Milyen lehetne?
Válasz az Anthology of Art körkérdésére
Mai kilátásainkat,
bármely irányba nézzünk is szét, a fényszennyezés
(light pollution) fogalmával írhatjuk le. A csillagászok
így nevezik azt a világítástechnikai fejlemények
folytán elõállott helyzetet, amely lehetetlenné
teszi a távollátást, a világtér mélységeinek
közvetlen megfigyelését. A városok éjszakai
megvilágítása miatt a Föld tulnyomó részén
már nem használható a kutatáshoz csillagászati
távcsõ, ezért aztán - mint a Hubble ûrtávcsõ
esetében történt - a világûrbe kell telepíteni.
Ami a fényszennyezés optikai-fizikai jelentésében
érvényes, az nem kevésbé áll átvitt
értelemben: a fénynek mint láttató, a megismerést
lehetõvé tevõ, felvilágosító
jelentéstartományában. Az "információs
társadalom" megformált ismerettöredékek
tömkelegével teríti be észlelési mezõinket.
Szinte minden felület és tér mûvi formát,
mûvészi megmunkálást mutat, újak létrehozásán
pedig sokan fáradoznak. Ez esetben elõõrsök
kiküldése, valamiféle mûvészeti ûrtávcsõnek
a kihelyezése nem lehetséges. Nem utolsó sorban azért
sem, mert a globális mûvészeti világban nem
látszik már olyan 'kint', melynek kutatása megérné
a fáradtságot. Pedig a térben és idõben
távoli, az idegen mindig is a modern mûvészet logisztikájának
részét képezte. Az egzotikus tartalékok kimerülése,
a különféle kultúrák feltárása
és bekebelezése ellenére a létezõkre
való rácsodálkozás és az elmúlás
keltette megrendülés mindennapoktól messze esõ,
készleteiben kimeríthetetlen hátországára
továbbra is lehet hagyatkozni.
Amennyiben az artlight pollution közepette kísérel
meg az ember a jövõ mûvészetérõl
valamit mondani, sok mindentõl el kell tekinteni. Az ezidõtájt
észlelhetõ megvilágítás fényétõl
csakúgy mint a futurisztikus fantáziálástól.
Már az eredetelig németül feltett kérdés
- Wie könnte angesichts von Ihrem Bild der Kunst heute eine Ihnen
noch unbekannte Kunst sein?- angol verziója - What is, in
the context of contemporary art, your vision of a future art? - figyelemreméltó
elmozdulás mutat a futurum irányába. Ha még
tovább, apanyelvemrõl anyanyelvemre fordítom, az
eltolódás megnõ, mert a magyarban a futurból
a futurista, a vízióból a látomás is
kihallik. És azonmód bekúsznak a képbe a mult
futurizmusai, legközelebb a hatvanas évek jövõoptimizmusának,
komoly fejek és kezek által is ecsetelt rózsás
fantazmagóriái...
És mindez mégsem pusztán a jövõ zenéje.
Egy sikeresen praktizáló futurológus szerint "a
jövõre vonatkozó sejtések befolyásolják
a jövõt" (Soros György). A mûvészet
mezején az ilyen irányú sejtelmek nem a tõzsdézésben
szokásos trendelemzéseken alapulnak. Nemcsak a komputer-kutatás
terén lehet a párhuzamosságok kontemplálása
távlatosabb, mint a méjnsztrím-meditáció.
Párhuzamos folyamatok szinte mindenütt mutatkoznak, mióta
az "egy" irányából az észlelési
mintázatok a sokfélesége felé is megnyíltak.
A mûvészet nem pusztán kiötlése, sokkal
inkább megsejtése és megmutatása más
konstellációknak: más csillagzatok másként
állásának. Ahol az észlelés eltolódása
folytán akár a legszokványosabb tárgyak is
csillámlóvá: a fény forrásává
válhatnak. Minek révén aztán környezetüknek
is más megvilágítást adhatnak.
A mûvi felületek növekedése és a felhasználói
felületesedés terjedése közepette elmélyülés
is van. A különbözõ területeken nyíló
mélységek között különösen perspektívikusak
a kozmikus téridõre vonatkozó újabb belátások,
valamint a földi-lokális mélyidõ új indíttatású
szemlélete. Az északi égbolt jelenleg zajló,
több éven keresztül tartó 'beszkennelése'
(Sloan Digital Sky Survey), az összes észlelhetõ
égitest jellemzõinek összegyûjtése és
feldolgozása nem kevesebbet ígér, mint az univerzum
szerkezetének mélyreható megismerését.
