Kéri László
(*1951) politológus, az MTA Politikai Tudományok
Intézetének munkatársa, a Nottinghami Egyetem
vendégtanára. Budapesten él.
Fõbb munkái:
- Politikai folyamatok szocializációs metszetben. Bp.,
1989.
- Összeomlás után. Bp.,1991.
- Between Two Systems. Bp., 1992.
- Napló elnökválasztással. Bp., 1993.
- Orbán Viktor. Bp., 1994.
- (Petschnig Mária Zitával) 24 évszak. Bp., 1995.
- Hogyan alakult ki a modern politikai gondolkodás?Melyek
azok az eszmék, amelyek máig meghatározóak
a közügyek alakításában?
-A beszélgetés kedvéért választhatunk,
hogy milyen messzirõl indulunk: háromszáz, százötven,
ötven vagy tíz év távolából.
Ezek mind másféle beszélgetéseket jelentenének.
Ugyanis mindez jelen van a mai politikai gondolkodásban. Nem
lehet azt mondani, hogy a globalizáció félresöpörte
az internacionalizálódást, az internacionalizálódás
félresöpörte a tömegtársadalmak és
a tömegpolitika problémáját. Olyan ez, mint
a rakott palacsinta. Rakják az egyik réteget a másikra,
a végén mind együtt van, és ha egy tortaforma
szeletet kivágok a rakott palacsintából, akkor
a Leviatantól a globalizációig mindenféle
ízt meg kell kóstolnom.
Ha a legátfogóbbat keressük, vagyis azt, hogy a
világ több száz helyén, ahol modern politikai
gondolkodástörténetet tanítanak, milyen
gondolatokat, gondolkodókat, iskolát tartanak számon
olyanként, mint amely mind a mai napig befolyásolja
a politikai ismereteinket, akkor azt valahol Hobbesnál és
az angolszász modern politikai racionalizmusnál és
ennek a kontinentális hatásainál találjuk
meg .
Az igazi változás a forradalmak korával, a reprezentatív
politikát fölváltó tömegpolitikai részvétellel
kezdõdik, a tömegpártok, a modern választópolgár
meg a nagyvárosi politikai kultúra megjelenésével.
Ez a 19. század második fele, amikor másféle
eszmék alakulnak ki, mint amilyeneket a liberalizmus megelõlegez,
aztán magyaráz. A modern szociáldemokrata gondolkodás
már egyértelmûen erre felel, és a különbözõ
totalitárius eszmék is az ezzel való birkózásból
születnek meg.
A harmadik típusú választ a két háború
-- fõleg a második világháború
-- okozta csalódás váltja ki. Miféle kiegyenlítõ
mechanizmusokra lenne szükség a politikában, miféle
közvetítõ megoldásokra? Ez a keresés
azután fölértékelte a nemzetköziséget,
a nemzetközi szervezetek, egyáltalán az internacionális
testületek és szervezõdések jelentõségét.
Nem véletlen, hogy az ENSZ megszületése és
a második világháború befejezése
között nagyon szoros a kapcsolat. Ezt az új típusú
szervezetet '45 augusztusában San Franciscóban deklarálták.
Azóta eltelt fél évszázad, s lám
most is, épp itt a szomszédban, Koszovóban nagyjából
az ENSZ szabja meg a lehetõségek körét,
miként persze a kudarcokét is..
A legutolsó lépést az elmúlt 10-15 év
fejleményei jelentik. Ezt nevezzük a globalizációval
megjelenõ kihívásokra adandó válasznak.
Giddens például azt mondja, hogy a globalizáció
igazán az utolsó tíz évben vált
a társadalomtudományok és a politikai gondolkodás
alapvetõ kérdésévé. Ez merõben
új gondolkodásmód, és egyúttal
új fogalmakat is jelent. Egészen másképp
kell gondolkodnunk a politikáról, mint korábban.
- Közelebbrõl nézve mit jelent ez az új
politikai gondolkodás?
- Újra kell definiálni az állami funkciókat,
újra választ kell találni arra kérdésre,
hogy mire való az állam. A legnyilvánvalóbb
példa : Mit lehet tenni olyan körülmények
között, ha 8-10 multinacionális cég képes
dönteni százmilliók megélhetésérõl,
munkaalkalmáról, fogyasztási stílusáról,
és ezek a cégek aktuálisan szétszóródnak
mondjuk 12 nemzetállam területén, úgyhogy
már azt sem lehet megmondani, a Siemens vagy a Philips holland
vagy amerikai vagy német cég-e. Egy ilyen Siemens-típusú
nagyüzemnek, vagy inkább networknek, ahogy Castells is
nevezi , 72 országban vannak lerakatai. Akkor kié a
Siemens? Vagy mondjuk, még durvábban, Magyarországon
8-10 idetelepült multi jelenleg már olyan értéket
hoz létre, hogy ha netán egy szép délután
egy szállodai szobában összehangolják a
lépéseiket, sokkal komolyabb módon képesek
meghatározni a magyar nép következõ tíz
évének jövõjét, mint bármilyen
kormányülés, költségvetés vagy
ötéves terv. Ilyen szempontból a multinacionális
cégek és egy-egy kormány döntési
lehetõségei nincsenek azonos súlycsoportban.
