DOBSZAY LÁSZLÓ
(*1935) zenetudós,
az MTA Zenetudományi Intézetének fõmunkatársa,
a Liszt Ferenc Zeneakadémia Egyházzene tanszakának
vezetõje. A Schola Hungarica énekegyüttes
vezetõje (Szendrei Jankával).
Fõbb mûvei:
-A hangok világa IVI. Bp., 19641968.
-Magyar zenetörténet. Bp., 1984.
-A magyar dal könyve. Bp., 1984.
-A magyar népdaltípusok katalógusa (Szendrei
Jankával). Bp., 1988.
-Corpus Antiphonalium Offici Ecclesiarum Centralis Europae (Prószéky
Gáborral). Salzburg, 1988.
-Kodály után. Tûnõdések a zenepedagógiáról.
Bp., 1991.
-A gregorián ének kézikönyve. Bp., 1993.
-A Schola Hungarica hangfelvételei (Hungaroton).
-Egy nemrég megjelent
Festschrift* /*Laborare fratres in unum. Festschrift László
Dobszay zum 60. Geburtstag. Spolia Berolinensia - Berliner Beiträge
zur Mediävistik Bd. 7. Hildesheim, 1995./ is jelzi, hogy a gregorián
zene nemzetközileg elismert kutatójának számítasz.
Mi a gregorián zene? Egyáltalán mi az, ami
megkülönbözteti más zenéktõl?
-A szó legszûkebb
értelmében a gregorián nem más, mint
a római liturgiának az a hivatalos latin nyelvû
éneke, amellyel az egész misét, az egész
zsolozsmát, az egész szertartást elõadta.
A régieknél minden, ami hangosan, nyilvánosan
megszólalt, valamilyen módon ének volt. A liturgia
is énekelve vagy legalábbis recitálva nyerte el
hiteles formáját, s ez a forma folyamatosan
tovább élt a következõ századokon
át, különbözõ változásokkal,
gyakorlatilag mindmáig. Ezt a zenét a 9. században
írták le elõször, olyan dallamjelzésekkel,
amelyeket ugyan ma nem tudunk olvasni, de amelyek a késõbbi
kódexek segítségével egyértelmûen
azonosíthatók azzal, amit mi gregoriánnak hívunk.
Az elemzés azonban világossá teszi, hogy ez a zene
nem akkor keletkezett, amikor leírták. A leírás
elõtt egy több száz éves szájhagyományos
életperiódusa volt, bár hogy pontosan hogyan hangzott,
pontosan milyen formában hangzott mondjuk a 4-5. században,
azt már soha nem fogjuk megtudni, épp azért nem,
mert ebben a korszakban szájhagyományként
élt.
Tehát a gregorián nem egyszerûen egy valamikor
leírt vagy valamikor komponált liturgikus repertoár,
hanem a nyugati egyház eredeti, hiteles liturgikus énekmódja.
A gregorián az a mód, ahogyan a liturgiát
- talán az apostolok kora óta, vagy a 2-3. század,
a vértanúk kora óta - hagyományosan
elõadták, énekelték; természetesen
úgy, hogy minden idõben gyarapodott, változatokban
élt, s így a kódexekben leírt
gregorián nem hangról hangra, hanem csak lényegében
azonos az elsõ századok hagyatékával.
A 9. századtól visszafelé nézve e liturgikus
ének három rétege sejlik föl. Elsõ
a gregorián leírása, mögötte áll
a római egyház folyamatos hagyománya, és
amögött az egész nyugat-európai kereszténység
folyamatos hagyománya. Ha még egy lépést
teszünk visszafelé, akkor egy még ennél is
egyetemesebb kultúrkör és zeneiség tárul
föl elõttünk, amelyikben bizonyára jelen vannak
a zsidóság hagyományai, a keleti keresztény
egyházak hagyományai is, bár már közvetettebben.
Sõt, egyre inkább úgy látjuk, hogy a gregoriánban
tovább élnek még pogány világ szakrális
hagyományai is. Sok zenei és szövegi formula azonos
vagy hasonló volt ahhoz, amit például a római
pogány vallási rítusokban használtak, s részben
abból bontakozhatott ki. Azért élhetett tovább
ez az egyetemes hagyomány a kereszténységben
is, mert az istenélménynek, méghozzá a liturgikus
istenélménynek megfelelõ kifejezése volt.
Ebben az értelemben az egész emberiség bizonyos
õstapasztalatai kaptak helyet a gregoriánban. A gregoriánnak
nem azért vannak például a mi népzenénkkel
is rokon vonásai, mert a mi népzenénk a gregoriánból
tanulta volna ezeket el, hanem azért, mert egy olyan õsi
zenei tapasztalat - és nem csak zenei tapasztalat - kristályosodott
ki, szüremkedett át és került rögzítésre
a gregoriánban, amely sokkal tágabb érvényû
volt. Ezeket Peter Jeffrey, a kitûnõ amerikai tudós,
zenei univerzáliáknak nevezi. A helyzetet megvilágítják
rokon példák. A gyermekdalok például
sok-sok nép zenéjében közelebb állnak
egymáshoz, mint ugyanezen népek fejlett "felnõttzenéje".
