Dzset-szeten szemlélõdve
A dzset-szet elsõ
látásra akár egyiptomi szellemnek tûnhet, és
van is benne valami lidérces. Hátborzongató hatalma
számomra egy különös kerülõút
során mutatkozott meg: ugyanis Budapestrõl - a technika
démonainak és a légitársaság tündéreinek
köszönhetõen - Zürichen keresztül sikerült
Krakkóba jutnom. (A Varsóba menõ gép több
órás késése miatt erre a légi vágányra"
tereltek át.) A rövid utazás alatt, miközben keresztül-kasul
cikáztunk Közép-Európa fölött, alkalmam
volt a dzset szet, bár magasban adódó, de nagyon
is mélyreható tapasztalatát átérezni.
A honi tájakat hátrahagyva, gépmadártávlatból
elõbb balra az Alpok, majd kisvártatva jobbra a Tátra
tûnt fel. (Igaz, közbeékelõdött egy kényszerû
átszállási közjáték; kellemetlen
süllyedés-emelkedés, majd jövés-menés
a funkcionális international üveg-beton-fém
style, és a hozzárendelt kapuõrök és
-õrnõk, továbbá mindenféle kamerák
és detektorok között.) A hegycsúcsokkal átlyuggatott
felhõtenger fölött, mint mindig, a tökéletességében
felülmúlhatatlan kék uralkodik. A minden kritikán
felül álló képhez a légikisasszonyok
francia vörösbort kínálnak. (Ettõl mellesleg
a nézõpont ingatagságát illetõ, egy-egy
hevesebb széllökés nyomán támadó
kérdéseken is könnyebb átsiklani.)
Ebbõl a távlatból elég sok minden egyre megy,
a magasságkülönbségek is kiegyenlítõdni
látszanak, az odalent oly fontos határok elmosódnak
és a különbségek is elenyésznek. Köztük
az olyan "alapvetõ ellentét" is, amit Georg Simmel
a századelõn e hegyek és a tenger összevetésekor
még így jellemzett: "a tenger az élet beleérzéseként
hat, az Alpok az élet absztrakciójaként".
Ha ez a fellegjárás nem lenne oly gyanúsan bódító
és tompító, még azt is vélhetném,
hogy ez maga az érvényes nézõpont. Az a magaslat,
ahol a világ minden ellentéte elnyeri végsõ
egységét. Azt, amire Hegel, a technika jövendõ
távlatrendezésérõl mit sem sejtve, az Aufhebung
fogalmat használta; azaz "felemelni", felülemelkedni
minden oppozíción, ellenhatáson és kiszögelésen;
simán siklani az ellentmondásmentesség felhõtengerén...
Ám tapasztalatom mégsem ezt támasztja alá.
Éppen ellenkezõleg: az utazás során egy ettõl
egészen eltérõ evidencia vált nyilvánvalóvá
számomra: ahogy szélesedik az ember látómezõje,
és amennyivel nagyobb térségekre és ténysokaságra
kell tekintettel lennie, azzal arányosan veszít mélységérzékenységébõl.
Ez nyilván antropológiai adottságunkból ered;
abból, hogy - mindennemû tudattágítási
kísérlet ellenére - az emberi figyelem és
az agyi feldolgozóképesség hozzávetõlegesen
állandó. Ezért tapasztaljuk, hogy a szemlélt
felületek növekedése és a feldolgozandó
benyomások sokasodása a növekménnyel arányosan
aláássa a dolgok súlyát, egzisztenciális
vonatkozásaikat megítélõ képességeinket.
Ez a közvetítéstechnikák tekintetében
már eddig is egyértelmû volt. Az emlékezet
túlterhelése kapcsán Paul Virilio kristálytisztán
megfogalmazta: "az információáramlás
felgyorsulásával párhuzamosan, mintegy arra válaszolva,
a felejtés folyamata is felgyorsul. Egyre kevésbé
emlékszünk a dolgokra. Az emlékezethez vezetõ
út egyre kevésbé járható, így
az ember elveszíti múltját. Egyfajta örök
jelenben él."
Talán mindez nem vált volna ennyire nyilvánvalóvá
számomra, ha nem olvasom menetközben, a gépeken és
a várótermekben Bret Easton Ellis Informátorok
címû könyvét. E lapokon ugyanis a dzset szet
- remekül megírt - szellemének "földre szállt"
formájával lehet találkozni. Bár a novellákban
megjelenõ különös földrész (Kalifornia)
mintha nem is egészen ezen a világon volna. Egyes szám
elsõ személyben beszélõ hõsei a hollywoodi
hiedelemvilág hús-vér (jóhúsú
és bõvérû) mutánsainak tûnnek.
Éppoly sebesen, légiesen és érzéketlenül
hatolnak át a habkönnyûnek tetszõ élettereken,
mint ahogy a dzsetek a légrétegeken. Ám ahogy a légifolyosókon
járók körül is különféle légörvények,
lyukak, és akcidensek lehetõségei nyílnak,
úgy az amerikai éberálomvilág sima felszíne
is bármikor örvénylésbe kezdhet és felszakadhat.
Az ilyen szakadásos történetekben pedig éppoly
érzéketlenül ölnek és halnak a szereplõk,
ahogy éltek.
|