HANS BELTING
(*1935) mûvészettörténész.
Médiumelméletet és mûvészettudományt
tanít a karlsruhei Hochschule für Gestaltungon.
Fõbb mûvei:
- Bild und? München, 1983.
- Max Beckmann. München, 1984.
- Giovanni Bellini: Pietá. Frankfurt, 1985.
- Bild und Kult. Eine Geschichte des Bildes vor dem Zeitalter der Kunst.
München, 1991.
- Die Deutschen und ihre Kunst. Ein schwieriges Erbe. München,
1993.
- Das Ende der Kunstgeschichte. Eine Revison nach zehn Jahren. München,
1995.
Magyarul megjelent munkái:
- Giovanni Bellini: Pietá. Budapest, 1989.
- A mûvészettörténet vége (Szerk. Perneczky
Géza) Európai füzetek 1. Bp.,1995.
- Kép és kultusz. Bp., 2000.
-Miért foglalkozik Ön a mûvészet történeti
és teoretikus kérdéseivel? Egyáltalán
mi vonzza a képzõmûvészethez?
-Sokszor vetik a szememre az olyan címek miatt, mint A mûvészettörténet
vége vagy az intézményeket illetõ bírálataim
miatt, hogy elidegenedtem ezektõl a történésektõl.
Valójában szenvedélyesen érdekel a mûvészet.
A szellemtudományok közegében a mûvészettel
való foglalkozás azt jelenti, hogy az ember néha
már õrültségszámba menõ tevékenységet
folytat. Az világos, hogy mûvészek mûvészettel
foglalkoznak, de hogy emberek egész életük során
errõl beszéljenek, az már nagyon furcsa.
Már fiatalabb éveimben is elõfordult, az Egyesült
Államokban, hogy picture boy-nak neveztek. Ez gyakorlatilag
annyit jelent, hogy analfabéta. Hiszen én képekkel
foglalkozom, mások pedig komolyabb dolgokkal. És e téren
valami nincs rendjén. Szövegkultúránk vagy
teljesen elûzte a képeket, avagy - és ez ugyanolyan
ravasz fogás: - mûvészetnek nyilvánította,
professzinonalizálta. Ez azt jelenti, hogy ezután a mûvészetben
már nem a képeket keressük, hanem minden képben
a mûvészetet. Ha pedig nem találjuk, akkor már
egyáltalán nem is kép. Így aztán,
minél öregebb leszek, a mûvészeten érzett
örömöm annál inkább átalakul a képek
iránti érdeklõdéssé - a mûvészeten
belül és kívül egyaránt; hogy egyáltalán
mit is jelent a kép az ember számára. Mennél
kevésbé marad idõszerû számomra a
muvészettörténet mint gondolkodási séma,
annál fontossabbá válik a képek témájának
a bennük megnyilvánuló gondolkodásmód
és hit már-már antropológiai megközelítése.
Úgy vélem, ma ismét egy irányváltás
zajlik, amely hasonlít az 1800 körülihez. 1800 körül
nagyon sok minden eltûnt, és csak a mûvészetben
élt tovább: erõs meggyõzõdések,
de titkok is; hitkérdések, mindenféle vallási
igények. Ez így volt annak idején. Ma ez kicsit
másként fest: ma azt látom, hogy a mûvészet
a különbözõ társadalmak, kultúrák
dialógusában - a környezõ, hihetetlenül
piackonform rendszerek közepette! - még valamiféle
nyitottságot jelenít meg. Valami irracionális,
öntudatlan érdeklõdés ez a muvészet
térsége iránt, és ez némi szabadságot
jelent - ha sikerül a piacot korlátok közé szorítani.
A mûvészeti színtéren megjelenhetnek olyan
személyes megnyilatkozások, amelyek személyes jellegük
ellenére nyilvánosan mutatkoznak meg, és amelyekért
- a megformálásukon túlmenõen - nyilvánosan
nem kell felelõsséget vállalni.
A mûvészetet kereskedelmi és hatalmi célok
érdekében is felhasználják, ezt elítélem.
Nem vagyok annyira naív, hogy el tudjam képzelni, a dolog
mûvészeti piac nélkül is megy. Nem megy! Másfelõl:
nem lehet a mûvészeti piac minden. Azaz komolyan veszem
a mûvészetet, egyidejûleg kritikai erõfeszítéseket
teszek a torzulásaival vagy a mûvészetet érintõ
visszaélésekkel szemben.
