Perneczky Géza
(*1936) mûvészettörténész,
képzõmûvész, író. 1970 óta
Kölnben él.
Fõbb mûvei:
- Tanulmányút a Pávakertbe
. Bp., 1969.
- Hogy van avantgarde, ha nincsen - vagy fordítva, 1982.
- A korszak mint mûalkotás. Bp., 1988.
- Picasso - Picasso után. Bp., 1989.
- A háló. Alternatív mûvészeti áramlatok
a folyóirat-kiadványaik tükrében 1968-1988.
Köln, 1991.
- The Magazine Network. Köln, 1993.
- Zuhanás a toronyból. Bp., 1994.
- Kapituláció a szabadság elõtt. Pécs,
1995.
- A mûvészet vége? In Európai Füzetek
1. Bp., 1995.
- Fraktálok, eseményminták. Köln, 1997.
- A "Kapituláció a szabadság elõtt"
címû könyvedben a modern mûvészet végállapotát
vázolod föl.
- A 20. század a képzõmûvészet egyik
virágkora volt -- így, múlt idõben kell
ezt kimondanunk. Ha arra gondolok, hogy Cézanne nemzedékétõl,
vagyis a századfordulótól kezdve hány
nagyon jó mûvészt tartunk nyilván, akkor
bizony több korábbi évszázadra is el lehetne
osztani ezt a bõséges névsort. Mert különben
szerényebb volt a hozam. 1750-tõl 1850-ig például
csak néhány elkésett velencei mester volt igazán
jelentõs, köztük például Tiepolo vagy
Guardi, és Spanyolországban ott volt még Goya,
egy titán, aki talán az egyetlen zsenije volt kornak,
és ezek árnyékában néhány
kismester élt még Európában. Elnagyolt
kézirással sem telne meg azonban egy A4-es oldal, ha
az akkori mestereket mind összeszedném. Ezzel szemben
a 19. század utolsó harmadától kezdõdõen
a 20. század hetvenes éveiig az ugyanilyen súlyú
kisebb-nagyobb mûvészekbõl egy vastag kötetre
valót lehetne letenni az asztalra, abból aztán
mindenki válogathatna az ízlése szerint.
Érthetõ hát, hogy nehezen tudunk beletörõdni
abba, hogy a század utolsó másfél-két
évtizedében, vagyis a modern mûvészet fantasztikus
épületének a legutolsó, befejezõ
szárnyában egyre inkább az az érzésünk
támad, hogy csak körbe-körbe járunk, és
még igazi kismesterekre sem akadunk közben. Minden folyosó
ismerõsnek tûnik, és mintha minden termet bekalandoztunk
volna már korábban. Ott tartunk már, hogy tanácstalanságunkban
a legsutább 19. századi folyosókba is vissza-visszatévedünk,
vagy a nagyon erõsen kritizálható és határozottan
akadémikus ízlésû mûvészeti
folyosókat is a magunkénak tekintjük, csak azért,
mert kiutat keresünk. Nemcsak a tér szûkûl
körülöttünk, hanem a mennyezet is ereszkedik lefelé,
és késpengék szállnak alá a torkunkra.
No, nyilván nem az én torkomat vagy a közönség
torkát érik el majd ezek a pengék, de még
csak nem is a mûvészek torkát vágják
majd el, hanem -- és errõl szóltak az utolsó
írásaim is -- a reneszánsz óta öntudatra
ébredt és azóta folyamatosan fejlõdõ,
a múló idõvel együtt haladó mûvészettörténetrõl
szóló elképzelések és fogalmak
fonalát vágja át ez az aláereszkedõ
penge-rengeteg. És nem csak valamelyik izmusnak van ezzel vége,
mi több, nem is az egész modern mûvészet
vége következik majd be úgy, ahogy azt tíz-húsz
évvel ezelõtt még gondoltuk, hanem az lehet az
érzésünk, hogy valami radikálisabb változás
tanúi vagyunk. Mintha azzal az elképzeléssel
kellene most szakítanunk, hogy van történelem,
és abban van valami irány vagy cél felé
tartó egyértelmû mozgás, esetleg haladás
a mûvészet számára is. Hogy vannak érvényes
esztétikai normáink, és ezek értelmében
beszélhetünk arról is, hogy van egyetemes mûvészet.
- Mégiscsak van valamiféle viszonyító
rendszer, amelyhez képest ezt megállapítottuk.
Így még sincs talán egészen vége
az egésznek...
