Töredezett teljességben,
avagy a nomád élet fragmentalitása
Colligite
quae superaverunt fragmenta. (Jn 6,12)
Úton vagyunk. Valós idõben zajló szakadatlan
vonulásunk a sebességgel szembesít: haladásunk
éles vágásai mentén arcok és hangok,
fények és formák váltakoznak. Mintegy szaggatott,
stroboszkópikus megvilágításban látszanak:
fény és fényhiány szabályos váltakozásában,
a nappalok és éjszakák láncolatában.
Egy különös, kétértékû idõben,
a hol volt, hol már nincs válaszvonalai között.
Ahogy útjaink átmetszik a tájakat, úgy vonul
el szemünk elõtt egy-egy pillanat. Ezt nevezhetjük akár
az élet áttûnési sebességének,
mellyel valaha volt és egykor leendõ élettereinkben
megyünk.
Mérhetetlen sebességgel haladunk. Ugyanilyen mérhetetlen
az a sebesség is, amivel a világ lényei és
képei átvonulnak a látómezõnkön.
Gyorsuló pályán távolodunk. A messzi, közös
múlttól éppúgy, mint a személyes közelitõl.
Utunk szaggatott, többszörösen megtört, egyenes vonalú
pályán vezet: a kezdettõl a vég felé.
A végeken túl pedig - hitünk és reményeink
szerint - új kezdetben folytatódik.
A változások sûrûsödése olykor örvényt
támaszt, és az annak nyomán idõrõl
idõre bekövetkezõ hajótörés partra
vet. Oly partokra, ahonnan jó kilátás nyílik
napjaink szétszórt szigetvilágára. E szigetekrõl
széttekintve azt látjuk: szaggatott nyomokat hagyunk hátra
- a saját szaggatottságunkat. Térbeli töredezettségünk
így jelenik meg az idõben: hol itt, hol pedig másutt
vagyunk távol.
A változások mértéke és érkezésünk
üteme korhoz kötött. Elõbb-utóbb észrevétlen
hozzászokunk gyorsaságukhoz. Aztán már kívánjuk
õket. Így lesz úrrá rajtunk a dolgok eluralkodási
sebessége: a puszta változás. A változékonyság
pusztasága.
Az élet sebességkényszerének elszenvedése
közben a valóság viszonylagossá válik.
Bizonyos sebesség felett súlyukat vesztik a dolgok. És
velük vész a mélységi kiterjedés is.
Jóllehet a súly és a mélység mutatja
- minden képszerûvel ellentétben - a dolgok nehézkedését.
Az élet összetartó erejét.
Az egyre sebesebben áthasított élettérben
a tájék képként tûnik el. A gyorsasághoz
szokott tekintet úgy siklik tova, mint egy pengeél. Ennek
metszetei mentén mozdul el belátásunk.
A megismerésvágy mindig résekben és hasítékokban
hatol elõre: rétegrõl rétegre feszíti
szét a meglevõ teljességet, hogy azt majdan elemeibõl
újra felépítse.
A részletekben gazdag tudományos világképben
minden jelen van - az esetleges egymásmellettiség és
egymásutániság állapotában. Ahogy legelterjedtebb
formájában, a képernyõn nap mint nap megmutatkozik.
Annyi máshoz hasonlóan a teljességre törekvés
is egyre inkább technikai jellegû. A technikai eszközrendszer
teszi lehetõvé távoli tájak és történések
közvetítését, láthatóvá
a tér kiterjedésének nagyságrendjét:
a térbeli teljesség felmérését. Térhódításával
egyszerre jár együtt az összetorlódás és
a szétszóródás; a homogenizálódással
egyidejûleg belsõ elkülönülés és
szakosodás is zajlik. Ennek során a leváló
régiók saját fejlesztésû istenségeik
szempontjai szerint szabnak mértéket maguknak - és
másoknak is.
A véglegesség - az ember visszavonhatatlan tetteit kivéve
- az egyetemes változás idézõjelei között
jelenik meg. A lezártság, a befejezettség és
a tökéletesség az ember alkotásai esetében
legfeljebb csak ironikus zöngéjû igazságként
lehet érvényes.
Amit egykor egyként láttak, azt mi már többnyire
töredezetten tapasztaljuk meg. Miközben szem elõl vesztettük,
megsápadt fénye esetleges tárgyakra és véletlenszerû
térségekre vetült. Azóta titkos-tudatlan erõtereiben
téblábolunk. (Ezért is lehet hatása olykor
a tudottaknál jóval hathatósabb.)
