Go down, Abraham,
away down in Dixi's land, tell Jeff Davis, to let my people go. Ebben
a blues-szövegben a körülöttünk kevergô
korszak zenéjének és hitvilágának rejtett
hátterei tárulnak föl. Az egész ezredvégi
zenei világot átjáró - a dzsessztôl,
a legkülönbözôbb pop- és rock-féleségekben
hallható - alapszólam ui. innen, az amerikai Dél
spiritjének lüktetésébôl ered.
Ez a forrás az Amerikába hurcolt afrikaiak fájdalmából,
testbôl közvetlenül testbe továbbadott zenei tradíciójából
fakad. A rabszolgasors esetükben nemcsak a szabadságuk elvesztését
jelentette, hanem megfosztatást saját nyelvüktôl
és kultúrájáktól is. Így aztán
hányattatásaikat az "új világ" kínálta
nyelvben és hitben: a zsidó-keresztény zsoltárok
szövegeivel, a Biblia történeteivel és példázataival
fogalmazták meg. Így keletkezhettek olyan darabok, mint
a fenti, melyben az afro-amerikaiak a maguk megpróbáltatásait
az egyiptomi fogságban sínylôdô zsidósággal
azonosítják, és szabadítónak hívják
Ábrahámot, az ôsatyát, aki egybemosódik
Abraham Lincoln, az Államok elnökének alakjával...
A bibliai eredet persze
sok esetben erôs átértelmezéseken ment keresztül.
Így például a raszták egy része az
Etiópiába szakadt (és ott feketévé
és kereszténnyé vált) zsidók leszármazottjának
tartja magát. Saját, indián és egyéb
elemekkel kevert mitológiájukban mégis eleven és
erôs ez a vonás. (Például a 90-évek
elején Daniel in the Lions Den
A hatvanas években
több irányban is kitágult a zenei világ: immár
nemcsak Afrika áttételes hangja járta át az
északi féltekét, hanem más égtájak
hangjai is hallhatóvá váltak. Az amerikai pop-buddhizmus
kiélesítette a füleket a Kelet különféle
zenei kultúráinak irányába. Ez elôbb
a zenei avantgardban, John Cage révén ment végbe,
aztán továbbgyûrûzött populárisabb
területekre. Sokak számára India énekesei és
zenészei éppúgy ismertté váltak, mint
az indonéz gamelán, vagy a japán gagaku zenéje.
De nemcsak a kellôen képzett keleti mesterek közvetítették
az egzotikus zenei égtájakat, hanem hitvány nyugati
követôik is hihetelen számban szaporodtak el. Az elkeletiesedés
elképesztô méreteket öltött: egy ex-beatle
egyenesen Krisnát énekelte meg, és sok zenész
saját gurura tett szert. (Az orientalizáló pop közepette
üdítô kivételt képez Tony Scott Music
for Zen Meditation címû, 1964-es lemeze.) |