Miért? Mert ezek egyetemes tapasztalatokat tartalmaznak arról,
hogyan kombinálódik egy játék mozgása
egy hozzá illõ énekmóddal. Egy gyermekdalban
gyönyörûen meg lehet tapasztalni ezt az egyetemességet.
Ezért lehet elmondani, hogy a gregoriánnak majdhogynem
az emberi természettel rokon vonása van.
A gregoriánnak létezik egy tisztán tudományos,
technikai-mûvészet-aspektusa: ha nem tudom, hogy mi volt
a liturgikus szerepe, zenei értékként az európai
zenekultúra részeként akkor is méltányolhatom.
Ezzel azonban nem azt akartam mondani, hogy a gregorián
természetes közege nem a liturgia lenne, hogy nem abba
és abból született volna. Ha leülök meghallgatni
egy gregorián dallamot, akkor annak fölfedezhetem zenei
szépségét. De megismerésem mélyebb,
teljesebb, ha az eredeti szituációt is fel tudom idézni,
hogy tudniillik a gregorián a szövegközlés
egy módja, egy nagyon sajátos szituációban
való szövegközlés. Ugyanakkor a gregorián
egy liturgikus cselekményrendszer akusztikus megjelenülése.
Adva van egy liturgikus cselekmény, amelyikben események
történnek. Például fölmegy valaki egy
magaslatra, és onnan elolvas egy szöveget, és nem
akar mást, mint hogy a szöveg ünnepélyesen
megszólaljon. Egy másik pillanatban fölmegy oda valaki,
a zsoltár lírai erejével akar hatni a hallgatóságra
vagy kontemplációra, elmélkedésre akarja
õket fölhívni. Ismét egy másik esemény
során, amikor összegyûjtik a templomban az adományokat,
kenyeret, bort, viaszt gyertyához, eközben nagy a jövés-menés
a templomban, az énekesek csapata olyan zsoltárverset
énekel, amivel az emberek figyelmét megosztja, hogy ne
csak erre a jövés-menésre figyeljenek, de persze
ne is csak arra figyeljenek, amit most éppen énekelnek,
hanem a kettõ együtt adja ki azt a tartalmat,
amit a jövés-menés és az ének
együttesen szolgál. Ugyanazért, ugyanarról
énekelünk, amiért a jövés-menés
történik. Az eseménynek és a zenének
így egy sajátos szimbiózisa alakult ki. És
a zene éppen erre alkalmas. Ez az, amit a következõ
ezer év során a zenemûvészet, az egyházzene
soha nem tudott újra elérni. A zeneszerzõk,
- mondjuk Michael Haydn vagy Mozart - saját stílusukban
"megzenésítenek" egyes szent szövegeket, lényegében
ugyanabban a stílusban, bármilyen liturgikus szövegmûfajról
van szó. Jól hallatszik, hogy a liturgia kész,
önálló valami, és a zeneszerzõ
ebbe a keretbe belehelyez egy másik kész, önálló
alkotást. Ezzel szemben a gregorián azt a korszakot
eleveníti meg, amikor a liturgia született, és
ebben a liturgiában született a zenéje
is.
-Mitõl szakrális
ez a zene?
-A korai kereszténység
liturgiái - a római vagy a szír
éppúgy mint az örmény, vagy bármelyik
- szerencsés egyensúlyi helyzetet tartanak két
különbözõ elem között: az egyiket nevezhetjük
racionálisnak, a másikat extatikusnak. A "racionális"
irány ebben az esetben azt jelenti, hogy a liturgia bizonyos
gondolati tartalmaknak a közlése: tanítanak,
oktatnak, buzdítanak, és más hasonló prózai
dolgokat végeznek. A másik irányban a liturgia
extázisba akarja hozni, el akarja bódítani vagy
felheccelni a hívõt, azt képzelve, hogy a hívõ
szinte elveszíti öntudatát, és ebben a bódulatban
mintha egyesülne az istenséggel.
Ezzel ellentétben az ókor nagy keresztény liturgiáinak
van egy gondolati magvuk, rend és mértéktartás
van bennük; ugyanakkor egy mély tûz táplálja
a liturgia lelkiségét, és ez felülemeli
a tisztán racionális liturgiák szintjén
(s mellesleg szólva: a mûvészet szerepét
is igazolja). Ezt úgy is fogalmazhatjuk, hogy ezek kontemplatív
liturgiák: a kontempláció, a szemlélõdés,
az önátadás mindig egy meghatározott tartalomra
és a tartalmat õrzõ formára irányul.