Velünk ellentétben az archaikus népek a természet
képei között éltek. Tapasztalataik eltérõ
volta miatt a mieinktõl eltérõ létterületeket
kötöttek össze. Így például étkezés
közben képeket kontempláltak. Elég, ha a különbözõ
kultúrák kerámiáira gondolunk; akár
a görög, akár a magyar díszítõmûvészetre.
Mi a képet a sebességgel kötjük össze; kinematografikus
folyamatok és digitalizált adatok lefolyásával.
A világ viszonylagos kiismertsége és képi
közvetítettsége miatt az elbeszélõ képzelet
is korlátok közé szorult; kibontakozás helyett
tömérdek tényen törik meg. Képzeletünkben
a jelennek nincs túlontúl nagy helye. Ezért válhatott
a vágyak kifutópályájává a jövõ,
ennek fakulásával pedig a fantasztikus múlt. A jelen
különféle tájékai és területei
egyenes adásban kínálkoznak és nincs különösebben
regényes vonzatuk: többször ugyanaz, különféleképpen
lakkozott és fényezett kiadásban, a folklór,
a flóra és a fauna helyi változatai szerint.
Történeteink szálai túlontúl gyakran
megszakadnak, és más irányt vesznek, semhogy utólagos
elmemûveletekkel szép, szabályos szálakká
rendezhetnénk õket. Arra sem igazán indítanak,
hogy a képzelet kitartó munkájával regényes
láncolatokká, ábrándos kalandokká akarnánk
fejleszteni õket. A nagy elbeszélések nem mûködnek.
A mikroelbeszélés, a töredék mûvészetének
korában élünk. (Virilio)
A töredékekben egyszerre lehet zavartalanul jelen távol
esõ területek sokasága; lehetnek egymás mellett
mélységek és magaslatok százai és ezrei,
akárcsak a köztük húzódó hasadékok.
A töredékességben az elmúlással való
számvetés és az ehhez kellõ alázat
is megvan: a lemondás a teljesség teljesíthetetlen
igényérõl, a végérvényességrõl,
az "ércnél is maradandóbb" mítoszáról.
A töredék olyan, mint az élet: valahol kezdetét
veszi, és egyszer csak megszakad.
Az eleve töredékes tárgyakban és mûvekben
a részlegesség belátása munkál. Az
ilyen fragmentumokban a teljességre vetett tekintet is megfér
- mint megvalósíthatatlan és mégis elérendõ
lehetõség. A töredékek törésvonalai
ezért mutatnak a teljesség felé. Ezért jelenhet
meg benne úgy a teljesség, mint a töredékesség
reménybeli vetülete.
A töredékek horizontja szaggatott szemhatár. Egy-egy
látvány részletei a belátás különbözõ
pillanataiban derengenek fel. Az ilyen, idõbeli szakadások
a térbeli különnemûségeket teszik nyilvánvalóvá.
Az egynemûsítés mindenkor önkényes aktusa
helyett a töredékek közt meghagyott hasadékok
más terek és vonatkozások lehetõségére
figyelmeztetnek.
A töredékek horizontjának nézõje nem
csak megalkotott képeket lát. A közbensõ résekben
e szemhatár a szemlélõ legsajátabb képeivel
egészül ki. Az ember szeme pontról pontra vándorol
- bár pont helyett mondhatnánk metszetet, avagy akár
töredéket is. Hol az egyik, hol a másik részlet
kerül különös megvilágításba.
Ezt éppúgy tulajdoníthatjuk szétszórtságunknak,
ahogy az esetlegesség sajátos erejének is. De vélhetjük
a felvillanó fény felhõjének is, mely a pusztaságban
- a dolgok pusztaságában - az egyik belátás
helyérõl a másikra vezet át.
A történések száma, akárcsak a töredékeké,
beláthatatlan. És mégis: minden történet
része ugyanannak az egy történetnek. Így a töredékrõl
töredékre történõ szaggatott vonalú
haladás is elérheti célját. Különösen
élesen érzékeljük életünk teljesedetlenségét,
töredékességét. Ám éppen a töredék
az, ami rámutathat egy emberileg már nem teljesíthetõ
magasabb teljességre. (Bonhoeffer)
|