Ami ábránd és amnézia. Nõmûvészet,
és más amerikai mitológiák
A mai amerika már nem tiszteli a csörgõkígyót.
Aby Warburg
A birodalom és
a az új barbárok
E címen kiadott könyvében Jean-Christoph Rufin arról
ír, hogy a rómaiaknak Karthagó eleste után
új ellenséget kellett keresniük, hogy megõrizhessék
önnön egyensúlyukat. Ha az így adódó
történeti párhuzamosságot tartja szem elõtt
az ember, figyelemre méltó fenoménekre akadhat. Szûkebb
térségünk közelmúltbeli átrendezõdésével
egy idõben véget ért egy hosszú és
szokatlan módon vívott háború, mely minden
eddigit felülmúlt (méreteiben és fõként
költségeiben). Nem is beszélve hatásáról,
melynek köszönhetõen földrészek szegényedtek
el és társadalmak itatódtak át mérgeivel.
(Igaz, hogy így legalább nem került a Veres Lepel uralma
alá a fél világ és egész Európa,
aminek kisebb atomcsapásokkal történõ kivitelezésére
egyébként - mint az a keletnémet archívumokban
megtalált haditervekbõl kiderült - az Élenjáró
Elvtársak konkrét elképzeléseket dédelgettek.)
A szinte minden szintérre kiterjedõ Nagy Hideg Háború
azonban a Népek Barátjának (Szovjetúnió)
végelgyengülése folytán kihúnyt. (Békeharc
poraira!) Ezzel a tiszta háború tébolyába
torkolló "erõegyensúly" kibillent viszonylagos
kiegyensúlyozottságából. A kétpólusú
világnak vége lett, a nyertes ezzel a Vezetõ Világhatalom
vadonatúj poziciójába, egyszersmind jókora
hatalmi, szellemi és pszichikai vákuumba került.
Az utóbbiak mélységérõl és kiterjedésérõl
amerikai zenészek szólnak a leginkább meggyõzõen.
õk mondhatni a legérzékenyebb szenzorokkal dolgozó
mûvészek, minél fogva úgyszólván
elõvételezik az eljövendõt: A zene prófécia.
Stílusai és gazdasági szervezése a társadalom
többi része elõtt jár. Láthatóvá
teszi az új világot, mielõtt az lépésrõl
lépésre láthatóvá válna. Nemcsak
leképez dolgokat, hanem transzcendentálja a hétköznapot
és meghirdeti a jövõt. (Jacques Attali)
A zenész és multimédiamûvész Laurie
Anderson arról ír, hogy megkísérel megérteni
egy országot, amelyik éppúgy elvesztette az emlékezetét
mint az eszét. (Halcion Days. Stories from the Nerve Bible)
A zenész David Byrne szerint bizonyos tekintetben az amerikai
nemzet a szakadék szélén táncol. Bensõséges
vagy dühödt búcsúzásban egy álomtól,
mely soha nem vált valóra. Számtalan gettóizált
kultúrával, melyek irány vettek arra, hogy egymásnak
essenek. Egy kémiai kísérlet képei, röviddel
a reakció elõtt. Minden megfelelõ elem rendelkezésre
áll, de elõzmény nélküli az a szubsztancia,
amelyet majd kialakítanak. Ez egy új õsleves. Legyen
szerencsénk, amigos! ...
Rufin szerint Karthagó bukását követõen
Rómának új ellenséget kellett keresnie, s
ezt a birodalom környékén élõ barbárokban
meg is találta. A mai Vezetõ Világhatalom oldaláról
nézve úgy tûnik, hogy az egyensúly helyreállításához
elengedhetetlen új barbárságot elég egyszerû
fellelni: minden különösebb differenciálás
nélkül mindaz beletartozhat (sõt már bele is
tartozik), ami nem (eléggé) amerikai. Mindennek számbavétele
helyett itt csak néhány közeli tünetérõl
tennék említést.
Neofita felhomályosítás
A magunkfajta új barbárok felvilágosítását
mostanában, a hirdetésipar fõhivatású
hiénái mellett, fõként az Amerikába
szakadt magyari származású nõk és férfiak
tartják szorgalmi feladatuknak. Ez a neofita hitbuzgalom, amibõl
nem lehet nem kihallani az új identitás kialakításának
kínjait, meglepõen szolgálatkész médiatalajra
talál.
Kis Hazánk Nagyja, a Hidrogénbomba Atyja, hû helyi
harsonásától kísérve, idõrõl
idõre majd minden médiumon keresztül meghirdeti nukleáris
evangéliumát (Tömör tartalma: atomerõmû
a nyerõ!). Nemrég pedig az amerikai hadsereg honunkból
elszármazott tagja tanácsolta a hvg hasábjain,
hogy a közbiztonság anomáliáin a korlátlan
fegyverhasználat kivivásával kerekedjünk felül.
Azaz mindenki ránthasson fegyvert, alkalmazza a közismert
amerikai mintát s majd akkor beköszönt a (közbintonsági)
Kánnaán.