- Éppen a viszonyítási rendszerünk van a
krízis középpontjában -- ez pedig a modern
mûvészet, hiszen a korábbi korszakokban Európán
belül sem volt valamilyen nemzetközileg érvényesített
normarendszer. És a modern mûvészeten belül
is néhány súlyponti figura volt az, akitõl
mint a kályhától, mindig elindultunk. Az egyik
ilyen alak Cézanne, a másik Malevics, aki a geometrikus
absztrakciónak a nagy elkezdõje volt. Talán ilyen
viszonyítási alap lehetne Kandinsky is, aki az oldottan
lírai, a költõien nonfiguratív vagy absztrak
mûvészet elindítója volt, és természetesen
Picasso, akit érdekes módon nem is a kubizmusa miatt
vennék most be az élcsoportba -- noha a kubizmus az
egyik legfontosabb teljesítménye a 20. századnak,
abszolút mérce, mint a zenében a J. S. Bach --
hanem a titáni ereje miatt: a produktivitás és
a kreativitás megszemélyesítõje volt.
Érdekes módon Klee nem lett viszonyítási
mérce, holott nagyon nagy mûvész volt. Talán
mert túl filozofikus, túl költõi. Voltaképpen
nem is képzõmûvész; ebbõl a szempontból
hasonlít egy kicsit Leonardo da Vincihez, õ nem is vallotta
önmagát mûvésznek, sokkal jobban érdekelték
a mérnöki problémák és a természettudományos
kutatások.
Mi lehetne még a mércénk? Andy Warhol talán
az utolsó, õ a pop art emblematikus figurája.
Mindezek a viszonyítási pontok közösek voltak
abban, hogy racionális rendszerbe lehetett õket helyezni,
és ezt a rendszert valamilyen "gravitációs"
erõ tartotta össze. Volt a dolgoknak egy jól kivehetõ
súlypontja, közepe, amely a mérõónt
is mindig egyenesben tudta tartani, bárhol kezdtünk is
vele mérni. Ezt a rendszert -- ha tágabb horizontot
keresnénk -- abba a racionális folytonosságba
helyezhetnénk oda, amelyik az európai kultúrát,
tehát nemcsak a mûvészeteket, hanem a tudományt
is körülbelül a reneszánsz óta jellemzi.
Sõt, azt mondanám, hogy a viszonyítási
rendszerünk alapjaként egyszerûen a reneszánsztól
kezdõdõ természettudományos fejlõdést
is tekinthetnénk. Ezért a modern mûvészet
gyökereit sem Raffaellónál vagy Michelangelónál
keresném, hanem Galileinél kezdeném el, és
aztán munkássága folytatóinál,
Decartes-nál vagy Newtonnál, akinek a mechanika törvényeirõl
szóló munkája valószínûleg
az újkor legnagyobb hatású könyve. A gravitáció
és az akció-reakció törvényének
valamilyen ok-okozati rendszerbe illeszthetõ és szemléletileg
tudatos formája ott van ugyanis az európai klasszikus
mûvészetben is.
- Milyen változások mentek végbe azóta
a mûvészeti orientációban?
- A reneszánsz óta meglevõ labirintusnak a természettudományos
gondolkodás volt az alapja, mert a fundamentumainak és
folyosóinak a szerkezete is ezt a gondolkodásmódot
követte. Természetesen az egyes mûvészek,
akik ott voltak ebben a labirintusban, nem láthatták
ezt ilyen világosan; egyre ment, hogy racionális programot
követtek vagy pedig valami nagyon misztikusat, esetleg folklorisztikusat.
Gondoljunk csak az Allegro Barbaro típusú mûvészetre,
amelyik a 20. században Nyugaton is nagyon fontos vonulat volt,
nemcsak nálunk. A mûvészek élményvilága
és szubjektív hivatkozási pontjai tehát
nagyon különbözõek is lehetnek -- bizony rossz
lenne, ha egy mûvész okosan és analítikusan
közeledne az ilyen kérdésekhez. A mûvész
legyen csak bolond, induljon meg, mint egy bika. Vagy legyenek látomásai,
vagy esetleg legyen száraz, kiszikkadt kétszersült,
mint amilyen Mondrian volt, aki már csak a protestáns
moralizmus fogalmaival tudott gondolkozni, és az egész
világot derékszögû formákra felbontva
látta. Szóval minden meg van engedve.
