A tévedékenység termékeny tapasztalata
Annak tudata, hogy elgondolásaink és tetteink elhibázottak
is lehetnek, nem pusztán egy lehetõség tudomásulvétele.
Nem is csak egy valószínûség, amivel számot
kell vetni, hanem létmódunkkal kiküszöbölhetetlenül
együtt járó sajátság. Még a legegyszerûbb
konstrukciók kivitelezésekor, egy földhányás
kiegyengetése vagy egy könyvespolc összeeszkábálása
során is a tévedékenység termékeny
tapasztalatával lehet gazdagodni. (A lapát nem úgy
talál, az anyag nem adja magát, a kezek mellé mennek...)
A fej terveit nem lehet a környezet, a mindenkori körülmények
komplex összjátékával tökéletes
összhangba hozni. A világ túl összetett a tökéletes
tervezés igénye mögött álló agyi
kapacitáshoz képest. Komplexitása leképezhetetlen
és követhetetlen: "Ha mindazt, ami a környezetünkben
van, pontról pontra át kellene ültetnünk az agyunkba,
akkor ezt nem lehetne lebonyolítani, mivel nem lenne különbség
az agyunk és valami más között" (Niklas
Luhmann). Ezért aztán minden olyan szándék,
mely a tökéletes tervezésre és kivitelezésre
irányul, eleve kudarcra van ítélve. (A velejáró
gõggel gerjedõ hatásáról nem is beszélve.)
A tévedés, a kudarc, a hiba termékeny. Evolutíven
nem kevésbé, mint egzisztenciálisan. Ha a kettõs
hélixek felépülésében és kapcsolódásában
olykor nem támadtak volna hibák, aligha latolgatnánk
e szavakat. Ha tévedéseink - és belátásuk
- nyomán nem kényszerülnénk mindegyre igazítani
a képzeteink körén és pályánk
futásán, idõnk végezetéig önköreinkben
õrlõdnénk. Ezért aztán vannak, akik
- mint a kibernetikus Heinz von Foerster - a tudat kialakulását
egyenesen a neuronális beidegzõdések félrefutásával
és zavarával magyarázzák.
A korrekció, a hibaigazítás persze nem könnyû.
A tudatot, akárcsak a testeket, tehetetlenségi erõk
- vágyak, szándékok, akarások, szenvedélyek
- vinnék, és viszik is többnyire tovább addigi
pályáján. Henri Michaux a kérdésre,
hogy élete folyamán mire kellett a legnagyobb erõfeszítést
fordítania, így felelt: "az apró, de folytonos
irányváltásokhoz".
Lehet, hogy hiba híján nemcsak ember, de világ sem
volna. Isten titkainak taglalói egy idõben tudni vélték,
hogy a mindenség egy mindenható akarat tökéletes
és hibátlan tervének megvalósulása.
A teremtés - s benne a borzalmak - történetébe
megnyílt mai belátások nyomán e téren
is nyilvánvalóvá vált tévedékenységünk.
Az esetleges, a véletlen, a téves a teremtésnek éppúgy
része, mint a teremtményeknek. A "tékozló"
és "tévedékeny" Teremtõrõl
Hans Jonas, az "élet fenoménjének"
filozófusa azt írja Halhatatlanság és mai
egzisztencia címû esszéjében, hogy: Kezdetben,
megismerhetetlen okból kifolyólag az isteni létalap
úgy döntött, hogy felvállalva a veszteség
kockázatát helyt ad a véletlennek és a lét-változás
végtelen sokféleségének. Méghozzá
teljes mértékben, hiszen nem riadt vissza a tér és
idõ kalandjától sem.
|