Hegyi Lóránd
(*1954) mûvészettörténész,
számos nemzetközi kiállítás kurátora.1990-2000
között a bécsi Modern Mûvészetek Múzeumának
igazgatója volt.
Fõbb mûvei:
- Új szenzibilitás, Bp., 1983.
- Avantgarde és transzavantgarde, Bp. , 1986.
- Utak az avantgárdból Pécs, 1989.
- Élmény és fikció, Pécs, 1991.
- Alexandria, Pécs, 1995.
- AZ UTÓBBI ÉVTIZEDEK SORÁN A MÛVÉSZET
ÉS NEM MÛVÉSZET KÖZTI HATÁROK ÁLLANDÓAN
VÁLTOZTAK. HA EGYÁLTALÁN VANNAK, HOL HÚZÓDAK
MA A MODERN MÛVÉSZET HATÁRAI?
- A modern mûvészetben mindig problematikus volt meghúzni
egy határvonalat, meghatározni, mi a mûvészet,
és ezen belül mi a modern mûvészet. Nagyon
sokszor negatív definíciók születtek. Az akadémia
mûvészete, a hivatalos állami reprezentáció
mûvészete stb. Nagyon nehéz egyértelmû
határt meghúzni, hiszen a határ azt jelenti, hogy
idáig mûvészet, azon kívül nem. De mi
az, hogy a modern mûvészet? Kortárs mûvészet?
Minden kortárs mûvészet modern, minden mûvészet
modern, vagy posztmodern. New Yorktól Tokióig többé
kevésbé azonos válaszokat váltanak ki. Ez
azt is jelenti, hogy megpróbáljuk egy kicsit relativizálni
azt, hogy mi az, hogy modern, és mi az, ami nem modern. És
rá fogunk jönni, hogy rengeteg olyan jelenség, amire
azt mondjuk, hogy a modern mûvészet ellenében merült
föl, az is modern. Tudniillik a klasszikus mûvészet,
és a ráépülõ kommunikáció
a 19. század második felében megszûnik. Megszûnik,
mert kiürül; Baudelaire vagy Manet nagyon pontosan leírják
ennek a kiürülésnek a kategóriáit. Megszûnik,
mert az akadémián kívül esõ mûvészek,
akik minimum a mûvészet 90 százalékát
kiteszik, nem reflektálnak az akadémiára. Az akadémia
egy nagyon szûk, pici körnek szól.
- A KLASSZIKUS MODERN ÓTA AZONBAN TÖRTÉNT EGY S
MÁS; KÜLÖNÖSEN AZ UTÓBBI KÉT ÉVTIZEDBEN.
MI VÁLTOZOTT A MÛVÉSZETBEN?
- Nem annyira a mûvészet maga változott meg, hanem
a mûvészet kontextualizálása. Konceptuális
és minimalista pozíciók átértékelõdnek,
neoexpresszív és narratív elemek keverednek, különbözõ
referenciák egymás mellett, egymással összekapcsolódva
mûködnek. Mindez Közép-Európában
kiegészül egy új történeti érdeklõdéssel,
a politikai változások által kiváltott új
értékorientációval. Ez nem egy kuriózum,
ez a világ mûvészetében, a mai mûvészetfelfogásban
abszolút reális tényezõ: a lokális
meghatározottság, az individuális meghatározottság,
az etnokulturális meghatározottság. Az a fajta
általános érvényû absztrakt képlet,
amiben még a 60-as évek néhány mûvésze
Közép-Európában és a világon
mindenütt gondolkodott, ez egyszerûen nem létezik
többé. A realitás kisöpörte.
Nagyon sokáig a modern mûvészet a valóságos
élettel szembeni oppozíciós magatartás szinonimája
volt. A mûvészet, a modern mûvészet, az avantgárd,
a valósággal szemben, a hétköznapi élet
valóságával szemben egy utópikus valóságot
képviselt. Ma pedig azt látjuk, hogy a mûvészet
fáradt az utópiáktól. Nem közvetít
jövõre vonatkozó projekteket. Sokkal inkább
kis megfigyeléseket, kis kommentárokat ahhoz a globális
realitáshoz, amit a hétköznapi élet jelent.
