Robert Wilson arcképcsarnoka
Sivatag az Isten. Ez a magyar mondat olvasható - tucatnyi
más nyelv azonos jelentésû mondata társaságában
- a ZEIT magazin címlapján - egy Szaddam Husszein
címet viselõ szék(!) mellett. A német
hetilap színes melléklete ugyanis ezúttal javarészt
Robert Wilson szék-portéiból és Heiner Müllernek
ezekhez írott szövegeibõl áll.
Szaddam Husszein betontrónusának felénk forduló
oldala sárga, homokkal hintett, ülõlapja hideg kék,
támlája tûzvörös. A széken senki;
a homogén sötét háttér elõtt csak
a sivatag sárgája, a kék hidege és a vérszín
vörös tüze van. A portré láttán mégsem
támad hiányérzetünk. Sõt! Mintha a husszein-hírhullámok
ebben a sivár szerkezetben ülepedtek volna le: a betonbunkerek
bölcsessége, a husszeinek humanizmusa, a téboly vértolulásos
vöröse végsõ letisztultságában látható.
Wilson néha valóban "kalapáccsal" mûveli
a filozófiát, ha némileg másként is,
mint azt a Nagy Német Nihilista elképzelte. Bár ez
a szerszám olykor áttetszõvé és metaforikussá
finomodik. Következõ "képmásán"
már csak a számítógép billentyûzetének
leütései utalnak némileg a szobrászat nélkülözhetetlen
szerszámára. A Sigmund Freud címet viselõ
mû ugyanis komputergrafika. Az építészeti modellezés
rácsszerkezeteire emlékeztetõ átnézeti
képként látunk két székszerûséget.
A szürke légben kissé ferdén lebegõ székek
a szokásos tárgyainknál sokkal inkább a testek
transzparenciáját, a lélek áttetszõségét
idézik. A két szék kettõse - az egyik mintha
hátulról követné vagy környezné
a másikat - a résen levés, a kétkedés
képzetkörébe von. A hátsó gondolatot
látjuk megjelenni, amint éppen megközelíteni
avagy tettenérni törekszik az elsõt.
A soron következõ Sztálin szobor körüli
pusztaság egyszerre jeleníti meg a hatalom hûlt helyének
csupaszságát, a semmivé foszlott "nagyság"
vákuumát és (közös) emlékezetünknek
azt a gondosan elkülönített rekeszét, melyet az
emberi jelenség efféle ferdületeinek tartunk fenn.
Az "acélos" mûvésznév alatt összeaszott
fekete lyukat is két karszék képezi. A súlyos
drapériákkal borított hivatali bronztrónusokon
a paranoid hasadtság szimmetriája uralkodik. Ilyen lehet
a személyre szabott pokol ítélet-széke:
állandó felállás, körülnézés,
átülés és meg-nem-nyugvás - egy örökkévalóságon
át.
A kihúnyt vörös törpe mellé Wilson a barna
válfajnak is állított egy emlékmûvet:
a Rudolf Hess-jelenséget is szék-kettõs jeleníti
meg. Ez azonban a technikai tökély és a fényesen
csillámló "rend", a mitikus expresszionizmussal
keresztezett hideg konstruktivista téboly síremléke.
A "hatalmasságok" körébe tartozik még
Viktória királynõ különös képmása.
A sötét tónusú háttér elõtt
két, egymással szembe fordított alacsony trónszék
áll, melyek lábainál felfelé fordított
apró reflektorok világítanak. Az eltakart, rövidre
fogott és eltagadott test jelenik meg így, a lábak
(bokák?) felvillanásaitól kísérve.
Bessie Smith és Heiner Müller szék-mása
már az együtt-lét lehetõségeirõl
és az emberség melegérõl szól. Az elõbbi
alkalmatosság egy közös ülõlapból
és két ellentétes irányba nézõ
támlából áll. Ezeken a székeken helyet
lehet foglalni, egymás mellé lehet ülni, és
akár a másikra, akár valami másra figyelve,
mindvégig a másik mellet lehet maradni. Úgy, ahogy
szerelmeseket látni néha parkok padjain. Heiner Müller
- korábban kelet-német drámaíróként
néhány darabja révén nálunk is ismert,
számos Wilson-darab (Civil wars stb.) dramaturgja, Wilson
barátja - egy zöldes-barna kanapé képében
jelenik meg. A háttér hasonló árnyalataiból
is sugárzó melegség, a barátság és
a társaság szelleme hatja át.
Írók és irodalmi alakok is szép számmal
szerepelnek Wilson arcképcsarnokában. Ibsen egy analitikus
couch képében, Virginia Woolf törékeny,
tusrajznak tetszõ ágy-lap-szerûségben jelenik
meg.
