A teória távlata
Mindenben tükrözõdünk.
A ránk szegezõdõ szempár gömbtükrében,
a fölöttünk nap mint nap körbeforduló mindenség
homorú tükrében. A tükrözõdésnek
bármilyen médiuma lehet, a mindenkori konstelláción
kívül csak a pillantás diszpozícióján
múlik, hogy a víztükör, a körben tornyosuló
téridõ, vagy a másik tekintete támasztja a
közvetítés konkrét vagy képletes közegét.
A fürkészõ szem mindegyre rátalál valamire,
ami visszaveti, nézése ívét visszahajlítja,
reflektálja és önmagával szembesíti.
Reflektálódunk és reflektálunk. Belátásainkat
egy képletes tükörrendszerben teóriává
tudjuk rendezni. Akár anélkül, hogy különösebben
nekikészülõdnénk. Minden egyes világra
vetett figyelmes pillantással már teoretizálunk
- írja Goethe Színtanában. Ámde mikor igazán
figyelmes a pillantás? Elegendõ-e az a néhány
ismérv, amit kiegészítésképpen még
említ: önismeret, szabadság, irónia, továbbá
a jártasság, hogy az absztrakció károsodás
nélküli, a tapasztalat eredménye pedig eléggé
eleven és hasznos lehessen? Mikor válik kellõen
élessé, részleteket is észlelõvé
és az egészet sem szem elõl tévesztõvé,
azaz teoretikussá a tekintet? Nos, kétségkívül
nem sietõsségünk sisakrostélya mögé
húzódva, beidegzett mozgásformáink révületében,
hanem a szokásosnál hosszabb és áthatóbb
szétnézések idején, amikor mintegy rácsodálkozunk
a körülöttünk lévõ mindenségre.
Egy elakadás, a várakozás vagy akár az unalom
is alkalmat ad a figyelemnek az addig észrevétlen élekre
és részletekre fókuszálására.
A megtorpanások így vezethetnek a felismerés fokozatain
át felülemelkedésre - az éppen megtörténteken
és a tekintet útjában álló tényeken
túlra. Az ekkor feltáruló képletes tükörrendszerek
tekintetbevételére. A teoretikussá válásra.
Az átlépéseken iskolázódik a szemlélet.
A praxis kudarca a távolság tekintetbevételének,
a distanciák felszakadásának pillanata, amirõl
Nietzsche beszél. Ez a szemlélõ látás
gyakorlópályája, a szétnézés
és a szemrevételezés kiindulópontja, a teoretikus
tekintet képzésének kitüntetett alkalma. A teória:
kivétel, a praktikus élet felfüggesztése.
(Böhringer)
A szokásos folyamatok megakasztásának, felfüggesztésének,
és a figyelem élesítésének jellemzõi
egyeznek a teória eredeti (nem "teoretikus") fogalmával:
a theoria a hétköznap körébõl való
kilépés idejéhez, az ünnephez kötõdik:
a szakrális ünnepi küldöttek terminus technicusa.
A szó eredeztetése is a felfokozott várakozás,
a (meg)jelenésre irányuló figyelem állapotára
utal: thea-orosz - az, aki szent vonulás látója,
ill. theo-orosz - isten-váró. Megértéséhez
még közelebb visz latin megfelelõje, a contemplatio,
ami szintén az eltérõre irányuló szemléletet,
a madárjóslás során használatos, égre
nyitott négyzetes kivágat, a templum felé irányuló
figyelmet jelöli. A kontempláció szóból
még ma is kihallható a célracionalitástól
mentes, de a szétszórtságba sem veszõ elmélyült
szemlélõdés jelentése. Ez az a pont, ahol
a teóriatükör széthasadása és mai
származékainak elkülönbözõdése
tettenérhetõ; ahonnan kezdve a theória részint
mint tudomány-technikai elmélet, részint mint spirituális
(vagy spiriruális tartalmától megfosztott) pszichotechnika
él tovább.