Sokkal inkább részletekre figyel, és ezeket a részleteket
nem feltétlenül köti össze egymással, hanem
azt mondja, hogy itt egy kis megfigyelés, ott egy kis intervenció,
ott egy kis kommentár, és ebbõl a mozaikszerû
valóságtörmelékbõl áll össze
a kortárs mûvészet realitása, és a
kortárs mûvészek nem érzik ezt negatívnak,
nekik ez nem fragmentális, nem kaotikus, hanem ez a realitás.
Ez alapvetõen nem rossz, hiszen a realitás mindig erõsebb,
mint a mûvészet. Tehát ha van ilyen impulzus, hogy
mindent fölfogni, mindent beépíteni, akkor ez ma
globális eklektikát hoz létre. Ez nagyon fontos,
de mindig az egyéni hitelesség dönti el, hogy ez
most valóban jól sikerült vagy nem.
- A KLASSZIKUS MODERN MÛVÉSZET SAJÁT MAGÁT,
MINT A RÉGI VAGY A KLASSZIKUS ELLENTÉTEKÉNT ÉRTELMEZTE.
LÉTEZNEK-E A MAI MÛVÉSZET SZÁMÁRA
ILYEN VISZONYÍTÁSI PONTOK, TERÜLETEK?
- A legklasszikusabb példák, a futurizmus vagy a dadaizmus
egyértelmûen és nyíltan hadat üzentek
a múltnak, és a múltbeli esztétikai formák
és a múltbeli esztétikai formák mögött
meghúzódó világszemléletek ellen
protestáltak. A mai mûvészetben nem találunk
hasonló univerzalista jelenségeket, mert a modern vagy
a kortárs mûvész nem akar általános
értelemben protestálni, mert nincs mögötte az
a fajta egyértelmû, egyenes vonalú fejlõdés,
aminek a nevében õ protestálhat. Sokkal inkább
a világ sokféleségét, heterogenitását,
a különbözõ értékrendszerek és
kulturális kommunikációk egymás mellett
élését és egymásra hatását
tekinti kiinduló alapnak, mindenfajta dominancia nélkül.
Az egyetlen tájékozódási pont az egyéni
hitelesség, az egyéni életrajz, az egyéni
kultúra, az egyéni viszony.
Egy mûvész, a mûvészet, ha tetszik, ha egyáltalán
definíciókat keres, és egyáltalán
a mûvészet célját meg akarja fogalmazni,
mindig abból indul ki, hogy én ebben a szituációban
itt és itt ezt érzékelem, ebbõl indulok
ki. A biografikus meghatározottságok, a mûvész
egyéni sorsa, egyéni vándorlása, képzettsége,
személyes élettapasztalatai, kontinenseken és nemzeti
kultúrákon átívelve és átlépve,
nagyon sajátos, egyéni labirintust hoznak létre.
Ezek a minden egyéb konstellációtól független,
összhangba nem hozható tapasztalatok határozzák
meg a mûvészet megjelenési formáit.
- DE NEM KEVÉS OLYAN MÛVÉSZ VAN - S TE IS ÍRTÁL
ILYENEKRÕL - , AKI KÖZÖS TAPASZTALATOKAT TEMATIZÁL
MÛVEIBEN.
