Levelek
tengere.
Egy kerti fûzfa fejleményei
Eddigi munkásságom
legfõbb fejleménye egy fûzfa. Méretei alapján
legalábbis életem legnagyobb eredményének
tekinthetem. Tíz éve, amikor a kert közepére
ültettem, ujjnyi vastagságú vesszõ volt. Azóta
évrõl évre növekvõ életerõvel
terjeszkedik a térben, és mára mintegy tíz
méteresre terebélyesedett. Fajtáját, számomra
érthetetlen okból, szomorúnak szokás nevezni.
Nemcsak a magyar mondja ezt róla, más nyugati nyelvekben
is ez állandó jelzõje. Pedig az analógia ebben
az esetben téves; míg a lefelé görbülõ
ívek kétségkívül a derûtlenség
kifejezõdései az arcokon, a fûz ágai nem szomorúságukban,
hanem túlburjánzó bõségükben hajlanak
le! Ennek a féktelen életerõnek a fûz esetében
is megvannak a veszélyei: egy közepes erejû vihar is
nagy kárt tud okozni benne. Ezért aztán a magam fáját
minden évben, többször is, nyesni vagyok kénytelen,
ami nem kis munkával és több tûzgyújtásra
elegendõ hulladékkal jár.
A "szomorú" fûzrõl a keleti emberek - ellentétben
a nyugati antropomorfizmussal - másként gondolkodnak: számukra
az egyetemes termékenységet jeleníti meg, méghozzá
egyedülálló módon. Kínában, ahol
a fûzfa minden valamire való kertnek elengedhetetlen tartozéka,
a termékenység fõ jelképének számít.
A fának olyannyira erõs a szexuálszimbolikája,
hogy régebben nem is szabadott az udvarházak hátsó,
többnyire nõk által lakott részéhez ültetni,
mivel úgymond erkölcstelen gondolatokat ébreszt...
A "virágot keresni és füzet venni"
kifejezés pedig - mint az Marianne Beuchert Kína kertjeirõl
szóló kitûnõ tanulmányából
megtudtam - a bordélyház felkeresését jelenti.
A fûzfa 16. század óta használatos írásjele,
a "qi" pedig az életerõt és a lélegzést
(egészen pontosan az "élet-leheletet") is jelenti.
Annak a meglétét, ami akkor távozik, amikor valaki
"kileheli a lelkét". A lélegzésnek (vagy
méginkább, régi írásmódja szerint:
lélekzésnek) kétségtelenül van valami
köze a fákhoz, amint ezt régi korok emberei zseniális
intuícióval belátták. Ma, élettani
kutatások sokasága nyomán, mindez már nem
pusztán általánosságban, mint az embertestek
"lassú égésének" elengedhetetlen
feltételeként ismert, hanem szám szerint is tudható:
egy ember lélegzéséhez a kellõ oxigént
átlagosan négy fa életfolyamata biztosítja.
Meglehet, hogy egykor a nyugati gondolkodás is számot vetett
mindezzel és a különbség csak abban áll,
hogy a fûzfa jelentésgazdagságát a fonákjáról
fogta fel. Legalábbis erre enged következtetni az a tény,
hogy tájainkon elõszeretettel ültetik temetõkbe
ezt az élettõl duzzadó fafajtát.
A hazai "füzek füzét" számomra mégsem
a temetõi fûz jelenti, hanem a martonvásári
Brunszvik-kastély parkjának tava fölé magasodó
hatalmas példány. Ez a talán több száz
éves fa, teraszos koronájával, kaszkádszerûen
leesõ lombozatával a hely ékessége. A víztükör
megkettõzi és kiemeli, a környezõ tájkert
pedig megfelelõ keretek között engedi megjelenni. Ez
a sajátos "keretezés" - amit korábban Európa-szerte
angolkertnek neveztek -, mint ahogy talán a benne fellelhetõ
fafajták egy része, így a fûz is, majdhogynem
közvetlenül a kínai kertmûvészetnek köszönhetõ.
Ez a távoli, a korabeli nyugati palota-kertek geometrizmusba fajult
konstrukcióihoz képest kétségkívül
egzotikus formavilág meglepõen rövid idõ alatt
terjedt el a 18. századi Európában. A tájkertészetnek
azóta is, és nemcsak a kertmûvészetben érvényes
alapelve: Nõni hagyni! Nem gúlává vagy kúppá
lenyesni. Engedni kibontakozni. Nem feltétlenül fékevesztett
burjánzásra bátorítani, hanem növelni,
"futtatni": hagyni, hadd fussa ki a formáját.
Vagy éppen engedni új formákká összefonódni.
Kína kertjeirõl már Marco Polo utazásairól
szóló - azóta többnyire fikciónak bizonyult
- elbeszélésébõl értesült az európai
közönség. A kert-kultiválás kínai
módozatának nyugatra érkezése azonban még
pár évszázadot váratott magára. Közvetítésében
kulcsszerepe volt egy 18. századi olasz ferencesnek, Matteo Ripának.
A nápolyi szerzetesnek sikerült a kínai császár
- külföldiektõl kiváltképpen elzárt
- jeholi rezidenciájának kertjeibe eljutnia, méghozzá
azzal a megbízatással, hogy képeket készítsen
róluk. Ezt a ritka kegyet a rézkarcolásban szerzett
viszonylagos jártasságának köszönhette,
amely technika Kínában addig ismeretlen volt. Ripa 1724-ben
érkezett vissza Európába. Londonban maga az angol
király és a fõnemesség járt a több
tucat kínai kert-kép csodájára. Burlington
és Kent nem sokkal késõbb kialakított, majd
hamarosan híressé vált kertjei nem keveset köszönhetnek
ezeknek a példa-képeknek. Az iskolateremtõ tájkerteket
még egy évszázadon keresztül "les jardins
anglo-chinois" néven tartották számon Európa-szerte.
A fûzfaültetésre mindazonáltal nem a kerttörténetnek
ez a fejezete késztetett, amit annak idején még nem
is ismertem. Jóval gyakorlatiasabb megfontolásokból
vágtam le egy vesszõt egy út menti fáról:
a kopár területre, ami az építkezés után
maradt hátra, növények, fák kívánkoztak.
Nem is csak szépészeti szempontból. A fûzfa
például fölöttébb hasznos szerzet: felfogja
a lenti út lármáját, felszívja a derítõbõl
szivárgó vizet, de legfõképpen árnyat
ad. Jótékonyan eltakarja az alatta kialakított homokozót,
gyerekeim kedvenc tevékenységi területét. Ez
manapság, a Nap mai sugártartományának szûretlensége
folytán, nélkülözhetetlen. A közvetlen hasznosságon
túlmenõen van még néhány kevésbé
praktikus, ám annál inkább kedvezõ tulajdonsága.
Bár a kert közepén magasodó fûz "szomorú"
salix-fajta, elég derûs idõket lehet a tövében
eltölteni. Lehet egyedül vagy másokkal együtt ülni
alatta. Hallgatni a szél neszezését a levelek között.
Az áramlás hangját a levelek tengerében. Átmeneti
elcsendesülését, újralendülését:
a világ hangját.
|