Ha Nyugat egybehangzik Kelettel: Palestrina mint Mystére des
Voix Bulgares
Ebben az egyedülálló
összecsendülésben nem a manapság tömegesen
vágyott távoli Kelet, hanem a legközelebbi (már-nem-Nyugat)
szólal meg. Bár a lemez Párizsban készült,
a felvételen Európa egymástól eléggé
elszigetelt keleti és nyugati zenekultúrája találkozik.
A találkozás létrejötte egy közép-európai
közvetítõ, Lantos Iván invenciójának,
szervezõi és elõadói munkájának
köszönhetõ. Az eredmény elsõ látásra
egyszerûnek tûnik: a Missa primi toni de Pier Luigi da
Palestrina par les voix Bulgares címet viselõ lemezen
bolgár énekesek Palestrina miséjét adják
elõ. A lemezt hallgatva azonban az ember elõször nem
hisz a fülének, majd idõ múltán megvilágosodik
elõtte a Bolgár Hangok Misztériuma - a Mystére
des Voix Bulgares nevû énekegyüttes ugyanis a kilencvenes
évek kezdete óta már fél Európát
meghódította. (Elõször '91-ben Berlinben találkoztam
nevükkel, majd hozzájutottam 1993-as, Norvégiában
készült felvételükhöz /Melody, Rhythm
and Harmony/.)
Elõször hallva éneküket nem könnyû eldönteni,
hogy népi mélyrétegen (etno) vagy magaskultúrán
(klasszikus kórusmûvek) iskolázták-e hangjukat. A
bolgár zenében ugyanis ezek az áramlatok nem válnak
el oly élesen egymástól (a török ott-tartózkodás
tartósságának köszönhetõen sokáig
alkalmuk se volt erre). Szálaik át-meg-átszövik
egymást, és olyan színgazdag mintázatokat
alkotnak mint keleties kelméik. Kultúrájuk az idõk
során ki volt téve néhány hatásnak:
benne a magukkal hozott szláv és (bolgár-)török
mellett az antik görög és trák korszak éppúgy
nyomot hagyott, mint késõbb a bizánci, végül
pedig minderre rárakódott (ottomán-)török
közvetítéssel szinte a teljes közel s távol
kelet.
Saját lemezeiken fõként kétszólamú,
változatos díszítésû darabokat adnak elõ.
Az asszimetrikus ritmusokkal és játékos megoldásokkal
tüzdelt énekek többnyire mentesek a kórusirodalom
egy részét jellemzõ üres pátosztól
és fenséges unalomtól. Ezért aztán
lemezeikre jól hallgatható, néhány esetben
hátborzongatóan szép darabok kerültek.
A Palestrina miséjét elõadó bolgár
énekesek hangjában mindez ugyan csak áttételesen,
de annál különösebb erõvel hangzik fel. A
nyugati kereszténység egyik legkifinomultabb, sokszólamú
vokális zenéje a keleti tradíció hangszínein
keresztül újra elementárissá válik. A
Palestrinát éneklõ hangok nyersnek hatnak. (Kétkedõ
zenész barátom szerint nem biztos, hogy az elõadók
ismerik a kottát!) Ez a nyerseség azonban megszabadítja
a mûvet (és a hallgatót) a konvencionális elõadás
(és hallgatás) tompító rétegeitõl.
Áttetszõbbé teszi a zenemû struktúráját,
és átárezhetõbbé zenén túlnyúló
tágasságát. A mise így elemi, eredetközeli
hangjával hat. (Persze nem a 16. századi Collegium Romanum
kórusát halljuk, hanem mintha egy korabeli vidéki
misén volnánk. Ami egy mai, mûzenei muzealitással
elõadott változathoz képest maga az autentikus hangzás.)
Mindebben nem éppen elhanyagolható szerepe van Lantos Ivánnak,
akinek nemcsak e lemez koncepciója és rendezése köszönhetõ.
Lantos hosszú évek óta foglalkozik Palestrina életmûvével,
de nem elsõsorban errõl az oldaláról, hanem
mint a Kolinda együttes alapítója ismert. Az
utóbbi években Hughes de Courson társaságában
az 1993-ban alapított, Spondo nevû együttesükkel
dolgozik; régi hangszerek és elõadótechnikák
felhasználásával mai zenét játszanak.
Lantos ezen a lemezen is tevékeny zenész, énekel,
orgonán és kavalon játszik.
Palestrina miséjének elõadása során ez
a különbözõ európai zenei kultúrákban
és idõkben való jártasság gyümölcsözõnek
bizonyult. Nem egyszerûen a keleti és nyugati felére kettéhasadt
keresztény hagyomány példátlan találkozására
és vibrálóan eleven interferenciáira került
sor. Olyan mai zenemû ez, melynek hallatán még arról
is sejtelme támadhat egy késõújkori embernek,
hogy milyen lehetett kortársként hallgatni ezt a misét.
|