Otto E. Rössler
(*1940) káoszkutató, az elméleti
biokémia tanára a Tübingeni Egyetemen. Számos
tudományos dolgozata jelent meg a deduktív biológia,
a kémiai automaták, a kaotikus attraktorok, a hiperkáosz
és az endofizika tárgykörében.
Fõbb munkái:
-(társszerzõkkel) Encounter with
Chaos, 1992.
-Endophysik. Die Welt des inneren Beobachters. Berlin, 1992.
-Endophysik - Physik von innen. In: Die Welt von innen - Endo und
Nano. Ars Electronica 92. (Hg. K.Gerbel, P.Weibel) Linz, 1992.
-(Reimara Rösslerrel) Jonas, Welt. Das Denken eines Kindes. Hamburg,
1994.
-Mi késztette az elméleti biológia tanulmányozására?
-Az a különös kérdés vetõdött
fel bennem, hogy mi a különbség tûz és
az élet között. A különbség egyik
lehetséges oka az, hogy a tûz magától képes
terjedni, extenzíven növekszik, az élet pedig intenzív
módon. A fejem egyik felében élt egy kép
a tûzrôl, a másik felében az életrôl,
és köztük a rozsdáról, mely felemészti
a vasat. A rozsda autokatalitikus: a tûzhöz hasonlóan
az a tulajdonsága, hogy önmaga gyorsító
anyagát állítja elõ. És egy idõ
után minden rozsdává válik. Azt kérdeztem,
lehetséges-e olyan rendszert létrehozni, mint amilyen
a rozsda, amely azonban nemcsak rozsdát hoz létre, hanem
a rozsda új formáit. Igy aztán világossá
vált számomra az, hogyha nem csak hôtermelô
szubsztanciáink lennének, mint amilyen a tûz,
hanem más formák is, melyek új, katalitikus úton,
a maguk gyorsító anyagaival kombinálódva
jönnének létre, akkor érthetôvé
válna, hogy egy ilyen rendszernek miért kell egyre tovább
fejlôdnie. Ebben a rendszerben olyan erô van, mely kikényszeríti,
hogy újabb és újabb energia kerüljön
bele, ahogy a tûzbe is. Ez az új energia azonban a tûz
egyre újabb formáivá alakul át. Ez az
új tûz azonban szelektálódik, mindig jobbnak
találja azon lehetôségeket, amelyekkel jobban
tudja az energiát sajátjává alakítani
és tûzzé, életté változtatni.
Csak késôbb tudtam meg, hogy Teilhard de Chardin francia
jezsuita is gondolkozott ezeken a dolgokon, és a "második
nyíl" fogalmával állt elô. Az "elsô
nyíl" a fizikában azt jelenti, hogy minden az egyensúly
felé tart. Az úgynevezett hôhalál felé,
amelyben az egész világmindenség egynemû
és már nem történik benne semmi. Ám
ennek során - ahogy Prigogine mondaná - disszipatív
struktúrává alakul. Az energia a visszafordíthatatlan
hõenergiává, disszipatív struktúrává
alakulása során új vonzerõket, attraktorokat
hoz létre. Az attraktor fogalma Teilhard de Chardintôl
származik. Chardin azt mondja, hogy az egész kozmoszt
a magasabbra törekvés tendenciája jellemzi, és
hogy ennek a csúcspontján van az Omega pont. Ez a végsõ
pont számára vallásos jelentésû
volt. Ám volt egy immanens fizikai képe, mely összevethetô
az antik fizikai hagyománnyal: a létrával, mely
egyre feljebb, az égig vezet; a Jákob-létrával.
Késôbb Avicennának is volt egy fokozat-elmélete,
de ez már olyan mint, az evolúció. Teilhard de
Chardin ehhez nyúlt vissza. És bizonyosan igaza volt
abban, hogy létezik a fizikában egy erô, egy tendencia,
amely egyre fokozódó megelevenítésre irányul
és szinte olyan, mint a szeretet; valami nagyon-nagyon erôs
és különös. A fizikusok azt mondanák:
variációs princípium. Vagyis egy optimálódási
folyamat megy végbe. És a biológiában
megvalósuló része, a darwinizmus csak egy szegmense
ennek a nagy erônek. Maga az evolúció nagyon kicsiny,
és mind ez ideig még nem túl fejlett, az Omega
pont még nagyon messze van attól, ami a Földön
eddig történt.