A nagy utat végül is a nagy egész határozza
meg, a társadalom, illetve az, amit a legutolsó idõkig
történelemnek neveztünk. És a történelem
az, ami az 1990-es forduló körüli évtizedben
akkora bukfenceket vetett, hogy nemcsak a történészek,
de az egész közönség is seggreült. Ami
pedig a nagy természettudományos mintára felépített
mûvészettörténeti paradigmát illeti,
a legérdekesebb ennek a modernista utópiának
a szétfoszlásában éppen az, hogy mennyire
szorosan esett egybe azzal a szintén összeomlás-jellegû
társadalmi és világnézeti paradigmaváltással,
amelyet a napi politika szintjén úgy szoktunk megfogalmazni,
mint a baloldali mozgalmak bukását. Nagyon felületesen
fogalmazok, hiszen ami ebben a pálfordulásban nem a
párt-tag-könyvek értelmében vett baloldal
bukása fájdalmas, hanem az, hogy ezzel együtt,
vagy vele párhuzamosan a humanista tradíciók
is súlyosan megrokkantak. Az egész sok-emeletes lépcsõház
omlott össze, mondhatnám, az egész épület,
ahová, úgy tûnik, (és mekkora meglepetés
ez!) nem csak a klasszikusok, hanem a modernek is tartoztak. Ebbõl
a váratlan katasztrófából ered az a labirintus-érzés
is, amely most valamennyiünket fogva tart: hogy a reneszánszban
elkezdett megbízható palota helyett most egy fala-nincs,
teteje-nincs tágasságú végtelen egérlyukban
vagyunk. Annyira tágasban és irányok nélküliben,
hogy az ember hirtelenül nem is tudja, nagyon kicsik lettünk-e
ezáltal, vagy veszélyesen nagyok, és hiábavalónak
érez minden, tájékozódásra törekvõ
erõfeszítést. Umberto Eco és mások
vidáman cincognak, és játszanak ezzel a helyzettel.
Érdekes, hogy ennek az igazán tragikus évtizednek
nincsen Kafkája, és a képzõmûvészetben
sincsen hozzá hasonlítható tragikus hang; úgy
tûnik, hogy ezen a reneszánsz óta talán
legnagyobb bukáson az ember csak nevetni tud. Pedig ott vagyunk
abban a dobozban, amelyiknek a víz alá merülésérõl
szó van. És bugyborékolunk is a dobozban hõsiesen,
miközben folyik be a víz minden oldalról.
- Könyvedben ennek fõ okát a szabadság
korlátlanként történõ kezelésében,
a "szabadság elõtti kapitulálásban"
látod.
- Fedélzeti naplómban azt próbáltam megírni,
hogy a nagy iránytévesztés akkor történt,
amikor az európai ember fölfedezte a személyes
szabadságot, és sokáig nem is gondolt arra, hogy
esetleg ezt csodálatos a személyes szabadságot
tanácsos lenne idõvel valamennyire korlátoznia
is. Persze nem kívülrõl korlátozni! -- hanem
fel kéne találni hozzá az önkorlátozás
elvét. A dolgot az teszi nehézzé, hogy az önkorlátozás
gondolata tagadhatatlanul a lemondás elve is, és egy
ilyen elvet már a romantikusok is azonnal tollhegyre tûztek,
vagy karóba húztak volna. Természetesen Picasso,
André Breton vagy Pollock aztán végkép
nem tudtak volna kibékülni az ilyen lemondásra
buzdító gondolatokkal, de ami a zenei kifejezés
szabadságának a korlátozását illeti,
még Bartók, az arkangyal fegyelmezettségû
sem! -- hiszen a modern mûvészet programja éppen
a korlátlan önkifejezés és a korlátlan
személyiség-megvalósulás tanítása,
már-már utópiája volt. Úgy érezték
ezek a mûvészek, hogy csak a korlátlan szabadság
segítségével érhetik el céljukat,
a korlátokat nem ismerõ nonkonformizmust.
Úgy hiszem, nem vagyok egyedül azzal az meggyõzõdésemmel,
hogy viszont éppen az ilyen korlátokat nem ismerõ
szabadságnak a túlhajtásából és
elromlásából következett be a mûvészi
szabadság elrontása, a mûvészi kreativitás
és a teremtõ-erõ elfecsérlése és
olcsó kiárusítása is. Úgy jártunk,
mint az a paraszt, aki meglékelte a borostömlõt,
hogy ihasson a borból, de mivel túl nagy léket
hasított, most nyakába folyik az egész lé.
Megrészegültünk, hülyére ittuk magunkat
belõle, és minden tartalékunk elfogyott úgyszólván
pillanatok alatt. Igen, szinte naptári pontossággal
következett be az, hogy a 20. század végére
minden tartalékunk kimerült.