Ám e bájos, és kétkedésben kiélesedett
európid füleinknek oly kétséges kimenetelû
inditványok messze alatta maradnak a Balkon 95/1-es számában
olvasható feminista irat fényáradatának. A
New Yorkban mûködõ Drozdik Orsolya nõmûvész
Kulturális amnézia avagy a történelmi seb
címû szövege líraian és lágyan
indul, Lacannal folytatódik, majd a nõmozgalom történeténél
kezd el keményedni. Aztán egy ponton imígyen tör
ki mozgalmi magmája: A hetenként egyszer összejövõ
nõk aktuális politikai tevékenységeket vitattak
meg, s politikai stratégiák és tüntetések
szervezõdtek. óriási energia akkumulálódott.
Politikai problémák mellett mûvészeti kérdések
is felmerültek....A kizárt, türelmetlen férfiak
szerelmeiktõl, barátaiktól tudták meg a híreket...
New Yorkban ma már, aki ad magára, nem meri cikkeit, könyveit
anélkül publikálni, hogy a "woman-study"-ban
járatos barátnõjüknek oda ne adná felülvizsgálatra.
A barátnõk lektorálják a munkákat,
mielõtt az arra már fogékonnyá vált
közönség észrevenné a szexizmust, nemi
elõítéletet.
No comment. (Ezt a hangot mintha már hallottam volna; ha nem tévedek
Szabad Nép-szemináriumokon és emelt szintû
esti egyetemeken igyekeztek eféle szellemet elterjeszteni.) Figyelemre
méltó azonban a szövegbõl sugárzó
történelemformáló öntudat, melyben a feminizmus,
- az utolsó radikális ideológia (Böröcz
József) - a birodalmi fennsõbbségtudattal fonódik
össze: A hatás, a trendbeállító New
York-ot figyelve tovább gyûrûzött. Nyugat-Európa
ellenállt...A történelem revideálása
folyamatban van.
A történelem:
a tetszõlegesség terepe
A revideálásról, revizióról, sõt
revízionistákról is hallottam már, maga az
amerikai történelem azonban elkezdett érdekelni. Kiváncsi
lettem a kezdetekre, az elkülönbözõdés eredetére.
Elõvettem C.N. Degler közelmúltban magyarul
megjelent könyvét, mely már címében is
választ ígért kérdéseimre: Az élõ
múlt. Milyen erõk formálták amerika mai képét?
Legnagyobb ámulatomra sem a "honfoglalásról",
a kontinensnyi ország elfoglalásának lefolyásáról,
a közben elmélyített és nyilvánvalóan
továbbhagyományozott képességekrõl,
sem pedig indiánokról nem szólnak fejezetei. A szerzõ
már az elõszóban közli, hogy az olvasó
erre ne is számítson, mivel a jelen szemszögébõl
megírt történelem érthetõen különbözik
a múlt szempontjából elõadott históriától.
Világos beszéd. A történelem revideálása
folyamatos és tetszõleges. Az indián holokauszt tényei
és következményei nem illenek a képbe. Amibõl
mellesleg az is kiderül, miért nincs Amerikának történeti
tudata: úgy tûnik, Amerikának annak a helyén
jól fejlett amnéziája van.
Az elképesztõ emlékezetvesztés dimenzióinak
érzékeltetésére érdemes idézni
néhány részletet az érintettek egyikének,
Seattle duvamis indián törzsfõnöknek 1855-ben elmondott
beszédébõl:
Testvérek! Szavaim akár a csillagok. Nem múlnak
el. Az én népem valamikor úgy lakta ezt a földet,
ahogy a tenger hulláma fut végig a kagylók borította
fövenyen. De ez az idõ a multé. A vörös bõrû
ember egyre csak visszahúzódott az elõrenyomuló
fehér ember elõl, ahogy a köd húzódik
vissza a hegyek között a felkelõ nap elõl.
Sötét lesz az indiánok éjszakája...
Vannak azért néhányan, mint John Cage (valamint az
általa felsoroltak: Margaret Mead, Bob Wilson és mások),
akik úgy vélik, hogy az USA úgy megváltozik,
hogy újra indián lesz.
(Retro)
A Rekordok könyvétõl némileg eltérõ
megközelítésben a "történelmi"
nagyság és kicsinység fölöttébb
viszonylagossá válik. A Római Birodalom, kivált
a korabeli léptékkel mérve, roppant kiterjedésû
volt, hatalmas intézményrendszert, út- és
hírhálózatot mûködtetett. Méreteihez
képest Izrael és a görög városállamok
szinte elenyészõek voltak. Ám ezek, az európai
társadalomfejlõdés spirituális és
reflexiv forrásaiként az elõbbinél összehasonlíthatatlanul
fontosabb tényezõkké váltak. (Bár ennek
sejtelme már akkor is felmerülhetett, amit a leginkább
az mutat, hogy római arisztokrácia is szerette gyermekei
nevelését a tengeren túlról származó
/ görög/ nevelõkre bízni...)
A történelmi párhuzamok megvonása persze mindig
vitatható, és az összevetésnek soha nem lesz
csalhatatlan mértéke. Mégsem merõ szó-
és nyelvjáték, mert néha tüneményes
megfigyelésekre vezet. Mi másnak vélje az ember azt
a különös tényt, hogy a birodalmi Róma (mérnöki
mûvészete mellett) két világra szóló
kulturális vivmányává - a fitness és
a szórakoztatóipar õse - a gõzfürdõ
és a cirkusz vált ?!
|