Halász Anna
(*1947) pszichológus,
pszichoterapeuta, az Ego Klinika alapító tagja és
munkatársa. A Pszichoanalitikus Egyesület tanulmányi
bizottságának vezetõje. Budapesten él.
Fontosabb publikációk:
- A különleges
tehetségû gyerekek nevelése. In: Baj van a gyerekemmel
p. 125-156. Gondolat 1977.
-Egy iskolapszichológus
tapasztalatai. in Pedagógusok és pszichológusok
(Pszichológia Nevelõknek) p. 56-69. Tankönyvkiadó
1986.
-A tehetségélmény
serdülõkori alakulása és hatása a produkcióra.
In: Klinikai gyermekpszichológiai tanulmányok. p. 208-219.
Akadémia. 1988.
-A szublimáció
hermanni koncepciója és a modern pszichoanalízis
kreativitáselméletei. In: Pszichológia. 1990. 10/3.
p. 433-439.
-Pszichoterápia
és tanácsadás gyermekeknél. In Pszichoterápiai
vademecum. szerk. Szakács F. p.131-138. OTE Pszichiátriai
és Klinikai Psz, Tanszék. 1991.
- Gyermekkori
pszichoszomatika. In A gyermekpszichoterápia elmélete
és gyakorlata. II. vol. p:238-247. Nemzeti Tankönyvkiadó
1993.
- Dominique
esete In. A gyermekpszichoterápia elmélete és gyakorlata
III. vol.p. 18-34. Nemzeti Tankönyvkiadó 1993.
-A családrajz
jelentõsége a gyermekterápiában. In:A gyermekpszichoterápia
elmélete és gyakorlata III. vol. p.242-248 Nemzeti Tankönyvkiadó
1993.
-A gyerekpszichoterápia
sajátosságai /co. Vetró Ágnes/ In: Pszichiátria
Hungarica 1993 június VIII. évf. 3.sz.p.211-214.
- Csecsemõmegfigyelés
- csecsemõkonzultáció. In: Pszichoterápia.
VII.évf. 6.sz. 1998. p. 420-428.
-Gyermekpszichoterápiák.
/ co. Ingusz Iván/. In: A pszichoterápiák tankönyve.
Szerk.: Szõnyi, Füredi. Medicina. 2000. p.423-444.
-A meggyengült
apai jelenlét. /co. Alpár, Jakab/. In: Seredülõ-
és gyermekpszichoterápia. I. évf.1.sz. 2001. p.13-21.
-A csecsemõkor
pszichológiája, pszichopatológiája és
terápiás megközelítése. In: Dinamikus
gyermekpszichiátria. Szerk.: Vikár Gy., Vikár A.
Medicina 2001. p. 19-52.
- Valóban
a gyerek változott-e az utóbbi évszázad
során, vagy csak a gyerekrol alkotott felfogásunk?
-Bizonyos jelek arra utalnak, hogy a gyerek maga is változott,
azt azonban bizton állíthatom, hogy a gyerekrol alkotott
felfogásunk alaposan átalakult az elmúlt száz
évben. A pszichoanalízisnek Freud óta volt és
van egy nagyon határozott gyerekképe, mely azonban, Freud
és az ot követok nyomán, elsosorban felnottek terápiájából
rekonstruált kép. A Freud-féle gyerek egy ösztöneinek
kiszolgáltatott lény, aki a kultúra és a
nevelés hatására lemond az ösztönvágyakról,
és szép lassan, fokozatosan tudomásul veszi a realitást.
Eközben különbözo fantáziákban él,
amelyek elsosorban a szexualitással kapcsolatosak, és
amelyek helyét a késobbiekben szintén átveszi
a reális tapasztalat. Az elso nagy váltást a gyerek-pszichoanalízis
hozta. Kiderült, hogy ennek alapján a gyerekek nem egészen
ugyanazok, mint akiket a felnottek terápiája alapján
rekonstruáltak. A következo lépést a második
világháború után végzett gyerekmegfigyelések
eredményei jelentették.
Tulajdonképpen egy olyan szempont jelent meg, ami a freudi pszichoanalitikus
felfogásban alig szerepelt, ez pedig a fejlodés. Normál
körülmények között a gyerek fejlodik, útját
progressziók és regressziók tarkítják.
Ha azonban útközben megrázkódtatások
érik, környezeti hatásokra túlterhelodik,
akkor bekövetkezhet egy korábbi fázisra való
visszacsúszás. Egyébként a regresszió
normál élettani jelenség is. Gondoljunk csak arra,
ha például egy ötéves gyerek, aki már
egészen jól eligazodik a felnottek világában,
hazaérkezve az ajtót zárva találja és
képtelen kinyitni, akkor elkezdi rugdosni, sírva fakad,
bepisil, tehát visszacsúszik egy sokkal korábbi
helyzetbe. A fejlodés folyamán a gyerek azonban a problémákat
könnyen kinövi, átalakítja, adott esetben a
gyerek megbetegedése sokkal szélesebb spektrumú,
vagy sokkal szukebb, mint amilyen a késobbi felnotté.
