Részlegességünk rendjei
Ha
az ember egy repülõgépet akar repülés közben
ábrázolni, nem fest csendéletet.
Marcel Duchamp
A mindközönségesen
életnek nevezett, különféleképpen érdes
és édes élménykört aligha vélhetjük
csendéletnek. Nem rendezhetjük el ezer és ezer részletét
egy mégoly sûrített és vonatkozásokban
mérhetetlenül gazdag állóképben sem.
Nem is vehetjük kézbe, mint egy szoftverétõl
megfosztott koponyát, hogy elmerengjünk felette. A növekvõ
sebességek korában felcseperedve némileg másként
meredünk magunkra: csendélettelenül és majdhogynem
állandósult átmenetek között.
Az ember a legszerényebb
(és korhûség tekintetében nehezen felülmúlható)
megfogalmazás szerint lágy gépezet, soft machine.
Afféle sérülékeny alanyi apparátus. Hisz
az organikusat, az elevent mindegyre az anorganikus váltja fel.
Az állat-analógiáknak bealkonyult. Már nem
az élõ lényekben, a vad vagy kevésbé
vad állatokban ismerünk magunkra, hanem a gépekben.
Nem a lovak, tevék vagy szamarak rezdülését
érezzük magunk alatt, hanem a fordulat- és rezgésszámokat.
A vizslákkal ûzött vadászat helyett videóknak
engedjük át a vadakat: Gondolataink, kívánságaink
és cselekedeteink robotizálódnak - írja
Vilém Flusser -; élni annyit jelent, mint apparátusokat
táplálni és általuk táplálva
lenni.
Úgy tûnik, lassanként megvalósítjuk
metafóráinkat: valóban lágy és légies
gépezetekké válunk. Noha nem szûnünk meg
átérezni a testünket-lelkünket átható
nehézkedést. (Különbözõ kvantumokban
érkezõ követeik - a mélymenetek, melankóliák,
mindenkori más- és aznapok - gondoskodnak errõl.)
Légiességünk egyszerre képletes és valóságos:
olykor valóban szárnyat adnak vágyainknak, máskor
csak képzeletben szárnyalunk. Emelkedettségünk
apadásával arányosan eszközeinkkel könnyítünk
magunkon. Kilovaglás vagy vándorlás helyett a közvetett
érintkezés vonalait és hálózatait kivitelezzük.
Kihelyezzük memóriánkat, protézisekkel hosszabbítjuk
meg hiányzó tagjainkat. Távirányítókkal
növeljük tespedtségünket, tágítjuk
hatókörünket. A hatalmunkat.
A korábbi kényszereket
más típusú, kevésbé kézzelfogható
kötelékekkel váltjuk fel. Társadalomtestünket
feltagoltuk, szakosított szeletekbe szerveztük. A társulásban
elfoglalt helyzetünknek megfelelõ tartózkodási
területeinket különféle szimbolikus és kézzel
is fogható kínai falakkal szigeteljük el egymástól.
Száz és ezer szegmentumra széthullott szigettenger
képezi tájainkat. A széttagolódás a
haladásunkkal szövõdõ háló bonyolódásával
arányos és a tárgyterületek közt éppúgy
terjed, mint a magunkfajta lények közt. Hiába hitegetnek
egyre újabb egymásra nézõ elektronikus ablakok.
Lágy léghajónk az élet szférákra
szakadt tengerén halad. Idõrõl-idõre változatos
valóságvidékeken vonulunk végig. Nomadizálunk:
az éppen felmerülõ ténylegelõk letarolása
után más mezõkre vetünk szemet. Hol légiesen,
hol pedig gépiesen lendülünk át egyik életszegletbõl
a másikba. Tiltakozva, elragadtatva vagy egyszerûen csak
tudomásul véve a tovahaladásra késztetõ
tényeket, ráállunk a körülöttünk
kialakult ritmusokra.
Vándorlásunkban elég sok a szabályosság.
