Közel és távol kertjei.
Kertlaborátori kontempláció
Kertkozmosz
Mindenütt kertek vesznek körül bennünket. A szabadban,
a földön és az égen: táj-kertek, város-kertek,
felhõ-kertek. Szülõ Földünk, földönkívüli
távlatból szemlélve, a tengerek kékjétõl
keretezett kontinentális kertek együttesének mutatkozik.
Akárcsak a földek és a vizek szabad szemmel már
nem látható elemei, az érzékelhetetlenbe veszõ
legapróbb szegmensei: az anyag minden egyes részét
tekinthetjük dús növényzetû kertnek és
halakkal teli tónak. De a növény mindegyik ága,
az állat mindegyik tagja, nedveinek mindegyik cseppje ismét
ilyen kert és ilyen tó - írja Leibniz a Monadológiában,
majd így folytatja - S jóllehet a kert növényei
közti föld és levegõ nem növény, valamint
a tó halai közti víz nem hal, mindazonáltal
bennük is van növény is, hal is, de többnyire oly
parányiak, hogy mi már nem észlelhetjük õket.
Amennyire bejárhatatlan a valóságos kertek sokasága,
olyannyira kimeríthetetlen a metaforikus mezõkön kirajzolódó
képletes kertek köre és vonatkozásgazdagsága.
A kert toposza a Biblia eredetelbeszélésének Édenkertjétõl
(ahol ültete az Úr Isten egy kertet... És nevele
az Úr Isten a földbõl mindenféle fát,
tekintetre kedvest és eledelre jót) az Énekek
Énekének berekesztett kertjén át a
Jelenések Mennyei Jeruzsálemének kertjéig
terjed, ahol az élet vize áramlik (fluvium aqua vitae)
és az életnek fája sarjad.
A kert a legteljesebb életmetafora: a sarjadás és
kibomlás, a növekedés és gyümölcsözés,
a hervadás és elenyészés foglalata. A kert
mindennemû kultiválásnak, képzésnek
és mûvelésnek, alakításnak és
alkotásnak is alapképe. Metaforája még a "halott
betûk" kertjét is képes megeleveníteni:
egy arab közmondás szerint a könyv olyan, mint egy
kert, melyet az ember a tarsolyában hord...
A kert egyszersmind a teremtõ és megtartó folyamatokkal
való együttmunkálkodás színtere. Talán
ennek nehézségeire utalt Francis Bacon, amikor azt írta,
hogy az emberek hamarabb tanulnak meg pompázatosan építkezni,
mint szépen kertészkedni: mintha csak a kertészkedés
jelentené a nagyobb tökélyt (A kertekrõl,
1625).
Visszahúzódáskert
A kert elkülönített hely: a természetbõl
"kikerített" terület. (A kert szabályosan
elkerített - olvasható a 13. századi Rózsaregényben.)
Keretek közé szorított kiterjedése a megmûvelés
lehetõségeire és határaira mutat rá.
Arra, hogy nem minden mûvelhetõ meg. A tervezés, alakítás
és gondozás nem terjeszthetõ ki a természet
egészére. A kert bekerítettsége ezáltal
élõ és holt természet, és a magasabb
fokú összetettség felé tartó rendezõdés
és felbomlás, az eleven lét arányaira és
ütemezettségére utal, arra, hogy jelenléte az
élettelen tengerében szigetszerû.
A kert keretek közé szorítottsága, beágyazottsága
és elkülönülése a kerítésén
jóval túlmenõ belátásokra indítja
az embert. Az elemi mértékek megismerését,
a mindenség ritmusainak és arányainak megújuló
észlelését éppúgy elõsegíti,
mint a rügyek és hajtások apró moccanásai
mellett a napok és hónapok, évek és évszakok
kozmikus léptékû körforgásának
követését. És közöttük önnön
helyének változandó voltát: a növény
hozza sejtésszerûen az ember tudomására saját
sorsa ciklikusságát (Heidi Paris).