Tehát fölfedezték a gyerekben a minoségileg
mást, így a közvetlen összefüggés
a gyerekkori és a felnottkori történések között
már nem tunt olyan szorosnak.
-Mennyiben hoztak
új felismeréseket az újabb csecsemomegfigyelések?
-A korábbi feltevések szerint a csecsemo fejlodésében
van egy olyan normális fázis, amikor a gyerek az anyjával
teljesen összeolvad, szinte egységet alkot, és a
saját hallucinációi, elképzelései
uralják a képet. Ezt a bizonyos fázist megfeleltették
a késobbi súlyos pszichopatológiai képnek,
a pszichózisnak. A korábbi koncepcióban az ösztöneinek
kiszolgáltatott gyerek egyfajta ingergát mögött
él, s lassan és fokozatosan, a realitás hatására
fordul a külvilág felé. A modern kutatások
bizonysága szerint legalábbis valószínu,
hogy ez nem így van: a gyerek születésétol
fogva a külvilágra figyel. Nem igaz, hogy csak egy vágyainak
élo ösztöncsomóként jövünk
a világra. Kezdettol fogva, velünk születetten létezik
egy ingeréhség, kíváncsiság, a realitás
egyfajta pásztázása, és nincs olyan idoszak,
amikor a csecsemo teljesen összeolvadna a mamájával.
Ergo nem valószínu, hogy egy késobbi megbetegedés
megfeleltetheto lenne egy korábbi normál fejlodési
szakasznak, vagyis a késobbi megbetegedés vélhetoleg
már korábban is valamilyen patológiás folyamattal,
és nem egy normál élettani jelenséggel.
hozható összefüggésbe.
-A gyermeklélektani
irodalom egyik sajátos fogalma az elég jó anya.
Mihez képest "elég jó" egy anya?
-A pszichoanalízis fejlodése folyamán a megbetegedést,
és egyáltalán a lelki mozgásokat eleinte
egy úgynevezett egyszemélyes pszichológiában
vizsgálta, melybol azonban már Freud idején kezdett
kibontakozni egy kétszemélyes szemlélet. A gyerek
és a szülo, a gyerek és az anya kapcsolata egyre
fontosabb szerephez jutott, a gyerek minden megnyilvánulását
annak függvényében nézték, hogy mi
módon reagál rá valami a külvilágból.
Ebben a koncepcióban a gyerek egyik alaptörekvése,
nem a közvetlen örömszerzés, hanem az hogy környezete
személyeivel érzelem teli kapcsolatot alakítson
ki, amit a pszichoanalízis a tárgykapcsolat elmélet
koncepciója alatt tárgyalja. Eszerint az egész
személyiség voltaképp a tárgyakkal való
élmények lenyomatából épül föl.
Ehhez tartozó fogalom az úgynevezett elég jó
anya. A kifejezés Winnicott angol gyerekanalitikustól
származik, aki úgy tapasztalta, hogy a gyerek egészséges
fejlodéséhez olyan anyára van szükség,
aki kezdetben maximálisan fölismeri az o igényeit,
majd egy ido után képes a relatív frusztrálásra
is annak érdekében, hogy a gyerek maga is teret kapjon
saját igényei fölismeréséhez. Tehát
az elég jó anya nem az, aki mágikusan, minden pillanatban,
minden igényét kielégíti a gyereknek, benne
hagyva ot egy olyan világban, ahol végül is mindig
minden vágya teljesül, hanem az olyan anya, aki nemcsak
ennek a mágikus igénynek enged, hanem a gyermek azon én-igényének
is, hogy függetlenedhessen, hogy maga lehessen, hogy képes
legyen élvezni relatív autonómiáját
is
Videós kísérletek során különbözo
módszerekkel vizsgálták, hogyan érti meg
az anya a gyerek jelzéseit, és érti-e egyáltalán.