- Paradox módon a személyi tapasztalat és a kultúrtörténeti
tapasztalat olykor összekapcsolódik. Az amerikai mûvészetben
a hetvenes évek közepén megjelenik, méghozzá
elõször egy olyan amerikai mûvészet, amelyik
az idõre, a történeti, kultúrtörténeti
idõre koncentrál. Például Charles Simonds
mûvészete, a pszeudoarcheológia, ahol nem létezõ
népek nem létezõ kultúráját
mintegy rekonstruálja, és ebbõl a rekonstruált
archeológiai és kultúrtörténeti anyagból
következtet lehetséges kulturális, kultúrtörténeti
modellekre. Az európai mûvészetben Anne és
Patrick Poirier vagy Christian Boltanski például ugyanezt
az utat járja be, és ez az archeológiai rekonstrukció
tulajdonképpen esetleges modelleket jelenít meg. Tehát
a mûvész nem azt mondja, hogy én megtestesítem
a modern mûvészet szükségszerû fejlõdését,
egyfajta evolucionista, darvinisztikus koncepció alapján,
hanem azt mondja, hogy a történelem így is történhetett
volna. Megtagadja az egyenes vonalú evolucionista fejlõdéselvet,
és megtagadja azt az elvet, hogy a különbözõ
kultúrák, egymásra épülõ kultúrák
mindig egyfajta magasabb szellemiséget, magasabb rendû
szellemiséget, magasabb rendû kultúrtörténeti
bázist jelentenek. A kultúrtörténet, a történelem
bevonul a mûvészettörténetbe, mint lehetséges
modell, lehetséges metafóra, ami a modernizmusnak, legalábbis
a századfordulótól a 60-as évek közepéig
terjedõ szakaszában nem létezett. "
- A FÕÁRAMOK ÉS AZ OLDALÁGAK "VÍZRAJZÁBÓL"
MILYEN TÁJÉK RAJZOLÓDIK KI SZÁMODRA? MILYEN
A MAI MÛVÉSZET "GEOGRÁFIÁJA" -
KÜLÖNÖS TEKINTETTEL A KÖRÜLÖTTÜK
HUZÓDÓ KULTURÁLIS TÉRSÉGEKRE?
- Természetesen van különbség a recepció
különbözõ modelljei között, mert például
a generációs különbség nagyon erõsen
hat Bécsben, de ugyanakkor nagyon erõsen hat a vidék
és a fõváros helyzetének a különbsége.
A generációs különbség azt jelenti, hogy
a fiatal mûvészek éppúgy természetesnek
tartják ezt a nemzetközi globális keveredést,
mint a fiatal publikum. Senki sem lepõdik meg azon, hogy egy
koreai mûvész mondjuk Japánban vagy az Egyesült
Államokban tanul, és azután Európában
telepszik le, ha õ úgy beszél magáról,
mint koreai mûvész, aki egyszerûen Európában
él, az abszolút legitim. Ha õ úgy beszél
magáról, mint úgymond "világmûvész"
vagy európai mûvész, akinek nincs ilyen értelemben
egyértelmû nemzetisége, az is elfogadható.
A korábbi korszakokban egy mûvész megtette a maga
útját, és azáltal kapott mintegy belépõjegyet
a globális mûvészetbe. Ma nincs ilyen belépõjegy,
mert egyszerûen nincs egyértelmûen meghatározó
kortárs globális mûvészet.
Egy olasz mûvész, Maurizio Catelan a velencei biennálén
egy indiai fakírt ás el a homokba, és ezt az akciót
mint az õ saját olasz mûvészetét interpretálja.
Az amerikai mûvészetben rengeteg olyan példát
találunk, ahol kortárs mûvészek elsõsorban
dél-amerikai mûvészetbõl merítenek,
és onnan hoznak használható történeteket,
tehát megjelenik egy új narrativitás. Használható
szimbólumokat, használható metafórákat
keresnek, és ezekõl építkeznek, ami már
nem az õ személyes, egyéni sorsuk, hanem inkább
kilépés a nyugati típusú elit kultúrából,
felfedezése mindannak, ami ezen a kultúrkörön
kívül van. S ezért gondolom én, hogy a kortárs
mûvészet egyik alapélménye nemcsak a nagy
narrativitások újrafogalmazása, hanem a nyugati
típusú, euro-amerikai kultúrán kívüli
kultúrák beépítése, mint egy természetes
nyelv és kulturális anyag.
- MI A MEGHATÁROZÓ A MAI MÛVÉSZETBEN? MENNYIRE
DÖNTÕ A PIAC, A GALÉRIÁK, A KRITIKUSOK SZEREPE?