Mindemellett a kert kerítettségébõl és
behatároltságából adódó kétirányú
határtapasztalat önismeretre is vezet. A kert mûvelõje
mindegyre létalapjával, lehetõségei mezõivel
és benne képességeinek korlátaival szembesül:
azzal, hogy mire futja az erejébõl, mire és mikor
indokolt ráirányítania figyelmét, hogyan tervezze
meg tevékenységét, meddig terjesztheti ki hatókörét;
honnan és hová indokolt a visszavonulás, mikor és
mihez elengedhetetlen a hátrahúzódás.
A kert korlátozott kiterjedése így az összpontosítás
és önkorlátozás gyakorlópályája
is.
Kerítettkert
Kezdetben áll a kerítés - írja az etimológus
Jost Trier. A kert szó eredete szinte valamennyi európai
nyelvben az elkerítésre, a bezártságra utal.
A kert kialakítása elkerítéssel és
bekerítéssel kezdõdik, mivel csak az elhatárolással
határok közé vont terület mûvelhetõ
és védhetõ meg. A perzsa eredetû Paradicsom
(pardesz) szó eredeti jelentése is erre utal: körülkerített
liget. Az elkerítés a világ vadságának
és a vegetáció kaotikus burjánzásának
távoltartását, a külsõ és a belsõ
természet elkülönítését és
elrendezését, a kultúra védelmét szolgálja.
(A kert héber neve: gan a gánan - megóvni
- szóból ered.)
A kerítés lehet kézzelfogható, áthatolhatatlannak
tetszõ, de lehet jelzésszerû is. A képletes
kerítés azonban rendelkezhet a kõkerítésnél
is szilárdabb rendezõerõvel. Ezt mutatja a görög
törvény (nomosz) szó eredete, ami a legelõk
elkerítésébõl, a legeltetés szabályozásából
és rendjének kialakításából
ered. Egyébként nemcsak a nomád szóval áll
etimológiai összefüggésben, hanem a görög
nemein (legeltetni, legelõt osztani) és a latin nemus
- (szent)liget - szavakkal is.
Kerítés emelhetõ építéssel és
készíthetõ különféle fonatokból.
Sok türelmet kívánó, ám a természettel
leginkább összhangban álló (egyszersmind legtartósabb
és legnehezebben áttörhetõ) az élõ
kerítés: a sûrûn ültetett fák, bokrok
és cserjék együttesébõl álló
sövény. (Ennek kimerítõ leírását
Pietro de Crescenzi bolognai tudós adja a 14 században Ruralia
Commodora címû mûvében.) De még a
legáthatolhatatlanabbnak tetszõ kerítés sem
képes kirekeszteni a kertbõl a környezetet, látható
vagy éppen nem látható külvilágát.
Nem pusztán azért, mert nem készíthetõ
áthatolhatatlan kerítés, áttörhetetlen
fal, hanem mert a kert eredendõen nyitott. Növényei
a Nap fényére és melegére, a Föld tápanyagaira
és éltetõ vizére szorulnak. (A zárt
belterek kertjei nem kevésbé, mint a szabad ég alattiak,
legfeljebb közvetve, áttételesen.)
A szabadban kialakított kertbe a föld mélye felõl
éppúgy érkezhetnek betolakodók, miként
az égbõl is leereszkedhetnek váratlan látogatók.
Az elõbbi lehet egy vízáram, mely alámossa
az ágyásokat, lehetnek hosszú gyökérzetükkel
a kerítés alatt átnyúló liánok,
szívós gazok vagy akár apróbb rágcsálók.
Igaz, hogy például a vakondok kertalakító
tevékenységének vannak kedvelõi is; esszéjében
Bacon arról is szót ejt, hogy kedvére valók
a vakondtúrásra emlékeztetõ parányi
halmocskák. Amibõl mellesleg arra lehet következtetni,
hogy a kertekhez fûzõdõ kapcsolata, legtöbb kert-író
társához hasonlóan, a puszta szemlélõdésre
szorítkozott és nélkülözte a tevõlegességbõl
adódó tapasztalatok megvilágító erejét...
