Mit áhítunk?
Karácsonyi
kérdés
A vándorló ember, rendszerint közlekedés közben,
elmereng errõl-arról, az észrevétlen vonulásáról,
õszrõl, tavaszról és télrõl.
Akárcsak arról, hogy találkozunk-e még néhanap
a természet nevezetû tüneménnyel - mi, városi
vadonlakók?
Az élet sávokra szabdalt színtereirõl növekvõ
szökési sebességgel tûnik el a táj. Miként
ez az éppen mögöttünk maradt villanásnyi
õsz: elõbb a mindent elborító színek
lobbanó élénksége. Afféle természetes,
paradicsomi posztmodern. Majd a színtolulástól a
szürkeségbe vivõ vágás; mintha a Földi
Fõrendezõ, a játékot elunva, fordított
volna egyet a kaleidoszkópon.
Ahogy a napok és a hónapok, úgy már az évszakok
sem igazán érzõdnek: érzékeink ugyan
veszik jeleiket, magasabb kéregkapcsolataink azonban más
mûveletekre vannak tájolva. Az idõ követei általában
a tudatküszöb alatt közlekednek.
Késõújkori kultúránkban szinte minden
kiegyenesítésre került. A kor "kemény magvát"
képezõ számmisztika, a digitalizáló
dekonstrukció láncolatokká építi le
a hatáskörébe kerülõ tényeket és
lényeket. Ezért az idõnek sincsenek különösebb
kiemelkedései, a rotáció gépi ritmusa szerint
múlik: a percek peregnek, a folyadékkristályok számsorozatokba
folynak.
Az idõ járása sebes: nyugat felõl, egymást
szorosan követve, különféle hõ- és
divathullámok érkeznek; hidegre meleg, zöldre lila,
vagy sárgára kék. Front front hátán
fakad. A mûholdak objektívszemein át planetárissá
tágult pupillával tekintünk tájainkra. Telematikus
tudatunk felettes énjénél fogva úgyszólván
folyamatosan rálátunk magunkra: alföldjeinkre és
felvidékeinkre.
Körös-körül csinos kis ciklonok örvénylenek.
A Kárpátok tövében a káosztörvények
uralta légköri helyzethez olykor helyi kezdeményezések
keverednek: a kontinentális és atlantikus frontok közé
helyi hisztériák hullámai vegyülnek, és
új jégkorszakokkal fenyegetnek.
Nem mintha nem szeretnénk a telet, ezt a mérsékelt
égövi mulandóságmutatót. Amikor túlhûtött
környezeti tényezõként félreérthetetlenül
tudtunkra adja beköszöntét. Eléggé átérezzük
az év és az évszakok alkonyának érkeztét.
Ha másként nem, a hó és az esõ képében
arcunkba vágja névjegyét. Ilyenkor aztán a
medveálmok is megindulnak, és tavaszig meg sem állnak.
A magunkfajta, másként fejlett fõemlõsök
ilyenkor méz helyett a múló idõrõl
merengenek. Esetleg elõdeikre gondolnak: elõzõ õszök
és alkonyok elszenvedõire. Visszafelé vitorláznak
az emlékezet és a képzelet klipperein; a Kelet és
a Nyugat, sõt még a középkor alkonyánál
is tovább. Ilyenkor jó okunk van eltûnõdni
a korfordulókon. Karácsony táján pedig méginkább
az elõzményeken, a kezdeten. Azon az aktuálisan jelenünkbe
idézendõ ponton, ahol a Krisztus elõtti és
a Krisztus utáni élesen elválik egymástól;
a zérusponton - koordinátánk keresztjén és
a crux koordinátáján. Azaz a téridõ
szakadásán: ahol az Ige testté lett. Idõszámításunk
ezt a pillanatot a téli napfordulóra teszi (ezt jelenti
a szláv eredetû karácsony szó). Arra a napra,
amikor a leghosszabb az éjszaka, legvigasztalanabb a sötét
és leginkább áhítjuk a fényt.
Természetesen tudjuk, hogy ez is elmúlik; az õsz
után tél, a tavaszra nyár következik: szinte
minden egyvégtében jelen van ebben a valószínûségekkel
bebiztosított valóságban. Az ellentétek egymásba
érnek, és többé-kevésbé békésen
egymás mellett élnek. Történetesen a tél
hidegében is okkal tartunk a melegtõl: a Föld túlmelegedésétõl,
az általunk gerjesztett entrópiától. Miközben
- némileg képletesen - Nietzschével együtt méltán
kérdezhetjük: Nem lett-e hûvösebb?
Rosszkedvünk éveken áthúzódó tele
nem(csak) alkat és kedélyállapot kérdése.
Mintha múlóban lenne az emberség melege. És
egyre közvetettebbek lennének a kötõdések.
Az élet pedig egyre áttételesebb és közvetettebb.
Körös-körül különféle kínai
falak alakultak ki. Küszöbök képzõdtek nemcsak
kövekbõl, hanem különféle kulturális
kövületekbõl, berendezésekbõl, ködös
képzetekbõl. Tudományból, technikából,
tényekbõl és hiszemekbõl.
Változatos védmûvekkel vesszük körül
magunkat: tárgytorlaszokkal, informált anyaghalmokkal, kifinomult
kódokkal. Kiköltözõben vagyunk önmagunkból.
Kihelyezzük memóriánkat, képzeletünk vetítõvásznait,
elmozdulásunk pótlékait. Elemeikre szeljük szét
az egészeket, majd újakat konstruálunk belõlük.
Összetettségük és bonyolultságuk aztán
a beláthatatlanba növekszik és senki sem kezeskedik
összhangjukért. Formatervezett tárgyhalmazok állnak
vágyaink és vonatkoztatásaink végpontjain;
tereinket az eszközök és protézisek erotikája
járja át.
Karácsonykor újabb körbe kezdünk közös
kerengõnkön, az ekliptikán, a Nap körüli
körpálya újabb fordulóján. Úgyszólván
egyhelyben is távolodunk. Közös kerengésünket
kényszerû és szabad vándorlásokkal váltogatjuk.
Kísérleti kirándulásokat teszünk; valós
és képletes kilovaglásokon veszünk részt
együtt vagy külön. Mit áhítunk, amikor más
tájak felé vesszük az irányt? Amikor meghúzzuk
a magaslati kormányt és különféle felhajtóerõk
szárnyára kelünk? Amikor letompítjuk az éleket,
avagy éppenséggel az élesedésig fokozzuk tompultságunkat?!
Nem kevesebbre törekszünk ekkor, mint hogy túllépjünk
a tolakodó tényeken, a mindenkori tegnap felé tartó
korcsmán; hogy távlatot teremtsünk, de közben
helyreállítsuk a közelséget is; hogy felülemelkedjünk
a részleteken és részlegességeken, és
a lehetségesig menõen teljesek legyünk. Azazhogy más
megvilágításban lássunk és létezzünk.
Vagy egyszerûen csak legyünk. Esetleg ráébredjünk
megint az élet rendkívüli voltára, együttállásaink
egyszeriségére, a teremtett világ színeinek
sokaságára, és más effélékre.
|