A konkrétumok szintjén: 1999-ben a magyar exportteljesítmény
kb. 26 milliárd dollári volt. Ennek kb. 70 %-a háromtucatnyi
multinacionális cégtõl származott.
Tehát hol is van az állam helye? Hol is található
a politika? Mit tartsak én államnak? Ha azonosítom
a kormányzással vagy a kormányzati aktivitással,
akkor azt látom, hogy egyfelõl nagyon gyönge, másfelõl
meg túlzottan erõs. Tehát ott erõs, ahol
nem kéne, és ott gyönge, ahol meg nagyon is erõsnek
kéne lennie. A parlamentarizmus, a versengõ pártok
és az állampolgár alkotta háromszög-alakzatnak,
illetve az erre épülõ intézményi
rendszernek '68 óta egyfolytában óriási
kihívásokkal kellett szembenéznie.
- De ez nem csupán a globalizáció következményeként
alakult így. Milyen más tényezõk játszottak
még közre ebben?
- Közben megjelentek a 45 után született korosztályok,
fölnõtt egy új generáció, amelyik
már nem éri be a korlátozott választópolgári
léttel, hanem azt mondja: a tét sokkal nagyobb, az én
bõrömre megy a játék. Miért fogadjam
én el ezt a négyévenkénti meghívásos
viszonyt? Hogy akkor majd udvarolnak nekem, én meg beleszólhatok
a politika alakulásába. Lehet, hogy nem érdekel,
ki ül a parlamentben, de az nagyon is érdekel, hogy körülöttem
mi történik. A hetvenes években egyre erõteljesebben
fogalmazódtak meg olyan újfajta politikai doktrínák,
amelyek mind arra szólítottak, hogy metsszük keresztbe
ezt a pártalapú és választói magatartásra
korlátozott politikai részvételt, és az
általunk teremtett mozgalmakkal lássunk neki a hagyományos
politikai részvétel és hatalomgyakorlás
szervezett rendszerének egyenjogusításához.
Ilyen szempontból nagyon érdekes versenyfutás
kezdõdött az elmúlt 15-20 évben. Igazi versenyfutás
volt ez mind a két fél részérõl.
A hagyományos politika futott a pénze után, és
be akarta bizonyítani, hogy õ is tud felelni a kihívásokra,
képes megújulni, tehát van környezetvédelmi
politikája, van békepolitikája, van generációs
politikája, van új politikai értékrenden
alapuló döntési és érdekstruktúrája.
Az új mozgalmak egyrészt rákényszerítették
a pártokat, a parlamentarizmust és egyáltalán
a hagyományos politikai eliteket arra, hogy másképpen
gondolkozzanak, mint korábban, másfelõl viszont
nagyon hamar fölfogták - még az úgymond
egycélú mozgalmak is --, hogy egy határon túl
már nem versenyképesek. Tehát ha nem tanulják
meg azokat a praktikákat, amelyeknek a jegyében tudnak
alkudozni a régi pártokkal, és nem próbálnak
meg kvázi pártokként mûködni, akkor
soha az életben nem kerülnek a döntésközelbe.
Persze az nagy kérdés volt, el is vitatkoztak rajta
vagy tíz évig ezek a mozgalmak, hogy egyáltalán
érdemes-e bekerülni a régi parlamentekbe, érdemes-e
harcolni a kormányzati részvételért és
így tovább. Én úgy látom, hogy
országonként más-más válaszok születtek.
Nézzük csak a legutolsó német választásokat:
a zöldek koalíciós partnerré váltak.
Ha valaki tíz évvel ezelõtt azt mondja, hogy
Joschka Fischer a világ egyik legjelentõsebb hatalmának
külügyminisztere lesz, mindenki a hasát fogta volna
a nevetéstõl. Fischer a maga excentrikus gesztusaival,
tornacipõs parlamenti megjelenésével tipikus
megtestesítõje volt az új politikának.
Jöttek ezek az ifjú emberek és azt mondták:
beszéljünk arról, amirõl igazából
szó van. Minek itt állandóan udvarolni a választóknak,
meg az amerikaiaknak, meg az európai közvéleménynek,
meg a tömegkommunikációnak, meg úgymond
az állampolgár választói kedvének?
Hagyjuk ezeket és beszéljünk a mindannyiunk számára
fontos alapértékekrõl, alapvetõ döntésekrõl.
Nukleáris energia, béke, nagyhatalmi viszonyok, szomszédság,
egyebek... Ki fogja ezeket finanszírozni, ki fog bennük
részt venni? Ha pedig mindez a mi bõrünkre megy,
akkor döntsünk róla mi, és ne más.
Tehát megjelent egy új politikai stílus, amely
a hagyományos, ünnepélyeskedõ politikai
stílussal ellentétben a mindennapi gondolkodásmódhoz
állt közel, vagyis megfordította a dolgok logikáját.