-Az elmúlt néhány évtizedben
erõsen átrendezõdött a modern mûvészet
körüli közeg, és ez sem évszázadokon
át érvényes funkcióját, sem tartalmát
nem hagyta érintetlenül.
-Azt hiszem, hogy a mûvészet - bár ez a várakozás
vele szemben - voltaképpen nem képes a lét reprezentálására;
néhány mûvész azonban képes rá.
Számomra ez ma a tragikus vagy megtévesztõ folyamatok
egyikének tûnik: ugyan már nem tudjuk, mit kellene
megalkotni, de vannak némelyek, akik ezt mégiscsak megcsinálják
- amiért aztán vagy megtapsolják vagy megbírálják
õket. Ez talán a kiállítások tekintetében
a legszemléletesebb: ma választanak egy kurátort,
és azt mondják neki: csinálj egy kiállítást
a kortárs mûvészetrõl! Utána dícsérhetnek,
bírálhatnak, mindenben magadra vess, nekünk fogalmunk
sincs arról, hogyan kell ezt csinálni; csináld
meg! És hasonló a helyzet a mûvészekkel:
várnak tõlük valamit az emberek, amire már
egyáltalán nem képesek.
-Mi késztette arra, hogy számot vessen
"a mûvészettörténet végével"?
-Amikor átvettem a müncheni egyetemen a mûvészettörténeti
tanszék vezetését, ötszáz szakos hallgatóm
volt, továbbá olyan kollégáim és
elõdeim voltak, akik számomra korszerutlennek tûnõ
diskurzust folytattak a mûvészettörténetrõl.
Így aztán elsõ elõadásomat, sokak
bosszúságára, a mûvészettörténet
végérõl tartottam. Engem ez a helyzet oly indulatba
hozott, hogy az elsõ, 1983-as kísérletem nem is
sikerült. Ezért írtam egy új változatot.
Akkoriban azt hittem, s ezen ma nevetnem kell, hogy a mûvészettudomány
szakma (beleértve a mûvészetkritikát, a mûvészetfilozófiát,
mindazt, ami egyáltalán a mûvészetrõl
szól) oly szilárdan áll a saját belátásai,
törvényei alapzatán, hogy csak a belsõ diskurzust,
a módszereket stb. kell megújítani ahhoz, hogy
új mûvészettörténet, új diskurzus
jöhessen létre.
Tíz évvel késõbb azért is változott
a véleményem, mert otthagytam az egyetemet és egy
médium-fõiskolára mentem át, hogy lássam,
mi is történik ma ezen a fronton. A saját ízlésem
szerint akartam egy szakot felépíteni, kevés hallgatóval,
újfajta képzéssel. És ebben az idõben,
egyszerûen a médiumokkal szerzett tapasztalatok folytán
felgyorsítva, de sok egyéb, így az 1989-es, 90-es
fordulat, stb. miatt megváltozott a véleményem:
a szakma egyáltalán nem olyan autonóm, mint véltem.
Azok, akik a mûvészetrõl írnak, egyáltalán
nem állnak olyannyira a dolgok fölött, semhogy maguk
határozhatnák meg, mi is történjen. A mai
átalakulások olyan erõs nyomást gyakorolnak
- nemcsak a mûvészetre, hanem a mûvészeti
írásra is -, hogy a dolgok meg fognak változni,
akár akarja ezt a szakma, akár nem. Persze úgy
tetszik, mintha az ellenkezõje történne; mintha lenne
valamilyen tudat alatti tudás arról, hogy a mûvészetrõl
szóló szép diskurzus - mely alapjában 19.
századi eredetû, és átment a korai 20. századi
klasszikus modern bizonyos fázisaira - oly sziklaszilárd,
hogy csak védekeznie kell az újak ellen, és a diskurzust
egyszerûen csak folytatni kell. És a kánont, amely
ebben szimbolizálódik, fenn kell tartani.
-Mi váltotta ki ezt a nagymérvû
átrendezõdést?