Ez a kutatás minden eddigi asztrofizikai ismeretnél nagyságrendekkel
tovább visz, és - vélhetõen - a mai fizika
'eseményhorizontján' túli kozmikus kilátásokkal
jár együtt.
Az idõ, az idõszerûség a modern mûvészetben
alapvetõ. Kezdetétõl fogva a megkövült
mosttal, és az "ércnél maradandóbb",
az idõszerûtlenné vált "örök"
mûvészet mítoszával áll szemben. Nem
utolsó sorban annak belátása folytán, hogy
idõ és idõtlen megítélése és
mértéke sem örök. A globális most,
a mundiálisan mindenhatónak tekintett jelen elúrhodásával
egyidejûleg egy egészen más idõ-mérték
is idõszerûvé vált megint. Ezt az olyan mûvészi
indíttatású létesítmények is
jelzik, mint amilyen A hosszú most tízezer évre
szánt mechanikus óramûve. A Long Now néhány
'másként' gondolkodó személyiség együttmûködése
révén kezdett el ketyegni (Daniel Hillis, informatikus,
a párhuzamos architektúrájú komputer megalkotója,
Stewart Brand a Global Business Network alapítója, Kevin
Kelly, a Wired szerkesztõje, Brian Eno, zenész és
képzõmûvész. / Stewart Brand Amíg
világ. Idõ és felelõsség. A hosszú
most órája. Bp. 2001./)
Az idõ hasonló nagyságrendjére tekintettel
készül az ezredforduló legnagyobb és legköltségesebb
mûtárgya Carlsbad (Új-Mexikó) mellett. Az USA
legnagyobb atomhulladék-temetõjét jelzõ építményrendszer
terveivel ezidõtájt csak szenátusi bizottságok
és kutatócsoportok foglalkoznak. (F.A.Z. 2000.09.08.) Noha
a tervezett mûtárgy elsõ pillantásra nem tûnik
túl mûvészinek, megvalósításával
kapcsolatosan mégis felmerül a mûvészet mindmegannyi
perennisz-kérdése és paradoxona. Miként a
neolitikum kõsíremlékei, a megalitok, úgy
ez az építmény is az élet/halál határvidékén
kerül felállításra, és létrehozásának
körülményei is a halottkultuszt idézik. Mivel
azonban nem a holtak - örök - élete, hanem a sugárzó
anyag halálos hatása áll a középpontban,
ezért a 'kultuszt' nem az öröklétre, hanem a felezõidõre
(10 000 év) tekintettel kell kialakítani. Ezért aztán
e mélyidõre készülõ mûtárgy
esetében nem egy sajátságot a fonákjáról
kell megközelíteni. (Így ennek az emlékeztetõ
mûnek sosem szabad mûtárgyként értelmezõdnie,
hiszen ekkor nem érvényesülhetne figyelmeztetõ
és elriasztó szerepe...) Ahogy ennek az építménynek
a létrehozatalára egy fizikai problémának
paradox metafizikai fordulata jellemzõ, olyannyira paradox jellemzõk
mutatkoznak e mû - és mindahány jövendõ
mûvészet - körül.
A Tízezer év magány - így a terv munkacíme
- kapcsán felmerült kérdések eddig még
nem bukkantak fel a mûvészeti diskurzusokban. Ám a
jövõben sok minden megváltozhat, így a mûvészet
társasságának természete is. A témák
és megközelítések jelenleg tapasztalható
tetszõlegessége folytán idõvel elkerülhetetlenné
válnak az egyeztetés minimumai. Nem valamiféle közös
"világnézettõl" indíttatva, hanem
úgyszólván külsõdleges okokból:
a sokféleség túláradó sodrában
elõálló megértés és megértetés
szükségébõl. Még az sem zárható
ki, hogy a mûvészetet mûvelõ elemi részecskék
között - a világháló révén
- új szövetségek jönnek létre: olyan 'szenzorálisan'
egyeztetett közösségek, amelyek tagjai arra az elhatározásra
jutnak, hogy a jövõben egyeztetni fogják észlelési
mintázataikat. A kanonizálás - a követendõ
mintákban való megegyezés - már most is a
jövendõ kommunikálás elengedhetetlen feltételének
látszik. Lévén, hogy a kommunikációhoz
nem a médiumtechnológia nélkülözhetetlen,
hanem a communio - az egyaránt átélt referenciák
közössége.
|