Látva látni
Amikor tizenöt év múltán újra Párizsban
jártam, feltûnt, hogy a szabadtéri kávéházi
székek másként állnak: többnyire nem
az asztalokat veszik körül, hanem egyenes vonalba rendezve valamennyi
az utca felé fordul. Olykor, mint a moziban, több ilyen sor
is húzódik egymás mögött. Lehet, hogy a
másfél évtized alatt végbement "fordulat"
csak nekem tûnt fel és már korábban is külön
széksorok szolgálták az utca szemlélõit.
De aligha volt belõlük ennyi, különben fel se figyeltem
volna a változásra.
Ezeken a székeken persze többnyire nem a párizsiak
ülnek, hanem az odalátogató külföldiek. Ennek
megállapításához nem elengedhetetlen a gall
arcvonások, netán a rassz beható ismerete, a különbség
lerí a kinézetbõl. Két értelemben is:
a bennszülöttek eleganciája, ami a legegyszerûbb
nyári ruhákban is kifejezésre jut, élesen
elkülönül a turisták egyenruhájától.
A külsõ kinézet mellett a belsõ (ki)nézet,
a figyelem iránya mutatja a különbséget: a helybéliek
többnyire avégre térnek be ezekre a helyekre, hogy
egymással találkozzanak. Székeik ezért is
állnak egymással szemben. A látogatók nem
egymással akarnak találkozni, hanem hogy - éhségük
elûzése és szomjuk oltása, a flangálás
fáradalmainak kipihenése mellett - az utcaképpel
találkozhassanak. Ezért fordulnak kifelé a székek,
hisz elsõsorban a turistatekintetek szolgálatában
állnak.
Nem hiszem, hogy tizenöt év alatt az odalátogatók
száma vagy összetétele lényegesen megváltozott
volna. A kinézet szolgálatába állított
széksorok inkább a szemléletmód változását
mutatják: a mediatizáltság elmélyülését.
A televízióra tájolt nézés persze nem
az utóbbi másfél évtized fejleménye.
A képernyõre összpontosuló tekintetek szokása
azonban hosszabb távon messzebb menõ következményekkel
jár. Legalábbis Detlef Linke agykutató szerint a
televízió bizonyos értelemben megfordítja
észlelésünknek az evolúció során
kialakult mechanizmusát. Mivel a klasszikus három méter
távolságból történõ tévénézés
során pontosan a retina középsõ része
aktiválódik, a mozgalmasság és az újdonság
egy olyan területrõl érkezik, ami evolutívan
nézve nem az újra, a váratlanra tipikus. A korábbi
évezredek során, amikor az emberek még körülülték
a tüzet, a váratlan információ - légyen
az baráttól vagy ellenségtõl eredõ
- a látómezõ laterális részébõl
származott, így az agyban egészen más projekció
zajlott. Amíg ugyanis a látómezõ közepérõl
származó információk egyenesen a nagyagyba
kerülnek, addig a látómezõ peremérõl
származóak elõször az agytörzsbe jutnak,
ami orientálódási reakciót vált ki.
Ez a fejet az új információ felé fordítja,
és az agy részletes elemzésbe kezd. A tévénézés
során ez az orientálódó reakció elmarad.
Az információ egyenesen a nagyagyba kerül, ami azt
jelenti, hogy az átmenet a Gutenberg-galaxisból az új
médiumok galaxisába egészen új követelményeket
támaszt az agyunkkal szemben.
E követelmények között alighanem a változás
tényének és horderejének tudatosítása
a legfontosabb. A látásmód változása
ugyanis a világkép változását vonja
maga után. Maga a világkép, a világ képpé
válása Heidegger szerint az újkor alapvonása.
Korántsem közömbös, hogy a világ képpé
válása nyomán a képnézés hogyan
s mivé alakul tovább. E változás fázisairól
számomra a legszemléletesebb képet egy autósmozi
ötvenes években készült fotója mutatja:
a kép elõterében a kocsik (korabeli vonalvezetésüknél
fogva) erõsen bogárszerû benyomást keltõ
raja áll. Mindegyik orral a hatalmas vászon felé
fordulva, mintegy igézet alatt mutatkozik. A fémesen csillogó,
akár kitinborításúnak is vélhetõ
testek, mint fénycsapdába esett rovarok veszik körül
a vetített képet. A háttérben egy alkonyi
város fényei látszanak. A tekintetek igézõfelületén,
a vásznon éppen Mózes szerepében tárja
szét karjait egy színész. A film forgatókönyve
egy olyan írás alapján készült, mely
a korabeli képszemlélethez (a képmások kultikus
tiszteletéhez) képest radikálisan más követelményt
támasztott: Halljad Izráel!
|