-Késõbb a biológiától mégis
a fizika felé fordult. Mi indította erre?
-Író akartam lenni, szerettem volna a gondolataimat
közzé tenni, nem akartam már folytatni orvostudományi
stúdiumaimat. C. F. v. Weizsäcker azonban azt tanácsolta,
hogy mindenképpen fejezzem be tanulmányaimat, mondván:
mindegy hogy mit tanult az ember, a befejezésre feltétlenül
szükség van. Ha ezzel megvagyok, a késôbbiekben
akár fizikusként is dolgozhatok, ha az érdekel.
Ezt nem akartam elhinni neki, de tanácsát megfogadtam.
A vizsga letétele nagy áldozat volt. Jutalmul azt ígérte,
állást szerez nekem a Max-Planck Intézetben.
Igy kerültem aztán közel Konrad Lorenz intézetéhez,
ahol biokibernetikával foglalkoztak és így alakulhatott
ki barátságunk Lorenz-cel. A Max-Planck-intézet
ugyanis úgyszólván az "ôserdôben"
található Münchentôl nem messze, Seewiesenben
egy tó partján áll, ahol nincsenek diákok.
És a tudomány diákok nélkül steril.
Ezt én elplanckolásnak nevezem; a Max-Planck intézetekben
elplanckolódnak az emberek: bennük a tudomány nem
olyan boldog, mint amilyennek lennie kellene. Ott voltam én,
mint fiatal ember, a szomszéd intézetben és Lorenz
észrevette, hogy megint tud valakivel beszélgetni.
Õ olyan módszert alkalmazott velem szemben, amely bizonyos
tekintetben paradoxnak nevezhetõ: azt mondta, hogy amit mûvelek
- a teoretikus biológia e formája -, nem túlságosan
ismert terület. Van ugyan neve - ez lenne a "teoretikus
biológia" megnevezés-, de ilyen valójában
még nem létezik. És hogy írnom kellene
róla egy könyvet. Ez azonban nem megy; az ember totálisan
le van terhelve.
-Ám azóta mégis írt könyveket.
-Igen, aztán írtam. Utóbb kiderült, hogy
a bátorításnak ez a nagyon ügyes módja
késôbb nehéz idôkön segített
át. Azt hiszem, hogy egy jó fogással élt:
a tudomány mûvelése az is, hogy az ember fiatalokat
bátorít arra, hogy ne féljenek, és higgyenek
magukban. Ha ez megvan, akkor megy a dolog, másra szinte nincs
is szükség a tudományban. A döntô az,
hogy az embereket visszavezessék ahhoz az önbizalomhoz,
amely gyermekkorukban még a sajátjuk volt. És
ugyanilyen fontos, hogy örömüket leljék abban,
hogy ajándékozhatnak valamit; egy gondolatot; hogy az
emberiség számára fontos az, ha egy fiatal ember
megpróbál valami újat felfedezni.
A tudományt Platón alapította meg az Akadémiával.
Az Akadémia voltaképpen egy baráti szövetség.
Éppen ez az érdekes, hogy a tudományban az emberek
baráti viszonyban vannak - ha olyan tudományt mûvelünk,
amelynek nemzetközi visszhangja van, vagy ahol a nemzetközi
közegbôl kapjuk az indíttatásokat. A káoszt
például A.T. Winfree amerikai barátomnak köszönhetem,
akivel egy konferencián találkoztam. Közölte,
hogy neki nincs ideje a káosszal foglalkozni, de amirôl
beszéltem, az összefügg a káosszal. És
elmondta, hogy neki van egy nagy mappája, amelyikbe tízegynéhány,
nagyrészt publikálatlan munkát gyûjtött
össze. 1975-ben aztán elküldte nekem azt a mappát
azzal, hogy kezdjek valamit vele. Igy ajándékozott meg
a káosszal. Örömöt kellett szereznem neki, nehogy
azt gondolja, értelmetlen volt nekem adnia az értékes
mappát. Találnom kellett valamit! Arra ugyan nem sikerült
rátalálnom, amit ô javasolt. Mivel azonban az
iránta való szeretetbôl megpróbáltam,
felfedeztem valami újat: a káosznak egy még egyszerûbb
formáját...
