Utak, vasutak, zsákutcák a kortárszenében:
Sáry, Csapó és mások
Fiam, a maga négy évével, kedveli a kortárs
zenét; legalábbis idônként kéri, hallgassuk
"azt", azaz Sáry László Lokomotív
szimfóniáját. Ez a címadó darab,
és a lemezen szereplô másik Sáry mû,
az Etûdök gôzmozdonyokra, kétségkívül
lenyûgözô. Nem zenészek szólaltatják
meg, mint Honegger Pacificjét, hanem a valaha volt vasúti
ôshüllôk neszeibôl, zakatolásaiból
és hangjaiból áll. Sáry, aki - állomásfônök
apja lévén - a vasút mentén nôtt fel,
korán kiképzést kapott a "minden, ami csak
szól, zene" Cage megfogalmazta tanításából.
Így aztán a csilingelésekbôl, szusszanásokból
és sípolásokból tüneményes hangzó
tájat szervezett. (Az elemi zenei formák iránti fogékonyságát
egyébként az idén magyarul és angolul is megjelent
könyve, a Kreatív zenei gyakorlatok is tanúsítja.)
Ráadásul ez a könnyen, és nem kizárólag
kisdedek által kedvelhetô lemez valójában kettô:
a fentieken túl tartalmazza azok "alapanyagát",
a
Magyar gôzmozdonyok
címû,
1983-ban kiadott vinilt is. Sáry ezekbôl, az eltûnésük
elôtti utolsó pillanatban felvett leletekbôl merítette
- mintavevôvel - a saját darabjához használt
hangokat. Nem éppen szokásos gesztusa folytán így
eredôjük is teljes terjedelemben, digitalizáltan hallható.
Ez a lemez a BMC, a fôként magyar dzseszzt és
klsszikusokat kiadó Budapest Music Center most megjelent
magyar kortárszenei sorozatának egyik darabja. Ebben - vezetôjének,
Gôz Lászlónak köszönhetôen - a magyar
zeneszerzés színe-java képviselve van egy-egy lemezzel.
Kezdve Eötvös Péterrel - aki Kurtág és
Ligeti mellett - alighanem a legismertebb magyar kortárs zenzeszerzô
és elôadó a világban. Ezt Atlantis címû
lemezének interpretárorai is jelzik: a címadó
Weöres-versekre írott darabját a kölni WDR, a
Psychokosmost a BBC, a Shadowst a baden-badeni SWF szólaltatja
meg. Eötvös a hangzó tér és a hangszínek
mestere. Darabjai nyilvánvalóan nem zeneteóriai konstrukcióként,
hanem az elôadói gyakorlat tapasztalataira építkezve
készültek. Ez, a manapság meglehetôsen ritka
sajátosságuk abból ered, hogy szerzôjük
nem kizárólag komponistaként, hanem elsôsorban
karmesterként tevékenykedik. Hangzásvilágának
érzékletes hatását jól mutatja egyik
méltatójának, Thomas Shaefernek a megjegyzése,
aki az Atlantis hallatán arról írt, hogy "mindannyian
víz alatt vagyunk"...
Mindazonáltal sem a megfúlástól, sem a kortárs
zenétôl
"Nem kell
félni!"
Ezt az intelmet a Bartók rádió mûsorvezetôjétôl
hallottam a minap, aki egy Hindemith-darab felkonferálásakor
tartotta szükségesnek elôrebocsátani, hogy jóllehet
20. századi "szomorúzene" következik, nem
kell megijedni, nem fog fájni... Tény, hogy a századra
igazán jellemzô mûvek közül elég sok
- a konstruktivista (Schoenberg) és nacionálmodernista (Kodály)
kompozíciók túlnyomó többsége,
nem kevésbé követôik, és az ún.
kísérleti zenék legtöbbje - kívül
esik a hallgathatóság határán. Kortárs
zenék tömegei szolgálnak cáfolhatatlan bizonyságul
arra, amit fülhallással bíró barátom
egyszer tömören úgy fogalmazott meg, hogy a "modern
zene zsákutca". Ami persze más szubkultúrákról
is elmondható, melyek a maguk kitüremkedéseiben vagy
benyílóiban nem éppen kibontakozásban mutatkoznak.
