Az idegenség homályán és némaságán
át
Kezdetben valamennyien otthon voltunk. Elõbb az anyaméh
õstengerében, majd anyánk ölén. Születésünk
óta táguló körökben terjed ki otthonosságunk.
A felénk forduló arcokra, az érkezésünknek
örvendõ tekintetekre, a fényfoltokra és a falmintázatokra.
Majd a szülõház szinte minden egyes szegletére,
az újra meg újra járt utak hálózatára.
A kezdet elsõ köreiben az otthonosság rendszerint teljes.
Gondoskodásból és óvásból font
falain túl még nem tûnnek fel a távolok. Az
ég éppoly karnyújtásnyira van, mint a kelõ
vagy lenyugvó Nap.
Az ezer ismert ízzel, hanggal és illattal átjárt
otthonosság burka aztán egy ponton felszakad. A halmozódó
hatások felismerésekben összegzõdnek: a kiismert
otthonosságot az idegenség végeláthatatlan
ismeretlene veszi körül. Ez aztán a legkülönfélébb
helyeken üti fel a fejét: akár a hideg hajnalok homályában,
a tócsákkal tarkított sárban, a szürke
számolhatatlan árnyalatában. Vagy a kõvé
keményedett arcokban, kimért tekintetekben.
A felnövekvés fokozataiban edzõdünk: váltakozva
tapasztaljuk meg a vonzást, a bensõséges odatartozás
közelségét, és a taszítást, a
különbözés távolságát. Akár
úgy is, hogy ezer kilométernyi messzeségben, elõször
látott emberek között éljük át a hazatalálást.
Vagy honfitársaink között éljük át
kitaszítottságunk és idegenségünk poklát.
Az elmúlt félezer
év az ismeretlen földek és idegen világok felfedezésének
és meghódításának jegyében telt
el. Mára ez a folyamat lezárult. Az ismeretlen már
nem a föld felszínének távoli pontjain rejlik.
Az egykor idegen, egzotikus - más "zoológiájú"
- világok a világtársadalom részévé
váltak, vagy kihaltak. Újakat éppoly kevéssé
lelhetünk fel nyugatnak hajózva, mint az Észak hómezõin,
vagy a sivatagokon túl. Úgy tûnik, az ismeretlen végérvényesen
visszavonult bevehetetlen védmûveibe: az ég végtelenjébe,
az elementáris alatt húzódó elérhetetlenbe.
A felfedezések nyomán az új és régi
világot fokról fokra kereskedelmi, technikai, katonai, kommunikációs,
hatalmi és egyéb kapcsolatrendszerek hálózták
be. A folyamat a hátországokra nézve sem maradt hatástalan.
A földszerte zajló integrálódással egyidejûleg
az emberi társulások belsõ szétszálazódása,
csoportjainak és egyedeinek elkülönülése
is végbemegy. Azóta a modern társadalom idegenként
társadalmasítja el az embert (Hannes Böhringer)
és a munkamegosztás, az egyre differenciáltabb feladatok
cserélhetõ szereplõinek egyikévé változtatja.
A "belsõ", funkcionális távolságok
idegenséget keltõ hatását a rájuk épülõ
kulturális különbözõségek erõsítik.
A korábbi kulturális közösség szubkultúrák
egyre szaporodó, egymással laza összeköttetésben
álló szigetvilágaira oszlik szét. A "magaskultúrában"
ez éppúgy megtörténik, mint a "mélyben":
a technikai tároló- és közvetítõrendszerek
révén pedig mindahány volt és fennálló
szellemi tradíció a rendelkezésünkre áll.
(A népmozgásoknak köszönhetõen ez közvetlenül
is megtapasztalható, fõként a nagyvárosokban,
amelyek multikulturálissá váltak vagy válnak.)
A legkülönfélébb hagyományok egymásmellettisége
és egyidejû jelenléte, a változások
gyorsulása állandóan próbára teszi
az emberi érzékelõ- és adaptálóképességet,
a személyek és társadalmak teherbírását.
Az utóbbi idõszak történései a különbözés
és az idegenség kérdését az indulatok
kereszttüzébe állították. Kulturális
és etnikai konfliktusok helyenként polgárháborúvá
fajultak és máig sem csitultak. Közvetlen környezetünkben
is épp elég jelét tapasztalhatjuk annak, hogy sokan
legszívesebben a faj és a vér kötelékében
keresnének menedéket.
A helyzet talán mégsem olyannyira kilátástalan,
mint azt némely tünete mutatja. Nem az idegengyûlölet
elleni fellépésekre, az emberi jogok érvényesítésére
vagy más effélékre gondolok, amelyek természetesen
mindenkor sérülékenyek. Sokkal inkább arra,
amirõl a radikális egzotikum kapcsán Jean Baudrillard
ír: Mindannak fényében, amit a másik kioltása
érdekében követtek el, világosan és egyértelmûen
kirajzolódik a másik elpusztíthatatlansága
és ezzel együtt az alteritás elpusztíthatatlan
végzetszerûsége. Az eszme hatalma, a tények
hatalma. A radikális alteritás, a gyökeres másság
mindennek ellenáll: a bekebelezésnek, a rasszizmusnak, a
kioltásnak, a differencia vírusának, az elidegenedés
pszichodrámájának. A másik egyrészt
már eleve halott, másrészt elpusztíthatatlan.
