A kézzelfogható királyságában
A távirányító
Két távtörténet
A magyarországi állatkertek lakóinak sanyarú
helyzetérõl hallva egy gyereknek mentõötlete
támadt: elgondolása szerint elegendõ lenne a Földön
egyetlen állatkert, egy olyan helyen, ahol gondoskodni tudnak az
állatok megfelelõ etetésérõl és
ellátásáról. Ebben aztán minden állat
ketrece vagy kifutója elõtt felszerelnének egy-egy
tévékamerát. Minden állatnak külön
csatornája lenne, így aztán a gyerekeknek az állatkerti
látogatás során csak a távirányító
gombjait kellene kezelniük és kedvenceik állandóan
szem elõtt lehetnének.
A másik történet egy észak-amerikai szegénynegyedbeli
gyerekrõl szól, aki az elbeszélés szerint
az utcára kirohanva, a kezében tartott távirányítót
a forgalomra irányozva megkísérelte váltani
a csatornát. Vagy kikapcsolni a készüléket...?
Új tárgyiasság
Az utólag történtek mindig átértelmezik
az elõbb történteket: a késõbb kirajzolódó
képek, az utóbb kifejlesztett eszközök és
tárgyrendszerek, valamint az általuk kiváltott események
és tények, akárcsak a nyomukban támadó
feltevések és remények, átalakulnak. Más
történeteknek, új magyarázatoknak és
jelképeknek adják át a helyüket.
Nap mint nap tapasztalhatjuk, hogy a mégoly jelentékenynek
tetszõ értelmezési tartományok, fogalmak és
jelentések, kódok és egyezmények miként
távolodnak, kerülnek a jelenbõl a személyes
vagy intézményesült emlékezet tárlóiba.
A technokultúra új tárgyiassága nemcsak az
élettereket és életvilágokat rendezi át,
hanem értelmezési mezõinket, tájékozódásunk
távlatait, viszonyítási pontjainkat, személyes
és egyezményes erõvonalainkat is. Az Újkor
nemcsak az új földrészek, új világok
felfedezésének, hanem a távolság átértelmezésének
és a tér átrendezõdésének története
is. Elõbb a geográfiai, az optikai és az asztronómiai
ismeretek táguló univerzuma forgatta fel alapjaiban a világképet.
Erre következtek a távolságot áthidaló
közlekedési eszközök és hálózatok,
továbbá a különféle kommunikációs
rendszerek.
A távoli azóta folyvást átjárja, színezi
és megszakítja a közelit, a globális a lokálisat,
a virtuálisan jelenlevõ a kézzelfoghatóan
valóságosat. A különféle, egymástól
mind határozottabban elkülönülõ életterek
és a közvetített térségek képei
összetorlódnak. A távolság története
feltárásra vár. S ha már a távolság
- a távirányító révén - "karnyújtásnyira"
van, kiindulópontul választjuk.
Metaforamozgások
A szavakkal, fogalmakkal és szimbólumokkal szemben egyre
inkább elõnyben részesülnek a technikai képek,
a kézzelfogható dolgok. Ez az elementáris felé
tartó egyszerûsödés - miközben beláthatatlan
bonyolultságokat hidal át és iktat ki - távoli
elõdeink világának és vonzalmainak kérdéseit
veti fel: a kéz kivetésének, a képzelet elsõ
körének, a következtetések képzõdésének
kérdéseit.
Elõször bizonyára követ vagy botot ragadtunk.
Alighanem elsõ reflexbõl. Másodjára nyilván
már feltett szándékaink voltak. Kalkulálni
kezdtük az elhatározás és a végrehajtás
viszonyát. Súly és erõ, hathatósság
és gyorsaság kapcsolatát. Homályos sejtelmek
és ki nem mondott kérdések között tervezni
kezdtünk: szándékhidakat húztunk a jelen és
a jövõ általunk kiszemelt hídfõi közé.
