Késõújkor, avagy a posztmodern más perspektívából
Nem találunk
szavakat. Szavakat, melyekkel akár csak hozzávetõlegesen
is körvonalazható lenne mindaz, amit e kérdés
kifejtése megkíván. Ezért aztán, fejet
hajtva a felfoghatatlannak, illõ alázattal néhány
metszetére szorítkozunk. Tartózkodásunk az
elsietett szavaktól többrétû. Ezért is
állítottuk e sorok élére a késõújkor
kifejezést. Ami egyszerre megütköztetõ (hisz két
meglehetõsen ellentétes értelmû tagból
tevõdik össze), kellõen ironikus (a minden korokat
betetõzni hivatott és vágyott újkor
végére - utolsó korszakaként - vasból
(iron) és mosolyból merített pontot tesz),
ugyanakkor nem minden komolyság nélkül megállapít
egy tényállást, továbbá alkalmazza
a minimális történeti periodizáció hármas
tagolását.
Tagadhatatlan, hogy vannak virágzó és vannak viharvert
idõk. A történet fordulatokat vesz, a történelem
hullámokat vet. A hullám: hullámvölgy és
hullámhegy váltakozása, egyikbõl másikba
alakulása. A hullámvonulat haladásának és
pillanatnyi helyzetének megállapítása természetesen
mindenkor a megfigyelõ önkényének van kitéve.
Mindig vannak emelkedõ és süllyedõ áramlatok,
kereszthullámok, kioltások, interferenciák. A korszakhatárok
kijelölése a múltban való minimális tájékozódáshoz
nélkülözhetetlen, kellõ megszorításokkal,
a maga viszonylagosságában értelmezendõ mûvelet.
A történeti idõfelosztásnak a jelenvalóra
alkalmazása kétségkívül elég szokatlan
és kérdéses mûvelet. Mégis szólnak,
méghozzá nyomós érvek mellette. Nem is pusztán
csak a kényszeressé vált fejlõdésbõl
fakadó nyomás, az ezidejûnek az éppen feltûnõ
közeljövõbeli nevében való elvetése
és múltbelivé minõsítése, avagy
alkalmi apokaliptikus belátások támasztják
alá. Sokkal inkább a szemeknek (és a mögöttük
rejlõ elméknek) a növekvõ sebességekhez
és képláncolatokhoz szokása képes az
éppen múló pillanatot is egy eljövendõben
levetítésre kerülõ filmsávként
érzékelni.
Nem állítjuk, hogy máris "poszt" pozícióba
kerültünk volna a modernhez képest, még kevésbé
gondoljuk, hogy a virágkorában volnánk. Valahol a
vége felé vagyunk. Erre a végletesnek tetszõ
kijelentésre azért merészeljük ragadtatni magunkat,
mert tapasztalataink arról szólnak, hogy mindazon elvek,
eszmények és viszonyítási pontok vagy vonalak,
melyek a közelebbi - egy-két évszázadban mérhetõ
- múltban mérvadóak voltak, mára elmosódtak,
kétségessé vagy tarthatatlanná váltak.
A késõújkor
kozmosza
Az asztrofizikai felfedezések nyomán egy olyan kozmosz képe
vált közismertté, melynek majd minden pontja távolodóban
van bármely másiktól. Ez méltán veti
fel a kérdést: egyáltalán "lehetséges-e
a tér és az idõ széttartása közepette
bárminemû egység?" (Böhringer) Ráadásul
kozmosz-képünket idõrõl idõre olyan hatások
érik (a tudomány berkeibõl érkezõ teóriák
és újabb keletû felfedezések vagy felismerések
hírei), melyek ugyan nem "megrendítõek"
(hisz amit - immár évszázadok, de legalábbis
évtizedek óta - ritmikusan rengéshullámok
érnek, azt hogyan is lehetne "megrendíteni"?),
mégis tovább mállasztják, avagy - szelídebben
szólva - egyre "lyukacsosabbá" teszik.
A kozmosz eme asztrofizikai képe - benne a bármelyik pontján
megnyíló, valóságosan "világnyi"
tér-résekkel - a különféle szellemi területek
együttállásának, a jelen szellemi világának
metaforájaként is messzemenõen érvényes.
