Más világokra szegezett szemünk.
A Hubble kozmosz-képei
1993 decembere óta (megint) másként látjuk
a világot. Ekkor került az innen mintegy hatszáz kilométernyire
kerengõ Hubble ûrtávcsõre az a javító
optika, melynek köszönhetõen közös égi
szemünk kiélesedett: általa a világtér
mindeddig láthatatlan mélységeibe nyílik kilátásunk.
A Hubble készítette rendkívül éles és
részletgazdag képeken a különféle csillagrendszerek,
a keletkezés és felbomlás különféle
fázisaiban látható csillagködök és
gömbhalmazok a formák és színek felülmúlhatatlan
pompáját mutatják. A fényévek sokaságának
felfoghatatlan távolában zajló történések
gyakran mégis jólismert alakzatokká állnak
össze: hol mezei növényekre emlékeztetnek, hol
a víz alatti vegetáció burjánzását
vagy éppen állatvilágát idézik meg.
Az Eta Carinae például váltakozó fényével
lüktetõ fénybogáncsot képez a távoli
térben. Az NGC 6543 jelzetû planetáris köd
pedig egy pipacs széthajló sziromleveleit rajzolja ki -
kilométerek millióira kiterjedõ léptékben.
(A lenyûgözõ látvány egyébként
egy katasztrófa utójátéka: vörös
kárpitját az az anyag alkotja, amely két csillag
felrobbanása nyomán szóródott szerteszét.)
Ám a csillagok keletkezésének és halálának
kozmikus színjátékában változatok sokasága
szerepel. Az 1987/A jelû szupernova sárgás magját
vörös fátylak lengik körül, egy másik
medúzaalakot mutat. A Cirrus nebula vöröstõl
zöldig terjedõ színeiben egy szupernova robbanásának
maradványai abban a fázisban látszanak, amikor összeütköznek
a csillagközi gázzal.
A tér távoli tájain olykor mintha színes tinták
áradtak volna szét. Kavargásukból néha
rejtélyes árnyjátékok szereplõi rajzolódnak
ki: a kozmikus köd két oszlopszerû képzõdménye
mögül egy vállas emberalak magasodik föl a Sas csillagképben.
Néha a galaxisok és a gravitációs lencsék
mutatnak megdöbbentõ rendezõdést: az Einstein-kereszt
nevet viselõ képzõdmény szabályos görög
keresztet formáz, a kereszt metszéspontjában és
végpontjain egy-egy azonos kiterjedésû, kör alakú
csillaghalmazzal.
Az egyik képen egyetlen négyzetméteren spirálgalaxisok
és csillagrendszerek százai látszanak - felülrõl,
oldalról, szembõl, egy sötét, bársonyos
háttér elõtt. Mintha egy mennyei marok galaxis-ékköveket
szórt volna szerteszét. A képeket elnézve
vált nyilvánvalóvá számomra, hogy a
kozmosz miért is volt ékes rend a görögök
számára, és miért nevezték meg azzal
a szóval, mint az ékszereket (amibõl egyébként
mára már csak a "kozmetika" maradt...).
A világtér varázslatos képei varázstalanított
világban mutatkoznak. A varázstalanítással
(Entzauberung) írja le Max Weber a modern megismerés
folyamatát, melynek során kiismertté váltak
a világ erõi, intézményei, a származások
és eredetek láncolatai, tárgyainak keletkezése,
látszatainak elõállása. A jólismert
világ varázstalanságával szemben a kozmikus
külvilág ismeretlensége és kiismerhetetlensége
áll. Ez az a régió, ami még mindannyiunk számára
a varázs legnagyobb volumeneit rejti. Igaz, elég különféleképpen:
másféle varázslat alatt állnak az ufók
hívei, a kozmológia tudományának mûvelõi,
a bölcsesség eget kémlelõ barátai és
a tekintetüket az ég felfoghatatlan kékségében
felejtõ költõk vagy festõk.
A világmindenség persze nem a Földön kívül
kezdõdik, hanem a bõrünk alatt: a földi por és
sár, amelybõl vétettünk, éppoly csillag(közi)por
és forró plazmasár volt egykor, mint minden más.
Erre sosem hiábavaló emlékez(tet)ni, hisz figyelmünk
horizontján annyi minden más tolakszik elõ. Éppoly
hajlamosak vagyunk megfeledkezni errõl, mint a genetika mûvelõi
arról, hogy tudományuk nemcsak nevét, hanem eredetét
is a Genezisbõl nyerte. Ahogy a "rekreáció"
funkcionalista felfogását terjesztõ fejek sem gondolnak
bele abba, mit is beszélnek; hogy újjáteremtés
csak teremtés nyomán történhet.