Ez egy példa arra, hogy a tudomány - ajándék.
Az ember kap egy ajándékot másoktól; megcsinálhatja
a folytatását, majd azzal megint csak megajándékoz
másokat.
-A tudományban azonban nemcsak barátok, hanem ellenfelek
is vannak.
-A biológiában beszélnek arról, hogy a
természetes ellenségek veszélyesek, ám
ez nem igaz: a természetes ellenségek egyazon ökoszisztémához
tartoznak, és szinte misztikus barátság jellemzi
azon fajok kapcsolatát, akik kölcsönösen felfalják
egymást. Ezzel ellentétben nagyon veszélyes a
környezet, az úgynevezett biológiai egyensúly
károsodása. Igy van ez a tudomány ezetében
is: érdekes módon az ellenségesség, a
konkurencia és az irigység viszonylag kevéssé
súlyos dolog.
Amikor az elsô káosz-dolgozatomat készültem
megírni, tartottam egy elôadást. Ez nagyon elôvigyázatlan
dolog volt, ugyanis egy fiatal kolléga elhatározta,
hogy a gondolataim alapján kidolgoz egy egyenletet, és
gyorsan publikája, mielôtt a magamét megjelentetném.
Ezt meg is mondta nekem. Igy aztán az elsô káosz-dolgozatomat
szinte félelembôl írtam, mert nem voltam biztos
benne, hogy képes leszek-e elég gyorsan publikálni
a gondolataimat, mielôtt valaki más megteszi. Ám
úgy vélem, hogy ezáltal jobban csináltam,
mint e nélkül a konkurencia nélkül csináltam
volna. Így aztán ennek a kollégának még
mindig hálás vagyok: megmutatta, hogy lehet valami fontosat
csinálni, ami másokat is érdekel.
Azon múlik a dolog, hogy az ember bízzon a saját
megérzésében. Többnyire abban a pillanatban
térítik el az embert, amikor valami nagyon fontosat
akar mondani. Az eltérítés már a partner
érdeklôdésének a jele. Komolyan kell venni,
az iránta való szeretetbôl, ám nem szabad
hagyni, hogy eltérítsenek. Hiszen a világban
szinte semmi sem ismeretes. Newton mondja ezt oly szépen: találtam
egy kavicsot a tengerparton. Ez azt jelenti, hogy végtelenül
sok kavics vár még arra, hogy felfedezzék. A
gyerekeknek tudniuk kell: a világ arra vár, hogy valamit
felfedezzenek. A festô is felfedez valamit. A mûvészet
egy módszer arra, hogy emberek maradjunk. És a tudomány
csak akkor érvényes, ha a kapcsolódását
a mûvészethez e pontban megôrzi, újrafelfedezi,
és a kérlelhetetlen kérdezés szigorát,
amelyre csak a mûvész képes, magától
is megköveteli.
- A káosz mint tudomány -- mit jelent ez?
-A káosztudományban a legszebb a neve. Egyszer megkérdeztem
J.A. Yorke-ot, aki a káosz nevet a matematikába bevezette,
hogy miért ezt a szót választotta, de már
nem emlékezett rá. Cikkét azonban egy kínai
tanítványával, T.Y. Li-vel együtt publikálta
, Kínában pedig a káosz ôsrégi mítoszai
ismeretesek, akárcsak a régi Görögországban.
Abban a szerencsében volt részem, hogy rátaláltam
Kirk és Raven: Preszókratikus filozófusok címû,
Hermann Diels hagyományát követô könyvére.
Ebbôl tudtam meg, hogy a modern értelemben vett káosz
egy preszókratikus filozófus: Anaxagorasz leleménye.
Az õ elmélete két pólusú: az egyik
oldalon a káoszt, a másikon a szellemet tartalmazza.
A görög gondolkodó kimutatta ezek összetartozását,
és ez hasonlatos a kínai mítoszhoz, melyben a
hun-ton, azaz a káosz, és a shu-hu, azaz a villám
tartoznak össze. Itt egy teremtésmítoszról
van szó, melyben a káosz a nôi princípium,
a férfi princípium pedig a nyíl, a tüzes
nyíl. Érdekes módon Anaxagorasz ezt - a nôi
káoszról és a férfias szellemrôl,
a nyílról szóló régi kozmogóniát
- átalakította egy természettudományos
képpé, melyben a világ jelenik meg káoszként.