A szellem különféle övezetei "fényévnyi"
távolokra vannak egymástól. Öntörvényû
mozgásuk - mindennemû alkalmi keresztezõdés
és mutáció ellenére - távolodó
pályákon tartja õket. A szellem széttartó
kozmoszában élünk, ahol ugyan egy-egy terület
"naprendszerében" hatnak a "helyi" gravitációs
erõk, a köztük nyíló, egyre tágabb
tereken keresztül azonban arányosan alábbhagy az összetartó
kötelékek ereje. A technológiai fejlõdés
folytán egyre újabb és újabb tudásterületek
"galaxisai" tárulnak fel. (Igen tanulságos szemrevételezni
egy-egy tudományterület abstract-ját, a szakfolyóiratai
tartalomjegyzékébõl álló vaskos kiadványokat,
vagy a világ - nagyobb - kiállításainak kalendáriumát,
netán a hordozóra kerülõ új zeneféleségek
listáit.) Ezért aztán méltán mondható
el, hogy "aki nem szédül, az nincs informálva"
(Sloterdijk).
A modern mítoszának
szétfoszlása
Az újkort kezdeteitõl fogva jellemzõ eszmék
közül különösen a természet feletti növekvõ
uralom megszerzésére irányuló törekvés
bizonyult tarthatatlannak. Ennek "eredményességét"
az ökológiai érzékenység nyomán
bolygószerte éppúgy érzékelhetjük,
mint napi "életvilágunk" majd minden pillanatában.
A (természet)tudomány elvesztette "ártatlanságát",
tudása pedig végérvényességét
Megismerésmódja technikai természetûvé
vált, feltevései és módszerei függvényévé.
A természet széttagoló megismerésének,
majd pedig egy univerzális matézis alapján történõ
összegzésének lehetetlenségét éppen
a természettudományok különféle területei
tárták fel. Az alapelvek revíziójára
a tudományos racionalitás magvában is sor került.
Természettudományosan tudatosodott, hogy minden ismeret
limitált (Gödel) és nincsen kitüntetett vonatkoztatási
rendszer (Einstein). A közelmúlt kutatásai a természeti
folyamatokban is felfedezték a pluralitást, szakadásokat
és antagonizmusokat állapítottak meg az addig mindenhatónak
tetszõ (természet-)törvény "felfeslõ
szövetében".
Az újkort uraló szellemi és társadalmi szabadságtörekvések
részint megvalósultak, részint pedig egy olyan helyzetre
vezettek, amelyet Hans Zender foglalt össze John Cage halála
kapcsán keletkezett írásában: "Nem
volt "törvénye", üzenete , amit közzé
akart tenni - csak a minden törvénytõl való
szabadság üzenete. Ez az "üzenet" nem más,
mint szellemi helyzetünk félelem nélküli állapotfelmérése.
E szabadság ugyanis valami rettentõ; azt jelenti, hogy amikor
ma mûvészetet mûvelünk, már nincsen talaj
a lábunk alatt; nincs hagyomány, semmiféle konstruktív
logika, sem pedig általános kötöttségre
való igény, ami munkánk hordozója lehetne.
Világunk határmentesített, különféle
kultúrák jelrendszerének feltartóztathatatlan
keveredésébõl áll, s ez olyasféle szabadságot
jelent, aminek túloldalán a nyelvnélküliség
vár ránk." ( Die Zeit, 1992. 08. 21.) A
külsõ kötetlenség kiteljesedésével
csaknem egyidejûleg ment végbe annak belátása,
hogy belül sem vagyunk szabadok. Ráadásul a kötöttségektõl
történt eloldódás, a szabadságlehetõségek
kiterjedése a választás állandó kényszerét
- és neurózisát - eredményezték: "A
posztmodern korszak a szüntelen választás ideje."
(Charles Jencks)
Post-histoire
A történelmentúli idõ fogalma már néhány
évtizede megjelent a teóriában, a "történelem
végérõl" szóló beszéd pedig
az évezred végén vált közkeletûvé.
A mindenkor önkényes végállapotok kijelentése
helyett gyümölcsözõbbnek ígérkezik
a post-histoire terminusának a történelem eltûnése
felõli megközelítése. E folyamat egyik forrása
a keresztény eszkatológia és az ennek nyomán
kiépült újkori történetfilozófiák
által formált "történelmi tudat" átalakulása.
Az újkort a közelmúltig uraló korlátlan
és vég nélküli fejlõdéseszme tarthatatlanná
vált és átadta a helyét a már-már
mechanikusan mûködõ, bár a lehetõségekig
menõ továbblépést biztosító
állandóság - elfojtott apokaliptikus esélyekkel
átjárt - gondolatának.