- És ha az önkorlátozást tekinted megoldásnak,
akkor mit tartasz követendõ mûvészi magatartásnak?
- A legfontosabb lépés valaminõ aszkézis
elérése lehetne, ehhez hozzátartozna a redukciók
elfogadása, magyarán: egy leszûkített világkép
követése is. Tudva és akarva senki sem keres ilyen
megoldást, az ipari társadalomban lehetetlen lenne az
ilyen aszkézis. Érdekes viszont, hogy újabban
mégis elfogadunk és követünk valamilyen redukciós
programokat, noha nem hajlunk a szentek életvitele felé.
Az ökológiai egyensúly tisztelete és tekintélye
például egy ilyen, redukciókra ösztönzõ
norma; most mindent ezen a szemüvegen át látunk,
és buzgón szégyelljük korábbi bûneinket.
Nemcsak a kipusztított fajokat vagy az elpazarolt fosszilis
energiát, hanem még azt is, hogy hedonista módon
avantgardoztunk... Tény, hogy nem csak a mûvészet
területén hagytuk el a haladás és a hódítás
mámorító tanait, és egyre körültekintõbben
és tudatosabban reflektálunk. Csakhogy ez is egy probléma,
mert azt is mondhatnám: ha csak reflektálunk, akkor
csak üldögélünk és tükrözünk.
A tükröt lehet forgatni jobbra is, balra is, és egészen
kis mozdulattal azt is elérhetjük, hogy 180 vagy 360 fokos
szögben forduljon el a tükör. Az így körbeforgatott
tükörrel, legalább is elvben, már mindent
be tudok fogni a világból.
Ez a fantasztikus forgolódás-pörgés és
a vele járó sokrétûség a jelenkorban
a kénytelen-kelletlen elfogadott redukció legdivatosabb
formája. Sokak számára azért tûnik
elfogadhatónak, mert az emberek úgy érzik, mégiscsak
õk maradtak az urak ebben a beszûkült világban.
Valójában persze öncsalásról van
szó: az ember összetévesztheti magát és
a kezében tartott tükröt azzal a sokkal sokrétûbb
és lebilincselõbb képpel, amelyet a tükör
mutat -- de csak: mutat! Magyarán: a tükör-szerep
vállalása valamennyire helyettesíteni igyekszik
mostanában az aszkézist vagy az igazi önkorlátozás
lehetséges formáit. Valójában nagyon passzív
foglalatoskodásról van szó. Bár a tükörrel
a kezünkben látszólag többet tudunk meg a
világról, és jól el is szórakoztatjuk
magunkat közben, hiszen a fogyasztói igényeinknek
sem szab semmi sem gátat, mi több, úgy érezzük,
hogy bármire tartsunk is igényt, az rögtön
be fog jönni a képbe (egyre inkább: a képernyõbe),
mégis eközben csak alig érnek bennünket igazi
élmények és megérdemelt (mert kiharcolt)
meglepetések. Még az a három éves gyerek
is, aki csak a porban játszik, gazdagabb lehet nálunk,
mert hiszen látjuk, hogy micsoda fantasztikus élményei
vannak ennek a kölyöknek ott a porban, mi minden történik
vele, és mi mindent képes találni.
Alexandriai típusú kulturális helyzetben vagyunk:
minden a miénk, az egész világot ismerjük,
óriási könyvtárak és raktárak
kínálkoznak nekünk, és ha kezünkben
a megfelelõ tükör, a képernyõ vagy
az internet valamelyik zsinegének a vége, gombnyomásra
lehívható bármi. De még sincs több
élményünk, mint amennyi akkor volt, amikor csak
egy vagy két fehér-fekete árnyalatban megjelenõ
tv-program között választhattunk.
- Ebben a helyzetben milyen magatartást tartasz érvényesnek?
- Erre nagyon nehéz válaszolni, mert ha a jelenkori
mûvészet horizontján széttekintünk,
akkor azt látjuk, hogy minden jelentõs írónak
és mûvésznek az a válasza, hogy "nem
tudom". Lehet, hogy a tiéd is ez, az enyém is ez,
a szomszédé is ez. Az írók és a
gondolkodók nem mondják ezt ki ennyire nyíltan,
hanem szellemesen visszalépnek a válaszadás feladata
elõl. Játékokba és viselkedési
formákba vonulnak vissza, pompázatos, kacsalábon
forgó várakat vagy félelmetesen nagyszerû
Drakula-kastélyokat építenek fel cserébe.