Nem a nagypolitika parlamentáris színjátékához
próbálta hozzáidomítani az állampolgárt,
mondván, ha elég rendes, türelmes, és reggeltõl
estig nézi a parlamenti közvetítéseket,
akkor elõbb-utóbb majd õ is úgy fog a
családban beszélni a feleségével meg a
gyerekeivel. Erre viszont az új nemzedék azt mondta:
egy frászt, tanuljatok ti tõlünk. Mi vagyunk a
normalitás, a mindennapi élet, tessék leszállni
ide hozzánk. Ha meg nem, akkor majd mi visszük be közétek
a mindennapi, normális logikát.
- Mi vezetett a hagyományos politikával való
ilyen radikális szakításra?
- Az új korosztályok úgy látták:
semmi nem indokolja, hogy nekik mindenestõl át kelljen
venniük a hagyományos politikai berendezkedés észjárását,
értékrendjét, menüett-szokásait.
-- Mitõl okosabbak ezek, mint mi -- mutattak magukra annak
a generációnak a tagjai, amelyiknek már-már
a fele felsõfokú végzettségû. --
Semmivel nem tudok kevesebbet én itt valahol Ingolstadtban
vagy Schleswig-Holsteinben, mint az, aki a parlamentben ül. A
különbség köztünk pusztán térbeli
és munkamegosztásbeli.
Talán azért is említek német példákat,
mert a hetvenes évek végétõl mostanáig
tartó ottani érlelõdési folyamat talán
plasztikusabb, mint más országokéi. Meg úgy
látom, hogy a magyar gondolkodás most kezd visszatérni
ahhoz a régi tradícióhoz, hogy ami ott , a németeknél
történik, az fontos számunkra is, mert lehet, hogy
a mostani történésben a 10-15 évvel késõbbi
jövõnket látjuk. Tehát ez a fél évszázados
bizánci kitérõ, amelyik azért elég
messzire vitt az elmúlt fél évezred hagyományaitól,
visszajut a megfelelõ pontra.
Ez azért fontos, mert az olyan ostoba viták, hogy mi
a fontosabb : a nemzet, nemzeti kultúra vagy globalizált
kultúra, ezek a kérdések nem vagylagosan dõlnek
el. Szép lassan számos ország megszokja, hogy
kétnyelvûség van. Egyrészt a saját
nemzeti kultúráját továbbra is a maga
nyelvén gyakorolja, és úgy is fogja elsajátíttatni
újabb korosztályokkal. Ezt nem fenyegeti veszély,
csak más feltételrendszerbe kerül. De az új
korosztályok meg fognak tanulni angolul is.
Amennyiben pl. az angol kultúrában ott van az amerikai
populáris kultúra expanziója, az annyiban egyúttal
politikai probléma is. Itt a MIÉP helyesen érzékeli
a kihívást, amelyre sajnos csak õ válaszol,
pedig roppant fontos dologról van szó. Minden nemzetnek
megoldást kell találnia a jövõben arra,
hogy hogyan hozza összhangba az amerikanizálódást
a nemzeti kultúrájával. Erre született egy
MIÉP-es válasz, ami nem azt jelenti, hogy nem kéne
születnie még mondjuk tízféle válasznak
a magyar politikai és értéktagolódás
legkülönbözõbb skáláin. Ezt egyetlen
nemzet sem takaríthatja meg magának. Még az angoloknak
is fõ a fejük, hogyan birkózhatnának meg
az amerikanizálódással, pedig nekik nem egy teljesen
más nyelvû kultúrával szemben kell védeni
a magukét.
- Ezen túlmenõen miben érzékelhetõ
a "globális kihívás"?
- A globális szervezõdések, az új típusú
monopóliumok soha nem látott esélyhez jutottak,
hogy befolyásolják milliárdok életét,
technikai feltételeit, a technikai lehetõségekhez
való hozzájutást. Néhány embernek,
mint Bill Gatesnek, Ted Turnernek és másoknak a hatalma
jóval nagyobb, mint Clintonnak vagy a bármelykori német
kancellárnak. Tehát akik ma jelen vannak az informatikai
iparban és a tömegkommunikáció nagy nemzetközi
összefonódásainál, azoknak módjuk
van rá, hogy eldöntsék egy-egy ország hagyományos,
száz éve kialakult sajtóstruktúrájának
a jövõjét. Döntenek -- és a következõ
évben az adott országban már egészen másképp
néz ki az újságosstand.
Egy-két informatikai vállalat eldöntheti, hogy
5-8 év múlva milyen lexikonokat használnak világszerte,
mi lesz az ismeretrendszer alapja, milyen nyelven beszélnek,
hogyan érintkeznek egymással az emberek. Akkor fognak
élni ezzel a döntési lehetõséggel,
ha nem elég körültekintõk, ha nincsenek tisztában
a felelõsséggel. Ki fogja õket rászorítani
erre a felelõsségre? Mert a profit-elv önmagában
kevés. Giddens, és mellette mások is azt mondják,
hogy a modernitásra és a globalizációra
adott harmadik típusú válasz szerint mindezeket
tudomásul kell vennünk, a kapitalizmus rendjén
való, mivel rászorította a világ jelentõs
részét a profitteremtõ és hasznosságelvû
mentalitásra. Na de annak a kockázatával, hogy
ezt abszolutizálta, ezt tette kizárólagos mércévé!