Kolostorkert
A kert különös kettõsségének, környezetétõl
való elzártságának és koncentráltságának,
valamint kozmikus nyitottságának egyszerre kézzelfogható
és képletes, fáradságos és kontemplatív
vetületeinek kidolgozása és összegzése
a nyugati kolostorkertben jelenik meg. "A kolostori világ
alapjában véve bensõséges és zárt
- írja George Duby. A kolostor a világgal való
szakítás - vallásos életre jellemzõ
- szimbolikus ábrázolása. A természet egy
szöglete, de elszigetelt szöglete. Építészeti
alakja azt mutatja, hogy olyan tökéletességre törekszik,
melyet a világ már nem ismer. "
A szigetszerûség, az elszigeteltség kezdettõl
hangsúlyozott alapvonása a kolostor kertjének is:
De natura rerum címû munkájában Isidorius
Hispanensis (600 körül Sevilla püspöke) ama kívánalmának
ad hangot, hogy a kolostorkertet csak egy épületen keresztül
lehessen megközelíteni.
Ugyanilyen hangsúlyos a kerttel kapcsolatos tevékenységeknek,
valamint a kert és a kerti növények különféle
aspektusainak szimbolikus szemlélete. A kolostorkert megmunkálásának
és szemlélésének ritmikus fázisaiban
a nyugati szerzetesség Szent Benedek megfogalmazta alapelve - Ora
et labora, ima és munka - valósult meg.
A munka és a kontempláció egymást váltogató
és kiegészítõ gyakorlata olyan természetszemlélettel
járt együtt, mely nem szabdalta szét a természetes
teljességet a felhasználás szempontjai és
területei szerint. A kolostorkertekben a díszkert nem különült
el a haszonkerttõl. A növények felhasználása,
szimbolikája és ""esztétikája"
nem vált szét. A rózsákat és liliomokat
gyógyerejük és illatuk, mágikus erejük
és szépségük miatt ültették
- írja kerttörténeti munkájában Dieter
Hennebo.
A kerti növények kultiválásáról
és kontemplálásáról korai dokumentumok
tudósítanak. Például Tours-i Szent Gergely
580-ban íródott Vitae Patrum címû munkájában
Szent Monegundisszal kapcsolatosan említi, hogy a cellája
melletti kert szemlélésébe merült. A kolostorkert
- antik elõzményeivel ellentétben - még
a kézmûves tevékenységre és mindenkor
a kontemplációra szolgál. A kert iránti vonzalom
szorgos munkával kötõdik össze, sõt majdhogynem
ennek révén nyer bocsánatot (Hennebo).
Küzdelemkert
A kert kialakítása és fenntartása küzdelmes
folyamat. Vagy a vad vegetációból vagy a pusztaságból
kell kialakítani és minden egyes pontja képes újra
elvadulni. A kertképzõ fáradozás ugyanakkor
olyan tapasztalatokkal és felismerésekkel is jár,
melyekre másutt nem nyílik mód. Az évszakok
változása és az évek múlása
az idõ más-más metszetét mutatja meg a kertben.
A növekedés fázisai, a rügyek és a bimbók
napról napra követhetõ fakadása, az évrõl-évre
bontakozó majd lehulló lombok, az ágak növekedése
és a törzsek évtizedeken át tartó vastagodása
nem pusztán megjeleníti, hanem tapinthatóvá
teszi a múló idõ különbözõ
szakaszait, rövidebb-hosszabb ritmusait, természetes tagoltságát:
az idõ rendjét.
Az évszakok és az idõjárás üteméhez
igazodó teendõk minden másnál intenzívebb
kapcsolatot alakítanak ki a természet folyamataival. Az
így végzett munka test és lélek terápiája.
A fáradozás során átélhetõbbé
válik a test földhöz tartozása, és ennek
köszönhetõen elmélyültebbé válhat
a megpihenés nyugalma is. A kertmûvelés mûvészete
megmunkálás és szemlélõdés,
kultiválás és kontemplálás kettõsségében
és kiegyensúlyozottságában áll. A kertész
mondhatni elsõ és legavatottabb szemlélõje
kertjének, miként a mûvész az õ mûvének.
E kettõs, komplementer megközelítés hiányában
a kert egyfelõl szorgoskodó díszítgetés
vagy termelés, másfelõl széplelkû merengés
vagy funkcionalista "rekreáció" tárgya
csupán.
Egy hászid történetben a szabbatot ünneplõ,
kertjében sétáló ember egyik gyümölcsfáját
szemlélvén arra a gondolatra jut, hogy a következõ
napon meg kell metszenie. A fa azonban másnapra kiszárad.