Így terjesztettük ki a távolságot az idõben:
az áthidalása révén. Kifejlesztettük
- a csírájában nyilván kezdettõl meglevõ
- elsõ hordozó eszközünket: a képzeletet.
A vágyott világba - a vadaskertekbe és az édenekbe
- vezetõ kifutópályájául pedig a képeket.
A barlangrajzok tanúsága szerint a vágyak elsõ
hordozói, a kézzel festett vagy vésett képek,
vadászatokra vittek; szarvasok és vadkanok, bölények
és õzek közé. Az idõk során a
nagyvadakból kisebb és egyre képletesebb vadak váltak:
látni, vagy újralátni vágyott lények,
helyek vagy személyek, tájak és remények.
A képekkel táplált képzelet olyannyira hathatósnak
bizonyult, hogy még a vándorlással elvesztett változatosságért
is kárpótolni látszott.
A kéz mûvei
A kéz az elsõ közvetítõ a képzelet
képvilága és valóra válása között.
A kéz és "kezelõje" közti kapcsolat
kezdetben nem volt oly közvetlen, mint manapság. A bibliai
"kiveti (szó szerint: kiküldi) a kezét" és
a magyar "kezet emel" kifejezés egyaránt errõl
tanúskodik. Bennük még szóhoz jut az alanyi
szándék és a kivitelezõ kézmozdulat
távolságának, különbözésének
tudása.
Idõvel ez a közvetettség eltûnik, a kéz
kitüntetett közvetítõ szerepe feloldódik
a különféle cselekedetekben. Az összetettebb tettekben
már nem játszik fõszerepet, ezzel együtt elmosódik
a közbül teret (idõt) kapó meggondolás,
az elemi nyelvi reflexivitás - akárcsak a rácsodálkozás.
A test és a végtagok, a centrum és a perifériák,
a legközvetlenebb közelségben rejlõ távolság
tudása elenyészik: átadja a helyét más
távolságok tudásának, melyekhez képest
e csekély distancia valóban elenyészõ.
A kéznek (karnak), a "tagoknak" a testtõl (és
annak belsõ centrumától) való megkülönböztetése
nemcsak a nyelvben, hanem a legõsibb büntetõeljárásokban
- kéz- és karlevágás -, valamint a "megkeresztelt"
pogány kultuszokban - pl. "Szent Jobb" - is eleven gyakorlat.
Ez a különbségtétel, akárcsak a megnevezésekben
tudatosított távolság, a tettek mérlegelésének
és meggondolásának, a morális megfontolások
felmerülésének forrásvidéke.
Ugyanakkor a kéz képességei mindig is felélesztették
a mindenhatóság vágyát: a kezek kiterjesztését,
kapcsolatukat más eszközökkel és emberekkel. Ez
éppúgy táplálkozott a szerszámok használatának
gyakorlatából, a dolgok kezelésének kényszerébõl,
mint a manipulálás és mechanikus mûködtetés
minden gyermeknél megfigyelhetõ vágyából;
önnön testének kiterjesztésére, meghosszabbítására
igyekvõ törekvésébõl.
Eszközökkel ellátva a kéz hatalomra tesz szert
és ez a hatalom - még mielõtt elektronikával
elegyedne - távolsági hatásra képes: fegyvert
fog, jogart emel, varázsvesszõt suhint. A kéz "keze
ügyébe" esõ elsõ eszközeiben, a botokban,
pálcákban, baltákban fizikai, szimbolikus és
metafizikai erõk egyesülnek. Mózes kezében a
bot kígyóvá változik, ami még az elõbbieknél
is távolabbra mutat.
Az idõ/táv
áthidalása
A kéz az elsõ kompjúter, a kavicsok és kagylók
láncolatokba fûzésének, a computálásnak
a kivitelezõje. A számlálás és a kalkulálás
közege és eszköze. Tudás és kézzelfoghatóság
az azóta eltelt évezredeken át külön utakon
járt. A technokultúra térhódításának
köszönhetõen napjainkban a távirányítóban
(és valahány oldalági rokonában és
kiskorú utódjában) újra egyesült. A távirányító,
különösen karcsúbb válfajaiban, közvetlen
rokonságban áll a marokkõvel és a varázsvesszõvel.