Azaz elõre vitte ugyan a fejlõdést, de legalább
ilyen mértékben növelte a kockázatokat.
Tehát éppen a legelképesztõbb expanziót
produkáló cégeket kell rászorítani,
hogy vegyenek részt önnön korlátozásukban,
és legyenek partnerek mindannak a finanszírozásában,
amivel meg tudják szelidíteni az általuk elszabadított
új Leviatant.
- Vannak, akik az újfajta helyi, regionális politikából,
a közvetlen demokrácia intézményeibõl
kialakuló, az új technikákkal nemzetetek feletti
szinten fellépõ politizálásban látják
ennek hathatós ellenszerét.
- A közvetlen demokráciáról mindenki azt
hitte, hogy idejét múlta, meghaladta a közvetett
demokrácia és a közvetítéses politika.
Kiderült, hogy nem így van. Új formái születtek
a közvetlen demokrácia iránti igényeknek,
és ezek intézményesítése nagyon
nehezen illeszthetõ össze a hagyományos politikával.
Én úgy látom, hogy ma ez az összeegyeztetés
-- türelemmel, kétoldalú engedmények árán
-- de végül is sikeres lehet. A 90-es évek végének
fiatalabb korosztálya, a képzett átlagpolgár
egészen másképp tekint a politikára, mint
az elõzõ korosztályok. Az általam mostanában
olvasott szerzõk mindegyike kitér rá, hogy az
idõsebb korosztályoknak a politika iránti tisztelete,
a hagyományos intézményekkel szembeni respektusa
egészen más volt. A fiatalabb korosztályokban
nincs meg ez a fajta tisztelet. Õk nem tisztelnek, de elfogadnak
minden olyan intézményt, amely újra meg újra
be tudja bizonyítani önnön létjogosultságát
és életképességét. Ha viszont egy
intézmény -- legyen az bármilyen történelmi
érték a saját kultúrájában
-- már nem képes erre, az többé nem érdekes
a számukra. Jogot formálnak arra is, hogy az új
értékrendnek, új kihívásoknak megfelelõ
intézményeket maguk is keressék, kutassák,
illetve, ha ilyenek nincsenek, akkor létrehozzák õket.
Hagyományos politikai észjárással nem
intézményesíthetõ például
a kisebbségi lét, mely nagyon sokféle lehet:
életmódbeli, vallási, etnikai kisebbség,
mindennapi szokásokra támaszkodó kisebbség,
sõt, sok szociológus a 90-es években egyenesen
azt állítja, hogy a hagyományos értelemben
vett többség voltaképpen már nem is létezik,
mert a régi a többség fölbomlott. Csak kisebbségek
vannak. Giddens, Castells és Naisbitt azt mondják, hogy
az úgynevezett nemzeti kultúra ma már mindenütt
mozaikkultúrákból tevõdik össze.
S úgy látom, hogy Giddens elmélete azt is sugallja:
vegyük tudomásul, hogy a jövõ ma még
világosan nem látható, új nagy politikai
intézményeinek és integrációinak
az egyik legfontosabb feladata az lesz, hogy megoldja ezt a multikulturalitást.
Ebben az új világban az autonómia nagyobb érték
lesz, mint a hierarchia, és azok az intézmények
lesznek hosszú távon verseny- és életképesek,
amelyek helyt adnak az új autonómiaigényeknek.
Az új korosztályok ugyanis nemcsak képzettebbek,
nemcsak másképp gondolkodnak, de a társadalmi
munkamegosztás világában is másképp
fognak elhelyezkedni. Valószínû, hogy az információs
társadalom korában maga a munka, a munkavégzés
is egészen újszerû lesz. A korábbi vállalati,
hivatali vagy iskolai hierarchia nem volt más, mint a társadalmi
hierarchia kicsiben való leképzõdése:
mikrotársadalmi körülmények között
a makrotársadalom nagy hierarchiáját tükrözte
vissza Tehát voltaképpen amolyan matrjoska babákból
állt a társadalom intézményrendszere.
