(Tenzin Gjaco *1935) tibeti egyházfõ, a tibeti emigráns kormány vezetõje. Nobel-békedíjas. Dharmszalában (Észak-India) él. Magyarul megjelent könyvei: -A nyugati világban megoszlanak a vélemények arról, hogy milyen idõt élünk. Mit gondol errõl az idõszakról, amelyben élünk? Volt-e már hasonló az emberiség történelmében? -Nem tudom, hogy ez a mostani korszak különleges idõszak-e vagy sem. Elõször is, a föld népessége nagyon megnövekedett. Másodszor, az emberi képességek felhasználása igen rossz irányba halad, s ez nagy veszélyt jelent, és még sok szenvedést okozhat az emberiségnek. De nemcsak az emberiségnek, hanem az emlõsöknek és minden állatnak. Az egész világ igen nagy veszélyben forog; elpusztulhat az egész emberiség, s nemcsak az emberiség, hanem minden élõlény. Igen, azt hiszem, elmondható, hogy e század vége különleges periódus; most több tényezõnek köszönhetõen az emberiség eszmélni kezdett. Kezdjük felfogni, hogy a jelenleg elterjedt életvitel nem tartható hosszú távon. Tudom, hogy ennek következményeivel nehéz számot vetni. Mégis egyre több ember kérdõjelezi meg a jelenlegi életvitelt. Ezt pozitív dolognak tartom. Azt hiszem, ha helyesen használjuk az emberi tudást, az emberi ítélõképességet, s természetesen a modern technológiát, továbbá ha helyes szemlélettel tekintünk a jövõbe, és megfelelõen viselkedünk, akkor minden esélyünk megvan arra, hogy túljussunk ezeken a nehézségeken. Ha azonban rossz irányba megyünk, a jövõnk is egyre nehezebb lesz. Elõször is: gazdasági téren most is hatalmas szakadék tátong a szegények és a gazdagok között, s ez egyre nõ. Nem lehet csak arra összpontosítani, hogy hogyan lehet egyre több és több profitot termelni, s minden mást semmibe venni. De beszélhetnénk akár az egész világot sújtó levegõszennyezésrõl is, amely tönkreteszi környezetünket s energiaforrásainkat. Úgy gondolom, hogy az emberiség egyre több és több szenvedést okoz magának. E téren a népesedés is súlyos problémát jelent. Itt van azután az emberi morál kérdése: a bûntények, gyilkosságok, a szexuális erõszak egyre ijesztõbb méreteket öltenek. Az egész emberi lét veszélybe kerül, ha rossz irányba haladunk tovább. Ám a gondok és a károk sokasága ellenére mégis úgy vélem, még nem késõ. Még mindig van remény. -Önéletrajza szerint ön már gyermekkorától kezdve élénken érdeklõdik a tudományos eredmények iránt. Mostanában is gyakran találkozik jeles nyugati tudósokkal, kutatókkal. Buddhista nézõpontból milyennek találja a tudományos gondolkodást?
-Habár a világról, az univerzumról szóló néhány buddhista szöveg nem áll összhangban a tudományos magyarázatokkal, alapjában véve a buddhista gondolkodás eléggé hasonlít a tudományos magyarázatokhoz. A kutatások és kísérletek a buddhista felfogást támasztják alá - legalábbis az én tapasztalataim szerint. Például a kozmológia, az atomfizika vagy az új biológia területén, vagy akár a test és a szellem közötti viszony tekintetében. -A reinkarnációt elég nehéz összhangba hozni az olyan tudományos teóriákkal, mint amilyen a darwinizmus vagy akár a genetika felismerései.