Amikor egy asszony gyereket vár, rendkívül erosen
muködik a fantáziája, milyen is lesz ez a baba. Gyakorlatilag
más támpontja nincs is, mint a saját elképzelései,
amelyek a saját életébol valamilyen formában
lepárlódnak. Amikor tehát egy gyerek megszületik,
akkor a mama lelkében van egy képzelt baba, a karjában
meg egy reális baba. A ketto kezdetben alig van köszöno
viszonyban. A gyermek megpróbálja tudtul adni: ez én
vagyok, az meg a te elképzelésed. Az egymásra hangolódás
ilyen módon a legelso pillanatoktól kezdve elindul. A
baba oldaláról is van egy közelítés,
meg az anya oldaláról is, aki elfogadja, hogy ez egy reális
gyerek, és egy kicsit más, mint aki az o lelkében
él. Ezt segítik elo azok a mozzanatok, amikor az anya
érteni kezdi a gyerek nyelvét. Tehát az anya egyfelol
értelmezi a gyerek jelzéseit, másfelol elkezdi
érteni is, megtanulja, hogy amikor a gyerek ezt vagy azt csinálja,
az azt jelenti, hogy éhes vagy szomjas. Mindez a kölcsönös
egymásra hangolódás folyamatában jön
létre, amelyben vannak velünk született és tapasztalati
elemek. Megfigyelték, hogy ha például a gyerek
feszült, s valamilyen feszültséghangot is ad, mert
mondjuk elgurult a játéka, az anya óhatatlanul
visszaadja valamilyen szintjét ennek a feszültségnek.
Funkciója azonban nem áll meg itt, ugyanis a ráhangolódás
mentén befolyásolni is tudja a gyereket. Ha úgy
látja, hogy a feszültség túl eros, akkor ezt
lefelé modulálja, nem húzza föl nagyon a szemöldökét,
hanem lefelé fordítja a fejét. Ezek egészen
parányi rezdülések, millió ilyen történik
akár néhány percen belül.
- És
mi történik az olyan kapcsolatokban, amelyekben az anyai
hangolódás félrecsúszik?
- Konkrét példát mondok. Csecsemokonzultáción
egy anya arról panaszkodik, hogy a gyerek mostanában igen
mérges rá, neheztel, mivel az utóbbi idoben nagyon
elfoglalt. Míg ezt meséli, a baba egy golyóval
játszik. Látom, hogy egyre nehezebben boldogul vele, egyre
dühösebb, nem érti, hogy a golyó miért
gurul el, és minél jobban csapkodja, az annál erosebben
mozog. Ezt azonban az anya, teljesen elmerülve a saját problémájában,
nem veszi észre, s amikor egy ido után visszafordul, lát
egy mérges babát. Látja, panaszkodik, ilyen mérges
rám, és ez reggel óta így megy. Tehát
az anya saját érzései, buntudata, szorongása
félreértéseket eredményezhet.
-Milyen emberré válik egy ilyen anya mellett felnövo
gyerek?
-Ha valaki sorozatban érti félre a gyereket, akkor
a végeredmény az lesz, hogy a gyerek egyszer csak ott
találja magát egy meg nem értett állapotban,
a saját érzéseit nem fogja tudni sajátjaiként
fölismerni. Ez már melegágya a patológiának.
A csecsemo ugyanis a saját érzéseit önmagában
nem tudja felismerni, ehhez segítségre van szüksége,
az anya tükrözo funkciójára. Tulajdonképpen
az anya az, aki az o érzéseit megnevezi. A gyerek fejlodésében
az anya megerosíto szerepe dönto. A gyerek állandóan
az anyjára függeszti a szemét, vizsgálja annak
elmeállapotát, figyeli, hogy mi zajlik benne. Ez a vizsgálódás
kölcsönös, természetesen az anya is ugyanígy
vizsgálja, hogy mi lehet az o kisbabájában. De
mi van akkor, ha az anya ezt nem jól értelmezi? De nemcsak
a meg nem értésre gondolok, hanem arra is, hogy mi van
akkor, ha az anya kifejezetten nem jó, nem szereti, nem várta,
nem akarta a gyereket, vagy eleve él benne valami olyan elképzelés,
amit az nem valósít meg. Tehát tele van ellenérzéssel,
akár tudatos, akár nem tudatos elutasítással.
Ebben az esetben a gyerek említett kíváncsiságát
nem fogja kielégíteni. A gyerek, miközben az anyját
fürkészi, olyat talál benne, ami számára
veszélyes. Indulatot, elutasítást, nem megerosítést.
Ezek számára fájdalmas érzéseket
fognak okozni, és egy ido után kénytelen lesz elfordulni
az anya tudat-állapotának a megismerésétol,
mivel a visszajelzésekkel nem fog tudni, mit kezdeni.
- Mi történik
akkor, amikor teljesen elfordul az anyjától?
- Ekkor a gyerek önmagáról sem tud képet
alkotni, hiszen azt, hogy o milyen, az anyán keresztül építi
fel. Az pedig az anya visszatükrözo funkciójától
függ, hogy a gyerek a saját belso állapotairól
milyen képet alkot. Ha ezt a visszatükrözést
a gyerek nem tudja felhasználni a saját állapotainak
azonosítására, önmaga megismerésére
se lesz képes, hamis képe lesz magáról.