Más irányból a technológiai fejlõdésfolyamat
fenyeget olyan következményekkel, amelyek révén
az ember által alakított történelem végére
pont kerül. Az 1986-os csernobili erõmûbalesettel nyilvánvalóvá
vált, hogy egy új "szereplõ" lépett
a "történelem színpadára", mely -
az emberi szándékoktól függetlenül - planetáris
nagyságrendben képes befolyásolni emberek sokaságának
sorsát. Ezzel egyidejûleg érlelõdött meg
annak a belátása, hogy "úgy a keresztény
reménytõl, mint a görög episztemétõl
megmozgatott világfolyamat fölött katasztrofális
módon elvesztettük az irányítást."
(Sloterdijk)
Táguló
horizontok
Az elterjedt eszközrendszerek alapjaiban módosították
érzékelésünket és tudásunkat is.
A valóság, akárcsak valahány szemléleti
formája, viszonylagossá vált: "a valóság
a kutatásban van." (Virilio) Nincs olyan kitüntetett
nézõpont, szemhatár, közeg, metszet vagy módszer,
mely általános érvénnyel bírna. Az
egykor mindenek felett álló ész sem képez
már közös középpontot, végsõ
viszonyítási instanciát. A racionalitásformák
pluralizmusa van érvényben: "nincs már
az ész; ész csak többes számban van."
(Lyotard)
A szellemi tér széttartása éppúgy a
nyilvánvaló tudás körébe tartozik, mint
a majd mindenre kiterjedõ egymásmellettiség tapasztalata.
Minden horizontnak megvan a maga napja; az igazság, akárcsak
az igazságosság és az emberség, csak többes
számban érthetõ. A tudásformák, az
életstratégiák és cselekvési minták
terén éppolyan sokféleség van, mint a környezõ
kultúrák vagy képletes idõzónák
tekintetében: "...már jelen van: minden stílus
és lehetõség egyvelegének szinkretizmusa,
a post-histoire." (Gehlen)
A tárolótechnológiáknak köszönhetõen
valahány fennmaradt hagyomány majdnem mindenki számára
hozzáférhetõ. A rögzítõ és
reprodukáló eszközök elterjedése révén
szinte minden múltbéli tudás és alkotás
része a jelennek. A tradíciók túláradó
gazdagsága és torlódása új szellemi-kulturális
helyzetet teremtett. A múlt történetisége ezáltal
éppoly viszonylagossá vált, mint a jelent kitüntetõ
karakterisztikumok. A tradíciók archivált teljességének
egyidejû jelenléte az adott hagyományon belül
is átrendezõdéssel jár: az egész ismeretében
a súlypontok és hangsúlyok áthelyezhetõk:
nem csak az éppen áthagyományozott, leszûrt
és "idõszerûvé" tett része
lehet érvényes (sõt, egyáltalán ismerhetõ),
hanem teljes egésze, illetve az abból adódó
konzekvenciák, új "komponálási"
elvek, eljárások és következtetések.
A tradíciók sokaságának technikailag biztosított
jelenléte azonban ennél messzebb menõ következményekkel
is jár. A különféle hagyományok puszta
egymásmellettisége olyan kulturális környezetet
teremt, amelyben kölcsönös átértelmezések,
keresztezõdések, hibridizációk és kioltások
zajlanak. A kontextuális kötöttségek fölöttébb
korlátozott érvényûek. Határaik áthágása
és az átjárás köztük folyamatos.
A keresztezések, a mutációk, a mindenféle
rendû és rangú elegyedések állandósultak.
Az egyezményes és egyértelmû kódok kétségessé
váltak - a szó mindkét értelmében:
kérdésessé és kettõssé. Ez szándéktalanul
éppúgy megtörténik a különféle
környezetekre és kulturális szintekre tekintettel kialakított
alkotások esetében, mint feltett szándékkal.
(Ez utóbbit számos mûvészeti és kulturális
jelenség példázza; a filmek közt éppúgy
bõséggel találunk ilyeneket, mint a paradigmatikusnak
tekintett (posztmodern) építészetben. A Szárnyas
fejvadász (The Blade Runner) cím film esetében
nem egykönnyen eldönthetõ, hogy egy kitûnõen
kivitelezett kommersz, vagy az ember sorskérdéseit és
metafizikai mélységeket is érintõ mestermû
megalkotásának szándéka került "kódolásra".)