Az univerzum ekként egy végtelen keveredési folyamat
eredménye. Ez egy konzervatív kép, melyben semmi
új sem teremtôdik, és amelyben kezdettôl
fogva minden jelen van; végtelen idôk óta, tökéletesen
összekeveredett. Arra, hogy a káosz nevet használta,
csak indirekt módon, korabeli értelmezõinek szövegeibõl
lehet következtetni.
Anaxagorasz számára az volt a kérdés,
hogyan magyarázhatná egy másik alapelvvel a káosz
szétválását. Ha a kiinduló feltételezése
az volt, hogy minden tökéletesen keveredett, akkor hogyan
lehet olyan pricipiumot találni, amely hatással tud
lenni a káoszra? Ez a kívülrôl történô
befolyásolás szerinte a szellem révén
történik. De hogyan lehetséges ez akkor, ha a káoszban
minden összekeveredett? A válasz: a szellem túl
finom ahhoz, semhogy keverhetô lenne. Görögül
"totaton", a legkönnyebb, a legfinomabb. Ezért
gondolta, hogy a szellem éppen azért képes mindent
ellenôrizni, mert túl finom ahhoz, hogy az anyagba vagy
bármi egyébbe belekeveredjék. A leggyengébb
a legerôsebb. Tehát a szellem volt kezdettôl fogva
felelôs a keveredésért, mint ahogy a szétválásért
is.
Azt lehet tehát mondani, hogy ma ennek a régi görög
gondolkodásnak az újjáéledésével
van dolgunk. A tudomány hosszú ideig ódzkodott
a kérdéstõl. Tudomásom szerint Európában
például egyetlen káosz-tanszék sincsen,
Japánban több is van belõlük. Ez abból
ered, hogy ott régebbi hagyománya van a káosz
témájával való foglalatoskodásnak.
A káosz japánul kon-ton, az egyik megvilágosodás-állapotot
ugyancsak így nevezik, de Hon-ton - japánul Kon-ton
- volt a neve a Középbirodalom elsô császárának
is! És meg kell mondanom: Kon-ton nagyon szeretetreméltó
ember volt. Nem volt szeme, de mindent megértett, látás
híján is, olyannyira bölcs volt és oly jó.
Két barátja volt, a környezô birodalmak királyai:
az egyiket Shunak, a másikat Hunak, azaz villámnak nevezték.
Shu és Hu együttérzett Kon-tonnal (Hon-tonnal)
és megkérdezték tôle, hogy segíthetnek-e
neki. Õ igennel válaszolt. Így aztán hét
napon át "dolgoztak rajta": minden nap egy lyukat
fúrtak a fejébe. (A fejünkön hét nyílás
van, ha nem feledkezünk meg a két orrlyukról.)
Hét nap után ez az alkotás elkészült,
ám a hetedik napon Hon-ton halott volt.
Kínában még mindig él az az elképzelés,
hogy a villámlásba bele kell nézni: így
meg lehet látni a káoszt, az igazi valóságot.
Az efféle tudástól ma el vagyunk választva.
Az ismerhetô még fel, hogy a villám és
a káosz együtt alkotja férfi és nô
princípiumának kozmogónikus mítoszát.
Ez a háromezer évvel ezelôtti gondolkodásmód
sokkal érzékenyebb volt, mint hosszú idôn
át, a rákövetkezõ. És a káosz
újra elôtérbe állította az önmagában
bízó gondolkodásnak ezt a formáját,
amely a hagyományban a mitológiára korlátozódott.
Az emberek pedig észreveszik, hogy ez érvényes
gondolkodás; hogy a világ valójában egy
káosz, de olyan káosz, amely a szellem révén
kontrollálható. Ez a gondolkodásnak egy egészen
erôs formája.
-Ennek belátásához azonban - a mitológián
és a filozófián túl - a káosz matematikájának
kidolgozása is kellett.