Ez pedig egy olyan, nem is túl ritka pszichopatológiai
állapotot hoz létre, ami az egész személyiségét
érinteni fogja. Egyfelol nem bízik a másikban,
hiszen van egy negatív tapasztalata, másfelol azonban
nem képes a saját állapotát önmaga
felismerni, örökké a másiktól fog függni.
Nagyon furcsa önállótlanság jön így
létre, egyrészt nem képes a másik nélkül
élni, örökké kapcsolatok után lohol,
másrészt viszont a kapcsolatai nem tartósak, bomlékonyak,
nem tud igazi barátságokat kötni, a barátságokban
nem tud biztonsággal megkapaszkodni. Ezzel párhuzamosan
a saját belso képei sem adnak biztonságot. A másik
visszajelzését örökké félreérti,
nem tudja azonosítani és így megkülönböztetni
sem, a jó- és rosszindulatot. Az ilyen konstellációt
hívják borderline, határeseti kórképnek.
- Mit tud tenni
ilyen esetekben egy pszichológus?
-A pszichológus munkájával szemben táplált
vágytermészetu illúzió miatt fontos hangsúlyozni,
hogy a segítségnek nagyon komoly korlátai vannak.
A szülo szeretné a saját szerepét kicsinyíteni,
nem akar eros buntudatot érezni, teljes joggal nem akar arra
gondolni, hogy mindez az o hibája, az o nevelésének
a következménye. Amikor tehát a gyereket elhozza
kvázi a javítóba, ezzel kicsit leválasztja
magáról a problémát. Van o, meg van a gyerek,
és a gyereket fogja a pszichológus kezelni. A pszichológusnál
persze szembesül azzal, hogy a gyerek problémája
elválaszthatatlan az övétol, hogy a gondok gyökere
nagyrészt a kettejük-hármójuk kapcsolatában
keresendo. Mindamellett magam sem gondolom, hogy egy gyerek problémája
kizárólag a szülovel való kapcsolatának
egyenes következménye, hogy a szülo teljhatalmú,
és ezáltal mindent csak o ronthatott el. Végül
is a buntudat, amellyel a szülo érkezik, önmagában
olyan tény, amivel megpróbálunk dolgozni, aminek
a csökkentésével megnyerhetjük segítonek,
mert csak együtt tudunk a gyerek problémáján
segíteni. A változtatásnak azonban nagyon komoly
korlátai vannak, s a korlátot sok esetben maga a probléma
jelenti.
-A pszichológiai
vizsgálatokban a nyelvnek dönto szerepe van. A korai gyerekkori
tapasztalatok viszont nyelv elotti állapotban érnek bennünket.
Feltárhatók-e egyáltalán ezek a korai
emlékek?
-A pszichoanalízis egyik felfogása szerint minden jelen
megbetegedés valamilyen formában visszavezetheto múltbeli
eseményekre. A jelenkori patológia elofutára mindig
valamilyen múltbeli tragikus vagy nehezen megemésztheto
esemény, illetve eseménysor. A csecsemokutatásban
egy csomó olyan tény bukkant elo, ami ezt némileg
megkérdojelezte.
A legkoraibb élményeink még nagyon érzet-szintuek,
mozgásosak, izomban kódoltak, és ezek emlékei
verbálisan nem megközelíthetoek. Amikor a nyelv belép
a gyerek életébe, akkor egy újfajta alkalmazkodás
jön létre, megjelenik a nyelvi emlékezet. Ebbol következoen
megformálódik egy nyelvben kódolt történet.
Tehát van egy emlékünk arról, hogy mi történt,
ez az emlék azonban nem feleltetheto meg egy az egyben a múltbeli
eseménynek, hanem annak az elmesélt, fejünkben élo
változata, egy képekbol, nyelvbol összerakott változat.
Valahányszor újra felidézzük, az adott pillanatnyi
érzéseink is valamilyen formában befolyásolják
az emlékezés mikéntjét. Mondhatni egész
emlékezetünk egy folyamatosan torzuló valami. Ma
egészen másképp emlékezem arra, hogy mi
történt öt-hatéves koromban, mint mondjuk tízévesen.
Sot, ezek az emlékek bizonyos kimerevített képekben,
mint egy üveggömbbe zártan rögzülnek. De
hogy valójában mi történt, arra már
alig emlékszem. Viszont van róla egy történetem.
Így aztán értheto, hogy kételyek kezdtek
felmerülni; valóban az eredeti gyerekkorra emlékszünk-e?