Posztmodern
A modern elmúlásának különféle területeken
történõ tudatosítása nem oly heves és
nem oly radikális, mint a koraújkori tabula rasa-t megteremteni
törekvõ programok, vagy a modernt újralendítõ
különféle avantgarde kísérletek. Az egymástól
olykor meglehetõsen eltérõ, posztmodernnek nevezett
törekvések többnyire mentesek az újrakezdés
pátoszától (vagy ha mégsem egészen,
úgy azt iróniával ellenpontozzák). A radikális
- és általában totalitarizmusba fulladó -
társadalmi, mûvészeti vagy teoretikus kísérletek
kudarcának tanulságai éppúgy közrejátszanak
ebben, mint a megkerülhetetlen, nap mint nap tapasztalt tények
és a köztük nyíló szabad játékterek.
A posztmodern nem tagadása, hanem felülmúlása
a modernnek. Benne nem a leküzdés lendülete munkál,
hanem inkább a legyintés a jellemzõje. (Tudat alatti
tudása: a valami elleni fellépés mindig foglya marad
ellenzettjének; annak öntõmintáit, ill. küzdõ
karmozdulatait kényszerül követni.)
A sokféleség tartóstapasztalata a kizárólagosság
igényénekelvetésére indítja. A modernitással
ellentétben - melynek "magva az a történetfilozófiailag
megalapozott követelés volt, mi szerint a figyelmet az élet
összes területén a tudás és a jog eredményeire
és haladására kell irányítani"
(Böhringer) - a szétnézés, a visszanézés,
sõt olykor a szemlélõdés jellemzi. Nem a keresztény
eszkatológia "leszármazottjaira", történetfilozófiai
transzformációinak tolóerejére támaszkodik.
Hiányzik belõle a modernizmusokban mûködõ
jövõvágy. Relativizmusa szembetûnõ tényeken
alapul, folyamatosan feltöltõdõ történeti
tudásán, a különféle területek egymásmellettiségén,
keveredésén és kongruenciáján, a különbözõ
diskurzusfajták meglétén, stílusok és
mûfajok hierarchiájának kihunyásán.
A posztmodern paradigma az utcán hever. Nem is kell - mint egyes
teoretikusai állítják - az újság(os)ig
elmenni. Életdíszleteink tarkán tündöklõ
és sebesen eltûnõ elegye úton-útfélen
szembetûnik.
Ez a perspektíva éppúgy indíthat különféle
játékokra, a paradigmák elemeinek keverésére,
a párhuzamosságok egymásba olvasztására,
mint közös keretfeltételeik tudatosítására
és mintázataik mûködésének megfigyelésére.
Teóriája nyitott a diszkurzív gondolkodás
elõtti gondolkodásra, a fejlõdéseszmétõl
táplált fensõbbségtudat nélkül
tanulmányozza és támaszkodik belátásaira.
Filozófiái közt nem kevés kísérlet
akad a tudomány és a bölcsesség közti új
egyensúly kialakítására.
A posztmodern egy közbensõkor, az átmenet, a "haladék"
ideje. Nem állító és nem tagadó, inkább
kiváró, megengedõ. Kötetlenségénél
fogva különféle képviselõinél a
szélsõséges könnyedség éppúgy
megtalálható, mint az elmélyült kutatás
és a fajsúlyos alkotás.
Toleráns tarkasága nem töröl le mindent, csak
egymás mellé söpör - ezzel teremti meg a lehetõségét
egy távolságtartó szemléletnek, a minimumokban
való megegyezésnek, a közös kérdések
kikristályosodásának és majdani megoldásuk
esélyének. Ugyanakkor olyan égetõ etikai és
szociális problémákat is felvet, melyek megoldása
nem odázható el, hisz a különbözõ
stílusok, értékvilágok, szellemiségek
képviselõi érvényesülni kívánnak
és egymás érdekeit keresztezik: "társadalmi
konfliktusok szabályozására van szükségünk,
hogy megfelelõen viszonyuljunk a kisebbségek közti
növekvõ versengéshez." (Jencks)
Kelet-Európa
késõújkora
Tájainkon e kérdések némiképpen más
fénytörésben, de annál sürgetõbben
vetülnek fel. Itt a modernizmus elmúlása - miként
"bevezetése" is - egy csapásra ment végbe.
A keleti modernizmus számos területen a nyugatinál
sokkal radikálisabban valósult meg. Kiépült
a modern technológiákon ("nehézipar") nyugvó
társadalmi utópia egységtere, ami nyugatabbra mindenkor
csak részleges törekvésekben jelentkezett, és
nem terrorizált más irányú szabadságtörekvéseket.
A totalitárius homogenizáció rendszereinek leépülésével
különösen kontrasztdús környezet alakult ki.