Ez a tartalom egy bizonyos finomsággal, diszkrét
módon szólal meg. De ereje van.
Nos, a gregoriánban ezt pontosan észleljük,
és különösképpen szakrálisnak érezzük
benne, hogy nagy elevenség, nagy belsõ tûz jellemzi,
ugyanakkor nagyon mértéktartó. Nem halad túl
egy bizonyos határon, nem akarja manipulálni, nem akarja
elbódítani az embert. Nem akarja lenyûgözni
õt, hanem felkínálja magát neki, és
engedi, hogy az ember töltekezzen vele. Ez rendkívül
fontos mozzanat, mert manapság durva manipulációk
történnek, és ezt az emberek elfogadják, hiszen
a manipuláció lényege az, hogy az ember elhiszi,
hogy vele valami jó történt - jóllehet megalázták.
Nem tartották tiszteletben személyiségének
azt a belsõ szentélyét, amely az igazzal,
a jóval, a szenttel keresi a kapcsolatot. Ehelyett
emberi manipulációk áldozatává válik.
A gregorián ezt sohasem teszi, ahogy egy Palestrina
sem. Palestrina kora az az utolsó korszak, amikor ezt a tiszteletteljes
mérték- és távolságtartást
még megvalósította az egyházi zene. Ehhez
képest már Mozart is, mint ahogy azt Sztravinszkij kifejtette
- "bûnös édességével" valami idegen
elemet csempész az egyházi zenébe. S ez a romantikára
ugyanúgy áll.
-Milyen hatással
volt ez a "magas rendû mûzene" a késõbbi
európai zenére?
-A gregoriánnak
két szempontból volt meghatározó jelentõsége
a következõ ezer év zenéjére vonatkozólag.
A mûzene kifejlõdése a liturgia keretein
belül indult meg. Az elsõ dallamok, amelyeket feldolgoztak,
gregorián dallamok voltak, amelyekhez eleinte egyszerû
ellenszólamot rögtönöztek. Késõbb
megírták ezt az ellenszólamot, az egyre kidolgozottabb
lett, a zeneszerzõk egyre inkább törekedtek
a gregorián dallamot egy magasrendû mûvészi
szövetbe belerejteni. Így a gregorián motívumai,
hangnemei rendkívül erõsen befolyásolták
a középkor és a reneszánsz szellemiségét,
zenei technikáját, stílusát.
Ezen a közvetlen kapcsolaton kívül van a gregoriánnak
egy másik, talán még fontosabb hatása is.
Ez volt az elsõ olyan zene, amit tanulni kellett. A balladák,
eposzok elõadását, a tánc zenéjét
a régi ember elleste elõdeitõl, vagy a gyakorlatból
megtanulta. A gregorián volt az elsõ olyan ének,
amelyet tanulni kellett. Nem azért, mert nehezebb volt, hanem
azért, mert a szakralitása, a szentsége
megkövetelte, hogy elõadására felkészüljenek.
A zenei tudatosság a gregoriánból született
meg. És zenei tudatosság nélkül nincsen európai
zene. Az európai zene talán leglényegesebb vonása,
hogy tudatos zene, szerkesztett zene. A régiek ezt fejezték
ki azzal a szóval, hogy a zene: ars. Az
ars nem mûvészetet jelentett, hanem egy megtanulható,
megtanulandó dolgot, egy mesterséget. A zenészmesterség,
annak egész fogalomrendszere, eszközrendszere, terminológiája
mindenestõl a gregorián tanulása során
fejlõdött ki. Ha ez a tudatosság nem jelent
volna meg a gregoriánban, akkor az a tudatosság
sem született volna meg, amivel, mondjuk, a 14. század
meghatározta, hogy miként kell egy négyszólamú
motettát megkomponálni. Egyáltalán, azt
az igényt keltette fel, hogy a zenét, ezt a lelki
dolgot, racionalizálják. Egyébként éppen
ez a zene egyik legkülönösebb karakterisztikuma:
sokszor úgy érezzük, hogy az összes mûvészetek
közül a legmegfoghatatlanabb, a leglégiesebb,
a legszellemibb; ugyanakkor igen pontosan, összhangzattanszerûen
leírható; minden mûvészetek közül
a legmatematikaibb.
-A zene hagyományosan
a harmonia mundi, a világharmónia megjelenítõje.
Hannes Böhringer német filozófus szerint azért
is lehet a jelen paradigmatikus szépmûvészete,
mivel - a többi mûvészettel ellentétben
- megõrizte metafizikai méltóságát.
-Hadd idézzek egy
akkor 14 éves magyar "szerzõt", aki pontosan 500 évvel
ezelõtt élt. Szalkai Lászlónak hívták,
sárospataki kisdiák volt, s akinek fennmaradt a hatvanoldalas
zenei jegyzete. Mit tanul 14 éves korában egy gyerek? Az
elsõk között annak a meghatározását,
hogy mire való a zene, miért van a zene egyáltalán.