Az elbeszélés a szombat megszenteltségérõl
és a ténykedéstõl tartózkodó
kontempláció kibillenésérõl szól.
Arról a pontról, ahol a szemlélõdés
célelvû mérlegeléssé, racionális
tervezéssé, gyakorlati teendõk kiindulópontjává
válik. E helyzet elkerülésének szándéka
feltehetõen közrejátszhatott a kolostori munkamegosztás
kialakulásában, melynek során a szemlélõdés
(és a szellemi munka) különvált a kertmûveléstõl
(és a fizikai munkától), és végzése
is másokra hárult át.
Díszletkert
A késõbb kibontakozó, kolostorokon kívüli
- nemesi és polgári - kertkultúra esetében
a megmunkálás és a szemlélõdés
eredendõ összetartozása többnyire fel sem merül.
A kert kialakítása és kultiválása elválik
annak kontemplációjától és teóriájától.
(Ez leginkább abból látható, hogy a kert -
mára könyvtárnyi terjedelmû - irodalma a középkortól
kezdve fokozatosan kettévált: az egyik vonulat a kert különféle
botanikai és technikai leírásaira szorítkozik,
a másik a kert terveit, irodalmi leírásait és
elméleteit tartalmazza.) A kertek tervezõit (továbbá
majdani látogatóit) és megmunkáló-kivitelezõit
(késõbbi gondozóit, kertészeit) világok
választják el egymástól.
A reneszánsszal színre lépõ újpaganizmussal
együtt visszatér az antik ideális tájak koncepciója.
Az antikizáló eklektikát a természetalakítás
önkénye követi. A "magasabb nézõpontból"
szemlélt és tervezett franciakertek racionalitása
a természet szerves összetevõin megtörik, puszta
dekorációvá és abszurd paródiává
válik. Versailles és Schönbrunn geometrikusan alakított,
merõlegesre metszett fái egy szürrealista színjáték
architektonikus díszleteivé, tervezõik és
megrendelõik belvilágának kivetített kulisszáivá
váltak.
A 18. századtól kezdõdõen az élésre
határvonalú kertek mértanát a lágy
feloldódás tájkertjei váltják fel.
A korai romantika nosztalgikus természetszemlélete a távoli
és romlatlan múlt képeiben keresett kiutat. Robinzonádjának
sajátos emlékmûveként Rousseau-sziget emelkedik
ki a Wörlitz-i angolkert tavából. Az ilyen tájkertek
abban különböznek a korábbiaktól, hogy bennük
a határok összemosódnak. Építtetõik
természetes és mesterséges, rom és mûrom,
múlt és jelen, kert és környezet különbségeinek
kiküszöbölésére törekedtek. A kert nem
válik ki, hanem beleolvad a környezõ tájba.
Nincsenek éles határok, egyenesek, végtelenbeveszõ
sétányok, csak tavak, ligetek, grották, remetelakok,
Vénusz-templomocskák, egzotikus növények, elvágyódáshelyek
és -alkalmak vannak.
Szigetkert
Az angolkert minden szépsége ellenére megtévesztõ.
A benne megnyilatkozó esztéticizmus, mely az egész
világot szeretné saját eszményei szerint megszépíteni,
éppen a kert mibenlétét illetõen téveszt
meg: a kert és környezete között húzódó
határ látszólagos elfedésével azt az
illúziót kelti, mintha az mindenre kiterjedne. Pedig minden
kert sziget a természet tengerében. (E felismerés
legradikálisabb konzekvenciáját Francesco Colonna
vonta le, aki eszményi reneszánsz kertjét inszuláris
utópiává fejlesztette és Küthéra
elképzelt szigetére helyezte.)
A kilométerekre kiterjedõ kerteket, miként az arasznyiakat
is, a világ tengere veszi körül. Paradox módon
ezt jeleníti meg a kolostorkertek forrása vagy kútja,
és a kertek legtöbbjében létesített tó
is: kívülre utaló jelként a szigetszerûség
inverz arányára és jelenlétére mutat
rá.
