Bevezetés a csendességbe
Heidegger és a tea-út
Szövegelésben
nem szenvedünk hiányt. Nemcsak a hivatásos hasbeszélõknek
köszönhetõen lepi be a köztereket szinte egybefüggõ
nyelvi lepedék. Manapság minden valamirevaló szintetikus
szemétszaporító is kifejti valamilyen közegben
a "filozófiáját". Ha senki sem kíváncsi
rá, akkor is, hiszen csak a hirdetésfelületet vagy
a mûsoridõt kell megfizetnie, s máris tetszõlegesen
terrorizálhatja a közfigyelmet.
A haszonhajtás deregulált hormonháztartásán
túl más tényezõk is szaporítják
a szövegszólamokat. Az újabb médiumok nemcsak
kommunikációs lehetõségekkel, hanem különféle
- pl. mûsorkitöltési - kényszerekkel is járnak.
A sokszorosított semmitmondás szövegtömegein túlmenõen
a kényszeres beszélés, az állandó beszédkényszer
mintáit hirdetik. Ezért is meggondolandó az, amit
Gilles Deleuze francia filozófus mondott: A probléma
nem az, hogy szóra bírjuk az embereket, hanem hogy az egyedüllét
és a hallgatás olyan üres közbensõ tereihez
segítsük õket, ahonnan végre mondanivalójuk
támadhat. Az elnyomás erõi nem a beszédben
akadályozzák az embereket, ellenkezõleg: beszédre
kényszerítenek. Valóságos jótétemény
az, ha valakinek nincs mondanivalója; joga van, hogy ne legyen
mondandója, mert csak így alakulhat ki valami egyedülálló
vagy ritkán hallható, ami valamennyire méltó
arra, hogy kimondódjék.
A hallgatás
termékeny közbensõ tereinek tágításában
alighanem a távol-keleti tea-úton mentek el a legmesszebbre.
A japán teaszertartás nem pusztán valamivel ritualizáltabb
válfaja az ötórai teának, hanem a beszéd
és hallgatás helyének és arányainak
belátására is szolgál. A csa-do, a
tea-út tanítása - mint az Kakuzo Okakura és
Horst Hammitzsch könyveibõl megtudható - az együttlét
természetének mélyére mutat. Már az
odajutás, a különálló kerti pavilonba vezetõ
út is bevezetés a csendességbe. Az öntöttvas
teakannát és tápláló tüzét
körülülõ társaság nem csevegésre
gyûlik össze. A közben elhangzó rövid, konvencionális
párbeszédek ellenére az együttlét túlnyomórészt
csendes. Ez a csendesség teremti meg a lét közös
észlelésének lehetõségét és
emeli - nem utolsó sorban hallgatag intenzitásánál
fogva - kultikus eseménnyé a tûz és a teavíz
körülülését.
A közös elcsendesülés jótékony hatása
Nyugaton sem ismeretlen. A hallgatást fogadó keresztény
szerzetesközösségek éppúgy e kimeríthetlen
forrás körül gyûlnek össze, ahogy a szombat
megszentelõi is - a szavak bõségétõl
tartózkodva - belõle merítenek. A szakrális
elcsendesülés helyzetein kívül a hallgatólagos
együttlétre korábban hétköznapi alkalmak
is nyíltak. Egészen a közelmúltig mindenütt
adódott lehetõség olyan találkozásokra,
mint amilyenrõl Heidegger számol be Alkotó tájék
címû írásában: Ha esténként,
a munka szünetelése idején a tûzhelypadkán
vagy a sarokpadon ülök a földmûvesekkel, akkor többnyire
egyáltalán nem beszélünk. Hallgatva eregetjük
pipáink füstjét.
Meglehet, az ilyen találkozások kivesztek a hétköznapokból
és már csak távoli tájakon, vagy a különféle
szubkultúrák szigetvilágában élnek
tovább. Mit sem változott azonban forrásuk jelentõsége.
Ennek belátását talán senki sem fogalmazta
meg olyan hõfokon, mint Szabó Lajos költõi filozófiájának
következõ töredékében: A személy,
a szubjektum élõ, tápláló háttere
a csend, mint ahogyan a szó reális háttere is. Ez
adja a szubjektum megjelenésének ünnepi hátterét...
színpad. - Ez mutatja azt az organikus hátteret, amely ha
nincs meg, a megjelenésnek nincs meg a hatása... a színpadra
lépés hatása. A komponálás, játékos
hangszerelés az, ami a zenében a csendet teremti... a szünet
végtelenül gazdag kvalitását.
(Egyébként Szabó nem a hallgatást hirdette
- ez szemináriumi elõadásainak, valamint a kalligráfiáiból
rendezett kiállítás katalógusának szövegeibõl
egyértelmûen kiviláglik. A "gyógyító
beszélgetés" mestere volt, aki - miután már
alig maradt kihez szólnia - rajzos jelekkel kísérelte
meg a beszélgetés folytatását.)
|