És három dolgot hoz föl.
Az egyik - mondja Szalkai, helyesebben: tanára -, hogy a zene
hat az ember kedélyvilágára, méghozzá
kétféle módon hat. Egyrészt bizonyos zenék
az embert dühössé teszik, más zenék csillapítják
az ember dühét; vannak szerelmes zenék, vannak harcias
zenék stb. Ez igaz, de ez még csak egy primitív
foka a zene érzelmi hatásának. Mert ezen túlmenõen,
mondja Szalkai, a zenében van valami nyájasság,
valami udvariasság - ezért aki a zenét élvezi,
azt ilyenné teszi; egyfajta pallérozottságot ad
neki, esélyt arra, hogy a primitívségtõl
megszabaduljon.
A másik, amirõl Szalkai jegyzete beszél, az,
hogy a zene a csillagok mozgását jeleníti
meg. E mondásnak is van egy közvetlenebb és
egy áttételesebb jelentése. A zene ellenõrizhetõ
matematikai alapokon nyugszik, arányszámok határozzák
meg a harmonikus zenei hangok szisztémáját
és az idõk arányait. Minél harmonikusabb
két hangnak az összecsengése, annál elemibb
rezgésszámú vagy húrhosszúságú
arányszámoknak felel meg. Tehát a 2:3 arányú
hangköz harmonikusabb, mint a 3:4 vagy a 7:8 arányú.
Márpedig ugyanezek az alapvetõ arányszámok
határozzák meg a csillagok mozgását
is. Ezt hívták a szférák zenéjének;
a szférák zenéjét nem az égi
csillagpályák hallható hangjának, mondjuk
valami csikorgásnak képzelték, hanem azt hangsúlyozták,
hogy ugyanolyan arányszámok kötik össze a hangokat
a zenében, mint a csillagok mozgását
a kozmoszban. Van azonban e gondolatnak egy mélyebb
értelme is. Azt mondja ki, hogy a zenében az arányok,
a rend válik elemileg érzékelhetõvé.
Az "elemileg" azt jelenti, hogy nem az eszem analizálja, hanem
a sejtjeim, a vérem mozgása, az egész
ember a maga legbensejébõl érzékeli
azt, hogy itt rend van. A struktúrában válik
a zene renddé, rendezetté, és köti össze
az embert a világrenddel. A zene nagyon sajátos
módon összeköti az embert a világrenddel.
Nem az agyát köti össze, hanem teljes egzisztenciáját;
egy titkos agy mûködik benne, de ugyanúgy vele együtt
lüktet vele az embernek még a pulzusa is.
A harmadik, amirõl Szalkai beszél, az az, hogy a zene
célja Isten dicsõítése. És ennek
a tételnek is van egy közvetlen és egy áttett
értelme. Azt mondja Szalkai, hogy nincs mûvészet,
amelynek oly szívesen megnyílnának a templom
kapui, mint a zene. Nyilvánvaló, hogy a zenének
van egy közvetlen liturgikus szerepe. Azonban azt gondolom, hogy
van ennek a rendeltetésnek egy mélyebb értelme
is: aki jó zenét hallgat, az valamilyen értelemben
a transzcendenssel lép kapcsolatba. Az istenhívõ
számára ez a "transzcendens" egyértelmû:
Isten, aki szép, és minden szépség Isten
szépségének tükrözõdése.
Aki ezzel a szépséggel egyesül, az Istennel
egyesül, vagy legalábbis felkészül arra, hogy
az Istennel egyesüljön. De az is elfogadhatja, aki nem hívõ
ember. Életünk praktikus, hasznos dolgok közepette
telik el. Elmegyek, fölszállok a villamosra, hogy eljussak
a munkahelyemre, hogy elvégezzem a munkámat,
hogy abból pénzt szerezzek, és abból a családomat
el tudjam tartani. De vannak az életnek olyan területei,
amelyekrõl nem lehet megmondani, hogy mi a hasznuk. Nincs
semmi hasznuk, csak értelmük van. Ezek a dolgok valamiképpen
túl vannak a közvetlen hasznosságon. Ilyen például
egy alacsonyabb szinten minden játék. Nos, a zene
igen alkalmas arra, hogy az embert kiemelje a közvetlen hasznosság
szférájából, s átvigye a szellemi
javak, értékek szférájába, amelyeknek
minden hasznossági szemponttól független élvezése
a legnagyobb boldogság kapuját nyitja meg. Nincs
nagyobb boldogság, mint amikor az ember eljut ezeknek a szellemi
értékeknek a teljesen önzetlen, önfeledt
élvezetéig. És a zene egyik legfontosabb eszköze
ennek. Ilyen értelemben a zene transzcendens. Áthalad
a közvetlen nyers érdekeken és hasznosságon,
és megérinti ezt a szellemi világot.