A kert elszigeteltsége egyszersmind elõfeltétele
kialakításának és fenntartásának:
a kert rendjének. Csak az elkülönítés és
elrendezés teremti meg a kiválasztott növénytársulás
növekedésének és fennmaradásának
feltételeit. Ennek köszönhetõen a megfigyelés
és rendezés, a gondozás és mûvelés
hosszú fejlõdéstörténete során
nemesítették azokat a növényeket, melyek a mai
kertekben nõnek.
A kert szigetszerûségébõl adódó
körülhatároltság és áttekinthetõség
a növények növekedésének rendje révén
másfajta rend felismerésére is módot ad: bekerítve
és e határok között leegyszerûsítve
és felfokozva az általános rend válik láthatóvá,
mely mindig is jelenvaló. A rend univerzális, ám
szükségbõl korlátozott, vagyis csak bekerítve
és behatárolva ismerhetõ fel és tartható
fenn - írja Böhringer az építészet
kapcsán. Megállapítása a kertre méginkább
érvényes.
Komputerkert
Az agrártechnika terjedésével elkezdõdik a
Föld eddig megmûvelhetetlennek tartott területeinek, a
mocsaraknak, sivatagoknak és esõerdõknek a megmûvelése
is. Az újonnan meghódított termõterületeken
monokultúrákat alakítanak ki. Ezzel egyidejûleg
a tájvédelem "kertesíti" a fenségesnek
a különösen koncentrált térségeit.
Ennek jegyében egész tájegységeket kerítenek
be, alakítanak "természetvédelmi terület"-té,
"nemzeti park"-ká. Az addig érintetlen természet,
a phüszisz, akárcsak korábban nem egy "természeti
nép", rezervátumokba szorul. Ezáltal látogathatóvá
válik, akárcsak egy állatkert. Az ilymódon
izolált helyeket nem pusztán kerítésük
választja el a késõújkor világától,
hanem egy roppant kiterjedésû, nem egykönnyen látható
és áthatolható képzõdmény: ami
ma számunkra a világot jelenti - írja Heidegger
Állomások címû útinaplójában
-, információk technikai eszköztárának
áttekinthetetlen kuszasága, amely az érintetlen fûzisz
elé került és elfoglalta ennek helyét, mûködésében
pedig már csak számításokkal hozzáférhetõ
és irányítható.
Ennek a folyamatnak a legkövetkezetesebb kiterjesztését
a komputergenerált képvilág kertjei jelentik. A monitorok
más-világi kertjeiben fantasztikus virtuális vegetációk
virulnak. Füvek fakadnak, lombok hajladoznak, virágok nyílnak
és csukódnak össze, közöttük szitakötõk
és pillangók szálldosnak. A megszólalásig
hû mûvirágok mellett ezek a digitális díszletek
már a való világban csökkenõ biodiverzitás,
az életsokféleség lebomló folyamatának
végpontja felé mutatnak, ahol az élet hûlt
helyét hézagmentesen kitölti majd a computált
más-világ.
Kiállításkert
A közelmúltban Tsukubában megrendezett világkiállítás
technológiai kertje kilépett a kétértékû
képvilágból: a természet zsugorításában
eddig is élenjáró japánok ezúttal még
egy lépéssel tovább mentek: a mûnövények
között, a fákon már daloltak is a mûmadarak.
Mint az elektronikus Eldorádó egyik európai nézõje,
Jean Baudrillard megjegyezte: Tsukuba Heidegger álmának
dialektikus átfordulását materializálta és
tette közszemlére, némi túlzással Heidegger
álma jelent meg Walt Disney adaptációjában.
Az így megvalósult álom persze rémlátomás:
a Heidegger tudomány- és technofilozófiájában
felvetett lehetõségek legrosszabb változata, amikor
is a technoszféra teljesen összezárul az ember körül
és a (természetes) lét(feltételek) egész
konstellációja eltûnik az elényomuló
"állomány" létesítményei
mögött. Maga Baudrillard sem gondolja ezt egészen másként,
mivel folytatólag arról ír, hogy a technika mindent
átfogó ellenõrzése alá vetette az embert,
ám egyúttal szeretnénk azt is hinni, hogy mindez
nem oly borzasztó, és hogy ezzel az ellenõrzéssel
el lehet boldogulni.
