikor történetesen
a látszat sima felszínérõl kilóg a
lóláb - amely láb ugyan nem egy lóé,
hanem egy kecske végtagja, és kissé sátáni
kinézetû feje társaságában egy távol-keleti
utcai mészárszékbõl lóg ki - mindazonáltal
ennek láttán valóság-verzióink könnyen
vibrálásba kezdenek.
Hozzám a legközelebb az egy-egy szóval átszínezett
valóság-változatai állnak. Különösen
azok, amelyekben a kereskedelmi kánaánok képvilágát
egy-egy kétségtelennek tetszõ kijelentéssel
hinti meg. Ettõl aztán úgy a kép, mint az
íráskép kissé meginog. Mintegy a walóság
két v-jén meglibben Maja aktuális fátyla,
a média máza.
Mindettõl a valóság és a szellemkép-szerû
vetülete még nem szûnik meg, csak egybelátszik:
egyik a másikon áttûnik. Ebben a távlatban
a valóság verziói transzparenssé válnak.
A testek tényein és felületein áttûnik
a másik távlat.
|