Vagyis a zene, a jó zene az embert nemcsak pillanatnyi
hangulatában, hanem egészében alakítja;
nemcsak a szférák zenéjét jeleníti
meg, de a rend iránti érzékét és
a világrendbe, a kozmikus rendbe való beilleszkedés
élményét serkentgeti benne, és kapcsolatba
hozza õt a szellemi világ egészével
és annak az értékeivel.
-Talán ezért
is lehet a zene "azok íratlan teológiája -
mint George Steiner írja -, akiknek nincs formális hitük
vagy elutasítják azt". De mennyire lehet ezt az elemi
tapasztalatot szóvá tenni?
-Van értelme a zenérõl
való beszélgetésnek. Csak azt ne higgyük,
hogy ezek a beszélgetések a kedvcsinálásnál
többet tudnak elérni. A döntõ dolog mégiscsak
az, amikor az ember kettesben van a zenével, amikor találkozik
vele. Erre fel tudjuk készíteni, ha nem másról
beszélünk a zene ürügyén, hanem tényleg
annak a megértéséhez vittük. Egészen
úgysem értjük meg. Egy Bach-darabot nem lehet megmagyarázni,
nem lehet felfogni. Az egy csoda: bizonyíték arra, hogy
létezik tökéletesség. Azt szoktuk mondani,
hogy semmi sem tökéletes. És azt hisszük, hogy
egyáltalán nincs is tökéletesség a világon.
De az nem igaz, hogy nincs tökéletesség a világon.
Bach tökéletes. Egyetlen szeplõt még nem talált
senki azon, amit Bach leírt. Bach bizonyítja, hogy van
tökéletesség.
A mûvészetnek egyedülálló szerepe
van az emberiség életében. A tudomány
sosem tökéletes, mindig nyitott a másnapra,
a másnapi felfedezésre, amivel majd kibõvítik
vagy korrigálják a tévedéseit. A mûvészet
azonban mindig zárt marad, tehát valamilyen értelemben
kívül tud maradni az idõn; mert Bach olyan tökéletes,
hogy azt soha senki nem fogja tudni felülmúlni.
-Úgy tûnik,
hogy manapság nemcsak a szellemi feltételek hiánya
akadályozza a zene megértését, hanem
a technikai és kulturális környezet konkrét
és képletes zajai, amelyek az észlelés módját
és intenzitását is megváltoztatják.
-Azt hiszem, hogy ezek a külsõ
körülmények semmit nem számítanak. Létezik
ma egy kronolatria, egy idõimádat, mi szerint a mai
ember más, mint az 500 évvel ezelõtti. Petrarcának
van egy nagyon szép mondása: mások a hajók,
mások a városok, mások a házak
ma, mint régebben. De az emberek a sebeikkel, a bajaikkal
ugyanazok. Nem hiszem, hogy akár a nagyvárosi zajnak,
akár bármi másnak ilyen nagy szerepe lenne a zene
befogadásában. A probléma másból
adódik. De elõbb még a "nagyvárosi
zajról" egy szót ejtenék. Kissé úgy
tûnhetett az eddigi beszélgetésbõl, hogy
finom lelkeknek a világtól elvonult gyönyörködésérõl
van szó, ahol halk fuvalomhangok az örökkévalóság
a szellõin érkezve elandalítják az embert.
Amikor én zenei rendrõl és harmóniáról
beszélek, akkor a zenei anyagnak a rendjére
gondolok, amely zenei anyag maga a legkülönbözõbb
valóságadta elemekbõl tevõdhet össze.
Ugyanazt a tökéletes, harmonikus rendet létre
lehet hozni heves, zaklatott zenei effektusokból is. A zenének
ez a végtelen nyugalma nem kívánja azt, hogy
piano legyen a zene. Szólhat az megrendítõen
nagy effektusokkal, nyolc kürttel és három gonggal.
A kérdés az, hogy mi történik mindezzel.
Amikor Bartók a Csodálatos mandarint elindítja,
akkor egy amerikai típusú nagyvárosnak a lüktetõ
életét akarja megzenésíteni, megjeleníteni
benne. Ez tökéletesen sikerült, és ilyen értelemben
lehet mondani, hogy a zene érzéki szintjén
disszonáns zene. Ám a hangok tökéletesek.
A hangok összeválogatása, az, hogy milyen hangok
következnek egymásra, ahogy az általuk megkonstruált
organizmus elkezd élni és tovább élni, és
új elemeket magára fölszedni, azokat magába
integrálni, és megint tovább lépni és
így tovább: ez tökéletes. Mélyebb rétegében
így ez egy mennyei harmónia, amelyet a nagyváros
zajaiból komponált meg a zseni.
-Mi akadályozza
akkor azt, hogy ma valaki ne csak hallgatója, hanem meghallója
is legyen a magasabb rendû zenemûveknek?