Ezek azonban éppúgy csak játékok, mint
azok a modern kiállítások, amelyeknek a fele,
néha azonban kilencven százaléka nem több,
mint ügyes applikáció, szórakoztató
installáció. Ahol csakugyan kacsalábon forgó
várban vagy vurtsliban érezhetjük magunkat: a látogató
szinte hallja, hogy fel van szólítva rá, hogy
nyomja meg csak a gombot, próbálja ki végre azt
a dolgot, vegye magára az elbûvölõ kalandor
köntösét stb., amelyet aztán a kijáratnál
persze megint le kell adnia. Ha pechje van, akkor az egész
élete ilyen ruhának bizonyulhat, amelyet aztán
engedelmesen le is ad a kijáratnál... Tehát a
jótanácsok, amelyeket a legnagyobb, a legsikeresebb
írók, például egy Eco vagy a mai amerikaiak
és -- hogy egy teljesen más nyelvet beszélõ
csoportot is említsek -- a francia új gondolkodók
adnak, ezek a tanácsok többnyire nem mások, mint
nagyon illuzionisztikus természetû játékok.
Végsõ soron mindig csak olyan zakót segítenek
a vállunkra, amelyik nem a miénk. Amelyikre eleve oda
van írva, hogy tessék leadni a kijáratnál.
Ha valaki most sarokba akarna szorítani, akkor azt kérdezhetné:
na igen, de mi van a kijáraton túl, hova jutok, ha átlépem
a küszöböt? Hát ezt valóban nem tudjuk,
erre nincsen válasz. Lehet, hogy csupán az én
személyes ízlésvilágom diktálja
ezt az érzést, lehet, hogy a többieké is,
hogy egy egész generációnak a válaszadásáról
van itt szó; azoknak a véleményérõl,
akik nem a legfiatalabbak ma már. Mi még néha
hajlunk az aszkézisre, persze nem patetikus hangsúllyal,
hanem valamilyen szigorúbb számvetés értelmében.
Mert az ilyen kérdésfeltevés, és a rá
adott önkínzó válasz is önfegyelemre
nevel egy kissé, és még az sem lehetetlen, hogy
valami korábbi felfogásra hajló nevelés
vagy régebbi színezetû moralizmus beszél
belõlünk. Lehet, hogy csak annyi az az önkorlátozó
érzés, amennyi a küszöbre gondolva elfogja
az embert, hogy hát nem lenne jobb mégis szerényebben
gazdálkodni, hát nem lenne jobb valami redukció?
És most már nem is egyszerûen mûvészeti
redukcióról lenne szó, nem a formák és
a kifejezési eszközök terén megvalósított
önkorlátozásról, és nem is a földrajzi
redukcióról, tehát hogy meddig és hová,
hogy miként korlátozzuk a bekalandozható világot.
Hanem mentális redukcióra gondolnék.
Az érzékeinknek, a fogyasztói ösztöneinknek
a redukciójára célzok. Például
arra, hogy nem lenne-e jobb kimenni a sivatagba? Ott legalább
tisztaság van, és steril hõség. Éjszaka
keményen kopog a fagy, nappal meg felforr a víz -- vagyis
a végletek tisztasága van jelen, és ha van olyan
civilizációs vagy kulturális bacilus, amelyik
esetleg túlélné az éjszakai fagyot, majd
elpusztul az a déli napon. Csak az a kétely merülhet
fel az ilyen sivatag láttán, hogy nem pusztulok-e bele
magam is ebbe a nagy tisztaságba. Megvalósítható-e
egyáltalán az ilyesmi azután a fejlõdés
vagy átalakulás után, amelyen az emberiség
már átesett egyszer? Vajon nem a legnaivabb elképzelésrõl
van-e szó akkor, amikor egy ilyen leredukált, lecsontozott
természethez való visszatérésrõl
álmodozunk? Hiszen mondhatnám akár azt is, hogy
költözzünk vissza a fára.
- A sivatagi eszménynek és aszketizmusnak hosszú
tradíciója van a szerzetességtõl máig.
Te milyen sivatagra, milyen utópiára gondolsz?