A világmindenség olyannyira felfoghatatlan, hogy még
a kozmológiát mûvelõ fizikusok is költõi
képekre váltanak át, amikor a minden képzeletet
felülmúló Kezdethez közelítenek. (Ez egyébként
elkerülhetetlen, minthogy a kezdeti idõk és állapotok
minémûségérõl legföljebb halovány
hipotézisek lehetségesek, hiszen akkor nem az általunk
ismert fizika volt érvényben...) Ezért is lehet például
a Teremtés címû tudományfilozófiai
szakkönyvben arról olvasni, hogy "a téridõ
metrikája elfajul, s a skalár görbület, csakúgy,
mint a sûrûség, végtelenné válik..."
A könyvben nemcsak sûrû teóriával, hanem
meglepõ történetekkel is lehet találkozni: így
például azzal, hogy Leibniz "lehetséges világok"-elméletét
megzenésítették és zenekar, kórus,
valamint szólista közremûködésével
elõadták... Szóba kerül továbbá
Stephen Hawking beszámolója arról, hogy egy vatikáni
kozmológiai konferencia alkalmából a Pápa
audiencián fogadta a résztvevõket: "Azt mondta
nekünk - írja -, hogy az rendjén való,
ha az univerzumnak az Õsrobbanás utáni fejlõdését
tanulmányozzuk, hagyjunk azonban fel magának az Õsrobbanásnak
a kutatásával, minthogy az a Teremtés mozzanata és
így Isten aktusa volt. Örültem - fûzi hozzá
Hawking -, hogy a Pápa nem ismerte a konferencián tartott
elõadásomat, amelyben arról a lehetõségrõl
beszéltem, hogy a téridõ véges, de határtalan,
ami azt jelenti, hogy nincs kezdete, nem volt teremtés."
A mai kozmológia "evangelistájának" utóbbi
mondatában is megmutatkozik az, amirõl Székely László
kitûnõ kötetzáró tanulmánya szól:
miként lesz egy puszta lehetõség felvetésébõl
fennen hirdett igazság. Dolgozatában Székely kimutatja
az archaikus és mai világkeletkezés-modellek mélységes
párhuzamát, s egyben megvilágítja a modern
matematikai formában megfogalmazott kozmológiai mitológia
titkát. E mitológia a kalkulatív racionalitás
által dominált modern európai szellem kozmológiája,
melynek igaz istene a matematikai-kalkulatív rendszer. Ez nem
kevésbé érvényes Az idõ rövid
története címû könyve révén
elhíresült szerzõ munkásságára:
e fantasztikus hawkingi világ is párhuzamba állítható
a kozmogóniai mítoszok õsállapotával
és teremtõ elveivel, hiszen lényegét tekintve
itt is ugyanarról van szó: (ti. hogy világunkat)
egy soha nem tapasztalt, pusztán posztulált kezdõállapotból
és hasonlóan posztulált elvekbõl magyarázzuk
és származtassuk.
Itt derül ki leginkább a természettudomány mindenkori
állításainak viszonylagossága és ambivalens
volta, amelyrõl másutt Hannes Böhringer beszél:
"A természettudomány ambivalens. Létezik
egy szókratikus magva, kötelezettsége önnön
feltevései cáfolatára, a falszifikálásra.
A természettudomány sejtéseket formál és
más, jobb sejtésekkel cáfolja meg azokat, és
így tovább. A természettudomány számára
tulajdonképpen csak az számít ismeretnek, ami megújítja
és elmélyíti tudatát arról, hogy milyen
keveset is tud mindannak révén, amit ismer. A csodálkozó
nemtudás fokozása, állandó megújítása:
ez szókratikus. Egyúttal azonban a természettudósokat
mindig az veszélyezteti, hogy töredékes tudásukból
egészet költenek, világnézetté, vallássá
változtatják azt; például materializmussá,
darwinizmussá, monizmussá, holizmussá."
Vagy éppen - tehetjük hozzá - a teremtés és
az idõ tetszõleges rövid történetévé.
A Hubble nemcsak új kilátást nyitott a kozmosz távoli
tájékaira, hanem lehetõvé tette a világ
felfoghatatlan rejtélyének újólagos belátását.
A bizonyára fontos asztrofizikai felismerések mellett újabb
hathatós érvekkel támasztotta alá a látás
relativitás-elméletét. Azt a kevéssé
ismert teóriát, amelynek rövid formuláját
Paul Klee fogalmazta meg Alkotói vallomásában:
"Most nyilvánvalóvá válik a látható
dolgok relativitása, és eközben kifejezésre
jut a hit, hogy a látható a világegészhez
vetve csak elszigetelt példa, és hogy más igazságok
vannak látens többségben."
Ennek belátásához persze akkor sem kellett, miként
ma sem kell feltétlenül kihelyezett szemünk nagyított
felvételeit nézni. Néha elég egyetlen pillantást
vetni a csillagos égre, máris messzi távolba vész
a mindenkori mainstream. De még az elmélyültebb
kontemplációhoz sem elengedhetetlen a távcsõ:
a festõ Veszelszky Béla beérte egy maga ásta
jókora gödörrel, ahonnan zavartalanul szemlélhette
tiszta estéken az eget. (Pedig a sötét ötvenes
években kezdett hozzá ehhez...)
|