-A világ mozgásba jött, és ez a nyugati mûvészeti
szcénának, amely lényegében az Egyesült
Államok és Nyugat-Európa szimbiózisából
élt, nagy nehézséget okozott. Ez a sajátos
helyzet a háborút követõen, vagyis az USA
jelentékeny beavatkozása nyomán alakult ki, és
ez a kultúrára is kiterjedt. Továbbá Nyugat-Európa
restaurációs igénye is érvényesült:
az, hogy újra saját aranykorával lépjen
érintkezésbe. Ennek a korszaknak az 1990-es nagy események
jelentik a végét. Ám az intézmények,
a mûvészeti piac oly erõsek, hogy még úgy
tûnik, mintha minden folytatódnék. De ez téves
megítélés. A közelgõ ezredvég
erõsen át fogja alakítani a dolgokra való
rálátást, illetve kimondatik mindaz, ami ma részben
még csak feltevés; az, hogy új helyzetben vagyunk.
A mûvészetet a legtöbben autonóm jelenségnek
tekintik - mely sajátosságát a modernitás
során mindvégig megõrizte -, és ezzel voltaképpen
tagadják a különféle társadalmi közegekbe
való beágyazottságait. Ezt a szocialista országok
jellegzetességének tekintették, és ezért
a szabadság nélküli népek számára
a Westkunstot - ha szabad ezt a fogalmat használnom - állították
követendendõ példának.
-Ön tíz éve azt írta, hogy
"a galériatulajdonosok piaci stratégiája határozza
meg, hogy mi váljék ezután mûvészettörténelemmé".
Változott-e azóta a piac szerepe ?
-Létezik egy hatalmi blokk, amelyet különféleképpen
ítélnek meg; a legtöbben örülnek annak,
hogy létezik, némelyek sajnálják, hogy ilyen;
és lényegében valóban a múzeumok
és a mûvészeti piac intervencióiból
áll össze. A többi kisérõjelenség.
És az a meglepõ, hogy erõsebb, mint valaha. Ugyanis
nagyobb kvantitásokat szolgál, mint bármikor. A
mûvészeti piacnak vannak jól ismert összeomlásai,
a néhány évvel ezelõttiek, szemben a nyolcvanasévek-beliekkel.
Ez az általános panasz, ez tölti be a mûvészeti
szcénát, mivel már nem áll rendelkezésére
a nyolcvanas évek során megszokott pénzügyi
hatalom és expanziós robbanás. A valóság
azonban az, hogy a mûvészeti szcénában még
mindig nagyon erõs az összpontosítás ezekre
a dolgokra. A peremeken azonban elõfordulnak törések.
Például megítélésem szerint egy ilyen
törés hozta létre a médiamûvészetet
is, amely installációkat és nem a szokásos
értelemben vett mûveket hoz létre. Bár ma
már meglehetõsen erõs pénzforrásokkal
hozakodik elõ, ennek a horderejét még nem lehet
felmérni. A nagyobb törés azonban azáltal
jött létre, hogy a világ többi része
is hirtelen szót kér: az, hogy biennálék
már minden földrészen vannak, és hogy modern
mûvészet más kultúrákban is keletkezik,
ez robbanásszerûen új, ellenõrizhetetlen
mûvészeti produkciót eredményez. A mûvészeti
szcéna centrumaiban azt hiszik, hogy ezek peremjelenségek,
amelyeken úrrá tudnak lenni. Én azonban elképzelhetõnek
tartom, hogy elvesztették a dolgok feletti ellenõrzést,
és hogy ennek visszahatásai lesznek. Ezt egyébként
már az a tény is jelzi, hogy a kelet-nyugati nyitás
révén a citadellakultúra - ahogy Ottokar Werckmeister
kollégám a 80-as évek nyugati kultúráját
jellemezte - inogni kezdett. A citadellát ugyan nem foglalták
el, de nagy repedések és hasadások támadtak
rajta.
-Mennyiben jelentenek kihívást az új
médiumok?
-Az új médiumok valóban valamiféle kihívást
jelentenek a mûvészeti produkció, valamint a kiállítások,
a klasszikus értelemben vett mûvészeti prezentáció
számára. Nemrég beszéltem Catharine Daviddal,
a következõ kasseli documenta igazgatónõjével.
Szerinte a klasszikus kiállítástípus - amelyben
mûveket állítottak ki egy adott térben, és
ezzel reprezentáltak nemcsak egyes mûvészeket, hanem
a kortárs mûvészetet sõt, kulturális
értékeket is - veszített az erejébõl,
méghozzá nem csak az új médiumok miatt.
Más kultúrák számos, sokkal erõsebb
reprezentációs médiumokkal állnak elõ,
mint amilyen az irodalom, a film, hogy csak ezt a kettõt említsem.