- Édekes, hogy a kései 20. századi mûvészetben
(ahogy a nagyon koraiban, például a futurizmusban is
történt) mind az utópia, mind pedig az anti-utópia
szerepelhetett pozitív elõjellel. John Cage, aki a nyitott
ablak és a bejövõ zajok apostola volt, egy békésen
önelégült entrópia-sivatagot álmodott
meg, ahol egyenletes szintre töltõdik fel minden, és
az ember azért boldog, mert már nem különbözik
a szeméttõl (õ persze azt nem szemétnek
nevezte, hanem világnak). Ez az egyik modell. A másik
Robert Wilson színháza, amely ez elõl a mindent
kiegyenlítõ zajszint elõl visszaszívódik;
úgy tesz, mintha egy membránfelület lenne, amelyet
hátulról a semmibe húz vissza a vákuum.
Egy majdnem üres színpad marad a színen, ahol egy,
lehetõleg süketnéma vagy súlyosan sérült
személyt látunk mélységesen mély
hallgatásba burkolódzva. Csak a képek beszélnek
az ilyen színpadon. Voltak ehhez az élményhez
már utak Becketen, Kafkán át, Cage-hez pedig
a futurizmusban és az eszpresszionimusban felmerült világimádaton
át, és a szürrealizmus meditációin
keresztül vezetett egy keskeny ösvény. Cage azonban
fura személy. Nála valahogyan valóban nagyot
roppant az avantgárd: hirtelenül összetört a
kezében az az edény, amelyet európai vagy észak-amerikai
mûvészetnek nevezhetünk. Talán azért,
mert a buddhizmuson keresztül, amely megint divatba jött
a 20. század utolsó harmadában, sok minden beáramlott
a kelet-ázsiai kultúrák anti-individualista (és
ezért anti-modern) felfogásából is. A
külsõ zajba feloldódó belsõ hallgatás
furcsa sivatagai azok a gyakorlatok, amelyeket Cage önzetlen
és szelíd természete szeretett, és amelyek
nagyon furcsán fonódtak össze az avantgárdtól
örökölt akarnokságokkal.
Egyetlen tiszta tanítás sincs az így kialakult
rítusok között, legalábbis én nem találok
ilyenre. Sajnos nem volt idõ rá - jól látjuk
ezt, ha például a hetvenes évekre tekintünk
-, hogy valamilyen szintézis jöjjön létre.
Mert Bob Wilson tényleg a hetvenes években jött
fel, Cage szintén -- de mások is, például
Ligeti idõt és teret bontó és a kettõt
egymásba boronáló zenéje. Volt 3-4 esztendõ,
amikor az úgynevezett virágkoruk lehetett volna, de
mire õk maguk vagy a közönségük megemészthették
volna azt az újszerû enteriõrt, amelyet az európai
és amerikai színpadokon kialakítottak, már
vagy húsz szobával voltunk tovább (lásd
transzavantgárd vagy amerikai minimal music).
- A mai mûvészetet külõnbõzõ
irányokból érik kihívások, az új
médiumok felõl csakúgy mint az iparszerû
intézményesültség irányából...
- Napjainkban egy mindent elsöprõ hisztérikus rohanás
részeiként sodródunk a tömeggel abba az
irányba, amelyet az elektronikus és digitális
médiák sugallnak nekünk -- borzasztóan káros
és hebrencs dolognak tûnik az egész. Már
hallani sem bírom azt, hogy virtuális mûvészet
vagy virtuális valóság, meg hogy valós
idõ és digitalizált fogyasztás, esetleg
interaktív erotika és így tovább, mert
rosszul leszek tõlük (mikor nem volt az erotika interaktív?...).
Egy professzor, a digitális technika egyik klasszikusa mondta
valahol, hogy jó lesz vigyázni, mert a virtuális
valóságot már Shakespeare is feltalálta
korábban, és mennyivel magasabb színvonalon!
Az elektronikus médiák elsöprõnek ígérkezõ
uralma megint jól példázza ama hajlamunkat, hogy
csináljunk valamit, ami tényleg figyelemre méltó
is lehetne, de amit aztán abszolút nem tudunk rendesen
megemészteni. Fenn az ernyõ, nincsen kas. Miközben
csak a kerekek forgása meg az iránya lenne az igazán
fontos, de azt meg nem ismerjük.
A mûvészet valóban ipar manapság, kár
is lenne vitatkozni rajta, ám ezeket az iparágakat nem
azok a színesen öltözött és a virtuális
valósággal is bájosan játszadozó
fiúcskák képviselik, akiket a tv-csatornák
kulturális mûsorainak a jóvoltából
ismer a közönség, de akik valójában
csak dróton rángatott marionett-figurák. Nem
az ilyen aprócska vállalkozókról van szó,
hanem hatalmas érdekszövetségekrõl, amelyeknek
rengeteg a pénzük, a szervezettségük pedig
olyan szintû, hogy formái számunkra teljesen hozzáférhetetlenek.