-A probléma
másutt van: ott, hogy vannak-e a társadalmak életében
járható utak, melyeken az emberek az ilyen zenékhez
eljutnak; hogy felkeltik-e az ember gondolatvilágában,
tudatában annak az igényét, hogy megbecsülje,
és ennek megfelelõen az életéhez hozzákösse
ezeket az értékeket. A régi ember azt gondolta
- mert így tanították neki, és õ ezt
elfogadta -, hogy az életünknek legszentebb dolga az, ami
a templomban történik. És ami ott történik,
ahol történik, ami ott elhangzik és ahogy elhangzik,
annak a legméltóbbnak és legszebbnek kell
lennie. Ezzel a szellemi felkészítéssel ült
be: nem kritizálta a templom épületét,
a musica sacrát, a templomi cselekményeket,
hanem természetszerûen részesült annak szellemiségében,
következésképpen annak esztétikumában
is, meggyõzve-meggyõzõdve afelõl, hogy így
kell lennie.
Korunk igazi és megoldhatatlan nehézsége, hogy
a társadalom sokfelé szakadt, és a generációk
felhalmozott értékeinek a továbbadása
nincs biztosítva. A megõrzés és az
újítás integráló mechanizmusai nem
mûködnek megfelelõen, illetve ezek mûködése,
hatása csak elszigetelt emberekre, kicsiny csoportokra terjed
ki. Ebben az értelemben a kultúrával, a jó
zenével való élés az egyéni kedvtelés
szintjére kerül, s e szinten egyenrangúnak
tûnik esetleg teljesen más jellegû és értékû
tárgyakkal: mindezt egyenrangúként kezelve "tolerálja"
a társadalom.
És itt már réges-régen nem a zenérõl
beszélünk, hanem az utolsó évtizedek vagy
talán inkább évszázadok alapvetõ
irányváltásáról: a társadalmi
egység megbomlásáról, ami az egészséges
értékközvetítés egész mechanizmusát
megzavarja. Ez részemrõl nem konzervatív szöveg,
hanem tragikus szöveg, mivel nem látok semmi megoldást.
Az európai társadalom egy lélekkel átjárt
kényszertársadalom volt. Arra épült, hogy
kényszerrel megalapozza az emberi együttélés
tartalmát, ugyanakkor azt átlelkesíti; ezáltal
a külsõ kényszer belsõ indítássá
válik. A külsõ kényszernek már
nem kell érvényesülnie csak rendkívüli
esetekben. De ez a mechanizmus a múlté. Sok
rossz lehetett benne; viszont a kétségtelen jó
az volt, hogy töméntelen érték-elemet természetesként
adoptált. A társadalom abban a tudatban élt,
hogy az értékek adva vannak, akár élünk
velük, akár nem. Ez nem azt jelenti, hogy szentek éltek
volna a földön. Hasonlatképpen: lényegében
közmegegyezés volt az erkölcsi törvény,
amelyet többé-kevésbé betartottak; de mindenki
tudhatta, hogy amikor nem tartotta be, vétkezett.
-Valóban ilyen
élesen különbözõ és feloldhatatlanul
ellentétes ez a két társadalomtípus?
-A társadalom
életrendjének egészérõl - szélsõségesen
lesarkítva - két koncepció képzelhetõ
el. Az egyik az értékközpontú, tradicionális.
Ez azt jelenti, hogy az emberiség elkötelezett, kiválasztott,
felkészült csoportjai, rétegei felelõsek azért,
hogy az emberiség által kitermelt értékek
fennmaradásáról és továbbadásáról
állandó munkával gondoskodjanak. Hitük szerint
ezek az értékek nem emberi önkényen vagy
közmegegyezésen nyugszanak, hanem azáltal válnak
azzá, hogy túlmutatnak az emberiségen: az élettel,
a kozmosszal, a vallással kötik össze az
emberiséget. Ezek a felelõs írástudók -
nevezzük most így õket - tanítják
az emberiséget egyfolytában arra, hogy ezeket az értékeket
miképpen tegye magáévá, s teszik ezt
abban a tudatban, hogy ezzel nem a saját hatalmukat,
nem a saját befolyásukat vagy jólétüket
növelik, hanem embertársaik kibontakozásához
járulnak hozzá.
Amit mondtam, az egy magatartás, egy meggyõzõdés
kérlelhetetlenül szigorú, mondhatni végleges
megfogalmazása; olyan magatartásé, melyet az élet
ugyanakkor sok szempontból maximálisan igazol. Nagy fegyelemben
felnõtt emberek tudnak általában a legnagyobb
alkotóerõvel és a legnagyobb lendülettel
a társadalom életében részt venni.
Az igazi "felszabadult", autonóm viselkedés mögött
rendszerint nagy iskolázottság, diszciplináltság
rejlik. Hogy egy zenei példát hozzak: olyan szabadon bánni
a zenei eszköztárral senki sem tud, mint aki egy nagyon
szigorú kalodában tartva, például Palestrina-ellenponton
betanítva szokta meg a zenei anyag és rend fegyelmét.