-A keveredés értelmezésének matematikai
feltétele a transzfinit matematika. Ezt a végtelenül
pontos matematikát Georg Cantor dolgozta ki. Ismeretesek a
fraktálok, Benoit Mandelbrot neve, az a gondolkodásmód,
mely soha nem ér véget, a legparányibb esetében
sem. A fraktálok megjelenítésére ma alkalmazott
algoritmusok egy trükkel élnek: a régi képet
használják fel újra; ezért úgy
tûnik, mintha mindig ugyanoda érkeznénk, miközben
matematikailag egyre tovább lehet jutni. A komputerek kénytelenek
egy kicsit eltitkolni, hogy erre nem képesek. Ha az ember egy
hópelyhet, egy Koch-féle hópelyhet vesz szemügyre,
az a következõképpen történik: vesz
egy háromszöget, kiveszi az egyik harmadát, a háromszög
közepébe illeszti, majd kívülre, a háromszög
oldalaihoz is illeszt egyet-egyet, és így kap egy szép
hatágú csillagot. A következô lépésben
a csillag kicsiny "orrokat" kap, és végül
kialakul egy varázslatosan szép hópehely. Ki
lehet számítani, hogy milyen hosszú ennek a Koch-féle
hópehelynek a partvonala, illetve a határoló
vonalának a hossza. És azt lehet megállapítani
- és ez a káoszra jellemzô -, hogy a hópehely
hossza minden egyes lépésnél ugyanolyan mértékben,
egyharmadával nô meg. Azaz formalizálva: négyharmad
az n-nediken, ahol n a lépesek száma a mûvelet
során. Négyharmad az n-nediken mindig egy véges
szám, amely azonban elképesztôen gyorsan, exponenciálisan
emelkedik. A "hópehely" azonban véges szám
esetén nincsen még készen -- az n-nek végtelennek
kell lennie ahhoz, hogy a "hópehely" végtelenül
tiszta felépítésû legyen.
Anaxagorasz már ismerte ennek a teóriáját:
arról beszélt, hogy a szellem mindig képes mindent
eredeti méretére növelni és még a
legkisebben sem szûnik meg. Ez aztán oda vezetett, hogy
el tudta képzelni, milyen hosszú egy ilyesfajta hópehely
"partvidéke", illetôleg a hossza. Ezután
két és félezer éves homály következett,
aztán jött Georg Cantor, majd Benoit Mandelbrot és
a többi káoszkutató. Utóbbiak elképzelései
azonban a Georg Cantor által felfedezett transzfinit mennyiségeken
alapulnak. Az értelemnek ez a megnyilvánulási
formája oly ritka a történelemben, hogy csak néhány
ezer évente történik benne elôrelépés.
És ezért fontos a káosz.
-A fraktálok és elmélet szépségén
túlmenõen mi a hozadéka a káoszelméletnek?
-A káoszelmélet új formája a káosz
szabályozása. Ennek kidolgozása egy litván
érdeme Pyragasé. Röviden összefoglalva: ha
a káosz, amely varázslatos mozgásokat végez
- és esetleg hangokat is ad (az emberi hang is kaotikus, amikor
felforrósodik) -, vagy a csepegô csap, amely a káosz
mindenki által ismert formája, aztán az autó,
a dízelmotor, mely szabálytalanul jár, szóval,
ha van egy ilyen káoszunk, akkor lehetôség van
arra is, hogy azt valamiképpen visszavezessük eredetére.
Az ember kiemel egy jelet a fizikai rendszerbôl, készít
egy késleltetô-tagot, amelyet negatív elôjellel
visszavezet magába a rendszerbe - és egyszercsak megszelidítette
a káoszt: kiragadott belõle egy egészen komplikált,
talán periodikus megoldást, miáltal a káosz
- a szellem eme akciója nyomán - arra kényszerül,
hogy ezt az egyetlen, már belefoglalt, racionálisan
nagyon könnyen felismerhetô megoldást adja. Igy
Anaxagorasz elôrejelzése Pyragas révén
valósággá válik: a szellem képes
a káosz ellenôrzésére, s az ehhez szükséges
energiát a káosz adja! Azaz költségmentesen
fel lehet használni arra, hogy segítségével
valami nem-kaotikusat alakítsunk ki.
Itt kell megemlítenem, hogy nagy konkurencia van a káoszelmélet
és a kvantumfizika; a "primér véletlen"
között - ahogy Wolfgang Pauli oly szépen nevezte.