Egy ido után az az elképzelés alakult ki, hogy
amit felnottként a gyerekkorunkban történtekrol elgondolunk,
az egy konstrukció, egy újfajta történet,
mely az ember újabb és újabb tapasztalatai hatására
folytonosan átalakul. Sot a legmodernebb kutatások szerint
az, hogy éppen milyen gyerekkort konstruálunk a pszichoanalitikus
díványon, erosen függ attól a kontextustól,
amelyben ez éppen zajlik, azaz a terapeutától.
Tehát az élményeinket két- vagy többszemélyes
helyzetekben éljük meg, és ezek az élmények
az újabb és újabb kapcsolatok hatására
módosulnak.
Freud koncepciója szerint alapvetoen az gyógyít,
ha a tudattalanba számuzött impulzusoknak egy része
tudatosul, vagyis az én kontrollja alá kerül. A tudatosítás
eszköze az értelmezés. Ezzel tulajdonképpen
kezünkbe vettük egy csomó belso konfliktusnak a kezelését,
ami a késobbiekben azzal egészült ki, hogy ennek
vivoanyaga a kapcsolat. Ez azt jelenti, hogy az a bizonyos értelmezés,
ami a terapeuta részérol elhangzik, egy kétszemélyes
kapcsolatban történik. Ráadásul ebben a kétszemélyes
kapcsolatban nagyon sok minden nemcsak verbálisan, hanem egyéb
kommunikációs módon is realizálódik.
Számtalan belso érzésünket átadjuk,
áttesszük valamilyen módon a másikra. Ez az
áttétel az egyik alapja annak, hogy a terapeuta egyáltalán
gyógyítani és korrigálni tud. A korrekció
a gyerekterápiában is részben az értelmezés.
Megpróbáljuk a gyerek kontrollját szélesíteni
saját magával, saját magán. Ez a kontrollszélesítés
nem feltétlenül jár magyarázattal, inkább
a játékban, rajzban, tehát az o kifejezoeszközein
keresztül zajlik, de mindenképpen egyfajta élménykorrekció
-Mennyiben van
hatással a pszichológia a szülo - gyerek kapcsolatra?
-Ma egy kicsit másképp tekintünk a korai gyerekfejlodésre,
s ennek komoly hatása van a gyereknevelésre. A pszichológiának
igen nagy szerepe van abban, hogy lett gyes, hogy a mamák otthon
maradhatnak, hogy fölismerték a gyerekkel való együttlét
alapveto fontosságát, hogy a kórházakban
manapság a mama befeküdhet a gyerek mellé. Van azonban
olyan változás is, ami már nem pozitív.
A gyerek személyiségének tisztelete lassan átcsap
a gyerek gyengeségének és kiszolgáltatottságának,
törékenységének a tagadásába.
Nevezetesen kezdünk nem tekintettel lenni rá. Nagyon sokáig
a gyereket kicsinyített felnottnek tekintették. Nagyjából
a századfordulón fedezték föl, hogy a gyerek
minoségileg más. Védendo, kiszolgáltatott
valaki, aki fokozatosan válik képessé arra, hogy
önmagáról gondoskodni tudjon, és önmagát
megvédje. Ennek a felfedezésnek a nyomán kialakult
egy úgynevezett védett gyerekvilág. Ez az utóbbi
évtizedekben, talán már a hatvanas évek
végétol kezd megint kinyílni, határai kezdenek
felolvadni. Ennek persze rengeteg más oka is van, komoly szerepet
játszanak benne a médiumok, a televízió,
a rádiók, az újságok. Korábban egy
csomó olyan tény, esemény nem jutott el a gyerekhez
a felnottek világából, amelyrol úgy ítéltek,
hogy megterheli ot. Ma szuretlenül éri el a nyers brutalitás,
agresszió, szexualitás, lassan már a mesékben
is. Fontos tudni, hogy a gyermek az agresszióját még
igen nehezen tudja kezelni, igen gyakran önti el mindenféle
agresszív impulzus. Végül is úgy próbál
az agresszív indulataitól szabadulni, hogy egy részüket
nem saját magában azonosítja. Nem azt mondja, hogy
én haragszom az anyukámra, én haragszom a tanító
nénire, hanem hogy azok haragszanak énrám. Tehát
a gyerek úgy próbál a saját rosszindulatától
szabadulni, hogy azt mondja, ot bántják. Ez olyan jellegzetes
és tipikus hárítás, ami sokszor felnottkorig
elkíséri az embert. Ez a fajta primitív hárítás
azonban némi idovel átalakulhat. Fejlodése folyamán
egyre több olyan élményben van része, amely
beláttatja vele, hogy bár valóban számtalan
agresszió, bántás éri, rengeteg indulat
saját magából ered, o haragszik, o irigy, o kívánja
meg a másik gyerek játékát, tehát
benne is vannak ilyen impulzusok. Úgy tunik, hogy ha ezek az
impulzusok túl gyakoriak, túl erosek, akkor a primitív
hárítás valószínuleg fönnmarad.