Gazdaságilag, kulturálisan, politikailag is egymásba
fordíthatóak voltak ezek a hierarchiák, amelyek
most, a kilencvenes években gyorsan bomlanak föl. Átlátni
ugyan nem tudom, de elfogadni elfogadom -- mert mindenki mondja --
, hogy alapjában véve az információs társadalom
robbanása tépi õket darabokra.. Az információs
társadalomnak az érintkezési elve viszont az
egymás mellé rendeltséget tekinti alapvetõ
viszonyrendszernek. Ezek az új viszonyok át fogják
gyömöszölni az információs társadalom
keretei között a hagyományos hierarchiákat,
és maximum azokat hajlandók mûködtetni --
figyelem: mûködtetni!-- , amelyek a számukra is
beláthatóak a mindennapi létük hasznossága
oldalán. Újfajta autonómiák jönnek
létre, egyrészt a munkamegosztás, másrészt
az információcserék keretei között,
harmadrészt mint a gazdálkodó és fogyasztó
ember autonómiája. Ezek mind más típusú,
az egyenjogúságon alapuló kapcsolati, érintkezési
formákat, intézményeket teremtenek, amelyekkel
szemben vélhetõleg nagy zavarban lesznek a hierarchikus
politikai tekintélyelven alapuló intézményrendszerek.
Hogy a kettõ hogy kerül egységbe, azt együtt
éljük meg.
- Magyarországon milyen mérvûek ezek a változások?
- Nagyon furcsa világ elé nézünk, ahol egyrészt
a globalizáció feltartóztathatatlan, a nemzetközi
érintkezés rendjével olyan globális hálózatok
alakulnak ki mindenütt, a gazdálkodás rendjében,
a pénzügyi világban, amelyeknek a hatalma, hatása
jócskán keresztbe metszi a bármikori történelemben
élt nagyhatalmaknak a jelentõségét, ám
az embereknek ebben a globalizációban a maguk személyi
szabadsága mégiscsak megnövekszik. Az egyén
is a globalizáció része, mert Tajvantól
Kanadáig és Kiskunfélegyházától
Dunajszka Sztredáig-Dunaszerdahelyig, õ is fönntartja
ezt a globalizációt, mert a maga munkájával
õ is részese, és bele is tud illeszkedni.
A mai, néhány évvel ezelõtt még
elképzelhetetlen technikai lehetõségek révén
radikálisan át fog alakulni az értékrendünk,
ezen belül a hasznosság kritériuma is: mi fontos
nekem és mi nem, mibe fektetek pénzt és idõt...
Át fog alakulni mindenekelõtt az idõhöz
és a kommunikációhoz való viszonyom. A
kettõ persze összefügg, mivel az új típusú
kommunikációhoz való viszonyom azért változik,
mert az másképp konstituálja számomra
az idõt. Azért kellenek ezek az új kommunikációs
eszközök, és azért kell nekem a kommunikációról
másképp gondolkodni -- például majd profi
politikusként is -- , mert az idõ megbecsülése
és fölhasználhatósága ezerszer intenzívebb,
sokoldalúbb lesz, mint korábban bármikor.
Nagy talány, hogy mi történik ezekkel a lokális
körülmények közt létezõ, nem politikai,
geopolitikai, de mindenféleképpen közösségi
célú szervezõdésekkel, amelyeket nálunk
kicsit összezagyválnak a civil kezdeményezésekkel.
Szerintem a fejlett világban határozottan törekednek
arra, hogy minél több ilyet hozzanak létre. Tehát
jópár tevékenységet megpróbálnak
kivonni a politika felségterületérõl és
-- régi szóval élve -- társadalmiasítani,
depolitizálni vagy legalábbis kiiktatni a hatalmi logikából.
98-ban a korábbihoz képest roppant módon megerõsödött
ez a pártokon túli, de a lokális érdekeket
nagyon is szem elõtt tartó és kifejezõ,
rajtuk túlra viszont szándékosan nem tekintõ
szervezõdés.
Magyarországon a fejlettebb országok trendjének
megfelelõen a politikán, a direkt politikán túli
társadalom rendkívül találékonyan
kezdi megszervezni magát. Hidegen hagyja a pártosodási
logika, s nem ezzel szemben, hanem ezen túl -- meg innen --
nagyon is intenzíven szervezi önmaga intézményi
alapjait, találja meg a maga anyagi forrásait. Tehát
ez is oda fog épülni a hagyományos értelemben
vett politika mellé, mint egyáltalán nem jelentéktelen,
hanem egyre fontosabb hatalmi tényezõ.
- A lokális autonómiák és a "globális
játékosok" között milyen szerepük
marad a nemzeti kormányoknak?
- Lehet, hogy a nemzeti szuverenitást megjelenítõ
politikai testületeknek, a kormányoknak az lesz a dolguk,
hogy magukból, illetve valami másfajta képviseleti
úton olyan típusú nemzetközi kontrollszervezeteket
hozzanak létre, amelyek az említett dominanciahelyzeteket
fogják terelni, irányítani. Hogy hogyan kell
ezeknek a normatív kereteit meghatározni? Erre ma még
nincs válasz. A kérdést egyre többen fölteszik,
méghozzá igen sarkosan megfogalmazva: a gazdasági
életben egyre inkább a globalizáció és
multinacionalitás kezd uralkodóvá válni,
a politikai életben viszont borzasztó lassan, nagyon
körülményesen követik ugyanezt a trendet. Egy
nyilvánvaló példával illusztrálva:
úgy tûnik, hogy az eurót, a közös pénzt
mindenféle halogatás ellenére jövõre
-- s egy vagy két év múlva Magyarországon
is -- bevezetik. Ez a közös pénz és az ezzel
való számolás 2-3 éven belül mindenütt
átalakítja a nemzeti gazdaságpolitika lehetõségeit.