A gépesített élet közös rítusa észrevétlen
folyamattá egyenesíti ki szaggatottságunkat. Állandóan
áthidalásokat teremtünk vagy képezünk magunkban:
egy-egy távol esõ tájék, tárgyterület
vagy akár tekintet között. Folyvást határokon
hágunk át, különféle idõzónákat
és életmozzanatokat keresztezünk. Még meg sem
érkeztünk, máris továbbállunk. Nincs
maradásunk: egyhelyben is távolodunk. A konstelláció
itt éppúgy változik körülöttünk,
mint a csillagállás felettünk.
Ezenközben olykor elkerülhetetlenül visszanézünk:
áttekintjük emléktárlóink tartalmát,
összevetünk, elkülönítünk és összegzünk.
Tapasztalatból tudjuk, hogy a valóság perspektívákban
van adva (Szabó Lajos). Már csak ezért sem maradhatunk
meg állandóan ebben a metszetben: tudatosítanunk
kell távlatváltozásainkat, a különbözõ
perspektívák egyidejû érvényességét
és megértésük egymás után adódó
lehetõségét. Akárcsak egésszé
összeállásuk reményét - ennek evilági
lehetetlenségével egyetemben.
Körforgásaink változó és egymástól
gyakran különbözõ aktuális középpontok
körül folynak. Megmozgatottságunk sebessége egyszerre
szabdalja szét és erõsíti fel szubjektivitásunkat:
"tárgyszerûbbé", azaz tárgyakhoz
tapadóbbá teszi és a személyes megközelítés
szeszélyének teszi ki.
Gyorsulásunk túllépett egy láthatatlan határon.
És ahogy a hang- és a fénysebesség határain
is rendkívüli változások állnak be, úgy
velünk is elõre nem látható események
történnek az életsebesség határának
átlépésekor. Az élmények és
észleletek torlódására felfogóberendezésünk
szaggatottsággal felel: szétszórtsággal, idõszaki
érzékeléskieséssel, hosszabb-rövidebb
ideig tartó eszméletkihagyással. Néha már-már
stroboszkópikus megvilágításban látjuk
a világot: éles, vakító villanások
váltakoznak az eszméletlenség félhomályával.
Helyhezkötöttségünknek vége; vitathatatlanul
nomádokká váltunk. És az útra szinte
mindent magunkkal kell vinnünk. Életritmusunk megválasztásának
szabadsága valamelyest rajtunk is áll. A rotáció
réseiben, a szaggatottság szüneteiben módunk
van a feleszmélésre, a kitekintésre, más mozgásformák
fellelésére és továbbfejlesztésére,
akárcsak kérdéseink felvetésére és
egymás közti fejtegetésére.
Mindez képekben és szavakban körvonalazódik.
És a közös nyelv medrében folyik: a képek
és szavak egymást át meg átjáró
folyamában. A megértés érdekében egyezményes
fogalmakat és metaforákat alkalmazunk: sûrûn
kódolt jeleket és széles sávú szállítóeszközöket.
Szóval kíséreljük meg egymás megszólítását.
A szavak szelleme nálunknál magasabbra szárnyal,
ezért is folyamodhatunk a követéséhez - mióta
beszélgetéssé váltunk és hallani tudunk
egymástól (Hölderlin).
Részleges belátásainkat racionalizáljuk: egymástól
távolesõ tények, területek, pontok és
(folyamat-)vonalak között logikainak nevezett kapcsolatokat
tárunk fel. Ezek mindenhatóságában ma már
nem feltétlenül hiszünk - túl sok helyen szakad
meg a kapcsolat és feslik fel a szövedék. A keletkezõ
résekben pedig roppant kiterjedések sejlenek fel. A szakadások
közt úgyszólván szirtrõl szirtre szökdécselünk.
Közben, a közbeesõ nyugalomszünetekben kell elmerengenünk,
a következõ vágásszerû váltásra
felkészülnünk. Ezért is kell gyakorlatoznunk éppúgy
az érzékenységben mint a rezdületlenségben,
úgy az eszközök kezelésében mint az eszköztelenségben,
nem kevésbé a teljességre törekvésben
mint a lemondásban.
|