Szeretjük különféle metszetek mentén megismerni
a mindenséget. Hisz másként, mint egy-egy metszet
mentén, ez nemigen megy. Nem tudunk egyetlen huszárvágással
a magvába hatolni és vele eltelni; nem áll rendelkezésünkre
az elixír, ami eltöltene teljességével és
esszenciája sem egykönnyen kínálkozik emészthetõ
eledelül. (Az esetleges elragadtatások - Parmenidésztõl
máig megesõ - nehezen tárgyalható eseteitõl
itt kénytelenségbõl eltekintünk.)
A metszetszerû, részletekbe menõ ismeretek arról
tanúskodnak, hogy a megismerés minden módozata részesülés:
rész szerint való mivoltunk megnyílása a teljesség
felé. Egyik útja az egyesülésen át visz,
és a mondhatatlanba vezet. A másik a széttagolás,
a részletezés, az ismeret megszerzésének az
útja: módszer, faggatás, felbontás, összegzés.
Ezzel szemben az elõbbi: behatolás és befogadás,
megfeszülés, szétáradás és elernyedés
(meg még annyi minden más egyéb) - az eljövendõ
egyesülés elõvételezése.
A természettudományok esetében a metszetek nemcsak
képletesek: a kísérletek közben használt
késpengék mentén valóságos metszeteket
hasítanak ki a világ húsából. Talán
ezért is oly hatékonyak. (Vékony, de mégis
húsos kiindulás, állandó visszacsatolással
a kézzelfoghatóhoz. Képzelet, hipotézis és
konstrukció, a hozott anyag korlátlan, tetszõleges
és kötetlen, a megrendelõ kívánsága
szerinti kikészítése...) Ez a hatékonyság
még megfejthetetlenebbé teszi a talányt, ami experimentális
és teoretikus területei között feszül: a megfeleléseket.
Melyek olykor más teóriaterületek esetében is
fennállnak.
Mindezek a sikeres esetek mégsem feledtethetik teóriáink
tükör-természetét: általunk kivetített
és különféle közegekrõl visszavetülõ
jellegét: csak metszeteket, rációkat (porciókat),
definiáltakat (elhatároltakat) tudunk megélni. Tehát
a konkrétból kiinduló extrapolációkat.
A világot dolgok, tárgyak kontextusaként éljük
meg, s közben nem számolunk azzal, hogy egy objektum nem konkrét
valami, hanem fogalom, metszet, melyet mi készítettünk
magunknak a világból - írja Vilém Flusser
a Kilencvenes évek nomadológiájában.
Amit más vetületben a kozmológus John A. Wheeler még
radikálisabban fogalmazott meg: Amit valóságnak
nevezünk, a tapasztalat néhány vaspillérébõl
áll, melynek közeit a képzelet és az elmélet
papírmaséival töltik ki.
A mai teóriák tekintetbevételéhez is távolságot
kell teremteni; ennek révén ugyanis láthatóvá
válhat az is, ami túl van rajtuk: mindaz, amit fogalmaik
fókuszába helyeztek, átvilágítottak,
megnyitottak vagy áttetszõvé tettek. Ez feltételezi
a hátralépést, a valóságos vagy képletes
visszahátrálást, a dolgok közti közlekedés
felfüggesztését. A távolság feltárását,
vagy még inkább: helyreállítását.
Annak a pontnak az elérését, ahonnan tekintetbe vehetõ
a teljes láthatár. Mert semmilyen metszet sem képes
felfogni és megragadni a mindenséget - legyen az mégoly
magasröptû és mélyre szántó, fogalmilag
feszes, szavaiban szárnyaló és a falszifikálás
során is mindenkor feddhetetlennek bizonyuló.
Az így szemlélt és praktizált teória
többszörösen felvilágosító hatású:
egyszerre világítja meg fogalmilag fókuszált
és szûrt fényével megmunkált metszetét,
és világít rá e kimetszés korlátozottságára,
a teljesség felvilágoltatásának képtelenségére.
|