Ez a Nagy Játék.
Ez a Nagy Játék hagyományosan a Divina Commedia,
az Isteni Színjáték nevet viseli - és ezzel
máris átjutottunk egy másik, nem kevésbé
lényeges metszetbe. A kérdések kérdése
ugyanis nem az idegenség gnosztikus vagy népnemzeti, egzisztencialista
vagy fajtiszta értelmezésû végleteiben rejlik.
Sokkal inkább a játék, a commedia, a regény,
vagy akár egyszerûen az élet értelmezésében
- és ezáltal a megvalósításában.
Az idegen, a másik ugyanis a legszorosabban érintkezik a
szenttel. Ezáltal pedig a teremtés természetére
- a sokféleségre, az egyszeriségre, a szabadságra,
végül pedig az egységre - vonatkozó kérdéssel.
Amelyeket nem merészelnék megválaszolni. E kérdésnek
csupán egy lehetséges megközelítésével
próbálkozom. Méghozzá úgy, hogy meggondolásra
ajánlom Dsida Jenõ sorait:
Ha
most lezuhannék a hegyrõl,
kiesne egy parányi, fekete betû
az Isten regényébõl.
Ha hihetünk Dsidának,
és tekintetbe vesszük a teljes biblikus hagyományt,
amely szerint a megítéltetés próbaköve
nemcsak az özvegyekkel és árvákkal, az idegenekkel
való bánásmód is, akkor a dolgok alapjában
másképp állnak, mint azt a kirekesztõk hirdetik.
A küldetés nem a faj és a vér mitikus homálya,
hanem mindenkor a másikhoz szólít, akit az azonosság
és a különbözõség egyidejû elfogadásának
finom fokozatain keresztül érhetünk csak el, sõt,
válhatunk vele olykor eggyé! Mássága ugyanis
az a személyét mindenestõl meghatározó
tulajdonsága, amely nem engedi, hogy megkülönböztethetetlenül
egybemosódjék mással vagy másokkal. Egyszeri
és megismételhetetlen. Azaz személy. Adottságai
és döntései alakították személyiségét,
élete ívét, eredetébõl kibontakozó
alkatát. Ez rajzolja ki a "betût" Isten "regényszövegében",
az Élet Könyvében.
Az idegenség,
a másság, a különbözõség új
színárnyalatot visz a meglevõk közé.
Nem kétségbe von, hanem gazdagít. És ezáltal
további lehetõségekkel táplálja, új
hangzásokkal, formákkal és összecsendülésekkel
ajándékozza meg az embert, beszéljen bármely
nyelven, éljen bárhol. Számomra ez a zenében
a legérzékletesebb. A Szivárvány havasán...
kezdetû népdalban megszólaló gregorián
dallam, a Johann Sebastian Bach egyházzenéjében feldolgozott
német népdalok lenyûgözõ példáit
jelentik két "idegen" világ találkozásának.
A héber kantillációból hagyományozódott,
európai hatásoktól átjárt "kozmopolita"
kereszténység zenei világa zavartalanul válik
eggyé egy-egy "idegen" nép lelkének legmélyérõl
fakadó dallamkincsével, miközben fejleszti és
finomítja azt...
Az európai keresztény hagyomány kontextusában
érdemes felidézni egy ismeretlen 2. századi - Diognétoszhoz
intézett - levél szavait: a keresztények saját
hazájukban laknak, de mégis jövevényekként;
mindenben részt vesznek polgárokként, de mindent
elviselnek, mint idegenek; bárhol, idegenben is otthon vannak,
de minden haza idegen számukra... Noha nem feltétlenül
vonatkoztathatjuk magunkra e kora keresztény irat szavainak teljes
jelentésmezejét - érezni véljük a birodalmi
"haza" iránti érthetõ ellenszenv hevét
-, végsõ belátásai mégis mindenkor
érvényesek. Evilág vendégeiként - "vándorokként",
ahogy a levél másutt a keresztényeket nevezi - egyvégtében
úton vagyunk. A végsõ megérkezéshez
képest mindenkor idegenben. Meghívottan - a növekedés
szabadságában és számûzetésben.
Az õsatya, Ábrahám óta így van: Isten
elküldi az embert, elvezeti onnan - el az apai háztól,
idegenbe: arra az idegen helyre, amelyet megjövendöl. Ez az
Isten a hit nomádjává teszi az embert - írja
Martin Buber.
A mégoly otthonosnak tetszõ tereinkbe ezért tör
be újra és újra, más és más
formában az idegenség - mint nyomorúság, kiszolgáltatottság
és szegénység, vagy mint az ismeretlennel szemben
érzett, leküzdhetetlen félelem és rettegés.
A zsoltárok ennek az elemi érzésnek éppúgy
hangot adnak, mint késõbbi korok költõi. Az
idegenség újra és újra megtapasztalt hidegével
és némaságával szemben az a meghívás
áll, amely a teljességre, a terek és idõk
teljességére, mondhatatlan megismerésre és
eggyé válásra szól.
|