Ha a környezet erosen brutalizáló, elobb-utóbb
a gyerek is egyre brutálisabb lesz. Úgy szoktuk mondani,
azonosul az agresszorral. És már az összes indulatát
csak olyannak tudja látni, mint ami egy kívülrol
jövo támadás következtében jött
létre.
-Az utóbbi
évtizedek civilizatórikus változásai, az
új médiumok hogyan hatottak a gyerekek személyiségének
kialakulására?
-Nem tudom, hogy a világ lett-e agresszívabb, brutálisabb,
vagy pedig az errol szóló információk száma
szaporodott. De a gyerek szempontjából, azt hiszem, mindegy
is. Tehát ha o gyakrabban találkozik az agresszióval,
az nincs megszurve feléje, akkor elképzelheto, hogy egy
adott ponton ez túlterheli, erosebben kell védekeznie
ellene. Nagyon fontos, hogy a gyerek nemcsak a szorongását,
hanem az agresszív impulzusait sem tudja maga szabályozni
felnott segítsége nélkül. Úgyhogy nagyon
is elgondolkozhatunk, hogyan juthatnak el olyan szélsoséges
formákig a gyerekek egymással szembeni agressziói,
mint amilyenekkel manapság találkozunk.
A Bud Spencer filmek még nagyon jópofák voltak,
hiszen ott a verekedés érezhetoen stilizált. Amikor
a verekedés valódi, de túl sok, egy ido után
a feszültség kioltódik, elmúlik, és
akkor az a hamis illúzió támad a gyerekben, hogy
ezek veszélytelen dolgok. Igy olyan helyzetekbe sodródhat,
amelyeknek a következményeit nem tudja fölmérni,
mert azok látszólag súlytalanokká válnak.
Így vagyunk egyébként az erotikus tartalmú
reklámokkal is. Egy ido után azért kell fokozni
ezeknek az erotikus tartalmát és súlyát,
hogy újra ingerelhetokké váljunk.
- Az erotika,
a szexualitás különféle formái ma másként
érintik a gyerekeket, mint korábban. Változott
a gyerekkori nemiség megítélése is. Milyen
hatással van ez a gyerekekre?
- Freud úgy találta, hogy a gyerekekben megszületésüktol
kezdve van erotikus késztetés, ez azonban nem azonos azzal
a szexuális viselkedéssel, ami késobb, a hormonok
beindulásakor kialakul. A tizenéveseknél tehát
valóban óriási váltás történik,
viszont létezik egy korábbi erotikus késztetés
és érdeklodés. Ez a koncepció a századforduló
táján azért volt rendkívül átüto,
mert akkoriban a gyereket teljesen aszexuálisnak tartották.
Mára már senki elott nem kérdéses, hogy
a kisgyereknek is van-e erotikus aktivitása, sot sokszor inkább
az vált ki csodálkozást, hogy ez nem azonos a felnottek
erotikus kíváncsiságával. Nem azonos, mert
nem ugyanazok a biológiai alapjai. A gyerek erotikusan ugyan
érdeklodik, de a szexuális aktivitása gyermeki
aktivitás, mely részben fantáziákban jelentkezik.
Hat- hétéves korig például valóban
valamilyen fantáziában jelentkezik, de a szexualitás
pontos jelentését igazából nem tudja. Sokáig
azt tapasztaltuk, hogy a gyereknek van valami elképzelése
arról, mi történik az ágyban két felnott
ember, azaz apja, anyja között, ez azonban számára
ijeszto, mivel félreérti, és ezért sokszor
agressziónak tartja. Ma a gyerek a szexualitás tekintetben
sem védett. Sokkal több szexuális impulzus éri,
mint évtizedekkel korábban. Ez is egyfajta felszabadultság
következménye, ami bizonyos határig nagyon pozitív
volt, hiszen eltunt egy csomó prüdéria Igen ám,
de itt is fennáll a veszély, hogy a gyereket több
szexuális impulzus éri, mint amennyi számára
feldolgozható, azaz fantáziába átviheto.
Azon el lehet vitatkozni, hogy mikor és hogyan kapjon a gyerek
errol pontos információkat, de az tény, hogy számára
ez mindig valami furcsa, ismeretlen, hiszen o maga nem rendelkezik a
szexuális tapasztalattal. A felvilágosítás,
amelynek fogalma is jelzi, hogy olyasmirol van szó, amit nem
tud, elég kétélu fegyver. Adott esetben valamit
tényleg megtud, másfelol viszont valami olyasmit tud meg,
ami neki sok, aminek a tudása megterheli. Az információ
szempontjából tehát nagyon kényes az egyensúly.