A Kafka-szék akárha Kastély-kellék
lenne: kifinomult ön-kínzó-eszköz. Támla-torzóval
ellátott csonka négylábú, megülhetetlen
ülõbútor. A használójának kellene
székké válnia ahhoz, hogy székként
szolgálhasson.
Az Anton Csehov nevét viselõ tárgyegyüttes
(?!) az egyetlen ebben a kollekcióban, mely nem ülõ-
vagy fekvõalkalmatosság: egy falnak támasztott fekete
pálca és egy fekete (biliárd?) golyó. Anton
Pavlovics elment. Egy s mást hátrahagyott: hosszúra
nyúlott árnyát ebben az eszköztelen mûben.
(Ezt akár a boldog emlékezetû Erdély Miklós
is elkövethette volna - olyannyira az õ falnak támasztott
munkáira emlékeztet.)
Az írások hõseinek wilsoni panteonjában nem
sokan kaptak helyet: Lear király, Dr. Faustus, Parzifal, Orlando.
Lear király egy hosszan elnyúló, tacskóforma
fekvõszék, tömpe hüllõlábakkal.
Dr. Faustus egy finom fémvázas boncasztal és
egy szék mutációja. Támlája a tudomány
négyzethálós rasztere. Parsifal egy római
kerevet - fémhálóval borítva. Benne az élvetegség
és az aszkétika eszköztára elegyedik. Parzival
(mert ilyen is van!) önnön árnyékával együtt
van jelen. A nyers faszék jobbfelén rövid fekete toldalék:
árnytárs. Afféle sziámi szerkezet. Orlando
egy nyitott ajtó és egy zsugorított zsámoly
miniatürizált elegye.
Vannak aztán mások is. Esmeralda, az érzékiség:
szabályos fekvõhely, a fokozhatatlan forróság
színében. A tudósok körébõl Albert
Einstein és a Curie-házaspár. Az elõbbi egy
Giacometti szoborhoz fogható; hosszan elnyúló, vékony
fémrudakból formálták. Heiner Müller
kisérõszövege itt van igazán helyén:
"Sötét, elvtársak, sötét a világtér,
nagyon sötét".
A Curie-házaspár két különálló,
más-más irányba tekintõ magányos fémszék-torzulat.
A Marie Curie-t idézõ alkotmány támlája
világító neoncsõ - ekként emlékeztetve
különös, radioaktív "megvilágosodására".
A keresztény hagyomány körét Szent Sebestyén,
valamint Keresztelõ Szent János és Salome kettõse
képviseli. Salome metszõvé vékonyodó
aranyzsámolya mellett, a kiszáradt és felrepedezett
földön a hatalom kígyós pálcája
és jogara áll. A vérvörös fényben
fürdõ, Salome kívánságára lefejezett
Keresztelõ Szent János egyszerû kerti szék
képében jelenik meg. A fényen kívül csak
a túlzottan kiszélesedõ széklábak és
a hátravetett támladíszítmény utal
végzetére.
Szent Sebestyén trónusa mind közül a legsúlyosabb,
a leganyagszerûbb. Tömör keményfa tömbök
alkotják még a karfáját is. Ahogy a test súlya
a szenvedésben túlnyomóvá növekszik,
és szinte mindent betölt.
Wilson kiállításának utolsó darabja
a Bolond billenõszéke: kétszer két,
egymást keresztezõ széles lap. Szembõl - mindegyik
oldalról más és más színben - megtévesztõen
közönséges széknek tûnik. Pedig éppen
ülésre alkalmatlan alkalmatosság. Oldalról látszik
csak borulékonysága; innen különös keresztet
mutat, melynek egyik fele sötét, a másik világos:
a Bolond, aki két világ csörgõsapkáját
vette magára.
Ezekben a mûvekben felülmúlhatatlan letisztultságban
látunk mindent. Elemi formákat, egyszerû tárgyakat
- kultúránk végsõvé egyszerûsödött
tudását. Ezek a képmások olyan belátásokat
sejtetnek, melyek a kezdetekhez közelítenek: az Írás
képtilalmához, a lények megjeleníthetetlenségéhez,
akárcsak a Tisztulások Parmenidészéhez.
A tekintet megtisztítása ebben a világban, ezidõtájt
valóban elengedhetetlen. Egyebek mellett a tisztánlátáshoz.
Az állami és az üzleti esztétika áldásai
ugyanis oly mértékben fárasztják mindenféle
formákkal érzékeinket, hogy csak törlés
és tisztulás során alkothatunk magunknak érvényes
képet a történések természetérõl,
az alkotók alkotásairól, a köz szereplõinek
valódi karakterérõl és megannyi másról.
Erre egyébként ez a lap is ad némi indíttatást:
ugyanis nemcsak Wilson alkotásait találjuk benne, hanem
az elmaradhatatlan hirdetéseket is. Hogy ne feledjük, hol
is tartózkodunk.
1991
|