- Azt hiszem, hogy ez rendkívül komplex kérdés,
és a mai helyzet nem különbözik alapvetõen
mondjuk a 40-50 évvel ezelõttitõl. A háború
utáni nemzetközi mûvészeti életben kialakul
egy olyan intézményi struktúra, amelyben a galériáknak
és egyáltalán a piaci struktúráknak
valóban jelentõs szerepük van. De a mûvészet
történetében soha, és '45 után sem
a galéria vagy a piac teremtette meg a modern mûvészet
aktuális formáit, hanem különbözõ
társadalmi kihívásokra válaszoltak mûvészek,
és a mûvészeti intézményrendszer.
A mûvészeti piac, a mûvészeti alkotások
értékesítése nagyon bonyolult mechanizmus.
Minden démonizálás ellenére meg vagyok róla
gyõzõdve, hogy nem a galériák és
a mûvészeti piac csinálják a divatokat. Nagyon
gyorsan reagálnak bizonyos szoiológiai, politikai, kultúrszociológiai
jelenségekre; ráéreznek, hogy mibõl lehet
üzletet csinálni és mibõl nem. De az alapvetõ
kihívások a társadalmi realitásból,
a meghatározó válaszok pedig a mûvészetbõl
érkeznek. Hogy ezekkel a válaszokkal mit kezd a mûvészeti
piac, az más kérdés.
A divat maga is nagyon komplex jelenség. A divat azt jelenti,
hogy adott helyzetben nagyon sok ember úgy érzi, hogy
bizonyos magatartásformákban, kifejezésformákban
megtalálja a maga szellemiségét, tehát magáénak
érzi, és ezért vállalja, propagálja
és elmélyíti ezt a kommunikációs
formát. De a mûvészet mindig azokra a jelenségekre
reagál, amelyek közvetlenül a mûvész,
és ilyen értelemben a társadalom elõtt állnak.
Végsõ soron a mûvészi érzékenység
határozza meg az új jelenségeket. Hogy ebbõl
aztán milyen gyorsan lesz divat, milyen gyorsan jön létre
egy tendencia, milyen gyorsan kerül ez a tendencia a társadalmi
nyilvánosság szintjére, az más kérdés.
De valójában új jelenségeket létrehozni
õk sem tudtak.
Talán Magyarországról nézve, és általában
azokból az országokból nézve, ahol a mûvészeti
piac retardált és nagyon késõn fejlõdött
ki, egyfajta félelemmel vegyes demonizálás figyelhetõ
meg. Nincs ilyen démoni hatalom, ez sokkal inkább rutin,
szakmai infrastruktúra, amely nagyon jól mûködik.
De semmiképpen nem lehet mesterségesen és hosszú
távon befolyásolni a mûvészeti jelenségeket,
sokkal inkább lehet mondani, hogy lehet profitálni belõle
vagy nem, lehet gyorsan reagálni vagy nem, de bizonyos értelemben
a mûvészeti impulzusok, a kezdeményezés még
mindig a mûvész kezében van.
- AZ UTÓBBI ÉVEKBEN, A NAGY TEMATIKUS KIÁLLÍTÁSOK
KAPCSÁN AZT LEHET MEGFIGYELNI, HOGY EGYRE NAGYOBB SÚLYUK
VAN A KURÁTOROKNAK A TÉMÁK, A "TRENDEK"
KIJELÖLÉSÉBEN. MENNYIRE MEGHATÁROZÓ
SZERINTED AZ INTÉZMÉNYEK JELENTÕSÉGE A MAI
KÉPZÕMÛVÉSZETBEN?