A technika fejlesztéstörténete és az ember fejlõdéstörténete
valóban ezt mutatja. Akár elborzad, akár elégedett
valaki e körülmények közepette, egyelõre
elboldogul velük. Ám az emberi létfeltételeket
(egészen a létérzékelésig menõen)
egyre komplexebb módon kikezdõ alkotmányok kihívása
nõttön nõ. Így aztán a technológiák
burkában való boldogulás aligha lehet önfeledt,
boldog technofil játszadozás. Ellenkezõleg, nagyon
is nagyfokú józanságot, távolságtartást
és ellenállást kíván. Ehhez Paul Virilio,
a technológia egyik legéberebb elemzõje szerint az
kell, hogy a technológiától a lehetõ legnagyobb
mértékben eltávolodjunk. Kérdezzünk rá
mindenre, mígnem az egyre lényegbevágóbb kérdéseinken
keresztül visszatalálunk halandóságunk tudatához:
felismerjük, hogy az idõ lakói vagyunk és túllépünk
a gazdaság, a hely és a tér megszokott gondolatkörén.
Ilyen kérdések felvetéséhez és kilátásaink
kontemplálásához éppen a - technológiák
által eddig még ki nem kezdett - kertek kínálnak
kedvezõ helyet.
Kõkert
Jó pár éve van nekem egy nagy belsõ kertem
New Yorkban - írja tokiói elõadásában
John Cage. - Ma már több mint kétszáz különféle
növényem van, köztük kicsi és nagy kövek,
melyeket vagy az utazásaimról hoztam, vagy in situ kiválasztás
után autóval cipeltem magammal a virginiai New Riverbõl.
Jóllehet fiatal koromban képtelen voltam szobrokkal együtt
élni, ma már azt veszem észre, hogy szeretem az elhelyezett
kõ mozdulatlanságát és nyugalmát.
Cage-et belsõ kertjének kialakításában,
buddhizmusa mellett, a japán zen-kertekben tett látogatása
is inspirálta. A szigetországi zen-buddhista kõkert
a keresztény kolostorkert komplementumának tekinthetõ.
Magas kõfallal körülkerített keretei közt
javarészt az élettelen természet van jelen: felületét
többnyire hullámokba rendezett apró kövek borítják.
A kõtenger néhány helyen örvényt vet:
a körkörösen elrendezett kõhullámok közül
sziklák emelkednek ki. Ezeken zöldellnek a zen-kertek növényei:
a mohák és zuzmók.
Az üres, egynemû hullámokkal barázdált
síkon a kontempláció kozmikus kifutópályái
nyílnak meg. A koncentrikus görbületek mintegy a csillagrendszerek
és spirálködök, a sziklák az égi
testek képét jelenítik meg. A kõkert négyzetesre
kiépített keretei között a mindenség arányrendszere
válik szemlélhetõvé: a szerves élet
elenyészõ zöldje az élettelen kõtengerében.
Belkert
Belsõ kertek más inspirációból is készülhetnek.
A kert, amellyel nap mint nap találkozom, hüvelykujjnyi alapterületû.
Lányom egy üveg kupakjában alakította ki. Földjébõl
csigaházak merednek elõ, közöttük egy szárára
és bolyhos magjaira száradt, valaha volt virág. Ugyanaz
a fajta, mint amit egy éve a közeli tó partján
szedtünk. Így ez a kert a személyes emlékek
és az összetartozás kertje is. Igaz, hogy esõ
nem éri és a nap sem fakaszt újabb virágokat
benne. Változás csak a változó megvilágítás
és környezetének átalakulása révén
éri. Ugyanis része az íróasztalomon elhelyezkedõ
nagyobb, mintegy kétszer két arasznyi kertnek, melynek állandó
""mûvelésében", átrendezésében
és növelésében másik lányom is
részt vesz. Ez már valóságos vad-kert: a kövek
és termések között itt-ott állatok hevernek.