-Nos, a reinkarnáció azt jelenti, hogy az egyén létformát akar váltani, vagyis nem élhet tovább saját régi fizikai testében, hanem új testben él tovább. Tehát ami a testet illeti, egy teljesen új szubsztanciáról, egy új lényrõl van szó. Mivel ez egy teljesen más szubsztancia, egy teljesen más test lesz, a mentális funkciók terén bizonyos tulajdonságok eltérõek lehetnek. De az egyén vagy létezõ továbbra is ugyanaz a létezõ. Tehát látjuk, hogy a reinkarnáció és a DNS-teória teljesen különbözõ kategóriák. Mi buddhisták, jóllehet elismerjük a halált magát, de egy emberi, érzõ lényt nem tudunk megnevezni, felismerni az emberi test, illetve az emberi tudat nélkül. Vagyis az emberi lényt az emberi test és tudat együttese határozza meg. Így ahol nem létezik többé emberi test vagy tudat, nem létezik többé emberi lény sem. Ezért sem fogadja el a buddhizmus a lélek, a szanszkrit atma fogalmát. Vegyünk például engem: amíg ennek az emberi testnek és tudatnak a kombinációja létezik, addig ezt a lényt emberi lénynek hívhatjuk. Ha már ez a test nem létezik, és az agyfunkciók sem mûködnek már, akkor az én majdani halott testem nem nevezhetõ többé emberi lénynek, noha továbbra is jelen van! Ezt a halál utáni létet, amikor a lény a köztes létben van, bardónak hívjuk. A halál és az új élet, az új születés közötti állapot a köztes lét. Ebben is megvan a test és a tudat valamiféle kombinációja, de ez egy másfajta test. Tehát a testnek és tudatnak ez a kombinációja nem hívható többé emberi lénynek ugyan, de továbbra is lény, hiszen megtapasztalja a fájdalmakat és a gyönyöröket. Továbbra is lény, de nem emberi lény. Nos, millió és millió évvel ezelõtt, mielõtt létrejött volna a világ, az univerzumnak csak egy kis részecskéje létezett. Néhány buddhista szöveg ezt tér-részecskének hívja. Ez a jelenlegi testünk eredete. Ezek akkor keletkeztek, mielõtt még a testem, a gének, az elõzõ generációk, az állatok a baktériumokig menõen, s a létezés különféle formái, az energia, a víz létrejöttek volna. Mielõtt még bármi ilyesmi létrejött volna, csak az üresség és ez a tér-részecske létezett. S ez mindig megmarad. Ez a finom részecske az egész univerzum fejlõdésének az alapja. És ahogy az egész univerzum létrejött, úgy el is fog tûnni, visszatér ebbe a kis tér-részecskébe. Néhány kozmológus azt mondja, hogy egy nagy bumm volt, néhány azt, hogy több. Ha kiderül, hogy csak egy volt, a buddhistáknak el kell ezen a tényen gondolkozniuk, ha pedig bebizonyítják, hogy több nagy bumm volt, akkor ez kitûnõen összecseng a buddhista elmélettel [nevetés]. -Ön el tudja fogadni ezeket az új tudományos felismeréseket?
-Igen, ha százszázalékosan bizonyítva vannak. Másfelõl a buddhista koncepció, a mi tudásunk az igazság vagy a valóság keresése. Nos, ezért választjuk szét a valóságot és a látszatot. Lehetnek különbözõ utak és különbözõ születések, de az igazság egy. Tehát nincs ellentmondás. Némely területeken a valóság keresésére a tudományos út hatásosabb, más területeken pedig a meditáció az. -Ön rendelkezik-e ilyen képességekkel? Egyáltalán: mit jelent az ön számára az, hogy elõzõ életében megvilágosodott? -Nem, nekem nincs ilyen élményem. Ami pedig a memóriámat illeti, sokszor arra sem emlékszem, hogy mi történt tegnap [nevetés]. Vannak olyan emberek, akik igen élénk emlékképekkel bírnak elõzõ életeikrõl. Vegyük talán az én esetemet: édesanyám s néhány barátunk szerint fiatal koromban igen élénk emlékeim voltak az elõzõ életeimrõl. Miután ez az új test egyre erõsebb lesz, az ezen alapuló új tudatban a múlt életek emlékei egyre halványabbak és halványabbak lesznek. Ha meditáció révén felerõsítjük memóriánkat, az elmúlt idõk emlékei is egyre erõsebbek és erõsebbek lesznek. Rólam néha azt mondják az emberek, hogy istenkirály vagyok, néha azt, hogy megvilágosodott vagy Buddha, holott a valóság az, hogy csak egy egyszerû buddhista szerzetes vagyok[nevetés]. És néha még az is megerõltetõ, hogy felidézzem az elmúlt nap eseményeit. De azt hiszem, mindenki ismeri azt az érzést, amikor egy megmagyarázhatatlan oknál fogva érzi, hogy fog vele történni valami. Ez lehetséges. Ha helyesen használjuk, fejleszthetjük a tudásra való képességünket. Nemcsak a múltra vagy a jelenre, hanem a jövõre vonatkozóan is. Nem a szokásos agymûködésrõl beszélek, amikor a képességek fejlesztésérõl szólok, hanem valamilyen spontán érzésrõl, arról, hogy érezzük, valami a jövõben be fog következni. -Használja ezt a képességet, hogy megtudja, mi fog történni? Jósokra is hagyatkozik?