A különféle korok és kultúrák eleven
jelenléte és keveredése itt erõsebb, arányaik
mások. Az uralkodó modern és a szigetszerûen
már jelenlevõ posztmodern övezetei mellett harsányan
helyet követel magának a mélyhûtöttségében
önmagát túlélt premodern. A szervetlenül,
éles cezúrákon át zajló és viharos
gyorsasággal bekövetkezett változások éppúgy
közrejátszottak e helyzet kialakulásában, mint
a szervezõdési és szellemi szabadság hiánya.
Ez utóbbinak, a modernnel szemben fellépõ széleskörû
kritikai reflexió hiányának tudható be a máshol
már kimúlt mitikus modern fennmaradása. A késõújkor
széleskörû tudatosítása e tájakon
hozzájárulhat ahhoz, hogy alábbhagyjon a legkülönfélébb
életszférákat uraló, a premodern és
a mitikus modern közt fennálló szélsõséges
feszültség. Ehhez a posztmodern olyan kereteket és
mintázatokat kínál, amelyekben - a legkisebb közös
(minimum) elve alapján - a muzealizált múlt hívei,
mûvei és törekvései éppúgy helyet
kaphatnak, mint a megkésett modern, vagy az azon túllépõ
különféle kezdeményezések képviselõi,
szándékai és mûvei.
Ugyanakkor a szellem különféle területeinek mûvelõi
számára itt egyedülálló kilátások
és lehetõségek nyílnak. A keleti modernizmus
kopársága, nyersesége és sivársága
a pusztaság olyan panorámáját tárta
föl, amiben kivételes áttekinthetõségre,
a különféle eleven egyidejûségek és
egymásmellettiségek mélyebb formáló-
és mûködési elveinek belátására
nyílik mód. Ezért kiváltságos bizonyos
tekintetben e pillanat, hiszen ezek ösztönzõ hatásából,
a résztvevõk türelmes és teremtõ összjátékából
ma még alig kivehetõ, a lokális jelentõségen
túlmenõ, párbeszédképes mûvek,
mozgalmak és áramlatok is születhetnek, melyek a szellem
szétfoszlott szövedékének helyreállítására
vezethetnek.
Kilátások
A késõújkor különféle alkotásai
és kihívásai láttán egyre élesebben
vetõdik fel a "fenntartható fejlõdés"
kérdése. Ez az ökológiai eredetû kifejezés
a késõújkor szellemi kozmoszára vonatkoztatva
a következõképpen fordítható le: vajon
a különféle területek eredményes autonómiatörekvései
nyomán tartható-e az eddigi törekvések trendje,
a száz- és ezerfelé széttartó fejlõdés
üteme és iránya? Vajon nem kellene-e - az idevezetõ
út eredményeit és tanulságait nem feledve
- fordulatot venni a közös középpont(ok) keresése,
helyreállítása vagy megteremtése felé?
Ennek - némely esetben már mûködõ - "kísérleti
terepe" és elõretolt egysége a mûvészet.
Az a mûvészet, amely egy ideje már a "túlélés
tere nem élhetõ feltételek közepette"
(Achille B. Oliva)
A kiváltképpen posztmodernnek tekintett építészettel
szemben leginkább a zene kecsegtet ilyen irányú kilátásokkal.
A zenében - és erre mai zenemûvek esetében
számos kitûnõ példát találhatunk
- zavartalanul valósulhat meg múlt és jelen, közeli
és távoli egybehangzása. Benne megteremhet a tradíció
talaján - ami Szabó Lajos metszõen pontos megfogalmazásában
nem más, mint "az alkotók idõ fölötti
szövetsége a kinyilatkoztatás oltalmában"
- a múlhatatlan mai, mely képes a kozmikus kilátástalanság
helyett egy remélhetõ és élhetõ perspektívát
megjeleníteni. Hisz' rajta keresztül, mint azt a romantika
nagy fizikus-filozófusa, Johann Wilhelm Ritter felülmúlhatatlanul
megfogalmazta, a legerõsebb kozmikus kötelék közvetlenül
tapasztalható meg: "A hallás a belsõ látás,
a legeslegbensõbb léttudat. Ezért is lehet a hallóérzékkel
minden más érzéknél ezerszer többet elérni.
A hallóérzék az univerzum minden érzéke
közül a legfenségesebb, a leghatalmasabb, a legátfogóbb;
mi több, az egyetlen mindközös, az univerzális
érzék. Az univerzum egyetlen szemlélete sem érvényes
olyannyira feltétlenül és oly teljességgel,
mint az akusztikus."
|