A
képek kezdetben szigetek voltak. Képszigetek a képnélküliség
tengerében. A tenger ma: képszigetek térben és
idõben egymásba mosódó tengere. A talált képeket
Barna Róbert úgy használja, mint egy kõfaragó
a követ: anyagát alkalmazza, esetlegességeire tekintettel
van, de eredeti formáját csak ott õrzi meg, ahol
az túlmutat önmagán. A képek elemeit, formatöredékeit,
színárnyalatait pedig a saját keze alatt keletkezõ
képek részévé teszi. E képzõdményeket
nem köti röghöz származási helyük, a
tény- és fényképszerû realitás.
Lobogó formáiknak felmenõi közé a színfoltok
dinamikája éppúgy odatartozik, mint a metszés
elkerülhetetlen esetlegessége, akárcsak az alkotó
tudatossága és távolságtartása minden
konvencionális képi formától. A távolság
természetesen nem egyforma messzeséget jelent minden képszerûtõl.
Ha közelebb esõ tájék után kutatunk,
ezt nem a kollázs vidékein kell tennünk: Tanguy "víz
alatti" világának lényei sokkal közelebb
állnak hozzájuk, mint a kollázs bármelyik
mesterének mûvei. A közelség kijelölése
persze viszonylagos, és mindenkor az önkény elemeit
rejti magában. Barna képei a hasonlítottnál
sokkalta légiesebb, jóval éteribb tájakra
nyílnak. Ezek a képek a romló, foszlékony
és feledésbe oszló formák felõl indulva
a felemelkedés felé vezetnek. Láttukon a lebegés
világába nyert bevezetést a szem. Köztes térségekrõl
és köztes lényekrõl lebbentik fel a fátylat:
láthatatlant tesznek láthatóvá. Olyan láthatatlant,
amelynek minden szeglete ismerõs, noha egészében
mégis teljesen új és tökéletesen ismeretlen.
Tereik a legtágasabb térségben, a képzelet
terében nyílnak. Hátterükben a valószínûség
ege és földje húzódik; horizontjaik a szabad
szemmel láthatón túl vannak. A képek tömegébõl
kimetszett lények fehér alapra kerültek. Végtagjaik
nem érintenek földet; testüket nem szögezi földhöz
semmiféle nehézkedés. |