-Nem, jómagam a jövõ megismerésére ezt soha nem használtam, mert nem hiszek benne. Nem vagyok benne igazán biztos, habár tudom, hogy van erre lehetõség, de - mint azt már az elõzõekben is említettem - ebben az életemben nincs elegendõ idõm arra, hogy fejlesszem ezen képességeimet. Jómagam néha nem tudom felismerni vagy megismerni ezeket az érzéseket. - Az elõbb említette, hogyha valami bebizonyosodik, az képes megváltoztatni az ön véleményét. Ez azt is jelenti, hogy maga a tan, a dharma is változik? Vagy csak azt jelenti, hogy a dharma interpretációja változik? -Nem. Amint azt már említettem, a dharma a világ, az univerzum létének megfelelõ interpretációja. Mindig azt szoktam mondani tudósainknak és a tanítványainknak, hogy vannak bizonyos iratok, amelyek az említett dolgokról szólnak, de a tudomány mai állása szerint ezek nem helyesek, így nekünk, buddhistáknak el kell fogadnunk ezt a tudományos bizonyításon és mérésen alapuló megállapítást. Tehát az ezekrõl a dolgokról szóló elméleteink változnak; változniuk kell. A buddhista alapigazságok, mint például a Négy Nemes Igazság, nem változnak, és nincsenek ellentétben a tudománnyal. -Nem tart-e attól, hogy amint Tibet belekerül a modern világ vérkeringésébe, a kereszténységhez hasonlóan a centrumból a perifériára kerül a tibeti buddhizmus?
-Ez függ a neveltetéstõl és a buddhista szellemiség tapasztalataitól. Ha valakinek megfelelõ tudása és tapasztalata van a buddhizmusról, akkor a külsõ világ nem okoz benne változást. Mindaz, amit a külsõ világból lát, csak belsõ tapasztalatainak megerõsítése lesz. Másfelõl természetesen, ha nincs megfelelõ tapasztalata és tudása, akkor a külsõ hatások felülmúlják a spirituális tudását. Ez is lehetséges. -Milyen hatása lehet a tibeti buddhizmusnak a mai világban? Nem tart attól, hogy kommercializálódik a nyugati kulturális piacon?
-Nos, mi hagyományosan mindig azt mondtuk, hogy a vallás nem bocsátható áruba. Jóllehet néhány tanítónak néha sajnos fontosabb a pénz, mint a tanítás. Van egy szöveg, amely elmondja egy igen kedvesnek látszó láma történetét, akinek a tanításai szintén jónak tûntek, de fontosabb volt számára a felajánlás, mint a tanítás. Ez természetesen gyengeségünk következménye. Valóban veszélyes a vallás kommercializálódása! -A nyugati demokráciákban négy-öt évenként vannak választások, így a politikusok nem igazán érdekeltek a hosszú távú döntésekben. Miben látja ön a megoldást?
-Azt mondják: elõször az én nemzetem, az én városom, az én közösségem, az én családom, sõt, nem is esik szó a gyerekekrõl, a feleségrõl vagy a férjrõl, csak az egyénrõl. Ez a probléma. A jövõrõl való önös gondolkodás nem elég ahhoz, hogy boldog, kiteljesedett életet éljünk, hiszen ez sok tényezõtõl függ. Ha az egész közösség boldogtalan, az egyén sem lehet boldog. Ha a család boldogtalan, te sem lehetsz boldog. De erre nem figyelünk eléggé, nem vagyunk tudatosak, nem vagyunk tudatában a természet ezen összefüggésének. Az, hogy a saját jövõbeni boldogságunkat mindenkitõl függetlenül megtalálhatjuk, merõ illúzió. A nevelésnek igen nagy szerepe van ezekben a dolgokban. Az északi féltekén a nevelés csak az agy edzésére korlátozódik, és elhanyagolja az alapvetõ emberi fejlõdést. -Hogyan ítéli meg ma Tibet kilátásait?
-Tibetet elfoglalták a kínaiak, s azóta nagyon sok mindent elpusztítottak. Ám ennek ellenére fejlõdés is van, jóllehet az egész tibeti nép igen sokat szenvedett. Mégis meg kell találnunk azt a megoldást, mely egyaránt jót hoz Kína és Tibet számára is. Azt hiszem, bizonyos kompromisszumok árán találhatunk is. 1995 |