Velence, az elsõ eurodizni
Az egyik velencei hídon különös dombormûveket
lehet látni: az egykor bizonyára figyelmeztetésnek
szánt táblákat ma a látogatók rágógumigalacsinjainak
sokasága borítja be. A különbözõ korú
és gyártmányú rágócsumák
eltérõen színezõdtek el és sejtelmes
formákat rajzolnak ki. A rajzolatokat az egymásra ragasztott
rétegek erõteljes plaszticitása tovább erõsíti.
A rágógumi-reliefek tájképszerûek:
a domborzat változatos, a magaslatok között mélyedések
húzódnak, melyek csapadékos idõben folyóvölggyé
és csatornahálózattá válnak. Számomra
ezek a dombormûvek jelenítik meg Velencét. Ahol a
visszájáról, azaz, látképein és
mítoszain túlmenõen, a maga valóságában
mutatkozik meg. Az évi tízmilliós tömeg végigvonulásának
kézzel fogható nyomai, és szemléletes felületei
ezek.
A város látogatottsága persze nem újkeletû,
Montaigne már a 16. században észrevételezte,
"hogy annyi sok külföldi nyüzsög ott".
Változások azért vannak, és nemcsak a látogatók
számában. Ami régen a kövek kopásában
mutatkozott, az mára kiterjedésbe fordult át: növekszik,
rétegzõdik, vastagodik. De nem is a modern tömegesség
tükreként, vagy a mûemlékekben bõvelkedõ
történelmi város ellenpontjaként igazán
figyelemre méltó egy ilyen rágógumi-relief.
Sokkal inkább azért, mert modern párhuzamát
képezi - jelentésárnyalatainak gazdasága és
vonatkozásainak összetettsége révén -
a Velence nevû Gesamtkunstwerknek. E két artefaktum közös
vonásai azonban nem pusztán esztétikai jellegûek:
mivel mindkét mûtárgy kollektív alkotás,
a hasonlóság készítõik antropológiájá
tekintetében is fennáll.
Miért vált ilyenné Velence? És miért
tódulnak ma tömegek oda? Látogatói egyetértenek
abban - akik rajonganak érte, nem kevésbé, mint akikben
viszolygást vált ki -, hogy Velence mesterkélt
város (Georg Simmel). Díszletszerû épületei
trükkökkel és varázserõvel ejtik foglyul
a tekintetet - írja Velencérõl szóló
könyvében Mary McCarthy. Velence egy gigantikus díszletraktár.
- állapítja meg Beke László. A mesterkéltség
azonban nem pusztán az építészetet jellemzi,
hanem az egész várost áthatja: minden cselekvés
elõtér, amelynek nincs háttere - így Georg
Simmel, a kibontakozó modern világának éles
szemû megfigyelõje.
Ám Velence kulissza-jellege egyedülálló, s ez
a múltjából adódik. Ebben a városban
paradox módon minden régi és eredeti, miközben
nehéz szabadulni attól a gyanútól, hogy egy
mai rimék falai közt jár az ember. Különösen
amint feltûnnek a gondolák, az idiótáknak
készült hintaszékek (Marinetti), és énekeseik
esetleg elõadnak egy-egy áriát. Velence rajongó
látogatóit ez a történetiség, múltjának
tudata tartja igézetében. Mások, így a futurista
Marinetti, éppen ezért a multkultusz cloaka maximájának
tartják.
A mult kultuszát pedig gondosan ûzik a látszat iparosai:
nemcsak a templomokat és palotákat restaurálják,
hanem a szokásokat is; ha már elhaltak, mesterségesen
újjáélesztik. (Mi sem jellemzõbb, mint hogy
éveken keresztül Berlusconi menedzselte a karnevált).
Ám a szokások és a templomok restaurálása
- még az egyébként elfogult Mary McCarthy szerint
is - csak hangsúlyozza azt az igazságot, amit ezek a
templomok hirdetnek, s ami nem más, mint hogy az élet elmenekült
belõlük. De nemcsak a templomokból menekült
el az élet, hanem magából Velencébõl
is menekül. Az utóbbi harminc év alatt a felére
csökkent most hetvenezer fõs lakossága.
"Velencébõl hiányzott az iránymutató
erõ - írja, mintegy nekrológszerûen, görögországi
utinaplójában Heidegger. - A história tárgyának,
tanácstalan írók vágyálmának,
nemzetközi kongresszusok és kiállítások
zsibongó színhelyének, az iparszerûen ûzött
idegenforgalom prédájának színvonalára
süllyedt." Heidegger azonban téved, Velence máig
ható érvénnyel maga az iránymutató
erõ. Ugyan a várost felvirágoztató egykori
kalózok és kalmárok gyakorlatiassága és
pénzéhsége is a római kapitalistákra
emlékeztet - írja McCarthy, és - kifinomult,
kéjsóvár fényûzésük gyakorta
Pompejit juttatja eszünkbe. De nem egyszerûen Róma
örökesei, hanem az elsõ és eredeti eurodizni megépítõi
õk. Nagymesterei a háttér nélküli homlokzatoknak,
a lepedékszerûen eluralkodó látszatoknak. (Egyébként
az alapok /felélése/ tekintetében is iránymutatónak
bizonyultak: a Dinári hegység erdõségeinek
letarolása árán erõsítették
meg városuk fundamentumát.)
|