Klaus Modick (kép-)regénye: A Karolinák szürkesége.
Modick regényének története elsô látásra
távol áll mindennemû mûvészetfilozófiai
problémától és meglehetõsen egyszerû:
hôse egy régiségkereskedés kirakatában
megpillant egy festményt - és a hatása alá
kerül. Méghozzá oly ellenállhatatlanul, hogy
a késôbbiekben sem tud szabadulni tôle. A kép
azonban nem valamiféle Nagy Mû, hanem dilettánsnak
tetszô darab: vadászrepülôk csatáját
ábrázolja, egy különös szürkeségû
háttér elôtt. A kép értéktelenségével
tisztában lévô, foglalkozására nézve
alkalmazott grafikát mûvelô fôhôs utóbb
mégis visszatér, és megvásárolja. A
történet ettôl kezdve egyre meredekebben ível,
és jól felépített dramatikája folytán
az olykor magasabb mûvészetelméleti fejtegetésekre
kifutó dialógusok nem hullanak ki a regény szövetébôl.
Modick egy, a nagy elbeszélôk munkáihoz mérhetô
könyv közegében olyan kérdéseket exponál,
amelyek kirekesztôdtek a (képzô)mûvészet
körüli századvégi diskurzusokból. És
nemcsak felveti ezeket, hanem megoldási alternatívákkal
is elôáll. A kép körül kibontakozó
történet ugyanis váratlan fordulatokhoz vezet. Kiderül,
hogy a különös hatású mázolmány
alatt egy még különösebb korai absztrakt festmény
rejlik! Az elbeszélés témájává
így a kép eredetének felderítése és
rejtélyének megfejtése válik.
A történet kígyózása távoli tájakra
és egzotikusnak tekinthetô területekre vezet. A szabadúszó
hirdetésipari szakmunkás hétköznapjainak leírásába
nemcsak a regényességhez elengedhetetlen szerelmi szálak
keverednek, hanem a mai mûvészet és iparmûvészet
mibenlétét taglaló pontos elemzések is társulnak.
A rejtélyes festmény eredetének nyomozása
egy ponton a II. világháború, a Hamburg bombázását
követô tûzvész történetébe
torkollik. Itt az író valódi tûzfestônek
bizonyul: az égés példátlan képeinek,
a tûz és a turbulencia természetének leírásában
remekel...
Ám a nyomozás során lassanként kiderül,
hogy az ég szürkeségét egyedülállóan
megjelenítô és hamu felhasználásával
készült kép a II., sôt még az I. világháborúnál
is korábbi. Festôje a századvég ismert historikus
alkotóinak egyike, aki késôbb a déltengeri
Karolina-szigeteken telepedett le. Egyetlen Európába visszakerült
képe, A karolinák szürkesége is ott készült.
Így aztán a nyomába szegôdött grafikus
eljut arra a korallszigetre, ahol egy tekercsbe csavarva megtalálja
a mûvész mindahány megmaradt festményét
is. A képek azonban az évtizedek során szétválaszthatatlanul
összeragadtak és egybemosódtak... Végül
ebben a formában, az egyetlen fennmaradt fômû sajátos
inverz változataként, mint plasztika kerülnek a festô
nagy new yorki kiállítására - és a
szenzációs leletekre felfigyelô szellemi szféra
átmeneti érdeklôdésének középpontjába...
Modick a mûvészet rejtélyességének és
egzotizmusának, a mûvész szecessziójának
kiegyensúlyozott ábrázolása során alapkérdéseket
hoz szóba. A "késôpolgári mûipar",
a mûvészek tömkelegébôl és a termelékenység-kényszerébôl
következô mûvészeti tömegtermelés
ellenében aktualizálja a titokzatos fômû, a
kép romantikus eszméjét. Amiben persze egy alkalmas
mûfogás, a lelet egyszeriségének toposza
játszik a kezére. (A megoldás eseti jellegét,
a "leletesítés" kulcsszerepét az is mutatja,
hogy ezt késôbb a fellelt életmû egészére
kiterjeszti: a szétolvadt és összeragadt képroncsok
modern mûtárgyként kerülnek bemutatásra,
illetve kiállításra - ami egyszersmind a modern mûvészet
iránti mélységes iróniájának
kinyilvánítására is módot ad...) Az
egyetlen kép körüli regénybeli kontextus és
értelmezési környezet megteremtése persze éppoly
egyszeri és kétséges kifutású, mint
amilyen a könyvben felvetett egyéb problémák
(mint a mai mûipar intézményes, továbbá
személyi szövedékébe beágyazott és
az elszigeteltségbe vonult mûvész egyedülsége
és szabadsága közti feszültség) kezelése,
illetve feloldása.
A könyv mellesleg adalékul szolgál ahhoz az alapigazsághoz
is, mi szerint a való majd mindig beéri a képzeletet:
Nem sokkal a könyv olvasása után találkoztam
Choreh Feyzdjou festmény- és rajztekercseivel. A perzsa
mûvésznô 1968 és 83 között készült,
több tucatnyi képét feltekercselve állította
ki. A szônyegbolti állványokra rakott tekercsek éppoly
rejtélyesek, mint a regényhôs déltengeri lelete.
Igaz, nincsenek végérvényesen összetapadva,
de a (szent) írástekercsekhez hasonlóan csak a "beavatottak"
számára tárulnak föl. Így a titok tere
a mû második lépcsôjeként, visszaható
érvénnyel teremtodött meg. És még az
sincs kizárva, hogy a "kivülrekedtek" jártak
jobban: lehet, hogy gazdagabbak egy titokkal.
|