Hol vannak a távolságok?
90 perc alatt a Föld körül
Kezdetben volt a vándorlás, a helyek egymásutánja,
a tájak állandó változása. Az ezenközben
eltöltött évek százezrei hátrahagyták
emlékeiket az örökítõanyagban. (Nemileg
differenciált hordozóikról anélkül is
minden szülõ meggyõzõdhet, hogy a test biokémiájának
kutatására kellene hagyatkozni: a lánygyerek kezdettõl
fogva jobban kötõdik, a figyerek felfedez.) Amióta
megtelepedtünk, azóta visszavágyunk a kezdeti változatosságba.
Az utazás európai tegnapja még a megismerés
nagy eszméjének, a Felfedezésnek, és a köz
(vélt) javának szolgált. Tegnapelõttjének
szakrális vándorai, zarándokai pedig még magasabb
célokat követtek: evilágról kivezetõ
utakat kerestek. (A más tér-idõben élõ
moszlimok ma is a mekkai meteorithoz, mintegy az Ég Kapujához
járulnak.) Mára a távoli tájak egzotikus vonzereje
- megannyi technológiai fejleménynek és a nyomukban
járó homogenizálódásnak köszönhetõen
- az utazási irodák vevõkörére terjed
ki. Régi és romantikus könyveken kívül
az egzotikum már csak a hirdetésipar hitegetõinek
eszköztárában, valamint az általuk megtévesztett
egyszerû lelkek képzelgéseiben létezik. Victor
Segalen, az egzotizmus francia teoretikusa már a századelõn
észrevételezte, hogy "a világ egzotikus feszültsége,
szellemi, esztétikai és fizikai energiák forrása
alábbhagy." A diverzitás esztétikájáról
szóló esszéjében arról is ír,
hogy "az egzotizmus elkopásának oka a világban:
mindaz, amit haladásnak nevezünk." Segalen azt
a kérdést is felveti, hogy hová tûnt a távolságból
adódó elérhetetlen rejtélye: "Hol
a titok? Hol vannak a távolságok?" A Föld
"felfedezésére" és az ezirányú
földi lehetõségek kimerülésére tekintettel
annak a reményének ad hangot, hogy "talán
az univerzum más helyein az eltérõ más világai
keletkeznek".
Ezek azonban, ha vannak/lesznek, tõlünk elérhetetlenül
messze esnek - hacsak az ufológia új világvallásának
hitbuzgó hívei földre nem fohászkodják
egyes szeleteit... Az odautazás ugyanis ebben az eonban aligha
fog menni. Bár a Thomas Cook utazási iroda már elõjegyzéseket
vesz föl a holdutazásra, még egy Föld-körüli
ûrtúra sem leányálom. Egy német ûrhajós,
a fizikus Ulrich Walter útinaplójának olvasói
számára ez - különösen részletgazdag
beszámolója folytán - egyértelmûen kiderül.
Például arról értesülhetünk, hogy
felemelkedésük során ezek a felnõtt emberek
- a szobatisztaság elérése elõtt használatos
- pelenkát hordanak. És a földi altájak fölé
emelkedve, a súlytalanságban sem lesznek ezek az altáji
kérdések sokkal kevésbé bonyodalmasabbak (szívótölcsér
+ vákuumtechnika). De nemcsak az ürítés, hanem
a táplálkozás és a legközönségesebb
életmûveletek (alvás, tisztálkodás)
is kínos problémákat képeznek abban a magasságban.
Mindezért, vélhetné egy magunkfajta Földhözragadt,
az egyedülálló perspektíva és a kínálkozó
látvány némi elégtételt nyújt.
Kilencven perces Föld-kerülési sebesség mellett
ez is kétséges. Ilyen gyorsaság ugyanis másfél
óránként egy napfelkeltével és egy
naplementével jár. A napjában tizenhat Föld-körüli
fordulat még a táj változásától
is megfosztja az ûrutazót - pedig ezt még Kierkegaard
is a tévelygõk vigaszának tartja. Az ûrútinaplóból
megtudható, hogy a tájék, a színek (szárazföldek)
ugyanolyanok, legfeljebb a felhõtakaró mutat némi
változatosságot: a felszín kétharmad részét
borító tenger kék, Dél-Amerika sötétzöld,
Afrika okkerbarna, Ausztrália bíborvörös. Európa
pedig, derûs, déli részein kívül szürkészöld.
Ez néha innen nézve is elég szembetûnõ,
genetikus nomád vonzalmaim ellenére mégis itt maradok.
Egyébként is - mint Gilles Deleuze is mondja - "i"...
|