- Az intézményrendszerek szerepe ebben megintcsak nagyon
komplex. Ha egy múzeum abból indul ki, hogy minél
gyorsabban reagáljunk az új jelenségekre, és
bizonyos értelemben kritikátlanul és mindig beépítsük
a programunkba a mindenkori újat, mindig a mindenkori feltûnést
keltõ jelenségeket dolgozzuk fel, ez biztosíthat
egy ideig egyfajta popularitást, de hosszú távon
ez is nagyon kérdéses. Az igazán jelentõs
intézmények a nyugati világban mindig rendelkeztek
valamilyen vízióval, ami nem azt jelenti, hogy abszolút
megsemmisítik vagy nem vesznek arról tudomást,
ami ebbe a vízióba nem fér bele, és ennek
jegyében reagálnak az újabb jelenségekre.
Például néhány évvel ezelõtt
volt Párizsban a Magiciens de la Terre, a Föld mágusai
címû nagy kiállítás, amelyen rengeteg
ismeretlen vagy kevéssé ismert mûvész szerepelt
a harmadik világból. Ez a kiállítás,
noha anyagilag katasztrófa volt, mégis egy vizionárius
kiállítás volt, kinyitotta a kapukat a harmadik
világ mûvészete elõtt. Ma már evidens
a vezetõ nyugati országokban, hogy Dél-Amerikából,
Ázsiából, Afrikából származó
mûvészek munkái együtt szerepelnek a nagy nyugati
centrumok mûvészeinek munkáival. De ehhez ez az
áttörõ kiállítás kellett. Ennek
a kiállításnak nem volt sem piaci háttere,
sem mûkereskedelmi sikere, sem bármiféle politikai
támogatása. Mégis, mivel ez egy vizionárius
kiállítás volt, mai napig hivatkoznak rá,
és mai napig meghatározza a nyugati mûvészetszemléletet.
És ez azt jelenti, hogy egy mûvészettörténésznek,
egy kurátornak hihetetlen nagy szerepe van. Tehát a szubjektív
vállalás, a szubjektív vízió, az
individuális munka és az individuális elkötelezettség
ugyanúgy döntõ a mûvészeti produkció
szintjén, mint az intézményi struktúrák
szintjén. És ha ezt kérdésessé tesszük,
akkor tévedünk, mert a galériák profitálnak
a tendenciákból, de nagyon kevés galéria
tud tendenciákat létrehozni. Ezek a tendenciák
léteznek, legfeljebb össze kell õket szedni, fel
kell õket dolgozni, értelmezni kell, és akkor tudjuk
dinamizálni. De a mûvészeti piac mindig a mûvészeti
produkció mögött megy, még akkor is, ha ez a
mögöttes állapot látszatra domináns.
A mûvészek csinálják a mûvészetet,
a mûvészek reagálnak a teoretikusok írásaira,
de semmiképpen nem a teoretikusok hozzák létre
a mûvészetet. A teoretikusok megint csak reflektálnak
a mûvészetre, a mûvészek reflektálnak
a teóriára, a piac reflektál az általános
szellemi igényrendszerre. És ebbõl a nagyon komplex
struktúrából jön létre az, ami sikeres,
és az, ami nem.
- UGYANAKKOR AZ AKTUÁLIS TRENDEK, A DIVATOK CIKLUSAI EGYRE RÖVIDEBBEK.
- A befogadás pályái és a divat hullámai
valóban lerövidültek. Hihetetlen gyorsan elhasználódnak
mûvészek, irányzatok, tendenciák. Ugyanakkor
az az érzésem, hogy ezek az elhasználódott
esztétikai magatartások és divatok nem tûnnek
el, hanem nagyon fontos katalizátorszerepet töltenek be:
összekapcsolnak bizonyos nézeteket, értékrendszereket,
értékelési metódusokat, és ilyen
szempontból mindenképpen szerepük van a modern és
kortárs mûvészet alakulásában. Nem
szabad ezeket a tendenciákat abszolutizálni. A hetvenes
évek közepétõl kezdve olyan hihetetlen eklektika
és pluralizmus van jelen a mûvészetben, ami a teoretikusokat
is elgondolkoztatja, és meg is fogalmazzák, hogy a pluralizmus
egyfajta toleráns értékrendszer, egy olyan új
helyzetet tükröz, amiben nincsenek egyértelmû
centrumok és perifériák.