A gyerekek szexuális információi számtalan
csatornából erednek. Eloször is ott van maga a család,
amelyik mind verbálisan, mind gesztusokban a korábbinál
sokkal kevésbé kezeli tabuként ezt a témát.
A gyerekek ma sokkal több ilyen információt kapnak,
és ezeknek egy része számukra azért nem
megterhelo, mert a szülok számára is természetes.
A dolog akkor kezd túlterhelové válni, ha a szülo
maga kettos játékot uz, tehát egyfelol mutogatja
magát, meztelenül rohangál föl-alá a
gyerek elott, adott esetben a szexuális játékok
egy részét sem titkolja elotte, másfelol azonban
úgy gondolja, hogy az ilyen és hasonló dolgok a
gyerek számára tilosak és titkosak. Ez a kettosség
a gyerek számára megterhelo, mivel nem tudja, hogy neki
valami tilos vagy szabad. Mivel ebben senki nem ad megfelelo támpontot,
buntudatos lesz, rosszaságnak érzi, ha ilyen dolgok után
kíváncsiskodik.
A kettos játék minden területen tetten érheto.
A reklámok például különbözo vágyainkat
és ösztöneinket próbálják felkorbácsolni
annak érdekében, hogy mindenféle árut vásároljunk.
Ugyanakkor létezik egy ösztönkorlátozó,
méghozzá nagyon erosen ösztönkorlátozó
elvárás is. Egyrészt ott a késztetés,
hogy a szülok vegyenek minél több játékot,
teljesítsék a gyerek minden vágyát, másrészt
viszont a mindennapi viselkedésben inkább a visszafogottságot
tartjuk elfogadottnak és kulturáltnak, tartózkodunk
a nyílt agressziótól. Ez a kettosség mostanában,
úgy tunik, erosebb, mint a korábbi évtizedekben.
Olyan ez, mintha egy újfajta hipokrízis alakult volna
ki a freudi idoszakhoz képest. Akkor az ösztönöket
tartották szalonképtelennek, és mindent visszafogtak,
most viszont ezek rendkívül szalonképesek, csak a
viselkedésben nem szabad tükrözodniük.
-Hogyan nonek
fel ma a gyerekek? Különbözik-e a mai gyerekek szocializációja
a szüleik nemzedékétol?
-A gyerekek világa, a védett gyerekvilág kezd
megszunni. Ezzel párhuzamosan azt tapasztaljuk, hogy a gyerekekkel
szembeni visszaélések nemcsak ilyen szinten szaporodnak.
Újra megjelenik a bántalmazás, ami pedig hosszú
évtizedekre erosen háttérbe szorult. Emellett a
gyerekek sérelmére elkövetett szexuális visszaélések
száma is rendkívüli módon megnövekedett.
Mintha a gyereket nem tekintenénk már annak a védendo
valakinek, akinek korábban. És ez az a váltás,
amivel szembe kell nézni a pszichológusoknak is.
- Változott-e
a kórképek jellege, a traumák és következményeik
megítélése?
-Mintha az utóbbi idoben elszaporodtak volna azok a személyiségstruktúrát
érinto patológiák, amelyek korábban talán
ritkábbak voltak. De mint jeleztem, ebben ludas lehet maga az
elmélet is, amelyik ennek nagyobb figyelmet szentel. Mirol is
van szó? Ha valamilyen trauma éri a gyereket, akkor erre
egész személyiségével reagál, akár
annak teljes torzulásával. A traumák hatására
énjének egy része sérül, olyan, mintha
megmerevedne, fagyott állapotba kerülne, miközben a
fejlodés természetszeruleg megy tovább. De mintha
énjének csak egy része fejlodne, egy része
lenne képes szemlélodni, alakulni, iskolába járni,
tanulni, míg másik része gyerekesebb maradna, állandóan
sóvárogva egyfajta vigasztalásért, szeretetért.
Így elofordulhat, hogy egy gyerek, aki egész jó
az iskolában, egyébként elviselhetetlen, magatartási
problémái vannak, túl követelozo. A trauma
tehát ilyen értelemben érintheti a személyiség
egészét, hiszen a mindennapi alkalmazkodásra a
személyiség csak nagyon korlátozottan lesz képes.
A terápiában az a cél, hogy a traumából
megmaradt élménytöredékeket megpróbáljuk
kapcsolatba hozni azokkal a fantáziákkal, amelyek a gyermeket
foglalkoztatják. Ugyanis adott esetben egy esemény nem
attól lesz traumatikus, hogy önmagában megrázkódtatást
okoz. Egy vasúti szerencsétlenséget meg lehet úszni
pszichés megbetegedés nélkül is. Ami igazán
megbetegíto, az az eseménnyel kapcsolatos, általa
mozgósított fantázia. Tehát a ketto, az
esemény és az általa kiváltott fantázia
együttese hoz létre igazán betegséget, vagy
olyan elváltozást, amit azután korrigálnunk
kell.