Összeomlásáig egy pettyes gyurmazsiráf magaslott
ki közülük. A nagyobb marokkõbõl, hínár-rajzolatú
mészkõbõl, kõzetekbõl és kavicsokból
álló kõkertben gesztenye, dióhéj, gyertyacsonk,
nyírfakéreg, fészek, fûzfakoszorú, benne
egy kicsiny horpadt földgömb, továbbá csiga- és
kagylóhéjak kaptak helyet. Kertészi teendõim
itt a ""gyomlálásra" korlátozódnak:
az idõrõl idõre újabb állatokkal, kövekkel
vagy termésekkel bõvülõ együttest olykor
ritkítani kell, kiterjedését "keretek között"
kell tartani, s meg kell szabadítani szétesõ, elbomló
vagy összetört elemeitõl.
Ez a belkert utal az ablakomon túli kertre is, amelynek kialakítása,
szemlélése és mûvelése indított
e sorok írására. A kinti kerttel összevetve
a belkert inkább képletes, míg az elõbbi élõ:
a földjébõl kinövõ, az ég felé
törõ növényeivel olyan szerves alkotás
és alakulás, aminek minden egyes része magában
is teljes, és olykor a tökéletesség túl
nem szárnyalható virágait fakasztja.
Teremtéskert
A kert eredendõen a teremtés, a növekedés és
a termés kertje. Minden alakulás és alkotás
alapképe. A mûvelés és a mûvészet
metaforája, melyben az emberi kreáció és a
világteremtõ kreativitás találkozik: ahonnan
kiágazik és amivel egyvégtében össze
is ér. Ahol az egyik alkotó a másik alkotásának
alakulását tanulmányozhatja, elõmozdíthatja
és követheti. Ahol nehéz megfeledkezni arról,
hogy a kertben a természet a mester és a tulajdonos a
tanítvány - mint Luis G. Le Roy holland mûvész
írja. És ahol mellesleg az is nyilvánvaló,
hogy egyikõjük mindig "hozott" anyagból dolgozik.
Miként a mûvész is a világ talaján,
önteste és idegbibliája bázisán bontakoztatja
ki a maga kertjének képletes virágait: a világait.
Errõl a nem éppen elhanyagolható különbségrõl,
és az ezzel kapcsolatos tévedékenységrõl
ír Wittgenstein az Észrevételeiben: Gyakran
kapom magam rajta, hogy ha sikerül egy képet szépen
bekereteztetnem vagy a megfelelõ helyre felakasztanom, olyan büszkeség
fog el, mintha a kép egy piciny részletét én
festettem volna. Mintha a gyepszõnyeg egy kivételesen ügyes
elrendezõje végül azt gondolná, hogy legalább
egy icipici fûszálat mégiscsak õ maga állított
elõ. Miközben azért tökéletesen tisztában
kell lennie vele, hogy még a legparányibb, a legsilányabb
fûszál keletkezésének mikéntje is tökéletesen
idegen és ismeretlen az õ számára.
Az ég kertje
A kert vendégszeretõ: belefáradva mûvelésébe
vagy nézésébe, le lehet heveredni füvére.
Hason vagy háton fekve pedig újabb kertekre nyílik
kilátás: ilyen közelségbõl a dús
növényzetû kerteknek és a harmatcseppek tavainak
új nagyságrendje nyílik meg. (Ez a léptékváltás
mellesleg személyes kezdeteinkhez is visszavezethet: elsõ
éveinkhez, amikor eleve közelebb voltunk vagy könnyebben
ereszkedtünk le a földhöz, mint felnõve...)
Hanyatt fektünkben az égre, kimeríthetetlen nappali
kékjére, felhõkertjeire vagy az alkonnyal kinyíló
csillagvirágaira látunk. Ekkor a földvonulatok, a növények,
a fák koronái vagy az építmények fogják
keretek közé látómezõnket. A földi
formák így kerítik körül az ég szemünk
elõtt nyíló végtelenjét.
Egyszer családommal a közeli réten, ami egyébként
vitorlázógépek fel- és leszállására
szolgál, fej-fej mellett leheveredtünk a fûbe. Azóta
családi csillagnak nevezzük, és idõrõl
idõre megismételjük ezt az elheveredést. Így
fekve és az eget elnézve méginkább nyilvánvaló,
hogy mindig is a világ kertjében vagyunk: egymáshoz
közel, mégis minden messzeségre nyíltan és
meghívottan.
|