- ABBAN AZ ÉRTELEMBEN KÉTSÉGTELENÜL NINCSENEK,
AHOGY "PÁRIZS A 19. SZÁZAD FÕVÁROSA".
ÁM LONDONT MÉGISCSAK JOBBAN ÍRJA LE A CENTRUM FOGALMA
A MÛVÉSZETI SZCÉNÁBAN, MINT MONDJUK LEVERKUSENT.
- A centrumok hatalma nemcsak gazdasági koncentráció,
lehet ez politikai, stratégiai és gazdasági, gazdaságpolitikai
státusz, hanem egy hihetetlenül gazdag és felvevõképes
kulturális infrastruktúra is. A felvevõképesség
a centrum egyik meghatározója; nincs szüksége
arra, hogy kijelentse: ez a mai mûvészet, minden más
nem érdekes, minden más primitív, periférikus.
Annyira komplex és annyira gazdag és annyira magabiztos,
hogy mindent megengedhet, és ez a mindent megengedés a
centrumok gazdagsága. Ha megnézzük a londoni vagy
a New York-i vagy bizonyos értelemben a párizsi mûvészeti
életet, azt látjuk, hogy minden lehetséges. Egy
kritikus vagy egy mûvészettörténész
vagy egy múzeumigazgató vagy egy mûvész nem
érzi szükségét annak, hogy hihetetlenül
nehéz értékítéleteket hozzon. Megengedheti
magának, hogy párhuzamosan különbözõ
szemléleteket preferáljon és különbözõ
esztétikai kifejezésformákat toleráljon.
Toleráns, mert nincs nyomás alatt. Neki tulajdonképpen
mindegy, hogy mit tolerál, mert a realitás az, hogy hihetetlen
gyorsan termelõdnek újra a jelenségek, hihetetlen
gyorsan létrejön valami, ami hiteles. Tehát inkább
versengés tapasztalható az új jelenségek
recepciója tekintetében, és nem ítélkezés.
Na most természetesen az esztétikai ítéletnek
a szerepe rendkívül fontos. Éppen azért, mert
olyan hihetetlen túltermelés van a mûvészetben,
olyan sok egyéni javaslat van jelen, hogy a mûvészetben
nagyon nehéz tájékozódni.
- A MÛVÉSZET NEMCSAK A SAJÁT TRADÍCIÓJÁN
BELÜLRÕL, HANEM MINDIG KÍVÜLRÕL IS KAPOTT
INDÍTTATÁSOKAT. A KLASSZIKUS MODERNTÕL A KÖZELMÚLTIG
A TÖRTÉNETFILOZÓFIA KONCEPCIÓI ÉS A
FEJLÕDÉSESZME KÉPEZTE A HÁTORSZÁGOT.
MA HONNAN ÉRIK INSPIRÁCIÓK? JELEN VAN-E MÉG
A FEJLÕDÉS GONDOLATA?
- Nem tudjuk igazán, hogy mire épít a mai mûvészet
programszerûen. De nagyon jól tudjuk, hogy mire nem épít.
A modern mûvészet hátországa, morális,
filozófiai, esztétikai bázisa inkább negatív
meghatározottságú. Mi az, ami nem érvényes,
és ebbõl következik természetesen, hogy mi
az, ami érvényes. A fejlõdés nem az. A fejlõdés
mint olyan, bizonyos kulturákban nem létezik. Nincs fejlõdés,
hanem ismétlés van. Az aktivitásban, az örökkévaló
ismétlésben újra és újra és
újra megfogalmazódó emberi értékek
szerepelnek. Tehát ez a fajta univerzalizmus, ami a nyugati gondolkozásban
mind tisztább és mind általánosabb érvényû
modell megteremtésére törekszik, ezt például
nem találjuk az ázsiai kulturákban.