A másik szélsõ álláspont szerint:
"nekem ember ne mondja meg azt, hogy számomra mik legyenek az
értékek. Majd azt én megmondom saját magamnak".
Ez a szó szélsõséges értelmében
vett liberalizmus. Az embernek joga van a maga értékrendjét
és életrendjét meghatározni, mindaddig,
amíg nem kerül összeütközésbe a többi
emberrel. Az igazi nehézség azonban a következõ:
vannak olyan értékek, amelyek csak kollektíve gyakorolhatók.
Ezeket én ugyan magamévá tehetem nagy erõfeszítéssel,
egyénileg elkötelezhetem magam értük. De ez
sohasem lesz ugyanaz az érték, mint amit közösen
élünk meg. Mondjak egy példát: a nyelv.
Lehetetlen, hogy a magyar nyelvet elevenen, feszesen, a saját
hagyományaihoz hûségesen, ugyanakkor alkotó
módon használjam egymagam vagy családi körre
visszaszorítva. Ez a nyelv csak akkor fog élni, ha
az egész magyar társadalom részt vesz ebben, úgy
is, hogy alkalmazkodik törvényeihez, úgy is, hogy
kikezdi ezeket a törvényeket vagy hagyományokat,
úgy is, hogy tanul, úgy is, hogy fegyelmet vesz magára,
úgy is, hogy gyakorlatilag tiszteli a nagy magyar írókat,
de úgy is természetesen, hogy alkalomadtán kitágítja
az átöröklött határokat. Ha az egész
társadalom nem vesz részt ebben, akkor azt az értéket,
amit a nyelv hordoz, egyénileg nem lehet megvalósítani.
-De mindkét koncepcióban
olyan ellentmondások rejlenek, s erre utaltál is,
amelyek szétfeszítik és a felbomlásukhoz
vezetnek.
-Az elsõ elv esetében
a fõ nehézség az, hogy az önjelölt
messiások terrorját alig lehet ebben a koncepcióban
elkerülni. Nem beszélve arról: milyen módon
lehet ma valakit rávenni arra, hogy a másik ember
(akár szakember) értékítéletét
elfogadja. De ha erre nem gondolunk is, akkor is nagy a veszélye,
hogy emberek vagy embercsoportok kinevezik magukat az érték
õreinek, hordozóinak, védelmezõinek, és
rákényszerítik az akaratukat a többiekre.
A másik esetben, egy szélsõséges liberalizmus
erõterében sincs érték, mint egyénileg
elkötelezõ eszmény, veszélyben. Senkit sem
kényszerítenek arra, hogy hangverseny helyett diszkóba
járjon. Õ járhat hangversenyre, ameddig van
hangverseny. Legfeljebb az a veszély, hogy már csak
tízen vannak, akik erre vágynak, és nincs arra
pénz, hogy tíz emberért fönntartsanak egy
koncerttermet. Zenekultúrát nem lehet fenntartani, ha
az nem kollektív zenekultúra.
A liberalizmus igazából a kényszer kérdése
körül forog, nem pedig akörül, hogy valami jó
vagy rossz, valami helyes vagy nem helyes. A kérdés
az, kényszeríthetõ-e valaki a helyesre (persze
a "kényszerítés" sokféle módjára
gondolva, akár a finom presszióra is). Lehetséges,
hogy egy liberális ugyanazokat az eszményeket vallja,
mint egy konzervatív, azzal az egyetlen különbséggel,
hogy azt mondja: ez az én értékrendem. És
rendõrért nem megyek, hogyha a másik ezt megszegi.
A másik, ha következetes akar lenni, azt mondja: ugyanabban
hiszek, mint te, de ha egy harmadik nem ebben hisz, akkor vannak eszközeim,
hogy õt kényszerítsem. Ez a döntõ
különbség. Viszont ha nincs kényszer, akkor
mindig az egyéni szinten maradnak ezek az értékek.
Nincs garanciája annak, hogy a közösség
mint kollektívum azt magáénak tudja. Ezáltal
az érték relativizálódik, elveszti magától
értetõdõ voltát, elveszti mindazokat a dimenzióit,
amelyeket, mint az elõbb mondtam, csak kollektív módon
lehet megélni.
-Úgy tûnik,
hogy ezek a kérdések ma a legkülönbözõbb
területeken, a hétköznapi együttélés
problémáitól a magaskultúra kánonjának
alakításáig menõen egyre égetõbben
vetõdnek fel, hiszen a széttartó tendenciák
már az együttélés és a megértés
minimumát veszélyeztetik.