Minden laikus tudja, hogy szükség van a káoszra
ahhoz, hogy értelmezhetô legyen a véletlen, mely
a kvantummechanika révén vonult be a fizikába.
Sajnos azonban ezt csak a laikusok tudják, valamint néhány
káoszkutató, olyanok mint Tomita Kazuhisa és
Joseph Ford, akik sajnos már nem élnek. Nem tudom, hogy
Ford kollégái mit szóltak ahhoz, amikor írt
egy elôadást azzal az alcímmel, hogy "a káosz
prófétája szól"... aki ô maga
volt. Ez a meggondolatlanságnak olyan formája, mely
valójában nagyon is meggondolt volt, a bohóckodásé,
mely az igazán jó tudósokra jellemzô, olyanokra
mint Einstein. Az ilyen tudás vicces, és igazsága
oly meghökkentõ, hogy csak a kisdedek veszik komolyan.
-A káoszkutatás az utóbbi évtizedek
legtõbb nóvumot hozó területeinek egyike
volt. Várható-e ennek folytatása?
-Olyan idôszakban élünk, amelyben már csak
két tudományterület fejlôdik nagyon erôteljesen:
egyrészt a komputertudomány és vele együtt
az agykutatás (ezek tudvalévôleg összefüggenek
és szükség van rájuk), másrészt
a géntechnológia. Úgyszólván minden
más terület téli álmát alussza, s
ez nagy kár. Aztán van még valami: a kozmológia
elképesztôen foglalkoztatja az emberi képzeletet.
Én ezen a területen várok az egészen közeli
jövôben új dolgokat. Például nemrég,
az univerzum mérésekor, a galaxisok "porának"
számlálása során kiderült -- a galaxisok
roppant nagyok, de a kozmológusok számára csak
egy pontot jelentenek --, hogy a glaxisok fraktálisan oszlanak
el! E fraktális "por", a galaxisok számunkra
szinte végtelenül nagy dimenziója a fraktális
eloszlást tekintve 1 és 2 között van. Martinez
arról ír, hogy ez a szám 1,2. Ez elképesztô!
Ez ugyanis azt jelenti, hogy az anyag eloszlása az univerzumban
fonálszerû, és ennek egyelõre beláthatatlan
konzekvenciái vannak.
Szóba került már Benoit Mandelbrot az ô hópelyhével
és a transzfinit egzaktság fontosságának
felismerése a matematikában. Ö már egészen
korán a kozmológia tudományát említette
fô motiváló erõként; azt állította,
hogy a kozmosz fraktális. Ugyanis képtelen volt hinni
az Olbers-paradoxonnak, mely szerint minél távolabbra
nézünk, annál sötétebbnek tûnik
az ég, jóllehet a napok számának azzal
arányosan kellene növekednie, és az egész
égnek olyan világosnak kellene lennie, mint a Napnak.
Erre jött rá Olbers, és elôtte már
Kepler. Ezért gondolják ma a legtöbben azt, hogy
az univerzum kicsiny, ezért sötétedik el - ez persze
a vöröseltolódás miatt van így, és
ezt még mindig nem tudtunk megérteni. Mandelbrot úgy
vélte -- és ezt bizonyította is - , hogy az univerzum
eloszlása fraktális és ez magyarázatot
ad az Olbers-paradoxonra. Igy az anaxagoraszi hagyományú,
alapvetõen matematikai elmélet egy konkurens kozmológiához
vezetett. Bizonyára el tudják képzelni, hogy
a két konkurens kozmológiai elmélet közül
melyikkel rokonszenvezem; hogy melyikre fogadok!
Én sokáig kételkedtem abban, hogy volt Big Bang.