Nem a nyugati típusú elitkultúra az egyetlen, amely
meghatározza a kulturális szemléletrendszert, hanem
nagyon sok kulturális értékrendszer egymás
mellett élése, ami - mondjuk így - a nyugati típusú
multikulturális megavárosokban keveredik, míg létrejöttük
eredeti helyszínein esetleg teljesen különbözõ
módon és egymástól elkülönülve
jelenik meg. Úgy tûnik, hogy létrejön lassanként
egyfajta globális kultúra, amiben az alapélmény
az értékek keveredése, az értékek
egymásba épülése. És ez a fajta egymás
mellett élés, relativizálódás együtt
ját a globalizációval, és ez talán
a kortárs mûvészet egyik meghatározó
alapélménye.
- AZ UTÓBBI KÉTSZÁZ ÉV SORÁN A MÛVÉSZET
FUNKCIÓJA NEM EGYSZER VÁLTOZOTT. MILYEN IRÁNYÚ
ELMOZDULÁSOK ÉSZLELHETÕK MA?
- A mûvészet funkciója, azt lehet mondani, két
irányba mozdul el. Az egyik irány egyértelmû:
a szellemi elit együtt él a kulturális szórakoztatóiparral.
Ezek a nagyközönségnek nyújtanak élményt.
Ez egy nagyon furcsa jelenség, a filmmûvészetben
éppúgy megfigyelhetõ, mint a muzeológiában,
ahol az értékek átadása valamiféle
élményiparként jelenik meg. A látogató
belép egy sajátos múzeumi világba, és
élményeket kap, tehát egy élménygyár,
egy kulturális szórakoztatóipar jön létre.
Ennek természetesen iszonyú veszélyei vannak, mert
ez nagyfokú sematizálódást jelent. Az analitikus
szemléletet kívánó kiállítások
helyébe egy nagyon homogén, ugyanakkor bombasztikus élményipar
kerül.
A másik oldala az átalakulásnak az, hogy a mûvészet
kezd egy elfogadott szubkultúrává válni,
mert a nyugati társadalmak jobban elfogadják a szubkultúrák
létezését, mint korábban. Nem tesznek olyan
egyértelmû különbségeket a magas kultúra
és az alacsony kultúra között, mint korábban.
Ez abból a belátásából ered, hogy
nemcsak a mi kulturális erõdrendszerünk létezik,
amiben stabil értékek és egy bizonyos elitista
értékrendszer a meghatározó, hanem számot
vetünk azzal, hogy ezernyi más, sokkal inkább az
elementáris egzisztenciális helyzetekre reagáló
értékrendszer is létezik. Ugyanakkor a nyugati
típusú elitista értékrendszer kezd szétesni
sok-sok kis mikrokulturális, szubkulturális jelenséggé.
A mai helyzetben a mûvészet nem vállalhatja azt
a funkciót, amit a klasszikus avantgard idején: az útmutató
szerepét. Ez a messianisztikus, prófétikus szerep
eltûnik, és ehelyett a mûvészet sokkal inkább
a megfigyelésekre, az apró kommentároknak a regisztrálása
szoritkozik. Szerényebb, nem univerzális igényû,
semmiképpen nem tart arra igényt, hogy az egész
társadalmat magyarázza és megváltoztassa.
Ugyanakkor a sok apró szubkulturális körben a mûvészet
valamiféle életelixírré, általános
életmagyarázattá válik. És ez a furcsaság,
hogy a mûvészet lelép a magas porondról,
többé nem a szellemi produkció legmagasabb szintje,
hanem sokkal inkább életélmény, az élettapasztalat,
az élet részévé válik. Az avantgard
nagy utópiája, hogy a mûvészet és
az élet között eltûnik a különbség,
az nem az utópikus projektek megvalósulásával
jött létre, hanem éppen az utópia válságával.
- MIBEN KÜLÖNBÖZIK EZ AZ "ÉLETKÖZELI"
MÛVÉSZET A KORÁBBI ÉVTIZEDEK MÛVÉSZETÉTÕL?