Ez a meghökkentõnek tûnõ képzettársítás
vágások és szakadások sokaságához
szokott szemünk számára mégis magától
értetõdik. Lerövidítések, kicsinyítések,
zsugorítások, a gyorsuló átmenetnélküliségek
idejét éljük. Se idõ, se szükség
nincs arra, hogy a történtek vagy történések
folyamatos ívét kirajzoljuk, feltárjuk és
a legapróbb láncszemig menõen megismerjük felépítésüket
vagy lefolyásukat; hogy hajszálpontos "mûszaki
leírást" kapjunk a minõségekrõl,
a mikéntekrõl, a részletek teljességérõl.
Tekintetünk képtelen belátni a részletek rendjeit,
a panoptikus teljességet. Elkerülhetetlenül a vágások,
az átmenetek és áthidalások, a Nagy Ugrások
útját kell választanunk. A látásunkat
e tekintetben legfõképpen iskolázó klipekben
ez pontosan nyomon követhetõ: nemhogy egy történet
teljes eseményhorizontjának felvázolásához,
már egy mozdulat ívének megmutatásához
sincs szükség a folyamatos láttatásra. Elég
egymástól tizedmásodpercekben mérhetõ
távolságra levõ mozgásfázisokat egymás
után helyezni, hogy elégséges sejtelmünk legyen
a közbensõ, kihagyott helyzetekrõl is.
A képek folyamatos kiképzésben részesítenek.
Kondicionáltakká válunk a kihagyásokra, a
váltásokra. A vágás, a fragmentált
tekintet sormetszete hidat ver az idõfolyamban: lehetõvé
teszi az átjárást két távol esõ
pillanat között anélkül, hogy a köztük
eltelt idõt el kellene szenvedni, át kellene élni.
Ebben tetõzik a reneszánsszal kezdõdõ korszak,
melyben minden elválasztó közbülsõ teret
áthágnak, mintegy behatolnak a morfológiába,
ami közvetlenül megmásítja a valóság
hatását (Virilio). A tér ilyetén torlaszolásával
együtt jár az idõ mozgóképi kompressziója:
az egyre nagyobb intenzitás és sûrítés.
Mivel a mozgóképet a mozgás élteti, képtelen
a várakozás csendjét megjeleníteni. A mozdulatlanság,
a nyugalom, avagy az alacsonyabb intenzitású mozgások
és a lassú változások ezért vágattatnak
ki a mozgalmasság univerzumából.
A nélkülözhetetlen
szolga
A távirányító megjelenésével
és a csatornák sokasodásával végre
maga a nézõ is "kezébe vehette" a varázspálcát:
kényelmesen vághatja és váltogathatja a kiáramló
képfolyamot. Keze ügyében van egy szerkezet, amely
egyaránt emlékeztet kardra és puskára: vágni
lehet, de célozni is kell vele. A csapás szemmel nem látható,
mivelinfravörös tartományban történik. E
tulajdonsága eredetére emlékeztet, a fegyverekre
és felderítõrendszerekre.
A távirányító mégsem pusztán
e lelemények egyike. Csaknem végtelen vonatkozásgazdagsága,
jövõbe mutató vektora és kézreálló
volta kiemeli az elektronikus készülékek közül.
Benne a technokultúra szelleme sûrítetten és
kézzelfoghatóan testesül meg, és érzékelhetõen
jelenik meg az egyébként messzemenõen elvont hatalom
+ villamosítás elve. Láthatatlan jelfolyamán
keresztül az ember már-már mindenhatóvá
válik, miközben kérdés, hogy valójában
ki/mi mit/kit tart kézben. Ki kinek a szolgája, vagy keze
által rabul ejtett foglya?