Egyszer, 23 éves koromban véletlenül abban a szerencsében
volt részem, hogy, a kezembe került Schopenhauer könyvecskéje:
"A világ mint akarat és képzet". Ebben
a nagyon görögös gondolkodású könyvben
Schopenhauer arról ír, hogy az idônek, az univerzumnak
végtelenül sokáig kell léteznie. Ha ugyanis
csak rövid ideig létezne, akkor annak a valószínûsége,
hogy mi éppen benne legyünk ennek az örökkévalóságnak
a végtelenül kicsiny intervallumában, a nullával
egyenlô. Én akkor 23 éves voltam és a fenti
gondolat nagy hatást gyakorolt rám, így aztán
a Big Bang-elméletben már nem tudtam hinni, jóllehet
lenyûgözônek tartottam. Aztán évtizedekig
nem találtam semmiféle magyarázatot a vöröseltolódásra
- Hubble fedezte fel. Pedig nagyon fontos, hogy a szokásos,
a szökési sebességgel történô
értelmezéshez képest másként magyarázzuk.
Csak a Mandelbrot-féle fraktális modell nyitotta fel
a szememet: ha elképzeljük, hogy a galaktikus pornak még
két dimenziója sincs, tehát még annyi
sem, mint egy papírlapnak, vagyis lényegében
fonalszerû, akkor képzetet lehet alkotni arról,
hogy mi a helyzet ennek az univerzumnak az anyagsûrûségével
-ennek tudomásom szerint még senki sem járt igazán
utána. Ha adva van egy szálakból álló
csomó, és megnézem benne az anyag sûrûségét,
azt találom, hogy lokálisan mindig az anyagsûrûség
minimuma van jelen, sõt, akár egy fraktális kockaként
is elgondolható - és ezt meg is lehet mutatni. A kockán
kívül viszont az anyag súlya, a tömege egyre
nagyobb lesz; minden egyes héjban az elõzõnél
több tömeg rejlik. Olyan ez, mint a mesében: kívül
vannak az erôs gyûrûk. Mindennek az a lehetséges
következménye, hogy a fénynek, amely hozzám
eljutott -- oda ahol én véletlenül, csaknem vákuumban,
anyagként vagyok -- ; potenciálesésen kell átesnie
ahhoz, hogy elérhessen. Azaz: a gravitációs potenciál
a szélen nagyobb, mint középen. Ez pedig a vöröseltolódás
egy lehetséges magyarázata.
Ha igaz az, hogy a vöröseltolódás nemcsak
tágulással magyarázható, vagyis, hogy
az univerzum nem egyszerûen nem-egynemû - miként
Mandelbrot állítja -, hanem, hogy a nem-egynemûségbõl,
a fraktalitásból is következik a vöröseltolódás,
és az Einstein-egyenletek és a fraktális struktúrák
egyaránt érvényesek, akkor egy új paradigmára
volna szükség. Ilyen új paradigma még nem
létezik. A nagy probléma az, hogy mi van akkor, ha kifelé
egyre több az anyag, és egyre erôsebb vöröseltolódás
mutatkozik, mert ekkor, mondhatni, egy olyan fekete lyuk pereméhez
jutunk, amelyik kívül van. De olyan fekete lyuk, amely
kívül volna, nincsen!
A fekete lyuk sokkal fontosabb mint azt az emberek általában
- vagy akár Wheeler illetve Hawking - gondolják. Az
einsteini gravitáció-elméletbõl következik,
és egy nagyon egyszerû jelenség amelyet senki
nem ért: ha egy fekete lyuk közelébe megyünk,
akkor egyre nagyobbak és nagyobbak leszünk. Ez akkor lehetséges,
ha elég nagy a fekete lyuk, márpedig vannak több
millió napnyi tömegûek - különös
módon ott a nehézkedés nem is olyan nagy, oda
lehet menni egy ûrhajóval, valamikor ezer éve
múlva, vagy akár néhány száz év
múlva.. Igy aztán a fekete lyuk, ha közel megyünk
hozzá, egyszercsak - és ez egy topológiai fordulat:
- már nem valami kicsiny az univerzumban, hanem valami, ami
körülveszi az univerzumot - és az univerzum a fekete
lyukban egy kicsiny gömbbé válik, mint amilyen
pl. egy alma. Az idô az univerzumban sokkal gyorsabban múlik,
mint a fekete lyuk közelében, úgyhogy egyetlen
másodpercben egy milliárd év múlhat el.
Ebbôl a képbôl is látszik, hogy a Big Bang
elmélet nem lehet igaz; ha ugyanis egy fekete lyuk közelébe
megyek, akkor a Big Bang oly rövid, hogy végignézhetném,
tíz másodperc után befejezõdne!