- Úgy tûnik, hogy a modernizmuson és a modernista
elitizmuson nevelkedett nyugati értelmiségnek szembe kell
néznie azzal, hogy létrejön egy új szenzuális
kommunikáció, amelyik esetleg sokkal közvetlenebbül
reagál a hétköznapi élet jelenségeire,
mint a korábbi korok mûvészete, és létrejön
egy újfajta kommunikáció, amelyik radikálisabb,
mint az avantgárd, holott nem akar avantgárd lenni, mert
nem egy elitista projektet képvisel, hanem magából
a közvetlen antropológiai jelenségekbõl szervez
egy mûködõ kommunikációt.
Minél közvetlenebb a reagálási mód,
annál inkább elérhetõbb ez a mûvészet
a nem klasszikusan képzett befogadó számára.
S ez nagyon furcsa ellentmondás. Mindig azt halljuk - többnyire
konzervatív körökbõl -, hogy a modern mûvészet
érthetetlen. Ugyanakkor azt tapasztaljuk, hogy míg a klasszikus
modernizmus csak a mûvelt közönséget szólítja
meg, addig a kortárs mûvészet jelenségeire
a közönség közvetlenül reagál. Közvetlen
párbeszéd jön létre a mûvészet
és a mûvészetet potenciálisan befogadni képes,
széles nagyközönség között. Ezért
azt gondolom, hogy talán könnyebb a kortárs mûvészet
befogadása, mert olyan közvetlenül beszél jelenségekrõl,
ami a klasszikus modern intellektuális elitizmusában nem
létezett.
Ez lehetõvé tesz egy tulajdonképpen elfogultságok
nélküli és rossz érzés nélküli
szubjektív kalandozást. Minden lehetséges, mindennel
dolgozhatok, nem vagyok kiábrándult, de ugyanakkor realista
vagyok, szkeptikus vagyok, és megpróbálok a kis
lépésekbõl összeállítani egy
komplex rendszert. Hogy ez sikerül vagy nem, azt valószínûleg
a következõ generáció fogja eldönteni.
Mindenesetre jelenleg nem ismerünk olyan típusú fárosz-szerû
fényt, ami meghatározza az utat, és minden ennek
rendelõdik alá. Ez a hierarchikus alárendelõdés
szûnt meg, inkább egy teljesen horizontális egymás
mellé rendelésrõl van szó.
- SZÁMODRA KI JELENÍTI MEG LEGINKÁBB EZT AZ ÚJ
MÛVÉSZETET?
-Pár héttel ezelõtt Londonban voltam, Gilbert és
George mûtermében, ahol megmutatták nekem az új
képeiket. Hatalmas, sok-sok fotóból összeállított
mozaikszerû mûveket. És azon gondolkoztam, hogy azt
a populáris bázist, a napi, banális benyomások
és látványok tömegét, amit az ember
nap mint nap lát és átél Londonban, ezt
az enciklopédikus gyûjteményt Gilbert és
George mégis valamiféle katartikus élménnyel
egyesítve teremtik meg, teremtik újjá egy galériában
vagy akár a mûtermükben, ahol a két figura
olyan pózokban szerepel, mint egy Caravaggio-kép vagy
egy klasszikus európai mûvészetre emlékeztetõ
imázs, ugyanakkor jellegzetesen angol, szociológiailag
beazonosítható öltözékben, ami legyen
magasabb középosztály vagy alacsony középosztály,
vagy magasabb munkásosztály és alacsony munkásosztály.
Ám ha ezeket a képeket az ember megnézi és
nem ismeri a két figurát, akkor azt mondja, hogy hú,
de erõs dokumentumfelvétele annak, amit az ember csak
taxiból lát vagy autóbuszról, tehát
csak úgy marginálisan. És ezek az új képek
a potenciális erõszakot fejezik ki hihetelen erõvel.
Azt, hogy bármikor kirobbanhat egy rasszista konfliktus vagy
egy nemek közötti konfliktus, vagy az egyéni sorsok
közötti konfliktus. És ez a potenciális veszély
- nem számunkra, hanem a globális univerzalista képletekre
nézve - realitás.
|