Régen a finánctõkérõl tanultunk
egyet és mást az iskolában, a bankok és
az ipar "bûnös" összefonódásáról.
Ezek a klasszikus fogalmak azonban nagyon egyszerû dolgok voltak
ahhoz képest, ahogyan ma a multimédiális ipar
összefonódott a fináncszervezetekkel (amely megjelölésen
ma már nem csak a bankokat kell értenünk, hanem
sok minden mást is, például az informatika kolosszusait
vagy a nem kevésbé kolosszális méretû
hadiipar bizonyos, a napi fogyasztásra is alkalmas dolgokat
termelõ ágazatait). Ma a média és a vele
társult verbális és vizuális mûvészet
a napi politikai élet egyik legfontosabb része, réges-rég
egybenõtt a nagybankok folyosóival és a politikai
pártok public relation osztályainak az irodáival,
valamint a külpolitika forgószínpadának
a kulisszáival. De a divattervezéstõl kezdve
az építészeten át a környezet kialakításában
résztvevõ valamennyi más intézményig
és hatóságig is jónéhány
financiális szervezet és ellenõrzõ vagy
szolgáltató intézmény kér még
részt a régi értelemben vett mûvészet
mai arculatának a kialakításában, úgy,
hogy erre az arcra csak azok képesek még mindig ráismerni,
akik az állandóan változó make up stratégiát
nap mint nap figyelemmel kísérik.
Elképesztõen színes és talmi világ
ez, ahol, mint valami végtelen akváriumban, a kis guppi-halacskák
éppen azok a naiv lelkek, akiket (a szó régi
értelemében) még mindig "mûvészeknek"
nevezünk. És akik ennek a megalázóan bohókás
helyzetnek az ellenére is boldogan vibrálnak a nõstény
kõrül, amely nõstény éppen a közönség,
vagyis a néptömeg, amelyet a mûvészeknek
meg kellene termékenyíteniük. A mûvészet
igazi urai eközben kis csalikkal irányítják
a játékot -- fillérekkel, ha a médiába
ölt tõkével hasonlítjuk össze azt a
pénzt, amennyit akár a legjobban megfizetett mûvészek
is keresnek. Úgy tûnik, hogy még mindig a legfelszínesebb
természetû libidó, a hírnév, a hatalom
és a szexualitás, vagyis a szinte csak biológiai
szükségleteket szolgáló ösztönök
a legerõsebbek, és ebben a mámorban a mûvészek
is megpróbálnak feloldódni. A mai társadalom
nemcsak arra képes, hogy soha nem látott módon
tudja ezeket az igényeket kielégíteni, hanem
egyúttal olyan helyzetet is kínál, amelyben szokatlan
élességel jelenik meg a közben kialakult kép:
nemcsak benne vagyunk ebben az akváriumban, hanem elõtte
is ülünk, és kivülrõl is látjuk
azt, ami belülrõl felénk árad. Látjuk
magunkat, mint a napi örömök fogyasztóját,
és látjuk, hogy milyen óriási az igényeket
ellátó apparátus, de azt is, hogy milyen picinyke
a bennünket kiszolgáló mûvész, aki
-- még ha szupersztár is -- a kulturális zóna
örömeinek csak alig egy-két százalékát
képes szállítani. A mûvészete, az
meg akkora, mint a spermája, vagyis csak afféle elfoszló
ködként villan fel egy pillanatra, annyira fel van oldódva
a média-közegben, olyan mikroszkópikus méretû
a formája és a fantáziája.
Hogy ez így van, annak Magyarországon is volt egy szókimondó
prófétája, Erdélyi Miklós, aki
egyik akciója keretében fölírta a falra,
hogy "Isten pici", s aztán aláírta
címként: Méretkáromlás. Szép
szó: méretkáromlás. Késõbb
ugyanezt alkalmazta a mûvészetre is: "az avantgard
pici". Nagyon nehéz helyzetben vannak manapság
a mûvészek, és én úgy érzem,
hogy nem képzelhetõ el igazi megoldás a helyzetükre.
- Vannak-e mégis változások? Milyen törekvéseket,
trendeket érzékelsz?
- Az egyetlen trendet, a fõ irányt itt is ugyanúgy
látni, mint bárhol másutt a világon: a
tömegmûvészetek és a nem mûvészeti
szintû (vagy igényû) szórakoztató-
és szabadidõ-iparnak a terjedésére gondolok.