-Egyszer próbáltam
egy cikket írni arról, hogy a társadalom élete
olyan egész, amelyet nem lehet egyik részletében
elfogadni és a másikban elutasítani. Ez a meggyõzõdés
volt érvényben végig a középkor
során. Ezt elõször a reneszánsz kezdte
ki, amikor is azt mondták, hogy ebbe az egészbe az egyik
területen beilleszkedem, a másikban viszont felhatalmazom
magamat arra, hogy másképpen döntsek vagy másképpen
lássak. Késõbb ez még tovább vezet,
fõként a francia forradalom hatására.
Nem a társadalomnak mint egységes egésznek
a megszüntetése a cél, hanem azt mondják,
hogy a társadalom ilyen szempontból így tagolva,
amolyan szempontból úgy tagolva. A középkorban
például a politikai, a vallási meggyõzõdés,
sõt bizonyos tekintetben még a ruházkodás divatja
is egyetlen kötegbe tartozott, amit nem lehetett szétszedni.
Ha valaki más ruhát vett föl karácsonykor,
mint ami ahhoz illik, akkor nem azt mondták vagy legalábbis
gondolták, hogy a ruházkodásban különc,
hanem azt, hogy megkérdõjelezte a társadalmat.
Ez az egység nyilvánvalóan felbomlott, a társadalom
különféle szempontból más-más
rétegekre szakadt. A 18. században a társadalom
életéhez még nagyjából hozzátartozott
az, hogy milyen zenével él. A 20. században
ez mintegy leszakad a társadalom életérõl,
önálló választás függvénye,
hogy az egyik ember kemény rockot hallgat, a másik
pedig Beethoveent.
Itt említhetõk a mai nyugat-európai bevándorlók.
Az ezzel kapcsolatos két - szögesen ellentétes
- álláspont száz százalékig elfogadható.
Csak épp nem összeegyeztethetõ. Lehetetlen egy társadalomtól
elvárni, hogy teljesen idegen viselkedésû emberekkel
éljen együtt napról napra. A jövevények
eltérõ viselkedését eltûrni rettenetes
pszichés megterhelés. Megjelenik a "másság",
egy embercsoport, amely esetleg nemcsak külsõleg zavarja,
hanem belsõleg is kikezdi az adott társadalom meggyõzõdéseit,
kétségbe vonja az identitását. Hogy neveljem
gyermekemet egy bizonyos ideál szerint, hogyan éljem szomszédaimmal
a bizonyos fokú összehangoltság által
biztosított napi életemet, ha ezt a folyamatot szüntelenül
megzavarják alapvetõen más szokású
embercsoportok. (Amúgy is elég akadálya annak van,
hogy harmonikusan fölnövekedjen egy következõ
generáció.) Ezért érthetõ a "másság"
elutasítása, olyan elutasítása, mely nem
azt jelenti, hogy a másik rossz, csak éppen, hogy
nem kell az én, a mi életünkbe. De ugyanígy
száz százalékig igazak az ellenkezõ oldal
érvei. Õk is emberek, akiknek megvan a maguk kultúrája,
identitása. Mi következik akkor az elõbbi álláspontból?
Fogjuk össze õket, tegyük egy teherautóra? Lökjük
a tengerbe õket, vagy mit csináljunk?
Ahhoz, hogy a társadalom normálisan éljen,
két összeférhetetlen, összebékíthetetlen
dolgot kell egyszerre megélnie, amelyek soha nem simulhatnak
össze harmonikusan. Azért nem, mert a jóra kényszeríteni
nem lehet az embereket, viszont nincs jó kényszer nélkül.
Életünkben sok olyasmi van, amit úgy fogunk föl,
hogy ezek ellentétek, amelyeket szintézisbe kell egymással
hozni. És vannak ellentétek, amelyeket nem lehet szintézisbe
hozni. Nem tehetünk mást, mint hogy mind a kettõt
száz százalékig megszenvedjük. Nekünk
valahogy száz százalékig meg kell szenvedni azt,
hogy az értékeknek való elkötelezettség
nem lehet egyéni. Nem hihetek abban az értékben,
ha belenyugszom abba, hogy csak nekem szól. Ha én
hiszek az értékben, akkor azt szeretném, hogy közös
értékünk legyen. Ne csak én nyerjek belõle,
ne csak további száz ember, hanem a társadalom
egésze, amely több, mint az egyes tagjainak összege.
Ez egy százszázalékos, értéktudatos
konzervativizmus. Másfelõl ugyanakkor száz százalékig
tudom, hogy valaki lelkiismeretét nem terhelhetem meg kényszerrel
bizonyos dolgokban, azt át kell utalnom egy másik ítélõszék
elé. Ez egy százszázalékos liberalizmus.
És az ember mind a kettõt egyszerre, ugyanazzal az
intenzitással éli át, tudva, hogy igazából
nincs a kettõ között kompromisszum, nincs a kettõnek
szintézise, hanem az életben az ember mind a kettõt
hordozza, és felszisszen, amikor az egyiket sérelem éri.
És ezt most már így fogjuk végigélni
az utolsó ítéletig.
1997
|