Minden bennünket éro élmény különféle
képzeteket hoz magával. Tehát az eseményeket
azonmód nekiállunk feldolgozni. A rossz élményeket
kisebb dózisban ugyan, de megpróbálják átváltoztatni.
Képzeletben újra és újra átéljük
az eseményt, de nem feltétlenül pont ugyanúgy,
ahogyan történt, hanem mindig kicsit módosítva.
Ráadásul a fantázia az öröm irányába
mozdul el. Megpróbálja újra visszaadni az örömnyereséget,
amelyet épp a trauma hatására elveszítettünk,
hiszen ott az embert valami veszteség éri. Elveszítjük
valakinket, az egészséget, a biztonságérzetet.
A fantázia tulajdonképpen ennek földolgozását
indítja el valamilyen formában. De ha a fantáziaképek
ijesztoek, akkor nem képesek betölteni ezt a funkciót,
akkor újra és újra kötve tartják az
egész traumát, és mint ijeszto képzetek,
idorol-idore ellepik a gyereket. Sokszor már rég el is
felejtette, hogy milyen esemény hozta létre oket, sot,
gyakran látjuk, hogy az esemény tán nem is annyira
nagy, mint amennyire ijeszto az ennek kapcsán létrejött
képzetsor.
-Az új
médiumok, "a technikai képek univerzuma" hogyan
érinti a gyerekek világát, a képzeletüket,
a kapcsolataik alakulását?
- A gondolkodásunkban fontos szerepet játszik, hogy
mindannak, ami ér bennünket, megjelenik egy képi
megfeleloje. Nem közvetlenül raktározzuk el az élményeket,
mint egy komputer vagy egy fényképezogép, hanem
azok valamilyen formában átszurodnek a pszichénken.
Az élményekhez fuzodo szubjektív érzések,
képek és gondolatok szövedékébol alakul
ki valamiféle lenyomat, ráadásul mindezek integrálódnak
a már korábban elraktározott élmények
közé. Ilyen értelemben tehát egy állandó
megkettozodés zajlik, a minket körülvevo világnak
mindig meglesz a maga belso lenyomata. Ez a megkettozés születésünktol
fogva folyamatosan zajlik. A két, reális és reprezentált,
világ közt persze állandó kölcsönös
kapcsolat van.
Sokáig makacsul tartotta, és talán még ma
is tartja magát az az elképzelés, hogy mindaz,
ami ezt a képi, fantázia világot szikkasztja, nem
táplálja, az veszélyes a gyerek, illetve mindenki
számára. Éppen ezért amikor a televízió
eluralta a világot, amikor a videó kiszorította
az olvasást, a pszichológusok megkongatták a vészharangot,
mondván, ezek elsorvasztják a belso fantáziát,
mivel annak helyébe lépnek. Az olvasás rendkívüli
módon megmozgatja a képzeleti világot, hiszen miközben
olvasunk, aközben állandóan egy belso mozi zajlik,
az olvasottak alapján létrehozunk egy önálló
világot. Bennem is él az Egri csillagoknak egy belso kópiája,
amit én találtam ki, s emlékszem, mikor megnéztem
a filmet, megdöbbentem, mennyire különbözik a magamétól.
Igen ám, de amikor egy gyerek ilyen tömegben találkozik
a képekkel, videóval, filmekkel, akkor kérdés,
hogy mi történik ezzel a belso képrendszerrel. Ha
ez kiszorul, és behelyettesítodik a készen kapottal,
akkor a gyermek világa a mai álláspont szerint
valóban szegényedik.
Ugyancsak problematikus és kérdéses, hogy azoknak
a gyerekeknek, akik a számítógépet tekintik
kapcsolatnak, valóban elszegényedik-e a kapcsolatrendszerük.
Lehet, hogy éppen fordítva, a korábban vázolt
okoknál fogva eleve félelmetesek számukra a kapcsolatok,
és így nyilvánvalóan a számítógép
biztonságot jelento kapcsolatában fogják jobban
érezni magukat. Ezek a gyerekek autisztikus jegyeket mutatnak,
azt azonban nem tudnám biztonsággal állítani,
hogy ennek okozója a számítógép.
Lehet, hogy a gyerek belso tendenciái eleve ebbe az irányba
mutatnak. Kétségtelen, hogy a számítógéppel
való kapcsolat konzerválja ezt az állapotot. Viszont
sokszor úgy látjuk, hogy az eltiltás magán
a problémán nem fog változtatni. Azt a belso ürességet
ugyanis, amit valami kialakított a gyerekben, nem tölti
be a számára valamilyen formában vigaszt nyújtó
dologtól való elvonás.
|