Azt hiszem, hogy meggyengült a voltaképpeni kiállítási
tér - ahová belépve informálódni
lehetett - iránti várakozás. Egyes mûvészekrõl
informálódhatok, hisz vannak kiváló mûvészek,
de hogy hol dolgoznak, és hogy milyen mértékben
reprezentálják az adott területet - azt nem lehet
megtudni. A documenta is régóta szembesült ezzel
a problémával, mivel az emberek azért mennek Kasselba,
hogy megtudják: milyen is a helyzet ma? Mit látok itt?
És mindannyiszor csalódniuk kell, jóllehet már
elõre felkészülnek erre.
A documentát az 50-es években Werner Haftman sokkal szerényebb
programmal alapította. A mai helyzetben azonban az ember szeretne
egy olyan helyet, amelyik arról tájékoztat, hogy
milyen mûvészetet alkotnak ma, és hogy ennek mi
a jelentése. Ennek a várakozásnak ma már
nem lehet megfelelni. Nem is csak a sokféleség miatt;
ez mindig is megvolt, hanem azért, mert valami döntõ
jött még hozzá, amit nehéz megnevezni: mintha
a mûvészet egyre inkább a privát övezetekbe
húzódna vissza; és hogy minden eddiginél
kevésbé képes valamiféle közmegegyezést
reprezentálni - kivéve, ha nagyon népszerû,
befutott nevekrõl van szó - ez természetesen továbbra
is a jellemzõ eset. A mûvészi produkciók
többsége inkább magánjellegû érdeklõdésbõl
indul ki, és társadalmi jelenségekre reagál
- a magánszféra és a nyilvánosság
problémájára - nem annyira a mûvészettörténet
kérdéseire. Egyre kevesebb az olyan formátumú
mûvész, aki mondhatni, még a mûvészettörténet
örökösének tekinti magát. Egyre inkább
privát kérdésekkel lehet már csak találkozni.
További probléma a mûvészetben megjelenõ
kisebbségek kérdése, erre az Egyesült Államok
jelenti a klasszikus példát. A political correctness egész
problémaköre összefügg ezzel. Az ember szeretné
magát újra megtalálni a mûvészetben
megjelenõ keretek között; a saját problémáit,
nem a társadalom valamiféle absztrakt problémáit
vagy a globális problémákat. A nagyon széttagolt,
ellentmondásos társadalomban a mûvészet is
új szerepkörbe került. Ez a nyugati szcénákon
kívül is érvényes, igaz, némileg másként.
Például beszéltem egy marokkói szociológusnõvel,
aki világossá tette számomra, hogy az õ
társadalmukban a festõk e pillanatban nagyon fontos szerepet
töltenek be, mert csak õket nem ellenõrzik a nyilvános
médiumok. Akik tehát a saját hangjukon szólnak
hozzá a tradíció kérdéseihez. Vagy
más kultúrákban, ahol a mûvészek a
lokális kultúra eltûnése közepette megkísérlik
ezt a tradiciót tematizálni. Ez nagyon sok egyedi aspektust
jelent, és egyáltalán nem jó kifejezésre
rá a pluralizmus. Sokkal inkább valamiféle"univerzális
regionalizmusról" van szó, melyben eltûnik
a centrum és a fejekben csak emlékként, mint a
múlt centruma van jelen.
-A modern mûvészet eddig is idõrõl
idõre felfedezte magának az "egzotikus" kultúrákat
és saját közegébe emelte tárgyait.
Mennyiben különbözik ettõl ma más kultúrák
megjelenése?
-Az európán kívüli mûvészeti
kultúra megítélése a klasszikus modern idején
a mostanitól alapjában eltérõ volt. A korabeli
közeledést talán az a félelem vezérelte,
hogy a mûvészetben elvesztik a képeket, ezért
vissza akarták hozni a képeket. Vagy még inkább:
a saját mûvészetfogalmukat egy másik mûvészetfogalommal
kívánták feltölteni és megújítani
azáltal, hogy az idolokat, törzsi képeket, figurákat
egyszerûen mûvészetnek nyilvánították.
Ám ezzel egyszersmind bekebelezték, kisajátították
õket, és velük újították meg
a modernt. Ez, mondhatni, amolyan hegemoniális megközelítés
volt. Részint a "primitívektõl" inspirálva
úgynevezett primitivizmust alakított ki, és ezáltal
maga kért szót. Részint pedig kiállította
és mûvészetként kezelte kultikus tárgyaikat,
és így felhasználta, nyugati módon sajátította
ki õket.