És ha már itt lesz a közös európai
valuta, akkor az errõl való döntés meglehetõsen
kérdésessé teszi a nemzeti gazdaságpolitika
szuverenitását. A harcok átterelõdnek
a nemzetközi döntések egyeztetéseirõl
folytatott vitákra, és a következõ 4-5 évben
soha nem látott küzdelmeket fogunk látni akörül,
hogy hol, mikor, kik szülik meg az új nemzetközi
szabályokat, kinek lesz joga Európa nevében beszélni,
és hogy melyik ország, melyik nép milyen mértékben
járul hozzá az összeurópai GDP-hez..
- Mindennek ellenére elég nagy a veszélye
annak, hogy senki által nem választott és nem
ellenõrzött óriásszervezetek tulajdonosai
és menedzsmentje határozza meg az egész glóbus
sorsának alakulását.
- Ugy látom, hogy az egész nemzetközi szociológiai-politológiai
élvonal most jut el a kérdések és az igazi
veszélyek fölfedezéséig. Még nem
látok sehol olyan könyveket, amelyek a mai helyzetet írnák
le. Giddens az elsõ kivétel. A komolyabb tudósok
közül õ próbálja meg elsõként
lefordítani a saját kutatói problematikáját
politikai kihívássá és politikai válasszá
is. Giddens azt mondja: vegyük tudomásul, hogy a hagyományos
kapitalista logika is csõdöt mondott, nem kevésbé
a baloldal hagyományos, kollektivista, egyenlõségpárti
gondolkodásmódja. A lehetséges harmadik út
szerinte a konzervatív és a radikális szocialista
megközelítések között vezet. Õ
a szociáldemokráciára szavaz, mondván,
hogy leginkább ez tûnik képesnek a megújulásra.
Maga is elõáll egy csomó javaslattal, hogyan
is nézne ki egy ilyen megújult szociáldemokrata
problematika, ahol már nem lehet jogokat követelni felelõsség
nélkül , ahol pl. az egyenlõség már
nem automatikusan "jár", mint korábban, hanem
azért is harcolni kell.
A globalizációs kihívás közepette
az egyének és a különbözõ közösségek
tanulási képessége hihetetlenül fölértékelõdik.
A következõ 10-20 évben a tanulásképesség
terén lesz a legkiélezettebb a verseny. Melyik ország,
melyik nemzet milyen megújuló tanulási képességekkel
ruházta föl a saját egyedeit, illetve az adott
kultúra mennyire képes az újdonságok befogadására,
és hogyan tudja megoldani az újdonságokra adott
válaszok beillesztését a saját tradíciójába.
Tehát ha van komoly állami feladat, amit államilag
kell elvégezni, ahol van lehetõsége, de felelõssége
is a kormányzati beavatkozásnak, az éppen az
adott társadalom oktatási rendszerének a demokratizálása,
tehát hogy az ne kizáró, hanem mindinkább
bevonó legyen. Ebbõl a szempontból nem az lesz
a fontos, hogy mindenkinek megvan-e a választó- meg
szavazati joga, hanem hogy mindenkinek megvan-e a joga ahhoz, hogy
legalább 16-18 éves koráig benne legyen abban
az oktatási folyamatban, amelyben megszerezheti a globalizációs
beilleszkedéshez szükséges képességeket.
Ez például egy szép állami föladat
lesz.
- Érzékelhetõk-e ilyen irányú
politikai törekvések?
- Én így magyarázom magamnak a tényt,
hogy a korábbi hosszú, 15-20 éves konzervatív
idõszak után a 90-es évek második felében
bekövetkezett az a fordulat, amelyik szerintem Clinton gyõzelmével
kezdõdött, majd folytatódott Blairrel, Schröderrel,
vagyis egy másik típusú balközép
megjelenésével. Kampánya során Blair,
Schröder és Clinton is azt sugallta: mi, ha hatalomra
kerülünk, nagyobb felelõsséget fogunk vállalni
az állampolgárért meg a jövõért,
mint a korábbi szabadpiacos logikát meg a "hadd
hulljon a férgese" elvét követõ konzervatívok.
Bennünk inkább van tartás, egyáltalán
az értékekhez fûzõdõ viszonyunk
erõsebb, mint amazoknak az érdekekhez fûzõdõ
viszonya. Ez tehát ilyen szép, finom, de azért
elég következetes átcsúszás az érdekközpontú
gondolkodásról az értékközpontúbb
gondolkodásra, amely azért még nem értékközpontú,
csak a korábbihoz képest az. Egyúttal érdeke
is, hogy nyilvánvalóvá tegye a korábbiaktól
különbözõ értékeit, és
ezzel nemcsak kutatja a piacot és keresi magának a választót,
hanem ez utóbbit már neveli is. Tehát ilyen szempontból
bonyolultabbnak érzékelem a 90-es évekbeli változást.