Szimbolikus lehet ebbõl a szempontból, hogy Kölnben,
ahol élek, lebontották az ipari forradalom évtizedeiben
kiépített nagy rendezõ-pályaudvart, és
ennek a helyén most egy médiaparkot építettek
fel. Ennek a mintája egyébként már elkészült
Párizsban egy évtizeddel korábban. La Villette-re
gondolok, ahol van gömb-mozi, virtuális valóság,
meg persze virtuális költészet is, digitális
technika-múzeum, és egyebek. Nevezhetnénk az
egészet a technika költészetének vagy a
csodák filléres birodalmának is, miközben
ne feledjük, hogy ez csak az utolsó az ilyen fajta szolgáltatások
sorában. A néhány évtizeddel korábbi
csodák nyelvén megalkotott elõképe a Disneyland
volt. Ami csak annyival lehetett emberléptékûbb,
amennyivel egy Mickey Mouse-kosztümbe öltöztetett szendvics-ember
emberléptékûbb lény. Ezekben az újabb
médiaparkokban már komputerek helyettesítik Donald
Duck-ot, õk totyognak a látogatók között.
A virtuális valóság jön be az ajtókon,
és a digitális technika foglalkoztatja már az
ötéves gyerekeket is. És ha hat és fél
éves, akkor már megabájtokban gondolkodik, merevlemezben,
zip-meghajtóban és gyorsított memóriában.
Ez a repertoár foglalta el a mesék helyét, a
nagy többség számára ez pótolja a
mûvészetet, sõt a vallást is.
Önmagában se nem jó, se nem rossz dolog. Az a nagy
kérdés, hogy vajon olyasmirõl van-e szó,
mint amilyen Noé korában az özönvíz
volt? Hogy azok a kontinensek, amelyeket kultúrának
nevezünk, csakhamar víz alá merülnek-e majd,
és ami felettük hullámzik, az nem lesz más,
mint a tömegkultúra tagolatlan és egynemû
óceánja -- igen, ez a kérdés? Vagy pedig
kitermeli ez a jelenség is a maga korallszigetjeit, a maga
vulkánjait, és ez azt jelentené, hogy lesz ott
humusz, és nõ majd rajta lassan valami fa, meg ember
is. Ezekre a kérdésekre ma még nincsen válasz.
E percben csak a hullámjárás erõsödését
figyelhetjük meg. És azt, hogy a sós víz,
amely mindenütt folyik, beömlik a szájon át,
meg az orron át.
Súlytalanul lebegünk és úszunk. A lineáris
idõ helyét egy sokágú, sokszálú
idõélmény foglalta el, és az önmagában
nem is lenne baj. Az a baj, hogy ezek az utak vagy fonalak, amelyek
párhuzamosan vagy sugárirányban, esetleg egymást
keresztezve futnak, és amelyeket megpróbálunk
most úgy használni, mint a nagyvárosok metróhálózatát,
vagyis azt tesszük, hogy átszállunk az egyikrõl
a másikra, hogy állandóan menetirányt
változtatunk -- nos, az a baj, hogy ezek a kínálkozó
alternatívák, amelyekkel most olyan bõségessen
élünk, lehet, hogy az ezekbõl alkotott világ
csak merõ illúzió. Lehetséges persze az
is, hogy tartós lesz ez a berendezkedés, de az is lehet,
hogy csak egy átmeneti korszak lehetne ennek a kusza képzõdménynek
a lényege -- vagyis, hogy az utópiák és
a parancsszerûen elõremutató táblák
helyett most tényleg valami új rendszer kezd kialakulni,
mégpedig a világ szerteágazó fonalakra
való felosztása, ahol egyre számosabbak az alternatívák.
Nem tudom.
Egészen õsrégi kérdések merülnek
fel inkább bennem: például az, hogy egy új
dogmatizmus küszöbén állunk-e, vagy csakugyan
ártatlan és veszélytelen ez a kapkodás?
Hogy a most megnyíló horizont a maga sokfelé
ágazó vonalaival és sínjeivel, amelyek
közt választanunk kéne egyet, de csak téblábolunk
köztük, hogy a gazdagságnak ez a fantasztikus formája
tényleg valóság-e, vagy csak egy csalóka
álom? Hiszen könnyen lehet, hogy éppen most kezdõdik
el a még csak nem is sejtett, mert annyira sokrétû
és oly sokféle arcú új világ. De
az sem lehetetlen, hogy ami jön, az megint a katakombák
korszaka lesz. És egy nagy kapu elõtt állva a
régi szabadság utolsó kis csöppjeit kortyoljuk.
1995