Másfelõl mutatkozik egy fejlõdésfolyamat,
amely 1984-ben, a William Rubin rendezte New York-i Primitivism in 20.
century címû kiállítással kezdõdik,
és Jean Huber Martin párizsi, Le magiciens de la terre
címû kiállításával kerül
elõtérbe. Ez azzal a felismeréssel járt,
hogy a világ más részein nem csak eredeti, autentikus
törzsi, "primitív" mûvészet van,
hanem vannak olyan emberek is, akik modern technikai eszközökkel,
mûvészi eszközökkel, technológiai eszközökkel
a modernnel, a mai helyzettel kapcsolatban nyilatkoznak meg és
modern mûvészetet alkotnak. Ebben a helyzetben Martin kísérletet
tett a kompromisszumra: minden mûvészt mágusnak
nevezett ki, azért hogy így kerülje el a mûvészet
szó használatát. Ez heves bírálatokat
váltott ki. Azt hiszem, hogy a helyzet már csak azért
is amorf, mivel már nem úgy tekintünk az atlanti
kultúrán kívülre, mint a világ maradékára,
és a "világ maradéka" sem fogadja pillantásunkat,
hanem a világnak ez a maradéka visszanéz. És
ezen a ponton változnak a dolgok.
-Milyen következményekkel jár más
kultúrák fokozódó jelenléte a mûvészeti
szcénában?
-A kérdés nem annyira az, hogy most keverednek-e a nyugati
és a nem-nyugati társadalmakból származó
kiállítási tárgyak, hanem az, hogy a kiállíti
tárgyaknak, bárhonnan származzanak is, ugyanaz-e
a szerepük, mint ami eddig volt. Például megfigyelhetõ
egy olyan törekvés, hogy a kiállítók
megszabaduljanak a tárgyi megjelenítéstõl,
a festményektõl, a szobroktól, és hogy videókat
állítsanak ki, tereket építsenek, melyekben
elõadásokat mutatnak be. A mûvészettörténet
végérõl szóló könyvemben megkíséreltem
azt a fejlõdést leírni, amely az archivumtól
vagy a templomtól a mai színházhoz vezetett. A
múzeumban valaminek történnie kell; az emberek szeretnének
részt venni valamiben; egy diskurzusban, amelyet elõadnak,
amelyet mondanak, légyen az tánc vagy vita, színházi
elõadás. Vagy magukat a tárgyakat hozzák
mozgásba.
Nagyon érdekes beszélgetést folytattam egyszer
Mamadu Diabara, Maliból származó antropológussal.
Vele együtt néztük végig a berlini múzeumokat,
és közben arról beszélgettünk, mi a szerepük
a múzeumoknak az õ hazájában. Szerinte náluk
a múzeumok egyáltalán nem mûködnek,
mivel amit nem használnak, annak vége van. Amivel már
nem csinálnak semmit, az halott. És ezért kinevetik.
Számomra ez meglepetés volt. Õt pedig - mivel eddig
így találkozott vele, mint egy idotlen nyugati intézménnyel
- meglepte az, hogy a múzeum intézménye alig kétszáz
éves, a modern kor elott egyáltalán nem is létezett.
Ebbõl azt a tanulságot vontam le, hogy dinamikus történelmi
folyamatokban kell gondolkodni; hogy ami létrejött, az el
is múlhat, vagy átalakulhat. És hozzá kell
szoknunk, hogy az ilyen dolgok sincsenek mindig, hanem olyannyira változandók,
hogy átalakulásuk olykor észre sem vehetõ.
-A változás közepette a posztmodern
is a tradíció sajátos felidézését,
újraértelmezését kísérelte
meg.
-A múlt mûvészetének tematizálása
a posztmodern legnagyobb blöffje. A posztmodern azonban egy remek
trükk volt a modern fenntartására; arra, hogy valami
olyan újat vezessenek be, amelyrõl azt állították,
hogy hiányzott a modernbõl. Hogy a modernt más
vonásokkal ruházzák fel, és hogy azt állíthassák:
a posztmodernben vagyunk. A modernben mindig is voltak ilyen visszavonulások,
csakhogy az avantgard modelljébõl ezeket hivatalosan kizárták.