Az etikai kérdésfeltevések újra megjelennek
a politikában: kiért és mivégre születnek
a döntések; megjelennek a hosszabb távú
kérdésfeltevések: kié a jövõ;
és megjelenik persze a jövõért való
verseny is: ha én kerülök hatalomra, én inkább
garantálom a jövõért felelõs döntéseket,
mint azok, akik eddig voltak hatalmon.
- Mindezekre tekintettel milyennek látod a mai magyar közállapotokat?
Éppen tizedik éve tartanak nálunk az alapvetõ
politikai-társadalmi változások. Akárhogy
számoljuk, tíz év nagyon hosszú idõ.
Néhány alapvetõ következtetést most
már nyugodtan le lehet vonni. Maga az intézményrendszer
borzasztó hamar kialakult. 89 õsze, 90 õsze -- 14
hónap leforgása alatt létrejött mindaz,
amit mi új, pluralista demokratikus magyar politikai berendezkedésnek
tartunk: alkotmánybíróság, köztársasági
elnök, közigazgatási bíróság;
új parlament, többpártrendszer, koalíciós
kormány, médiaszabadság -- bár itt ugye
lehet vitatni, hogy meddig tartott és meddig tart, de a politikai
hatalmi berendezkedésnek minden nélkülözhetetlenül
fontos intézménye, amelyik gyökeresen más,
mint a 80-90 elõtti világé, meglehetõsen hamar
kialakult.
De önmagában egyetlen intézményrendszer
sem önérték: a teljesítõképessége
dönti el, hogy mit kezdjünk vele. Ennek az intézményrendszernek
-- úgy látom tíz év távolából
-- alapvetõ problémája az, hogy hihetetlen módon
túlterheli a pártok dominanciája. Akárhogy
számolom, ha elfogadom a pártok hivatalos saját
becslését is, a 6-7 parlamenti pártnak nagyjából
200-240 ezer tagja van, ennyi volt 4, meg 5, meg 8 évvel ezelõtt
is, magyarán a választókorú állampolgároknak,
a 8 milliónak úgy 2-3 százaléka tagja
a pártoknak. Ez se lenne önmagában baj, ha léteznének
más olyan kiegyensúlyozó vagy valamelyest versenyképes
politikai szervezetek, pszeudo, félpolitikai szervezõdések,
amelyek legalább holdudvarként körülvennék
a pártokat, és a társadalom döntõ
többségének a véleményváltozásait,
érdekeit, értékeit idõben tudnák
közvetíteni. Sajnos nem, s ezért a pártok
meglehetõsen magukra maradtak. Na, de meg is tettek mindent
azért, hogy magukra maradjanak!
A magyar pártok a magyar társadalom egészében
amolyan hõlégballonként mûködnek;
tehát mindenki foglalatoskodik a maga munkájával
-- autót szerel, kenyeret süt, vásárolni
megy -- ,aztán mikor fölpillant az égre, akkor
épp látja valamelyiket szép lassan elúszni,
és meg is csodálja: jé, ott megy egy liberális,
vagy egy szocialista, vagy egy fiatal demokrata, de már megöregszik
nemsokára -- tehát látjuk, amint elúsznak,
vagyis úgy ott vannak a szemünk elõtt... viszont
a hõlégballonon rohadtul kevesen utaznak, s onnét
föntrõl nem nagyon látszanak azok a problémák,
amelyek a többieket foglalkoztatják.
Ez a fajta furcsa viszony a magyar pártok és a lakosság
egésze között, vagyis hogy a pártok szenvednek
a társadalmi támogatottság hiányától,
a társadalom meg szenved az új politika és a
politikai közélet túlzott pártosodása
miatt, még tetézõdik egy olyan problémával,
amelyek ráadásul nem is magyar, hanem mélyen
európai. Egy holland politológus, Peter Mair írta
le, hogy az európai pártpolitika a 90-es években
rohamosan tolódik a kartell-pártosodás irányába,
ez azt jelenti, hogy a pártok a szóba jöhetõ
és politikailag kisajátítható társadalmi
és gazdasági erõforrásokat szép
csöndben fölosztják maguk között; így
a hatalomért folytatott versenyük valójában
álverseny, mert ugyan egyenlõtlenül, de újra
elosztják ugyanazokat a forrásokat egymás közt,
és alapvetõ érdekük, hogy csak egymást
tartsák benn ebben a játéktérben, újakat
ne engedjenek be. Döbbenetes, hogy a magyar pártrendszer
mennyire megfelel ennek a képnek.
Ebben a 8-10 évben a magyar pártstruktúrát
ugyanazok a pártok alkotják, némileg változó
összetételben, s ezek a pártok, ahova csak az állam
beteheti a lábát vagy amire ráteheti a kezét
-- kinek mi tetszik jobban --, be is rakosgatják a maguk embereit.