A távirányítók legújabb nemzedéke
már tanulékony: képes a különbözõ
készülékek kódjait elsajátítani
és egyetlen készülékben egyesíteni. Így
már valóban egy kézben összpontosulhat minden:
a távolbalátók, a hang- és képrögzítõk,
az idõzítõk, az ajtók és kapuk mûködtetése,
a fejlesztés alatt álló és eljövendõ
távolbéli dolgok igazgatása.
Távol álljon
tõlünk?!
Természetesen éppoly nehéz távol tartani magunktól,
mint megannyi más berendezést. Akarva-akaratlanul belépünk
a távirányítású ajtók terébe,
távolból faxolt kéziratokat ("telefacsimiléket")
kapunk, távolsági beszélgetéseket folytatunk,
olykor már telekonferenciákon veszünk részt.
A távolság és közeledésének technikái
úton-útfélen velünk vannak, körülvesznek
és követnek. Általuk érzékleteink kétségessé,
a valóság viszonylagossá válik.
Távirányítót akkor is kaphat az ember, ha
történetesen nem kér belõle; számos készülékkel
együtt jár. Amiként léte is a technikai lehetõségek
logikájából következik: az égi és
földi csatornák szaporodásából. Távirányító
azóta létezik tömegesen, amióta az így
adódó távlatot váltogatni és igazgatni,
a közelség részeként kezelni kell.
A távirányítóban összegzõdik a
távolság évszázados története.
Elõzménye az évszázadok távolában,
a távcsõben keresendõ. A messzelátás
varázsvesszeje alakját és alkalmazását
tekintve éppoly erõs hasonlatosságot mutat a távirányítóval,
mint a térképzetekre gyakorolt hatása vonatkozásában.
A korai távcsövek csomós botokra, elvékonyodó
pálcákra emlékeztetnek és mûködési
elvüket éppúgy a fény médiuma alapozza
meg, mint kései leszármazottaikét. Az "égbolt
titkainak" távcsõvel történõ kikémlelése
és feltérképezése rohamos sebességgel
ment végbe (az elsõ csillagászati távcsõ
a 17. század elején készült, Laland 1801-ben
kiadott katalógusa pedig már 47 000 csillag pozícióját
tartalmazza!). Alkalmazásuk nyomán a világkép
viharos átrendezõdése történik meg. A
"kopernikuszi mozgósításnak" (Peter
Sloterdijk) köszönhetõen a tér és a tájékozódás
addig érvényes viszonylatrendszere alapjában megrendül.
A nyomában támadt törésvonalak azóta
egyre mélyülnek: A csillagászatra figyelve az a
benyomásunk támad - írja Arnold Gehlen -, hogy a
világmindenség valamennyi irányban széttart,
és a földi valóságunkat feltáró
tudományok tekintetében sincs ez másként;
nem gondolható el olyan tudásterület, melyrõl
minden áttekinthetõ lenne, tehát a régi értelemben
vett filozófia sem alkalmas erre.
Napjaink széttartó folyamatai közepette a távirányító
kínál olyan "magaslati pontot", olyan kapaszkodót,
ahonnan a távoli tájak és történések
egyenes adásban áttekinthetõk. Az ember elektronikus
jogarának intésére világok tûnhetnek
el és támadhatnak fel. Kézmozdulatára képek
rendjei bontakozhatnak ki. Távolra kiterjesztett kezétõl
kéjes vagy akár lidérces vágyak válhatnak
valóra. Képletes kardjának csapására
emberek ezrei hullhatnak el...
A távirányító még egy tárgy.
Kiterjedése, széle-hossza van; kézbe vehetõ.
Ezt a megfoghatóságot az utóbbi idõben kezdem
méltányolni, tekintettel a küszöbön álló
fejleményekre: a szóból is értõ, vagy
az intéseket követõ berendezések sokasodásával,
a megfoghatatlan felhasználói felületek elterjedésével
el fog tûnni körünkbõl a távirányítás
korának ez a titkos totemoszlopa.
|