Az avantgard eszméjét, és sok mindent abból,
amit belõle megvalósult, nemcsak a haladáshit,
hanem az ellenállás és az innovációs
nyomás is vezérelte, ez a tradicionális mintákban
adva volt. A modernre mindig jellemzõ volt az ellentmondás,
hogy búcsut vegyen a hagyománytól, és polémikusan
nyilatkozzon róla; hogy megszabaduljon tõle, és
hogy ezáltal természetesen igazolja magát. Az ember
ugyanis csak attól akarhat megszabadulni, amiben hisz. Különben
nem kellene megszabadulnia tõle. Így egy érdekes
probléma keletkezett: ha az ember más kultúrából
származó emberekkel találkozik, akkor úgy
néz ki, mintha a modern maga lenne a nyugati kultúra.
Ez képtelenség. Ebbõl is fakad különbözõ
emberek riadalma a nyugati kultúrszcénában, hogy
most esetleg valami véget érhet; hogy a posztmodern múltán,
a századvéggel, sõt az ezredvéggel valami
valóban véget ér. Ez a félelem azonban csak
akkor merül fel értelmes érvként a játszmában,
ha azt hisszük, hogy kulturális identitásunkat teljeséggel
a modern alkotja. A modern azonban véleményem szerint
egy nagyobb történelmi ciklus része, egy, most már
hosszabb ideje tartó fázis része, mely nem is fog
véget érni.
Nemrég írtam egy cikket "A vég nélküli
modern" címmel. Ebben Heinrich Klotz karslruhe-i kollégámmal
folytatok párbeszédet, aki a közelmúltban
alapította azt a fõiskolát, ahol dolgozom, és
aki a posztmodern defetizmussal és melankóliával
szemben meghirdette a "második modernt". Azt mondja,
hogy a médiumok korszakával beköszönt a második
modern, s igazán ez a modern kezdete. A kérdés
csak az, hogy mi szükség van ennek a meghirdetésére?
Mi benne maradunk a modernben, és ha a modern változik,
attól még nem veszett minden. Olyan kultúrában
élünk, amely egyre inkább a nem-nyugati társadalmak
nyomása alá kerül. Én meg vagyok gyõzõdve
arról, hogy a következõ évszázad során
eltûnik ez a nyugat-centrizmus.
-Bár nem "poszt" pozícióból
szemléli a modernt, mégis úgy tûnik, hogy
a körülöttünk zajló változásokat
korszakosnak tekinti.
-Néhány éve dolgozom egy könyvön, amelyikben
kísérletet teszek az utolsó két évszázadnak
mint egységes történelmi ciklusnak az értelmezésére.
Ez a ciklus maga az ún. modern, amely most egy határhoz
érkezett. Nem a végéhez, hanem egy határhoz,
ahonnan kényelmesen vissza lehet tekinteni. Ahol hirtelen összeállnak
a dolgok. Nagyobb távlatok válnak láthatóvá.
Többet fog át a tekintetünk, mert már nagyon
sok minden historizálódott. Egyébként is
az az érzésem, hogy nemsokára, amint majd századunkról
mint az utóbbi évszázadról beszélünk,
sok ember meg fog ettõl riadni, mivel már nem abban az
évszázadban lesznek, amelyikben életük java
részét töltötték. Azóta, hogy
a Bild und Kult címû könyvemet megírtam - ebben
megkíséreltem azt a nagy korszakváltást
leírni, amelyik 1500 körül lezajlott, és az
utána következett idoszakot, mint a mai értelemben
vett mûvészet korszakát jellemezni - most újra
érzékelek egy 1800 körüli korszakhatárt;
azazhogy nem én, hanem ez tuladonképpen közhely.
Ez az úgynevezett küszöb-korszak, amelyben a modern
- a múzeumok alapítása révén, a mûvészettörténet
kialakulása révén, a mûvészeti szcénával,
a mûvészeti piaccal és sok más dologgal egyetemben
- létrejött. És ezek az intézmények
még mindig fennállnak, ahogy még mindig van vasút;
még mindig utazunk vele. Tény, hogy ez a korszak áttekinthetõbbé
vált. Messzebb kerültünk tõle. Nincsen receptem
rá, csak szeretném megérteni, hogy mi volt a modern
- a modernnél hosszabb történelmi ciklusok figyelembevételével.
A legtöbb embernek fogalma sincs arról, hogy mi volt a 19.
század! Ha az embernek ilyen gondolatai támadnak, akkor
talán nagyobb nyugalommal és nagyobb belsõ felszabadultsággal
tekinthet némely dolgokra, melyek hihetetlenül és
kellemetlenül idõszerûnek látszanak.
1996
|