Elvannak. A kortárs zene is ilyen; mintegy a magaskultúra
elsikátorosodott mellékutcája. Ilyen "utcai
zenészek" persze ebben a sorozatban is elôfordulnak:
Petrovics Emil vonósnégyesei és rapszódiái
valahol félúton akadtak el. Tihanyi László
Árnyjátéka maga a kortárszenei méjnsztrím
az utca közepén. Sári József Convergences
címû lemezének darabjaival pedig az igényes,
ám steril akadémizmus architektúráit emelte
egy távoli szögletbe.
Vannak azonban ellenpéldák is; a legnyilvánvalóbb
Csapó Gyula Handshake after shot címû lemeze.
Csapóról egyszer mestere, Morton Feldman kijelentette, hogy
"egyike a legbrilliánsabb fiatal szerzôknek". Ami
ez esetben nem szokványos amerikai szólam. Egy magyar kollégája
is mondott hasonlót ("a Zeneakadémiára bemenve
már lehetett érezni, hogy valahol ott van"). És
aztán ott vannak a mûvei, melyek elsô "ránézésre",
már a címükkel is kiemelkednek a kortárs zenék
tömkelegébôl.
Magam vagy húsz éve hallottam elôször róla,
pontosabban a Kilátás a Horn-fokról címet
viselô darabjáról. A szólókürtre
szánt kompozíció címe annak idején
azonnal megragadott, mert játékos kétértelmûségével
éppen a zenei megnevezés példátlan pontosságát
sikerült elérnie - egyaránt elkerülve így
a semmitmondó egzaktságot és a lírizálás
alaktalan liláját. Egyszersmind sikerült szóba
hoznia azt, hogy a zenében maga a világ nyílik meg
(mégha nem is mindig a Horn-fokról).
A címadó,
Kézfogás
lövés után
címet viselô,
két szordinált trombitára, kitartott orgonahangra
és egy kartondobozra (sic!) írt darab egy szaggatott Purcell
óda és egy kotó-hangköltemény szintéziseként
karakterizálható. Csapó elmondja róla, hogy
egy sûrû nap terhével hazatérve "kizárólag
csendet kívánt", s "e kívánság
hangokba öntött végeredménye lett a darab."
Korábbi korok alkotóit fôként a hangok egymáshoz
fûzôdô viszonya, együtthangzása és
egymásrakövetkezése foglalkoztatta. A hang és
a csend viszonylatai a modern zenében váltak meghatározóvá.
A csend, a Silence középpontba kerülése
Cage nevéhez kötôdik. Csapó zenéje is
ennek a felismerésnek folyománya. Néhol - mint a
BirdDayCage vagy a keleti "csendkultúrát"
megidézô Szútrarecitációk esetében
- ez már a címekbôl is kitetszik -, más daraboknál
- mint amilyen a No, halld meg Eduárd... és Az
utolsó tekercs - ez közvetettebben fejezôdik ki.
Egyedülálló a sorozatban Dés László
The Hanged címû lemeze. Különlegessége
egyrészt abban áll, hogy a darabot elôadó Amadinda
együttes hangszerként Böröcz András Akasztottak
címû faszobor-csoportját használja. Másrészt
abban különbözik a zenei CD-k legtöbbjétõl,
hogy multimediális anyagot is tartlamaz: Gothár Péter
filmjét Böröcz szobrairól.
A kiadó munkája nem utolsó sorban azért is
méltánylandó, mert ezzel a kortárs zene, a
képzõ mûvészetek között az új
technológiák révén teremt kapcsolatot.
|