A különbözõ médiabizottságokba,
felügyelõbizottságokba az APV Rt-tõl kezdve
a Duna TV-ig. Ilyen szempontból nagyobb pártellenõrzés
és pártirányítás alatt áll
az ország, mint indokolt lenne, Ez hozzájárul
az elmúlt tíz év másik nagy paradoxonához,
a magyar lakosságnak a politikához és a politikusokhoz
való meglehetõsen ambivalens, zavaros viszonyához.
Az emberek mindenért a pártokat hibáztatják,
a politikát meg a politikusokat, akiktõlmegkívánnák,
hogy sokkal különbek legyenek, mint õk: tehát
ne legyenek korruptak és ne legyenek botlásaik, mint
nekik. Vagyis egyrészt a politikától, a politikai
erõktõl valamiféle maximumot várnak, másrészt
viszont megtagadnak tõlük minden lojalitást vagy
szimpátiát. Nagyon furcsa ez a kettõsség.
A politika túlbecsülése szerintem határozottan
Kádár-korszaki örökség. A lakosság
döntõ többsége ahhoz szokott, hogy minden
föntrõl jön, minden fontos dolgot föntrõl
intéznek, tehát a politika mindenható, az a félistenek
világa, akiket viszont másfelõl mélyen
megvetek, hihetetlen bizalmatlan vagyok velük szemben, semmi
jót nem tételezek fel róluk, gazembereknek tartom
õket -- tehát egyszerre látom bele ugyanabba
a világba az általam elképzelhetõ legjobbat
és legrosszabbat.
Deheroizálni kellene a politikai szférát, mindennapibbá
tenni: a politikusok nem ördögök és nem angyalok
-- épp ez a bajuk, sajnos olyanok, mint mi --, a társadalmi
csoportoknak pedig, de az embereknek egyenként is szembe kellene
nézni azzal, hogy mindez rajtuk is múlik. Õk
is a részesei. Az õ felelõsségük
is ott van mindabban, ami nem megy.
A probléma gyökerét abban látom, hogy hihetetlen
módon szétszakadozott az elemi társadalmi szolidaritás.
Nem vagyok felelõs a munkatársamért, aki esetleg
48 éves korában szívinfarktust kap és
leszázalékolják -- az õ baja, miért
hajtotta túl magát. Nem vagyok lassan felelõs
a gyerekeimért, a szomszédomért, általában
nem vagyok felelõs azért a 3-4 millió szerencsétlenért,
aki rosszabbul tûrte, hogy rászakadt a verseny a társadalomra,
miközben nem versenyzõnek neveltek itt minket évtizedekig.
Mindenki úgy gondolja, hogy épp elég nekem megoldani
a saját életem, a másikkal törõdjön
valaki más. Ebben is van igazság, mert mindenkit magára
hagytak a saját problémái megoldásával,
csak nem vesszük észre, hogy ez a mindenki együttesen
maradt magára, kölcsönösen is magára
hagyott mindenki mindenkit, és mindenki aránytalanul
hatalmas teherként éli meg, hogy egyedül kell megoldania
a saját életét, a saját problémáit.
A következõ tíz évben a társadalom
föladja magának a leckét: mi legyen a vesztesekkel?
Kinek a dolga törõdni a vesztesekkel? Hogyan és
ki segít nekik? Ezekre a kérdésekre szerintem
most még nincs válasz, és e téren elég
nagy a szemérmesség meg a képmutatás,
ahhoz képest, hogy ez a tíz év ilyen szempontból
pusztító volt. A következõ tíz évet
ezzel a képmutatással már nem tudjuk átvészelni.
Tehát másképp kell errõl gondolkodnunk,
másképp kell beszélnünk, másképp
kell finanszíroznunk, más erõfeszítéseket
igényel tõlünk mint állampolgároktól,
és másféle politikai környezetet.
A következõ tíz év ugyanígy már
nem megy el: ugyanezekkel az emberekkel, intézményekkel,
pártokkal, politikusokkal, állampolgári mentalitással
és a társadalmi ellenõrzés hiányával.
Szerintem tehát most a korrekció évtizedének
kell következnie. Ez pedig sok szempontból más
lesz. Más lesz a nyelvezet, a mentalitás, az egymás
iránti figyelem, a politikához való viszonyunk
és a politikusok viszonya hozzánk, szóval sok
minden más lesz. Azt hiszem, nagy meglepetések elõtt
állunk. Nem beszélve a globalizációs kihívásról.
Az így is, úgy is kikényszerítené,
hogy mások legyünk, ráadásul Magyarországnak
- szerencséjére vagy pechjére - pont ezekben
az években az európai integrációban is
föl kell találnia magát. Tehát egyszerre
szakad ránk három teljesen különbözõ,
de õrült nagyméretû föladat. Egy új
világ, a globalizáció teremtette kihívás,
az európai integrációhoz való alkalmazkodás
és a saját elmúlt évtizedünk korrekciója.
Ez külön-külön is nehéz, együtt még
nehezebb. Úgyhogy érdekes évtizedet hagytunk
magunk mögött, de érzésem szerint a következõ
még érdekesebb és még talányosabb
lesz.